Pandemia pogorszyła nasze relacje – tak deklaruje 63% Polaków. Dlaczego?
VOX
Bukowska 148
60-197 Poznań
aleksandra|elephate.com| |aleksandra|elephate.com
+48 618 151 700
https://www.vox.pl/
Rzadziej się widujemy, częściej rozmawiamy przez telefon i internetowe komunikatory. Jak dowodzi nowy raport, pandemia sporo pozmieniała w naszych relacjach. Wpłynęła również na to, jak wyglądają nasze spotkania.
Ilu z nas ogranicza bezpośrednie kontakty z bliskimi ze względu na pandemię? Jak często przyjmujemy gości w ostatnich miesiącach? Czy zdarza nam się odwiedzać innych? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań poszukała w swoim nowym badaniu marka wnętrzarska VOX. Ankietę wypełniło blisko tysiąc Polaków.
Okazało się, że zdaniem większości (63%) w czasie pandemii oddaliliśmy się od siebie. Wpływa na to zarówno zalecenie zmniejszenia kontaktów, jak i strach przed zakażeniem. Aż 71% z nas ogranicza liczbę spotkań z bliskimi lub całkowicie ich unika. Większą ostrożnością wykazują się pod tym względem kobiety.
Jak dowiodło badanie, przed wybuchem pandemii najbardziej lubiliśmy spędzać czas z rodziną i znajomymi we własnym domu, pijąc wspólnie kawę czy dzieląc posiłek. Obecnie aż trzech na czterech Polaków zaprasza gości rzadziej niż wcześniej. Drzwi do swojego domu częściej niż raz w tygodniu otwiera bliskim tylko niespełna 4% z nas. Izolacja nie jest łatwa, gdyż aż 83% badanych uważa się za gościnnych.
– Lubimy przez gościnność okazywać emocje i może polegać to zarówno na dostosowywaniu menu do upodobań gości (np. mama z troski robi ulubioną zupę), jak i stanowić wyznacznik klasowo-statusowy (np. zamawianie sushi na spotkanie w gronie znajomych). (...) Przyjęcie kogoś we własnym domu jest też przejawem zaufania, bo pozwalamy zaproszonej osobie zobaczyć naszą prywatną przestrzeń, odsłaniamy się. Ten ostatni wymiar relacji został ograniczony przez pandemię, w której izolacja przestrzeni własnej od „gości” jest pożądana. Trudna jest przede wszystkim dla starszego pokolenia i osób, które to właśnie w trakcie spotkań w domach prywatnych, przy wspólnym obiedzie czy z okazji imienin albo świąt, okazywały gościnnością uczucia. Nie tylko zostały pozbawione tej możliwości, ale też nie mają specjalnie alternatyw – mówi dr Paula Pustułka, socjolożka z Uniwersytetu SWPS.
Zmieniło się także nasze zachowanie podczas wizyt u innych. Pierwszą rzeczą, jaką robi 48% Polaków po przekroczeniu progu czyjegoś domu, jest umycie lub zdezynfekowanie rąk. Pamięta o tym połowa kobiet i co trzeci mężczyzna. Okazuje się jednak, że w trakcie samych spotkań w domu nie zachowujemy bezpiecznego dystansu – deklaruje to jedynie 18% badanych. Być może to właśnie trudność utrzymania zalecanej odległości sprawia, że aż 74% Polaków obecnie odwiedza bliskich rzadziej niż przed marcem 2020 roku.
– Każdy ma do pandemii różny stosunek, nie chcę narzucać swojego i się wpraszać. Jeżeli ktoś mnie zaprosi, jestem w stanie taką wizytę rozważyć – komentuje jeden z respondentów.
Utrzymująca się konieczność izolacji nie służy większości z nas. Zapytani o samopoczucie, ankietowani najczęściej (61%) wspominali o zmęczeniu pandemią. Przeszło 50% osób odczuwa frustrację, a niespełna 45% – przygnębienie. Co ciekawe, kwietniowe badanie marki VOX wykazało, że blisko połowa z nas czuła się wtedy dobrze lub bardzo dobrze.
Nie będzie więc przesadą stwierdzenie, że mamy już zwyczajnie dość pandemii, a kończący się rok zapamiętamy jako przykry test dla naszej cierpliwości. Zamiast pogrążać się w negatywnych emocjach, lepiej jednak spojrzeć w przyszłość z uśmiechem i nadzieją. W oczekiwaniu na zakończenie pandemii warto przeorganizować swoje mieszkanie lub odświeżyć domowe wnętrza, aby móc powitać stęsknionych gości z nową energią.
Co jeszcze zmieniła w naszych relacjach pandemia? Z pełną treścią raportu można zapoznać się na stronie VOX.pl: https://www.vox.pl/artykul-relacje-i-spotkania-polakow-w-czasie-pandemii

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
Choć trzech na czterech uchodźców z Ukrainy darzy polski system ochrony zdrowia dużym zaufaniem, to 21 proc. z nich ma problem z zaufaniem do samych szczepień. To dlatego wiele ukraińskich mam podejmuje decyzję o nieszczepieniu dziecka. Dużym wyzwaniem jest więc zwiększanie ich świadomości na temat korzyści płynących ze szczepień dla zdrowia jednostek i całej populacji, a także wyjaśnianie wątpliwości związanych z ewentualnymi skutkami ubocznymi. Tę rolę edukacyjną musi wziąć na siebie polski personel systemu ochrony zdrowia.
Problemy społeczne
Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy

Według NEMO, Sieci Europejskich Organizacji Muzealnych, społeczna rola muzeów wykracza daleko poza ich tradycyjne funkcje. W coraz bardziej spolaryzowanym świecie muzea mogą odgrywać kluczową rolę w promowaniu dialogu i spójności społecznej, zachęcać do dyskusji, mogą też pełnić rolę ośrodków integracji społecznej. Dzięki przybliżaniu obcych kultur mogą też zmienić spojrzenie na rynek pracy.
Żywienie
Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny

Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.