„Pół na pół – gra bez zamiatania pod dywan” - rozmowy o podziale obowiazków
Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet Grupa Ingka zwraca szczególną uwagę na równouprawnienie płci – zarówno w domach, jak i w biznesie. Z danych OECD wynika[1], że w skali globalnej kobiety wykonują trzy razy więcej nieodpłatnej pracy związanej z opieką oraz obowiązkami domowymi, niż mężczyźni. Nierówny podział zadań, szczególnie w czasach pandemii, może mieć bezpośredni wpływ na możliwości zawodowe i pozycję ekonomiczną kobiet. W ramach najnowszej kampanii "Pół na pół - gra bez zamiatania pod dywan”, IKEA zachęca do dzielenia się obowiązkami domowymi i szczerej rozmowy o tym, jak może wyglądać ich sprawiedliwy podział.
Równowaga płci zaczyna się w domu
Ambicją IKEA jest pomoc w tworzeniu lepszych warunków codziennego życia dla wielu ludzi. Od prawie ośmiu dekad marka jest partnerem w życiu i w domu, tworząc rozwiązania, które ułatwiają codzienność. Teraz IKEA proponuje "Pół na pół - grę bez zamiatania pod dywan”, która może być inspiracją do rozpoczęcia rozmowy o równowadze w domu. Gra powstała po wyjątkowo trudnym roku, kiedy to ograniczenia związane z pandemią przewartościowały życie domowe i uwydatniły obowiązujący podział obowiązków.
Gra została opracowana we współpracy z brytyjską psychoterapeutką i ekspertką od związków Jennie Miller. Jej twórcy w lekki i zabawny sposób chcą zachęcić odbiorców do konstruktywnych i szczerych rozmów, a także do uporania się z m.in. nieuświadomionymi nawykami. Gra jest skierowana do wszystkich par, niezależnie od wieku, orientacji seksualnej czy etapu związku, ale również do współlokatorów. Wyjątkowa gra IKEA nie typuje zwycięzców – wzajemne zrozumienie i szukanie rozwiązań, które ulepszą nasz dom, jest już wystarczającą nagrodą.
– Podział obowiązków domowych może być wyzwaniem dla par i powodować niepotrzebny stres. Jeśli dodamy do tego pracę w trybie home office oraz naukę w domu, to sytuacja staje się jeszcze trudniejsza. Kobiety wciąż wykonują większość podstawowych obowiązków związanych z opieką, co powoduje napięcia w wielu związkach, niezależnie od ich długości czy etapu. Nasza gra umożliwia wciśnięcie pauzy i pomaga nam wszystkim, niezależnie od płci, w przewartościowaniu i ponownym ułożeniu domowego życia. W wielu przypadkach szczera rozmowa jest pierwszym krokiem do rozwiązania problemu – wyjaśnia Jennie Miller, współautorka gry, psychoterapeutka i ekspertka od związków.
Lepszy dzień to równy dzień
Grupa Ingka podjęła działania w szerszej perspektywie i zobowiązała się do wspierania równouprawnienia kobiet i mężczyzn we wszystkich obszarach swojej działalności. Realizując strategię Równości, Różnorodności i Włączania IKEA wprowadza konkretne rozwiązania, których celem są pozytywne zmiany w społeczeństwie, odzwierciedlając wartości bliskie zarówno klientom, jak i pracownikom marki.
– Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet chcemy wesprzeć równowagę w domach. Jest to fundament, bez którego nie osiągniemy prawdziwej równości w miejscu pracy oraz społeczeństwie. W IKEA wierzymy, że lepszy dzień to równy dzień. Równouprawnienie i współodpowiedzialność za ludzi i planetę są głęboko zakorzenione w naszej kulturze i wartościach – mówi Susanna Romantsova, Liderka ds. Różnorodności, Równego Traktowania i Kultury Przynależności w IKEA Retail.
Rozpoczęta właśnie kampania to tylko jeden ze sposobów, w jaki IKEA chce inspirować do wprowadzania nowych zwyczajów i nawyków, które będą fundamentem lepszego jutra. Równouprawnienie płci znajduje się wśród kluczowych tematów trzyletniej Strategii Równości, Różnorodności i Włączania, którą IKEA realizuje w Polsce od roku finansowego 2020.
– Od lat wspieramy projekty mające na celu wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn, podejmując liczne inicjatywy w ramach Strategii Równości, Różnorodności i Włączania, zarówno globalnie, jak i lokalnie. Wśród już osiągniętych przez nas celów możemy wymienić między innymi osiągniecie równowagi płci na szczeblach menedżerskich. W roku finansowym 2020, 50 proc. menedżerów oraz 54 proc. pracowników w Grupie Ingka stanowią kobiety. Dążymy do tego, aby do 2022 roku osiągnąć równowagę płci na wszystkich poziomach zarządzania i obejmującą wszystkie funkcje. Ponadto jesteśmy szczególnie dumni ze zlikwidowania nierówności płacowych w ramach inicjatywy Gender Equal Pay oraz wprowadzenia dodatkowego, 4-tygodniowego pełnopłatnego Urlopu Ojcowskiego IKEA. Jesteśmy również głęboko przekonani o sile biznesu w procesie kreowania pozytywnych zmian w społeczeństwie – dodaje Susanna Romantsova.
