Komunikaty PR

Polki mają mniej czasu na życie zawodowe

2024-10-31  |  10:00
Kontakt
ZOOM BSC
ZOOM BSC

Angorska 25/2
02-920 Warszawa
luiza.roslon|zoom-bsc.pl| |luiza.roslon|zoom-bsc.pl
500 140 254
zoom-bsc.pl

W niemal połowie domów panuje partnerski model łączenia życia zawodowego z domowym, w którym mężczyzna i kobieta dzielą się po równo obiema sferami. Co piąte gospodarstwo domowe przyjęło model mieszany, w którym mężczyzna więcej czasu spędza w pracy, a kobieta częściej zajmuje się domem. Z kolei w co 10. domu  zawodowo pracuje wyłącznie mężczyzna. Tylko 3 proc. Polaków wskazało na sytuację, w której kobieta ma więcej czasu na sprawy zawodowe. Socjologowie zwracają uwagę również na pozytywną zmianę pokoleniową. Dzisiaj mężczyźni częściej biorą na siebie część obowiązków domowych niż ich ojcowie, a kobiety mają więcej czasu na realizację zawodową niż ich matki.

Jak wynika z badania Grupy INCO, w 46 proc. domów realizowany jest partnerski model łączenia pracy i domu, w którym kobieta i mężczyzna poświęcają podobną ilość czasu na obie sfery życia. Co ciekawe, na tę opcję częściej wskazywali panowie (55 proc.) niż panie (38 proc.). W co piątym gospodarstwie domowym dominuje model mieszany męski, w którym mężczyzna więcej pracuje, a kobieta częściej zajmuje się domem. Tutaj to kobiety częściej zaznaczyły tę odpowiedź (26 proc. vs. 15 proc. wśród mężczyzn). Co dziesiąty respondent zadeklarował tradycyjny, stereotypowy, podział ról, w którym tylko mężczyzna pracuje zawodowo, a kobieta w domu. Tylko 3 proc. Polaków wskazało na modele, w ramach których kobieta więcej czasu spędza w pracy, a mężczyzna zajmuje się przede wszystkim domem.

Wyniki badania Grupy INCO wskazują na zmianę pokoleniową. Dzisiaj kobiety i mężczyźni częściej dzielą się obowiązkami domowymi niż ich rodzice. Jednak odczucia kobiet i mężczyzn dotyczące wspólnego wykonywania obowiązków różnią się od siebie. Mężczyźni częściej uważają, że obowiązki pełnią wspólnie. A kobiety częściej uznają, że to one są głównie za nie odpowiedzialne. Ma to kilka przyczyn. Po pierwsze, zaangażowanie mężczyzn w obowiązki domowe jest często postrzegane jako pomoc, a nie obowiązek. Mężczyźni są dumni z tego, że pomagają w domu, ale jednocześnie mają możliwość wyboru tych obowiązków, które bardziej lubią, a także wycofania się z nich. Kobiety częściej niż mężczyźni nie mają szansy ucieczki od tych obowiązków, bo one są na stałe do nich przypisane. Po drugie, kobiety pełnią rolę menedżerek codziennego życia. Oznacza to, że są one mentalnie obciążone odpowiedzialnością za to, żeby wszystkie domowe zadania zostały wykonane i lepiej wiedzą, co realnie jest do zrobienia. Po trzecie, zarówno kobiety, jak i mężczyźni porównują się do swoich rodziców, którzy funkcjonowali w tradycyjnym modelu. Mężczyźni pod tym względem nie mają najlepszych wzorców, więc każde, nawet okazjonalne, zaangażowanie w prace domowe stawia ich w dobrym świetle – mówi dr hab. Katarzyna Suwada, adiunktka w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Warto jednak zwrócić uwagę, że w młodszych kategoriach wiekowych modele mieszany męski i tradycyjny zyskują na sile. Wśród osób w wieku 18-24 lata, 25-34 lata i 35-44 lata odpowiednio 54 proc., 45 proc. i 38 proc. wskazało łącznie na te modele. Wśród starszych respondentów  większą aktywność zawodową mężczyzn podkreśliło mniej osób – 30 proc. w grupie 45-54 lata oraz 23 proc. w grupie wiekowej 55+. Może to być związane z inną częścią życia Polaków, czyli z powiększeniem rodziny, kiedy to na kobiecie spoczywa więcej obowiązków związanych z opieką nad potomstwem. Potwierdzają to dane GUS, z których wynika, że mężczyźni przeznaczają więcej czasu na pracę zawodową niż kobiety. Średnia wynosi 37,1 godzin wśród matek z najmłodszym dzieckiem w wieku 1-9 lat i 42,3 godziny wśród ojców dzieci w tym samym wieku.

Im młodszy, tym ma mniej czasu na hobby

Z badania Pracuj.pl wynika, że zdecydowana większość Polaków, bo aż 87 proc., posiada hobby. Najczęściej wskazywanymi są czytanie, podróże i sport. A ten obszar funkcjonowania Polaków od kilku lat nabrał szczególnego znaczenia, co potwierdza raport enel-med „Łączy nas zdrowie”. Respondenci, którymi byli pracownicy w wieku 18-64 lata, na pytanie „Co robisz, aby polepszyć swoje samopoczucie” najczęściej (50% odpowiedzi) wskazali na realizację swoich pasji.

Jak wskazuje nasz raport, w niemal połowie domów mężczyźni i kobiety przeznaczają mniej więcej tyle samo czasu tygodniowo na realizację swoich zainteresowań. W co szóstym to panowie częściej znajdują czas na odpoczynek od obowiązków domowych i uprawianie ulubionej dyscypliny sportowej lub inny rodzaj pasji. W co dziewiątym domu na taki „luksus” częściej może pozwolić sobie kobieta – wyjaśnia Agnieszka Augustyniak, Dyrektor Marketingu i Rozwoju Produktowego, Grupa INCO S.A.

Niepokojący jest fakt, że aż 12 proc. respondentów nie ma w ogóle czasu na swoje hobby. Tym bardziej, że ta grupa osób jest zdecydowanie bardziej liczna wśród najmłodszych respondentów. Spośród osób od 18. do 44. roku życia około jedna piąta nie ma chwili na zajęcie się swoimi pasjami, a u osób po 45. roku życia ten odsetek spada do 7 proc.

METODOLOGIA BADANIA

Badanie do raportu Grupa INCO „Czy obowiązki domowe mają płeć? Jak Polki i Polacy dzielą się zajmowaniem domem” zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie liczącej N=613 respondentów, którzy pozostają w związkach (formalnych bądź nieformalnych) i wspólnie zamieszkują z partnerem. Kwoty zostały dobrane wg reprezentacji w badanej populacji osób dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Termin realizacji: 19 – 22 lutego 2024. Metoda: CAWI.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: ZOOM BSC
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Problemy społeczne

Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.