„Łódzkie rzeki – w nurtach historii” – wernisaż wystawy w Muzeum Fabryki
Łódź rzekami (podziemnymi) stoi! Przekonają się o tym wszyscy ci, którzy odwiedzą nową, czasową wystawę w Muzeum Fabryki. Czy rzeki naprawdę były kołem zamachowym łódzkiego przemysłu włókienniczego? Jaki wpływ miały na rozwój miasta w XIX wieku? Na te i inne ciekawe pytania odpowie wystawa – wernisaż już 21 lutego.
Wernisaż wystawy „Łódzkie rzeki – w nurtach historii”
21.02, godz. 17, Muzeum Fabryki w Manufakturze
Dziś nie każdy zdaje sobie sprawę z faktu, że to właśnie mnogość cieków wodnych na terenach tworzącej się Łodzi, była jednym z elementów przesądzających o jej założeniu i przyczyniającym się do dynamiki jej rozwoju. Wystawa w Muzeum Fabryki ma stanowić przyczynek do odpowiedzi na pytania takie jak: ile jest łódzkich rzek, gdzie się znajdują i skąd dziś mamy wodę w kranie oraz jakie były znaczenia i rola rzek w średniowieczu, nowożytności i okresie XIX wieku.
Na wystawie zobaczycie także eksponaty, znalezione w trakcie prac przy łódzkich rzekach i kanałach. Prehistoryczne skarby zostały na potrzeby tej wystawy, udostępnione przez Muzeum Przyrodnicze Uniwersytetu Łódzkiego.
Podczas zwiedzania nie możecie ominąć opisu najstarszej łódzkiej legendy o Januszu, a także wspomnień z planów filmowych w łódzkich kanałach. Całości dopełnia dokument, który powstał z okazji 95-lecia ZWIK. Jubileuszowy film pt. „95 lat Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Łodzi”, zawierający bogate archiwalne nagrania i zdjęcia, udostępniony został przez ZWIK Łódź.
Na zwiedzających czeka także gra wielkoformatowa, w trakcie której sprawdzicie swoją wiedzę na temat Łodzi i jej rzek, ale także wykażecie się sprytem i dokładnością, bo gra to nie tylko zestaw pytań, ale również kilka zadań wykonania.
Podczas otwarcia wystawy, czyli 21 lutego, Muzeum zaprasza także na wykład historyczny dr. Jędrzeja Tomasza Kałużnego, jednego z autorów wystawy. Wykład nosi tytuł „Łódzkie rzeki – wczoraj i dziś”

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Anna Czartoryska-Niemczycka: Mój tata czytał mi książki. Teraz nagrania z jego głosem są najpiękniejszą pamiątką po nim
Wspólne czytanie wzmacnia więzi rodzinne, rozwija u dzieci wyobraźnię, poszerza zasób słownictwa, kształtuje gust literacki i zachęca do kreatywnego spędzania czasu wolnego – uważa Anna Czartoryska-Niemczycka. Aktorka czerpie z tradycji, którą w jej domu rodzinnym szczególnie pielęgnował jej tata. Teraz ona również promuje czytelnictwo i zachęca do tego, by sięganie po lektury stało się codziennym rytuałem.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Muzyka
Alicja Węgorzewska: Czuję się ambasadorką polskiej kultury. Czasami dokonuję niepopularnych wyborów, ale moje pomysły są bardzo odkrywcze

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej została uhonorowana prestiżową nagrodą ShEO Awards 2025 w kategorii „Ambasadorka polskiej kultury” i jak podkreśla, w stu procentach na nią zasłużyła. Przyznawane przez tygodnik „Wprost” wyróżnienie trafia bowiem do kobiet, które zmieniają świat, a Alicja Węgorzewska czyni to od lat, nadając polskiej kulturze operowej zupełnie nowy wymiar. Tym razem szczególne uznanie otrzymała za stworzenie i rozwijanie Festiwalu Mozart Junior. W tym roku odbywa się już jego szósta edycja.