Oszczędność i elegancja - czy idą ze sobą w parze?
VOSTI
Nałęczowska 14
20-701 Lublin
k.miciula-szlachta|vosti.pl| |k.miciula-szlachta|vosti.pl
506 858 403
https://vosti.pl/
Budowa własnego domu to spory wydatek, jednak na rynku istnieje kilka rozwiązań, w które warto zainwestować, żeby móc zaoszczędzić w trakcie jego późniejszej eksploatacji. Możemy skorzystać z energooszczędnych sprzętów oraz oświetlenia, ale również urządzeń pozwalających na samodzielną produkcję energii elektrycznej, na przykład ze słońca. W dodatku rozwiązania te mogą bardzo estetycznie wyglądać na konstrukcji domu!
Zestaw fotowoltaiczny z wykorzystaniem paneli Jinko Tiger All Black (popularnie zwanych również Full Black), który pozwala uniezależnić się od rosnących cen prądu, zamontował w swoim nowym domu Pan Paweł z Ignatek koło Białegostoku.
W domu Pana Pawła mieszka 4-osobowa rodzina, a roczne zużycie wynosi 2350.0 kWh. Według wyliczeń firmy fotowoltaicznej Vosti, dzięki zamontowaniu instalacji fotowoltaicznej, Pan Paweł oszczędza w skali roku ponad 1,5 tys. złotych na rachunkach za prąd.
– Dom wybudowaliśmy 3 lata temu, oprócz standardowych sprzętów posiadamy płytę indukcyjną oraz pompę do studni z wodą. Miesięczne rachunki za prąd przekraczały 130 zł. Nawet w ciągu tak krótkiego okresu od kiedy się przeprowadziliśmy, mimo stałego zużycia prądu, widać było wzrosty na rachunkach, spowodowane stale drożejącą energią. – mów Pan Paweł.
Oszczędność
Według badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Vosti jednym z najważniejszych czynników motywujących do założenia instalacji fotowoltaicznej jest chęć oszczędności i obniżenia rachunków za prąd. Tak było również w przypadku pana Pawła z okolic Białegostoku, który założył w listopadzie 2020 r. instalację fotowoltaiczną o mocy 4.94 kWh, składającą się z 13 modułów. Jej wielkość została dopasowana do rocznego zużycia prądu. Uwzględniono również planowane jacuzzi.
Instalacja zamontowana została na 4-spadowym dachu domu jednorodzinnego, który pokryty jest dachówką betonową. Panele ustawiono w kierunku południowym, a potencjalne zacieniania powodowane przez komin zniwelowane, dzięki zastosowaniu falownika z pełną optymalizacją.
– Zdecydowaliśmy się na panele serię Full Black, ponieważ zależało nam nie tylko na oszczędności, ale również aspektach wizualnych. To rozwiązanie jest bardziej dyskretne niż tradycyjne panele i ładnie komponuje się ze stylem architektonicznym w nowym budownictwie. – dodaje żona Pana Pawła.
Dofinansowanie i ulgi
Dla blisko połowy respondentów, którzy wzięli udział w badaniu zleconym przez Vosti, o założeniu instalacji często decyduje poprawa sytuacji materialnej oraz dotacje, które pozwalają na szybszy zwrot z inwestycji. Również Pan Paweł skorzystał z programu „Mój Prąd” (wcześniejszy program obejmował dofinansowanie w kwocie 5000 zł, obecnie jest to 3000 zł) oraz ulgi termomodernizacyjnej, która obniżyła koszt instalacji o 17%.
Ekologia
Bardzo ważnym zaletą fotowotaiki są również kwestie ekologiczne. Instalacja fotowoltaiczna pana Pawła od początku działania pozwoliła na oszczędność 1,5 tony węgla, redukcję emisji CO2 o blisko 4 tony, co jest ma równowartość ponad 200 posadzonych drzew.

BLIKUJ na raty w IKEA! Nowy sposób płatności dostępny w całej Polsce

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.