Polacy wybrali – oto nowy król wielkanocnych wypieków! W tym roku to sernik
Jeszcze dwa lata temu mazurek był niekwestionowanym królem wielkanocnych wypieków[1]. W tym roku zwycięzcą jest sernik – tak wynika z sondażu zainicjowanego przez markę KASIA na temat świątecznych zwyczajów Polaków[2]. W rankingu ulubionych wielkanocnych ciast 2024 tuż za sernikiem plasuje się babka, a podium zamyka mazurek. Większość Polaków piecze ciasta samodzielnie, a ponad połowa badanych na świątecznym stole serwuje minimum 3 ciasta. Mieszkańcy Polski po prostu kochają piec na Wielkanoc!
Ciasta goszczą na świątecznych stołach aż u 97,4% Polaków. O tym, jak bardzo lubimy wielkanocne wypieki, świadczy liczba ciast na świątecznym stole – aż 53,9% respondentów wskazało, że u nich pojawiają się co najmniej 3. W opinii większości ankietowanych (73,4%), podczas tegorocznych świąt wielkanocnych będzie ich tyle samo, co w roku ubiegłym. Istotne jest także, że najczęściej są to ciasta przygotowywane w domach – aż 41,8% badanych deklaruje, że piecze je samodzielnie. Prawie 30% nie tylko piecze, ale też dodatkowo kupuje, natomiast 21,6% Polaków polega wyłącznie na ciastach wypiekanych m.in. w cukierniach i dla sklepów. 6,7% w ogóle nie piecze, ani nie kupuje ciast na Wielkanoc.
Najwięcej piecze Małopolska
Niezwykle ciekawie prezentuje się ranking województw pod względem udziału respondentów deklarujących pieczenie ciast na święta wielkanocne. Najwięcej osób, które wskazały, że podaje na stół wyłącznie ciasta pieczone w domu, zamieszkuje w województwach małopolskim (52,2%), lubuskim (51,9%) i warmińsko-mazurskim (50%). Najmniej – w województwie mazowieckim – 35,9%.
Ponadto, okazuje się, że pieczenie to nie tylko domena kobiet. Aż 60,6% ankietowanych mężczyzn przyznało, że przygotowuje wypieki na Wielkanoc!
W świątecznym menu konsumenci planują także uwzględnić ciasta wegańskie. Z przeprowadzonego badania wynika, że 15,1% respondentów przygotuje wypieki wyłącznie na bazie produktów roślinnych. Najwięcej osób złożyło taką deklarację w grupie wiekowej 30-49 lat (22,8%). A zatem na co piątym polskim stole wielkanocnym znajdzie się przynajmniej jedno ciasto ze składników roślinnych, czyli m.in. bez masła, jaj czy mleka.
Z Kasią Ci się upiecze
Jak wynika z sondażu przeprowadzonego na zlecenie marki KASIA, źródłem kulinarnych inspiracji są dla Polaków głównie znajomi i rodzina (63,5%) oraz kulinarne portale internetowe (60,7%). Kobiety częściej niż mężczyźni sięgają po przepisy z serwisów internetowych oraz po te proponowane przez influencerów. Mężczyźni z kolei częściej niż kobiety czerpią inspiracje od znajomych i rodziny oraz z programów telewizyjnych.
Konsumenci chcą więc korzystać ze sprawdzonych przepisów, aby mieć pewność udanych wypieków. Ich gwarancją są najwyższej jakości składniki. Z pomocą jak zawsze przychodzi produkowana w Polsce przez firmę Upfield – KASIA – marka numer 1 do pieczenia[3]. Jak wynika z przeprowadzonego badania[4], kostki do pieczenia KASIA używa 69,5% Polaków, głównie do przygotowywania wypieków na słodko, np. ciast, tortów, ale także do tart, pasztecików, pieczywa (24,5%), do smażenia (28,2%) albo jako składnik kremów (25,9%) „Najbardziej nas cieszy długoletnia lojalność Polaków w używaniu naszej polskiej królowej pieczenia. Ponad 70% badanych korzysta w swojej kuchni z kostki do pieczenia KASIA od ponad 5 lat, a prawie połowa – od ponad 10 lat! KASIA stała się więc marką ikoniczną” - mówi Marcin Tarka, Dyrektor ds. Sprzedaży w Upfield Polska
KASIA doskonale sprawdzi się do wykonania wielkanocnych ciast – tych tradycyjnych, jak i nowoczesnych, w tym wegańskich. Dostępna jest w wersji klasycznej, wegańskiej bez laktozy oraz o maślanym smaku. Nie zawiera konserwantów ani tłuszczów trans i jest wzbogacana witaminami A i D.
