Komunikaty PR

Operacja Rzeka na finiszu

2020-04-14  |  17:00
Biuro prasowe
Kontakt
Iza Sałamacha
Operacja Rzeka Sztab Główny

ul. Zamkowa 1
21-505 Janów Podlaski
iza|operacjarzeka.pl| |iza|operacjarzeka.pl
+40609900492
www.operacjarzeka.pl
Do pobrania Komunikat ( 0.15 MB )

Ponad 4600 wolontariuszy z ponad 200 sztabów sprząta Polskę w ponad 350 akcjach w ramach 3. edycji Operacji Czysta Rzeka. W najbliższy weekend odbędzie się finał tej inicjatywy w ponad 200 lokalizacjach w 14 województwach. Na łono natury w celu zbierania śmieci ruszy ponad 3000 wolontariuszy. Wszystkie akcje lokalne odbywają się zgodnie z aktualnymi obostrzeniami związanymi z epidemią COVID-19 i w grupach ograniczonych do 20 osób.

 

Co działo się do tej pory?

Akcje sprzątania rzek i okolic w ramach Operacja Rzeka 2021 ruszyły 22 marca z okazji Światowego Dnia Wody. Tego dnia Sztab Główny zorganizował porządkowy spływ rzeką Bug na odcinku Drohiczyn - Bużyska. Od tamtej pory odbyło się niemal 100 akcji w całej Polsce, w ramach których prawie 1400 wolontariuszy wzięło śmieci w swoje ręce.

„Zaangażowanie w tegoroczną edycją przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Cieszy nas taki społeczny odzew, bo razem możemy więcej. Do ostatniej chwili spływały zgłoszenia sztabów i wolontariuszy. Z dnia na dzień statystyki rosły, w Sztabie Głównym zastanawialiśmy się, na jaki ludzki potencjał ostatecznie możemy liczyć, gdyż naszym zadaniem jest zabezpieczyć akcje logistycznie. 4672 wolontariuszy, z czego prawie 1/3 to osoby małoletnie, 214 sztabów, 343 akcji w 14 województwach - te liczby przejdą do historii trzeciej edycji” – mówi Daniel Parol, jeden z pomysłodawców i organizator Operacji Czysta Rzeka.

W tym roku akcja odbywa się w reżimie obostrzeń związanych z pandemią COVID-19. W związku z tym ograniczono liczbę wolontariuszy biorących udział w akcjach lokalnych do 20 oraz nałożono obowiązek surowego przestrzegania zaleceń sanitarnych.

„Wciąż pamiętamy rok 2020, kiedy z powodu ogłoszonej pandemii i ze względu na bezpieczeństwo osób zaangażowanych odwołaliśmy akcje sprzątania, dlatego w tym roku postanowiliśmy zrobić wszystko, by sprostać wymaganiom i jak najlepiej zadbać o bezpieczeństwo wolontariuszy. Jesteśmy dumni z szefów sztabów, że odpowiedzialnie podchodzą do organizacji akcji i przestrzegają narzuconych zasad. Dzięki temu nasza inicjatywa porządkowa ma szansę na powodzenie, a przyroda będzie mogła odetchnąć” – dodaje Daniel Parol.

 

Finał akcji Operacja Czysta Rzeka 2021

Kumulacja akcji zaplanowana jest na 17 kwietnia. Odbędzie się wtedy finał inicjatywy. Tego dnia 122 sztaby w 14 województwach zorganizuje 202 akcje sprzątania. Weźmie w nich udział 3076 wolontariuszy.

„To będą wielkie porządki nad rzekami i jeziorami, w lasach i miejscowościach. Przyroda otrzyma prezent na zbliżające się święto Dnia Ziemi, które przypada 22 kwietnia. To dla nas ważne. Zależy nam na tym, aby budować ekologiczne postawy. Chcemy, aby zaangażowanie w troskę o przyrodę stało się codziennym nawykiem. Mimo iż kończy się kolejna edycja Operacji Czysta Rzeka to zachęcamy, aby o czystość wokół nas dbać dla nas samych i dla przyszłych pokoleń. Będziemy o tym przypominać” – wyjaśnia organizator.

W Operacji Rzeka zebranie śmieci w worki nie kończy porządkowania. Odpady trafiają do miejsc utylizacji. Jest to możliwe, dzięki współpracy z lokalnym samorządem lub operatorem. W tegorocznej edycji większość odbiorów odbywa się na mocy porozumienia. Tam, gdzie nie jest to możliwe uprzątniecie zabranych nieczystości organizatorzy zapewniają w ramach funduszu Bank Kontenerów.

Operacja Czysta Rzeka

To pierwsza w historii skoordynowana akcja społecznego sprzątania rzek na całej ich długości, z uwzględnieniem dopływów, a także brzegów i okolicy. Ma na celu zaangażowanie lokalnych społeczności, samorządów, organizacji pozarządowych, a także turystów do posprzątania rzek i terenów wokół, a w ciągu roku do utrzymania tam czystości. To także akcja edukacyjna i społeczna zakładająca w długiej perspektywie wpływanie na zachowania i postawy obywateli wyrażające dbałość o środowisko lokalne, w którym na co dzień żyją, z którego korzystają, i z którego w przyszłości będą korzystać następne pokolenia. Początkowo miała dotyczyć jedynie rzeki Bug, ale szybko okazało się, że są chętni do propagowania idei w całej Polsce. Dzięki temu w pierwszej edycji ponad 2000 wolontariuszy zorganizowanych w ponad 80 sztabów uprzątnęło polskie rzeki z ponad 55 ton śmieci. Druga edycji odbyła się jedynie częściowo ze względu na ogłoszenie sytuacji epidemicznej w naszym kraju związanej z koronawirusem. Przekształciła się wówczas w akcję Operacja Rzeka dla Szpitali.

Co roku akcję wspierają samorządy, organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy, największe wypożyczalnie sprzętu pływającego oraz lokalni liderzy, media i przedstawiciele życia publicznego tacy jak: Jacek Kleyff, Andrzej Stasiuk, Adam Nowak i Raz Dwa Trzy, Stanisław Soyka, Urszula Dudziak, Kayah, Marek Kamiński, Anna Maruszeczko, o. Tomasz Dostatni, prof. Stanisław Baj, dr Andrzej Kruszewicz, o. Leon Knabit, Justyna Steczkowska, Beata Sadowska czy śp. Aleksander Doba.

Pomysłodawcą i organizatorem Operacji Czysta Rzeka jest Wydawnictwo 5 Strona - wydawca magazynu Kraina Bugu. Partnerem strategicznym jest Grupa Arche. Sponsorem oficjalnym: Epson. Wśród sponsorów wspierających znaleźli się: DHL, Bank Ochrony Środowiska, York PL, a partnerami oficjalnymi są Aquaphor, Swonco, Decathlon oraz Drukarnia Standruk. Toyota Auto Podlasie ma status partnera logistycznego.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Operacja Rzeka Sztab Główny
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion Biuro prasowe
2025-07-21 | 09:00

Nakręć mile, nie promile. Rusza dziewiąta edycja kampanii Trzymaj Pion

Tegoroczne hasło kampanii prowadzonej przez Grupę Żywiec „Nakręć mile, nie promile” ma zachęcić użytkowników jednośladów do odpowiedzialności za
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.