Komunikaty PR

Pizza przez pokolenia - Da Grasso publikuje raport

2021-05-21  |  10:00
Biuro prasowe
Kontakt

Pizza kiedyś i dziś

Badania fokusowe „Pizza przez pokolenia” przeprowadzono wśród reprezentantów dwóch grup pokoleniowych – osób w wieku 50-65 lat oraz 25-40 lat. Jakie wnioski płyną z raportu? Przez ostatnich 25 lat pizza na stałe trafiła do jadłospisu Polaków, zmieniło się jednak jej postrzeganie.

Starszym respondentom pizza kojarzy się z młodością, czasami studenckimi, pierwszymi życiowymi doświadczeniami. W latach 90. była czymś nowym, zachodnim, nieco luksusowym, gdyż jej ceny – w stosunku do zarobków – były wyższe niż obecnie. Zamówienie czy wyjście do pizzerii było świętem samym w sobie, a pizza stawała się głównym bohaterem, a czasem i pretekstem do spotkań. Powodem tego była m.in. mała liczba pizzerii – i ogólnie restauracji – na ulicach polskich miast. Dzisiaj, według danych GUS, w Polsce działa 64 545 punktów gastronomicznych[1], co najlepiej oddaje fakt, że ostatnie 25 lat to czas niesamowitego rozwoju kultury jedzenia poza domem.

- W tamtym czasie rynek gastronomiczny był jeszcze raczkujący i wszyscy uczyliśmy się „smaków zachodu”. Dzisiaj mamy ogromny wybór, od włoskich makaronów, przez amerykańskie burgery, po koreańskie kimchi. Mimo takiej różnorodności na rynku, pizza pozostaje królową na stołach. Niedawne badania pokazały, że ponad połowa składanych przez Polaków zamówień online uwzględniała pizzę.[2]mówi Karolina Rozwandowicz, właścicielka sieci Da Grasso.

Z badania Da Grasso wynika, że dziś pizza postrzegana jest jako danie powszechne, sprawdzone i uniwersalne. Oprócz dostarczania korzyści funkcjonalnych, wpisuje się też w potrzeby emocjonalne. Przede wszystkim kojarzy się Polakom z przyjemnością. Dodatkowo odpowiada na potrzeby łatwej zmiany, różnorodności, poszukiwania nowych wrażeń i autentycznych smaków. Ze względu na stale poszerzającą się ofertę, stanowi propozycję idealną właśnie dla poszukiwaczy nowych doznań kulinarnych. Dla młodszego pokolenia 25-40 latków pizza pozostała towarzyszem spotkań, jednak przy okazjach mniej oficjalnych, np. podczas rozgrywek piłkarskich lub domówek.

Ewolucja rynku delivery

W ostatnich latach gwałtownie rozwijają się dostawy, a pandemia, popularność aplikacji i nowe technologie tylko przyspieszyły ten trend. Pizza jest tu wielkim wygranym – niemal od zawsze była uważna za potrawę, która świetnie sprawdza się w dostawie.

Wyniki naszego badania potwierdzają, że w kategorii delivery pizza jest „top of mind” w świadomości Polaków. Według respondentów w dzisiejszej konsumpcji pizzy liczy się przede wszystkim szybkość dostawy. Lokale sieciowe, oferujące ekspresową dostawę, doskonale wpisują się w ten trend. W Da Grasso postawiliśmy na rozwój kanału delivery na długo przed pandemią, dzięki czemu klienci cenią ją za szybkość i łatwy, bezpieczny wybór. – dodaje Karolina Rozwandowicz.

Inaczej było w latach 90., kiedy dowóz dań był czymś wyjątkowym, a starsi respondenci pamiętają pizzę jako „pioniera” nowego, niespotykanego sposobu jedzenia. Zamawianie pizzy w dostawie odbywało się „od święta” i podnosiło rangę wydarzeń. Taką możliwość oferowały jedynie duże pizzerie sieciowe, działające w dużych miastach, dlatego dla wielu było to nieosiągalne.

Obecnie dostawy jedzenia stały się naszą codziennością. Mimo, iż rynek stale rośnie, a restauracje oferują klientom coraz większy wybór, pizza pozostała liderem kategorii. Zmieniły się jednak zwyczaje związane z jej zamawianiem – Polacy pizzę z dowozem wybierają w sytuacjach codziennych, aby zaspokoić głód, kiedy nie mają czasu na gotowanie lub gdy chcą urozmaicić swoje menu.

Sieć gwarantem jakości

Z biegiem lat zmieniły się oczekiwania względem pizzerii. Lokale sieciowe w przeszłości kojarzyły się z zachodem i nowoczesnością, dziś – dają poczucie pewności i bezpieczeństwa. Konsumenci oczekują, że w pizzerii sieciowej otrzymają produkty sprawdzone, o niezmiennej w skali kraju jakości.

Zmiany w sposobie postrzegania pizzy wynikają z wielu czynników, przy czym główne z nich to rewolucja na rynku pizzy oraz zmiany w stylu życia konsumentów. Obecni 50-latkowie dojrzewali i zmieniali się wraz z rynkiem pizzy – każdy kolejny etap życia generował nowe okazje, w których można ją zjeść, takie jak np. zamawianie pizzy w weekend dla urozmaicenia tygodniowego jadłospisu, bądź z myślą o dzieciach. W dorastającym pokoleniu millenialsów pizza utrzymała swój status, podtrzymywana przez trendy, social media oraz rozwój technologii.

Ćwierć wieku za Da Grasso

Od powstania pierwszej restauracji Da Grasso w 1996 roku mija 25 lat. To obecnie największa sieć pizzerii w Polsce – w jej ramach funkcjonuje 186 lokali w 135 miastach. Lokale sieci działają w modelu franczyzowym,  i wciąż przybywa nowych.

- Pierwsze zamówienie przyjęłam dokładnie 13 czerwca 1996 roku. Miałam wtedy 23 lata i nie myślałam o rozwinięciu ogólnopolskiej sieci, nie wiedziałam też o istnieniu systemów franczyzowych. Sukces Da Grasso możliwy był dzięki wielu trafnym decyzjom i dobrym wyborom oraz wsparciu kompetentnych i zaangażowanych osób po drodze, którym jestem za to niezmiernie wdzięczna – mówi Karolina Rozwandowicz.

Badanie Da Grasso zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia w kwietniu 2021 metodą wywiadów online FGI na 4 grupach respondentów, którzy byli regularnymi konsumentami pizzy od wielu lat.

 


[1] Główny Urząd Statyczny, https://bdl.stat.gov.pl/BDL/metadane/cechy/2505

[2] Raport GfK dla PizzaPortal.pl,

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Teatr

Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.