Jako globalna organizacja, IKEA podpisała UN Women Principles (WEP), aby skuteczniej wprowadzać zmiany w obrębie organizacji, ale również zainspirować inne firmy do osiągnięcia równowagi płci w ich strukturach. Ponadto IKEA jako jedna z niewielu globalnych firm została przyjęta jako członek Międzynarodowej Koalicji na rzecz Równej Płacy (EPIC). Jest to inicjatywa prowadzona przez Międzynarodową Organizację Pracy (ILO), UN Women oraz Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, której celem jest urzeczywistnienie równych płac we wszystkich krajach i sektorach do 2030 r.
Społeczne i ekonomiczne skutki pandemii
Zdaniem ekspertów[2] obecnie trwa ewolucja pokoleniowa – zmienia się nie tylko postrzeganie roli płci, ale także zachowania kobiet. Jako społeczeństwo, jesteśmy w procesie zmian, które dążą do równego traktowania płci. Niestety ekonomiczne i społeczne skutki pandemii COVID-19 mają negatywny wpływ na tempo następowania przemian.
Pandemia spotęgowała wcześniej już istniejące nierówności płci i uwydatniła, jak ważne jest wprowadzanie podstawowych zmian – już na etapie relacji z bliskimi. W sytuacji, gdy szkoły i żłobki zostały zamknięte lub otwarte tylko częściowo, to właśnie kobiety przejęły większość nieodpłatnej pracy opiekuńczej. W konsekwencji nierzadko zmniejszały liczbę godzin aktywności zawodowej lub całkowicie z niej zrezygnowały.
W krajach Unii Europejskiej kobiety częściej niż mężczyźni zajmują się codzienną opieką nad dziećmi (92 proc. kobiet vs. 68 proc. mężczyzn) oraz przygotowaniem posiłków lub pracami domowymi (tu: 79 proc. vs. 34 proc.). To również kobiety w znacznie większym stopniu mierzą się z problemem łączenia pracy zdalnej z domowym nauczaniem. W efekcie spada ich produktywność, a dalej ma to odzwierciedlenie w ścieżkach kariery[3]. Kobiety są również w nieproporcjonalnie większym stopniu zatrudnione w szarej strefie, zwykle mają niższe pensje i mniej oszczędności.
„Pół na pół – gra bez zamiatania pod dywan” jest dostępna bezpłatnie za pośrednictwem Instagram Stories IKEA w 26 krajach, w Polsce można ją znaleźć na Instagramie @IKEAPolska, a także na stronie IKEA.pl/pol-na-pol.
[1] Źródło: *Organisation for Economic Co-operation and Development, Measuring Women’s Economic Empowerment Gender Policy Paper, http://www.oecd.org/dev/development-gender/MEASURING-WOMENS-ECONOMIC-EMPOWERMENT-Gender-Policy-Paper-No-16.pdf
[2] Raport Gender Gap po Polsku / Raport z badania Stowarzyszenia Women in Technology Poland.
[3] Raport Woman Update / Raport „Cyfrowy klucz do przyszłości zawodowej. Kobiety”.
SYLWESTER LAST MINUTE. Jak zaplanować sylwestrowy wypad w jeden dzień?
MP3 | Stres Polaków. 75% zmaga się z napięciem każdego tygodnia
Nowy Rok w harmonii z naturą – ekologiczne postanowienia na 2025
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Gwiazdy
Jakub Rzeźniczak: Jestem dumny z tego, jaki teraz jestem. Mam przy boku osobę, która ma na mnie bardzo dobry wpływ
Były piłkarz przyznaje, że po narodzinach córki Antosi w jego życiu dużo się zmieniło. Wszystko, co teraz robi, jest bowiem podporządkowane potrzebom i rozwojowi córeczki. Kilka miesięcy temu Jakub Rzeźniczak i jego żona Paulina podjęli decyzję o przeprowadzce z Kołobrzegu do Warszawy. Teraz natomiast planują imprezę urodzinową dziewczynki. Sportowiec podkreśla, że rodzina jest jego azylem. Przeszłość oddziela grubą kreską i zrobi wszystko, by nie popełnić już tych samych błędów.
Transport
Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
Pod względem liczby rejestracji nowych aut osobowych 2024 rok był drugim najlepszym wynikiem w historii. To był sprzedażowo dobry rok także dla koncernu Mercedes-Benz. Na polskim rynku sprzedaż wyniosła 26,3 tys. samochodów osobowych, co oznacza 38-proc. wzrost w ciągu roku. Mercedes jest też wśród liderów dostaw aut elektrycznych. Ze względu na rosnącą popularność tego segmentu producent w tym roku wprowadzi na rynek nowość – w pełni elektryczny model CLA.
Edukacja
Lekarze będą lepiej przygotowani do pracy w obliczu działań militarnych. Powstał nowy model kształcenia lekarzy cywilnych i wojskowych
Większa interoperacyjność między medycyną cywilną i medycyną pola walki oraz kształtowanie gotowości do podejmowania szybkich decyzji w kryzysowych sytuacjach to jedne z fundamentów nowego modelu kształcenia lekarzy cywilnych i wojskowych. Ministerstwo Obrony Narodowej patronuje projektowi, w ramach którego model ten będzie wdrażany we współpracy między wojskiem, środowiskiem medycznym i uczelniami. Potrzeba zmian w tym zakresie jest dyktowana dynamiczną sytuacją geopolityczną.