Przepisy na perfekcyjne ciasta, czyli te, które błyskawicznie znikają z talerzy, można znaleźć na stronie www.mojeciasto.pl
[1] Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat na zlecenie marki KASIA, Sondaż dotyczący wielkanocnych zwyczajów kulinarnych, 2022, N=1000.
[2] Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat na zlecenie marki KASIA, Sondaż dotyczący wielkanocnych zwyczajów kulinarnych, marzec 2024 roku, N=1000.
[3] Za NielsenIQ: Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (Food), Sprzedaż wolumenowa w kg/litr i Sprzedaż wartościowa w PLN w okresie 35 t. 2022 – 34 t. 2023 (kończąc na 27.08.2023), w kategorii: Żółte Tłuszcze, segment: Pieczenie..
[4] Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat na zlecenie marki KASIA, Sondaż dotyczący wielkanocnych zwyczajów kulinarnych, marzec 2024 roku, N=1000.
SYLWESTER LAST MINUTE. Jak zaplanować sylwestrowy wypad w jeden dzień?
MP3 | Stres Polaków. 75% zmaga się z napięciem każdego tygodnia
Nowy Rok w harmonii z naturą – ekologiczne postanowienia na 2025
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Gwiazdy
Jakub Rzeźniczak: Jestem dumny z tego, jaki teraz jestem. Mam przy boku osobę, która ma na mnie bardzo dobry wpływ
Były piłkarz przyznaje, że po narodzinach córki Antosi w jego życiu dużo się zmieniło. Wszystko, co teraz robi, jest bowiem podporządkowane potrzebom i rozwojowi córeczki. Kilka miesięcy temu Jakub Rzeźniczak i jego żona Paulina podjęli decyzję o przeprowadzce z Kołobrzegu do Warszawy. Teraz natomiast planują imprezę urodzinową dziewczynki. Sportowiec podkreśla, że rodzina jest jego azylem. Przeszłość oddziela grubą kreską i zrobi wszystko, by nie popełnić już tych samych błędów.
Transport
Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
Pod względem liczby rejestracji nowych aut osobowych 2024 rok był drugim najlepszym wynikiem w historii. To był sprzedażowo dobry rok także dla koncernu Mercedes-Benz. Na polskim rynku sprzedaż wyniosła 26,3 tys. samochodów osobowych, co oznacza 38-proc. wzrost w ciągu roku. Mercedes jest też wśród liderów dostaw aut elektrycznych. Ze względu na rosnącą popularność tego segmentu producent w tym roku wprowadzi na rynek nowość – w pełni elektryczny model CLA.
Edukacja
Lekarze będą lepiej przygotowani do pracy w obliczu działań militarnych. Powstał nowy model kształcenia lekarzy cywilnych i wojskowych
Większa interoperacyjność między medycyną cywilną i medycyną pola walki oraz kształtowanie gotowości do podejmowania szybkich decyzji w kryzysowych sytuacjach to jedne z fundamentów nowego modelu kształcenia lekarzy cywilnych i wojskowych. Ministerstwo Obrony Narodowej patronuje projektowi, w ramach którego model ten będzie wdrażany we współpracy między wojskiem, środowiskiem medycznym i uczelniami. Potrzeba zmian w tym zakresie jest dyktowana dynamiczną sytuacją geopolityczną.