Pandemia pogorszyła nasze relacje – tak deklaruje 63% Polaków. Dlaczego?
VOX
Bukowska 148
60-197 Poznań
aleksandra|elephate.com| |aleksandra|elephate.com
+48 618 151 700
https://www.vox.pl/
Rzadziej się widujemy, częściej rozmawiamy przez telefon i internetowe komunikatory. Jak dowodzi nowy raport, pandemia sporo pozmieniała w naszych relacjach. Wpłynęła również na to, jak wyglądają nasze spotkania.
Ilu z nas ogranicza bezpośrednie kontakty z bliskimi ze względu na pandemię? Jak często przyjmujemy gości w ostatnich miesiącach? Czy zdarza nam się odwiedzać innych? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań poszukała w swoim nowym badaniu marka wnętrzarska VOX. Ankietę wypełniło blisko tysiąc Polaków.
Okazało się, że zdaniem większości (63%) w czasie pandemii oddaliliśmy się od siebie. Wpływa na to zarówno zalecenie zmniejszenia kontaktów, jak i strach przed zakażeniem. Aż 71% z nas ogranicza liczbę spotkań z bliskimi lub całkowicie ich unika. Większą ostrożnością wykazują się pod tym względem kobiety.
Jak dowiodło badanie, przed wybuchem pandemii najbardziej lubiliśmy spędzać czas z rodziną i znajomymi we własnym domu, pijąc wspólnie kawę czy dzieląc posiłek. Obecnie aż trzech na czterech Polaków zaprasza gości rzadziej niż wcześniej. Drzwi do swojego domu częściej niż raz w tygodniu otwiera bliskim tylko niespełna 4% z nas. Izolacja nie jest łatwa, gdyż aż 83% badanych uważa się za gościnnych.
– Lubimy przez gościnność okazywać emocje i może polegać to zarówno na dostosowywaniu menu do upodobań gości (np. mama z troski robi ulubioną zupę), jak i stanowić wyznacznik klasowo-statusowy (np. zamawianie sushi na spotkanie w gronie znajomych). (...) Przyjęcie kogoś we własnym domu jest też przejawem zaufania, bo pozwalamy zaproszonej osobie zobaczyć naszą prywatną przestrzeń, odsłaniamy się. Ten ostatni wymiar relacji został ograniczony przez pandemię, w której izolacja przestrzeni własnej od „gości” jest pożądana. Trudna jest przede wszystkim dla starszego pokolenia i osób, które to właśnie w trakcie spotkań w domach prywatnych, przy wspólnym obiedzie czy z okazji imienin albo świąt, okazywały gościnnością uczucia. Nie tylko zostały pozbawione tej możliwości, ale też nie mają specjalnie alternatyw – mówi dr Paula Pustułka, socjolożka z Uniwersytetu SWPS.
Zmieniło się także nasze zachowanie podczas wizyt u innych. Pierwszą rzeczą, jaką robi 48% Polaków po przekroczeniu progu czyjegoś domu, jest umycie lub zdezynfekowanie rąk. Pamięta o tym połowa kobiet i co trzeci mężczyzna. Okazuje się jednak, że w trakcie samych spotkań w domu nie zachowujemy bezpiecznego dystansu – deklaruje to jedynie 18% badanych. Być może to właśnie trudność utrzymania zalecanej odległości sprawia, że aż 74% Polaków obecnie odwiedza bliskich rzadziej niż przed marcem 2020 roku.
– Każdy ma do pandemii różny stosunek, nie chcę narzucać swojego i się wpraszać. Jeżeli ktoś mnie zaprosi, jestem w stanie taką wizytę rozważyć – komentuje jeden z respondentów.
Utrzymująca się konieczność izolacji nie służy większości z nas. Zapytani o samopoczucie, ankietowani najczęściej (61%) wspominali o zmęczeniu pandemią. Przeszło 50% osób odczuwa frustrację, a niespełna 45% – przygnębienie. Co ciekawe, kwietniowe badanie marki VOX wykazało, że blisko połowa z nas czuła się wtedy dobrze lub bardzo dobrze.
Nie będzie więc przesadą stwierdzenie, że mamy już zwyczajnie dość pandemii, a kończący się rok zapamiętamy jako przykry test dla naszej cierpliwości. Zamiast pogrążać się w negatywnych emocjach, lepiej jednak spojrzeć w przyszłość z uśmiechem i nadzieją. W oczekiwaniu na zakończenie pandemii warto przeorganizować swoje mieszkanie lub odświeżyć domowe wnętrza, aby móc powitać stęsknionych gości z nową energią.
Co jeszcze zmieniła w naszych relacjach pandemia? Z pełną treścią raportu można zapoznać się na stronie VOX.pl: https://www.vox.pl/artykul-relacje-i-spotkania-polakow-w-czasie-pandemii

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.