Otwarci na emocje. Wsparcie dzieci z Wrocławia w kryzysie psychicznym
Izolacja spowodowana wirusem SARS-CoV-2 wzmogła w wielu dzieciach poczucie osamotnienia, niepewności, a nawet strachu. Jednak w szczególnie trudnej sytuacji znaleźli się najmłodsi z rodzin uboższych bądź przemocowych, dla których zdalna nauka była o wiele większym wyzwaniem, a dom nie zawsze okazywał się bezpieczną przystanią. To dla nich Aleja Bielany razem ze Stowarzyszeniem Pomocy ISKIERKA oraz Fundacją PozyTYwka, organizują warsztaty pod nazwą „OTWARCI NA EMOCJE”, wspierające ich kompetencje społeczne oraz pomagające radzić sobie z trudnymi emocjami.
Zgodnie ze statystykami[1], w roku szkolnym 2019/2020, naukę w 235 wrocławskich szkołach i przedszkolach rozpoczęło ponad 85 tys. dzieci i młodzieży. 16 marca tysiące uczniów dowiedziało się, że przez kolejne tygodnie pozostaną w domach, a ich metody nauki, kontakty z rówieśnikami czy sposób spędzania wolnego czasu, ulegną całkowitej zmianie. Niespodziewana sytuacja związana z wybuchem epidemii była szokiem dla wszystkich, jednak okazała się być szczególnie ciężką dla najmłodszych.
- Zmieniony cykl dnia, izolacja domowa, lekcje w formie zdalnej... Wszystkie te sytuacje doświadczane w jednym czasie wywołują silny stres wśród dzieci, które doświadczają podobnych emocji, jak osoby dorosłe – mówi Pani Małgorzata Gałosz, koordynatorka warsztatów ze Stowarzyszenia pomocy Iskierka.
Według raportu ONZ „COVID-19 and the Need for Action on Mental Health”[2] na całym świecie jest mniej niż 1 specjalista zdrowia psychicznego na każde 10 000 osób, natomiast liczba specjalistów sprofilowanych na zdrowie psychiczne dzieci jest jeszcze mniejsza. Według publikacji „Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce”[3] Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę z 2017 r., każdego roku w Polsce, kilka tysięcy dzieci i nastolatków jest hospitalizowanych z powodu zaburzeń psychicznych oraz zachowania.
W celu zwiększenia świadomości dotyczącej zdrowia psychicznego dzieci oraz w ramach akcji #WspierajmySię, Aleja Bielany wraz ze specjalistami z organizacji pozarządowych: Stowarzyszenie Pomocy ISKIERKA oraz Fundacji PozyTYwka, przygotowany został program „OTWARCI NA EMOCJE”, wspierający dzieci z Wrocławia i pomagający im przezwyciężać problemy psychiczne, emocjonalne oraz społeczne, jakich mogą doświadczać w związku z konsekwencjami izolacji.
W ramach programu, Aleja Bielany we współpracy z wymienionymi organizacjami, przygotowały warsztaty dla dzieci oraz rodziców, które mają na celu m.in. naukę radzenia sobie z trudnymi sytuacjami oraz emocjami. W trakcie warsztatów prowadzone będą zajęcia z socjoterapii czy sensoplastyki, a chętni rodzice mogą wziąć udział w warsztatach umiejętności wychowawczych “Bez klapsa: jak z miłością i szacunkiem wyznaczać dziecku granice”. Wszystkie zajęcia pozwolą dzieciom być bardziej świadomymi swoich uczuć i potrzeb, pomogą zredukować napięcia emocjonalne i nauczą koncentracji na rozwiązaniach. Warsztaty przyczynią się do budowania samodzielnych osobowości, które będą maksymalnie przygotowane do wyzwań, jakie stawia współczesna rzeczywistość. Rodzicom natomiast pozwolą poszerzyć umiejętności wychowawcze, pomagające w wychowywaniu dziecka bez przemocy.
- Działania prospołeczne są częścią misji oraz wartości Alei Bielany. Nie wyobrażamy sobie, aby w tak wyjątkowym okresie nie wspomóc najbardziej potrzebujących. Prowadzony przez nas program „OTWARCI NA EMOCJE” wpisuje się w ogólnopolskie działania Grupy Ingka, zmierzające do wspierania dzieci w zdrowiu psychicznym. – mówi dyrektor Centrum Handlowego Aleja Bielany Ewa Kolondra.
