Pół żartem, pół serio – 30 grudnia Dzień Serka Wiejskiego
Grudzień obfituje w okazje, w których obchody włączamy się z dużym entuzjazmem. Obok Mikołajek, Świąt Bożego Narodzenia, Sylwestra i Nowego Roku w kalendarzu jest jeszcze jedna, dość szczególna data. Okazuje się, że 30 grudnia kilka lat temu zasłynął, choć nieco przypadkowo, jako Dzień Serka Wiejskiego.
Nieplanowany fenomen, czyli pochodzenie Dnia Serka Wiejskiego
Różne produkty spożywcze i potrawy mają swoje święta, a wiele z nich obchodzonych jest międzynarodowo. Ich ustanowienie zazwyczaj wiąże z inicjatywą oficjalnych instytucji, a później coraz bardziej wrastają one w kalendarz i powszechną świadomość. Mamy więc między innymi Światowy Dzień Chleba ustanowiony przez Międzynarodowy Związek Piekarzy i Cukierników, Światowy Dzień Mleka powstały na wniosek Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa, czy obchodzony na całym świecie Międzynarodowy Dzień Sernika.
Historia Dnia Serka Wiejskiego na tym tle prezentuje się nad wyraz oryginalnie, ponieważ jego ustanowienie było… żartem, który w 2012 roku pojawił się w serwisie Nonsensopedia. Mimo humorystycznego charakteru portalu, temat wyróżnienia serka wiejskiego okazał się na tyle wdzięczny, że został podchwycony przez media związane z kulinariami. W ten sposób ustanowiono Dzień Serka Wiejskiego.
Początki kariery serka wiejskiego
Historia produktu rozpoczyna się w Stanach Zjednoczonych i jest tak samo przypadkowa jak jego święto –receptura serka wiejskiego wynikała z chęci wykorzystania mleka oraz drobnych kawałków serka, które były efektami ubocznymi produkcji masła. Angielskiej nazwy cottage cheese użyto po raz pierwszy w 1931 roku na łamach czasopisma Dodey’s Lady’s Book.
Serek wiejski na polskich stołach
W Polsce serek wiejski pojawił się stosunkowo niedawno, bo w 1992 roku. Pierwszym polskim producentem twarożku wytwarzanego z krowiego mleka była OSM Piątnica, która do tej pory pozostaje liderem w tej kategorii. Klasyczny Serek Wiejski z Piątnicy to delikatne ziarna twarożku zanurzone w słodkiej śmietance. Obecnie smakosze zajadają się już nie tylko podstawową wersją, dostępne są bowiem liczne warianty tego produktu: Serek Wiejski Piątnica z dodatkiem szczypiorku, serek w wersji light, BIO lub bez laktozy. Są też Serki Wiejskie z Piątnicy z dodatkiem różnych owoców lub miodu. Nowością, którą szczególnie upodobali sobie konsumenci żyjący aktywnie, uprawiający rozmaite sporty jest Serek Wiejski wysokobiałkowy. Niezależnie od rodzaju stosowanej diety, każdy więc ma szansę wybrać serek wiejski idealny dla siebie.
Apetyczne świętowanie
Mimo że Dzień Serka Wiejskiego można traktować humorystycznie, wbrew pozorom wybór daty 30 grudnia wydaje się być doskonale przemyślaną strategią. Po bożonarodzeniowym ucztowaniu, wielu z nas chętnie sięgnie po coś lekkiego. Serek wiejski można spożywać jako samodzielną przekąskę lub dodawać do kanapek i łączyć z ulubionymi warzywami czy dodatkami. Przez charakterystyczną, lekko ziarnistą konsystencję, trudno pomylić go z jakimkolwiek innym produktem.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych
Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Teatr
Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła

Dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej chce przyciągnąć na widownię coraz młodsze pokolenia, stąd też pomysł na współpracę ze studentami i doktorantami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Owocem jest spektakl „Prawdziwa historia Czarodziejskiego fletu” – nowa interpretacja mozartowskiego arcydzieła. Alicja Węgorzewska zapewnia, że ten tytuł na stałe zagości w repertuarze WOK-u.