Okulary coraz częściej postrzegane jako element garderoby i wizerunku [raport]
Ponad połowa Polaków jest przekonana o wpływie okularów na wizerunek, a przy zakupie nowej pary bierze pod uwagę aktualne trendy. Z najnowszego raportu przygotowanego przez wOkularach.pl we współpracy z Elephate dowiemy się też: ile mamy par okularów, czy lubimy je nosić oraz gdzie szukamy inspiracji.
Sposób postrzegania okularów zmienił się na przestrzeni lat. Obecnie nie są traktowane wyłącznie jako przedmiot korygujący wzrok, ale także jako element garderoby, który ma podkreślać nasz styl. W ramach badania sprawdzono, co Polacy sądzą na temat okularów w kontekście wizerunku i jakie są nasze preferencje dotyczące mody okularowej.
Statystyczny Polak posiada tylko jedną parę okularów
Spośród użytkowników różnego typu okularów, aż 65% korzysta z korekcyjnych zawsze lub zazwyczaj. Dla ponad połowy respondentów jedna para takich okularów jest wystarczająca. 35% osób posiada dwie, natomiast odsetek właścicieli trzech lub więcej par wynosi tylko 9%. Okulary korekcyjne uważamy najczęściej za neutralny przedmiot codziennego użytku. Co trzeci badany twierdzi, że za nimi nie przepada, ale musi z nich korzystać. Z kolei co piąty myśli o nich jako o lubianym przez siebie przedmiocie, w którym czuje się dobrze.
Według Polaków okulary pozytywnie wpływają na wizerunek
57% badanych uważa, że noszenie okularów korekcyjnych może wpływać na to, co myślą o nas inni. Przekonanie to jednak maleje wraz z wiekiem – najwyższy poziom osiąga u młodych dorosłych, a najniższy u seniorów. Osoby noszące okulary zazwyczaj oceniamy pozytywnie. Według ponad połowy Polaków okulary dodają powagi i profesjonalizmu oraz sprawiają wrażenie większej inteligencji i oczytania noszącej je osoby. Tylko mniej niż co piąty respondent uważa, że okulary postarzają. Natomiast zdecydowanie nie kojarzą nam się jako oznaka słabości lub coś obciachowego.
Internet głównym miejscem inspiracji
Coraz częstsze postrzeganie okularów jako elementu garderoby zauważa stylista okularowy Radosław Wiktorowicz: Już mało kto traktuje okulary wyłącznie jako „protezę wzroku”. Coraz częściej stojąc przed wyborem okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych, wzorujemy się na aktualnych trendach modowych, chcąc odnaleźć złoty środek pomiędzy idealnym widzeniem a efektownym wyglądem. Okulary w coraz większym stopniu stają się naszą modową wizytówką.
Do mody okularowej Polacy podchodzą jednak dość zachowawczo – większość nie ma swojej ulubionej marki okularów ani nie śledzi trendów optycznych. Jeśli szukamy inspiracji, to niemal 2/3 badanych robi to w mediach społecznościowych, takich jak Instagram. Rzadziej zaglądamy w tym celu do portali internetowych (58%) czy czasopism modowych (44%).
Czarne i bez ekstrawagancji – taki styl okularów preferujemy
Przy zakupie oprawek kierujemy się przede wszystkim dopasowaniem do twarzy, wygodą noszenia i wyglądem. Preferowane są głównie kształty owalne i prostokątne (wskazane odpowiednio przez 49% i 39% badanych), natomiast w kwestii koloru stawiamy na czerń (aż 73% respondentów). Ponad połowa badanych to zwolennicy klasycznych modeli, które nie rzucają się zbytnio w oczy. Za bardziej ekstrawaganckimi opowiedziało się tylko 18%, a pozostali wybraliby jedne lub drugie w zależności od sytuacji.
Pełny raport „Okulary jako element garderoby, czyli jak skupiamy na sobie wzrok innych?” dostępny jest na stronie wOkularach.pl.
VI KONFERENCJA SEKSON Z PATRONATEM ROMANCE TV
Światowy Dzień Zwierząt. Sprawdź, jak dbać o planetę i jej mieszkańców
Nowe Czyżyny organizują bezpłatne badania i warsztaty dla seniorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
Enej: Przygotowujemy się do świątecznej trasy koncertowej. Kiedyś tradycja kolędowania była naturalna, a dzisiaj młodzież się tego wstydzi
Za muzykami zespołu Enej niezwykle pracowite miesiące – premiera nowego albumu, imprezy promocyjne, dziesiątki koncertów. Ale i pod koniec roku Piotr Sołoducha i Mirosław Ortyński nie zamierzają próżnować. Już teraz przygotowują się bowiem do świątecznej trasy, podczas której będzie można usłyszeć autorskie aranżacje najpiękniejszych polskich i ukraińskich kolęd okraszone ciekawymi opowieściami.
Moda
Monika Miller: Moja szafa jest dosyć mała. Lepiej jest mieć mniej rzeczy świetnej jakości, niż kupować kilogramy ubrań i za pół roku je wyrzucać
Aktorka jest zwolenniczką recyklingu, dawania garderobie drugiego życia i korzystania z opakowań biodegradowalnych. Jak zauważa, kupując sobie często nowe ubrania i dodatki, czy to dla przyjemności, czy też podążając za trendami, zapominamy, że proces produkcji odzieży pochłania duże ilości wody i prądu, a transport jej do sklepów generuje ślad węglowy. Monika Miller przekonuje, że nie chce się przyczyniać do obciążania środowiska, dlatego kupuje z głową. Ma więc w szafie niewiele rzeczy, ale są one dobrej jakości i służą przez długi czas.
Edukacja
Nowotwór wykryty na wczesnym etapie może być całkowicie wyleczalny. Tylko co trzeci Polak wykonuje jednak regularne badania profilaktyczne
Polacy najbardziej boją się chorób nowotworowych, ale nie doceniają roli profilaktyki, która ma największe znaczenie dla skutecznego leczenia raka – wynika z badania „Polki i Polacy a choroby i zdrowie”. Dane Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego,, wskazują, że problem niskiego uczestnictwa w badaniach przesiewowych związany jest raczej z przekonaniami oraz poziomem wiedzy na ich temat, a nie wydolnością systemu czy brakiem dostępu do badań. Zmianie tej sytuacji ma służyć kampania „Nie gadaj, tylko się zbadaj” uruchomiona przez PZU. Eksperci chcą zachęcać nie tylko do regularnych badań, ale też zmiany stylu życia na zdrowszy.