Program „OTWARCI NA EMOCJE” wspiera także IKEA Wrocław, należąca do Grupy Ingka, która przekaże fundacjom wyposażenie i materiały edukacyjne, przydatne podczas terapii podopiecznych.
Wsparcia dla realizacji Programu udzielił Departament Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego Wrocławia, uznając inicjatywę Alei Bielany za niezwykle ważny społecznie i zdrowotnie projekt wspierający dzieci i młodzież oraz ich rodziców.
[1] Źródło: https://www.wroclaw.pl/kalendarz-roku-szkolnego-2019-2020
[2] Źródło: https://unsdg.un.org/sites/default/files/2020-05/UN-Policy-Brief-COVID-19-and-mental-health.pdf
[3] Źródło: https://fdds.pl/corobimy/dzieci-sie-licza-2017/
![Jak wykorzystać wakacje, aby mądrze wspierać umiejętności nastolatka, który marz Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_208351073,w_250,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Jak wykorzystać wakacje, aby mądrze wspierać umiejętności nastolatka, który marz
![Moc atrakcji w Porcie Łódź](/files/_uploaded/glownekonf_1916133469,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Moc atrakcji w Porcie Łódź
![Jak przygotować się do porodu – 5 cennych rad](/files/_uploaded/glownekonf_1105622560,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Jak przygotować się do porodu – 5 cennych rad
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Psychologia
![](/files/1922771799/wojciechowska-pokolenie-z-foto-ramka,w_274,_small.jpg)
Martyna Wojciechowska: Pokolenie Z jest bardzo samotne i nie radzi sobie z codziennymi problemami. Jako mama nauczyłam się bardziej słuchać i więcej pytać, niż mówić
Dziennikarka podkreśla, że martwi się o pokolenie Z, bo z jej obserwacji i rozmów z młodymi ludźmi wynika, że czują się oni bardzo samotni i wręcz przerastają ich codzienne problemy. Sami nie potrafią sobie z nimi poradzić, a niestety często też nie mogą liczyć na wysłuchanie, wsparcie i pomoc ze strony dorosłych. Martyna Wojciechowska nie ukrywa, że ona również popełniła wiele błędów wychowawczych, bo wydawało jej się, że sama najlepiej wie, czego potrzebuje jej córka, bez pytania dziewczynki o zdanie. W porę jednak dostrzegła swój błąd i teraz już wie, że dzieci najbardziej oczekują od rodziców poświęcenia im uwagi i czasu, a także zrozumienia ich emocji.
Edukacja
Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym
![](/files/1922771799/fastheroes-112-dzieci-foto-1,w_133,r_png,_small.png)
Udar mózgu to druga najczęstsza przyczyna śmierci i trzecia najczęstsza przyczyna niepełnosprawności. Niewystarczająca wiedza i brak umiejętności rozpoznawania objawów udaru mózgu sprawiają, że większość pacjentów zgłasza się do szpitali zbyt późno. W odpowiedzi na ten problem powstał program FAST Heroes skierowany do przedszkolaków i uczniów klas 1–3. – Chcemy wykorzystać entuzjazm dzieci, aby to one stały się nauczycielami dla swoich dziadków – mówi Jan van der Merwe, międzynarodowy koordynator programu FAST Heroes, lider Inicjatywy Angels.
Teatr
Mateusz Banasiuk: Żałuję, że dzisiaj tak rzadko pisze się sztuki wierszem. Dla aktora to prawdziwy sprawdzian umiejętności
![](/files/1922771799/banasiuk-wypior-foto,w_133,r_png,_small.png)
Aktor gra jedną z głównych ról w spektaklu „Wypiór” w Teatrze IMKA. Zaznacza, że wielkim atutem spektaklu jest tekst napisany klasycznym trzynastozgłoskowcem z zachowaną średniówką po siódmej sylabie, ale traktujący o bieżących problemach młodych ludzi i w niebanalny sposób komentujący otaczającą rzeczywistość. Mateusz Banasiuk zapewnia, że on sam bardzo lubi grać w sztukach napisanych wierszem i żałuje, że twórcy teatralni odchodzą już od tej formy. Przyznaje też, że w tym przypadku nie ma mowy o improwizacji. Trzeba się wykazać niezwykłą dokładnością, by nie zgubić żadnego słowa, bo wtedy zostanie zaburzony cały rytm.