Otwarci na emocje. Wsparcie dzieci z Wrocławia w kryzysie psychicznym
Izolacja spowodowana wirusem SARS-CoV-2 wzmogła w wielu dzieciach poczucie osamotnienia, niepewności, a nawet strachu. Jednak w szczególnie trudnej sytuacji znaleźli się najmłodsi z rodzin uboższych bądź przemocowych, dla których zdalna nauka była o wiele większym wyzwaniem, a dom nie zawsze okazywał się bezpieczną przystanią. To dla nich Aleja Bielany razem ze Stowarzyszeniem Pomocy ISKIERKA oraz Fundacją PozyTYwka, organizują warsztaty pod nazwą „OTWARCI NA EMOCJE”, wspierające ich kompetencje społeczne oraz pomagające radzić sobie z trudnymi emocjami.
Zgodnie ze statystykami[1], w roku szkolnym 2019/2020, naukę w 235 wrocławskich szkołach i przedszkolach rozpoczęło ponad 85 tys. dzieci i młodzieży. 16 marca tysiące uczniów dowiedziało się, że przez kolejne tygodnie pozostaną w domach, a ich metody nauki, kontakty z rówieśnikami czy sposób spędzania wolnego czasu, ulegną całkowitej zmianie. Niespodziewana sytuacja związana z wybuchem epidemii była szokiem dla wszystkich, jednak okazała się być szczególnie ciężką dla najmłodszych.
- Zmieniony cykl dnia, izolacja domowa, lekcje w formie zdalnej... Wszystkie te sytuacje doświadczane w jednym czasie wywołują silny stres wśród dzieci, które doświadczają podobnych emocji, jak osoby dorosłe – mówi Pani Małgorzata Gałosz, koordynatorka warsztatów ze Stowarzyszenia pomocy Iskierka.
Według raportu ONZ „COVID-19 and the Need for Action on Mental Health”[2] na całym świecie jest mniej niż 1 specjalista zdrowia psychicznego na każde 10 000 osób, natomiast liczba specjalistów sprofilowanych na zdrowie psychiczne dzieci jest jeszcze mniejsza. Według publikacji „Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce”[3] Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę z 2017 r., każdego roku w Polsce, kilka tysięcy dzieci i nastolatków jest hospitalizowanych z powodu zaburzeń psychicznych oraz zachowania.
W celu zwiększenia świadomości dotyczącej zdrowia psychicznego dzieci oraz w ramach akcji #WspierajmySię, Aleja Bielany wraz ze specjalistami z organizacji pozarządowych: Stowarzyszenie Pomocy ISKIERKA oraz Fundacji PozyTYwka, przygotowany został program „OTWARCI NA EMOCJE”, wspierający dzieci z Wrocławia i pomagający im przezwyciężać problemy psychiczne, emocjonalne oraz społeczne, jakich mogą doświadczać w związku z konsekwencjami izolacji.
W ramach programu, Aleja Bielany we współpracy z wymienionymi organizacjami, przygotowały warsztaty dla dzieci oraz rodziców, które mają na celu m.in. naukę radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz emocjami. W trakcie warsztatów prowadzone będą zajęcia z socjoterapii czy sensoplastyki, a chętni rodzice mogą wziąć udział w warsztatach umiejętności wychowawczych “Bez klapsa: jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice”. Wszystkie zajęcia pozwolą dzieciom być bardziej świadomymi swoich uczuć i potrzeb, pomogą zredukować napięcia emocjonalne i nauczą koncentracji na rozwiązaniach. Warsztaty przyczynią się do budowania samodzielnych osobowości, które będą maksymalnie przygotowane do wyzwań, jakie stawia współczesna rzeczywistość. Rodzicom natomiast pozwolą poszerzyć umiejętności wychowawcze, pomagające w wychowywaniu dziecka bez przemocy.
- Działania prospołeczne są częścią misji oraz wartości Alei Bielany. Nie wyobrażamy sobie, aby w tak wyjątkowym okresie nie wspomóc najbardziej potrzebujących. Prowadzony przez nas program „OTWARCI NA EMOCJE” wpisuje się w ogólnopolskie działania Grupy Ingka, zmierzające do wspierania dzieci w zdrowiu psychicznym. – mówi dyrektor Centrum Handlowego Aleja Bielany Ewa Kolondra.
Program „OTWARCI NA EMOCJE” wspiera także IKEA Wrocław, należąca do Grupy Ingka, która przekaże fundacjom wyposażenie i materiały edukacyjne, przydatne podczas terapii podopiecznych.
Wsparcia dla realizacji Programu udzielił Departament Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego Wrocławia, uznając inicjatywę Alei Bielany za niezwykle ważny społecznie i zdrowotnie projekt wspierający dzieci i młodzież oraz ich rodziców.
[1] Źródło: https://www.wroclaw.pl/kalendarz-roku-szkolnego-2019-2020
[2] Źródło: https://unsdg.un.org/sites/default/files/2020-05/UN-Policy-Brief-COVID-19-and-mental-health.pdf
[3] Źródło: https://fdds.pl/corobimy/dzieci-sie-licza-2017/

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.