Komunikaty PR

Połowa Polek odczuwa presję. Nowy raport o współczesnych kobietach

2022-01-18  |  09:55

Blisko połowa (47%) z nas często porównuje się z innymi kobietami. Boimy się, że jesteśmy niewystarczająco dobrymi matkami, pracowniczkami, a nawet partnerkami. Codziennie czas dla siebie ma tylko co druga. Opublikowany raport prześwietla współczesną kobiecość i siostrzeństwo.

 

Polki uważają się za wrażliwe, opiekuńcze i pracowite. Większość (75%) jest zadowolona ze swojego życia osobistego. Nieco gorzej oceniamy swoje życie zawodowe. Być może wiąże się to z tym, że co czwartą z nas nie satysfakcjonuje podział obowiązków domowych we własnym domu, a co trzecia Polka czuje się bardziej zmęczona i przytłoczona przez pandemię. Marka kosmetyczna Nutridome przeprowadziła badanie o kobiecości, w którym wzięło udział 1057 osób. Oto garść wniosków.

 

Sojuszniczki czy rywalki?

Choć stereotypowo paniom przypisywana jest rola konkurentek, jedynie 15% Polek ma wrażenie, że inne kobiety cieszą się z ich porażek. Większość (45%) zachowuje neutralną postawę – nie wiąże z przedstawicielkami płci żeńskiej żadnych specyficznych emocji. Wśród wszystkich grup wiekowych nie brakuje też osób, które uważają, że dziewczyny powinny trzymać się razem. Jak sojuszniczki postrzega inne kobiety 40% Polek.

W końcu po wielu latach spotkałam kobiety, które ze sobą nie walczą, tylko się wspierają. To ogromna, pozytywna energia, której doświadczenia życzę każdej kobiecie – mówi jedna z ankietowanych.

 

Filmy, książki, pielęgnacja – tak odpoczywamy

64% Polek uważa, że ma wystarczająco dużo czasu dla siebie. Najczęściej przeznaczamy go na rozrywkę, dbanie o siebie i własne pasje. Najbardziej relaksuje nas z kolei czytanie książek, długie kąpiele oraz spacery na łonie natury. 24% kobiet zaczęło bardziej troszczyć się o siebie podczas pandemii.

 

Co jest kobiece dla Polaków?

Zarówno Polki, jak i Polacy wiążą kobiecość przede wszystkim z pięknem i delikatnością. Kolejne skojarzenia dość mocno się różnią. Paniom znacznie częściej przychodzi do głowy mądrość i siła, a panom – seksapil i macierzyństwo. Najwięcej kobiet uważa, że kobiecość to zbiór określonych cech charakteru, takich jak pewność siebie czy wrażliwość. Mężczyźni najliczniej deklarują z kolei, że kobietę definiuje wygląd.

 

Takie same prawa, inne obowiązki?

Choć zgadzamy się, że kobiety powinny mieć takie same prawa co mężczyźni, stereotypy wciąż są żywe. Dziewczynom nie przystoi przeklinanie, bałaganienie czy nadużywanie alkoholu – uważa tak 64% Polaków i 45% Polek. Dwie trzecie panów jest także zdania, że malowanie się czy dbanie o dom to czynności typowo kobiece i tak powinno pozostać. Podobny pogląd podziela jedynie 41% pań. Różnimy się też, jeśli chodzi o kwestię obowiązków. Podczas gdy większość mężczyzn uważa, że kobiety mają tyle samo obowiązków co mężczyźni, zgadza się z tym mniejszość kobiet.

 

Siostry – już nie tylko rodzeństwo

Okazało się, że Polki interpretują siostrzeństwo szerzej niż Polacy. Nadal wygrywa skojarzenie z więzami krwi, ale tylko nieznacznie. Choć o byciu rodziną wspomina 32% respondentek, 28% utożsamia to pojęcie z bezinteresownym wsparciem, które okazujemy sobie nawzajem jako kobiety, bez względu na to, czy znamy się osobiście, czy jesteśmy sobie zupełnie obce.

 

Pełną treść raportu można znaleźć na stronie marki Nutridome: Kobiecość – jak ją współcześnie rozumiemy?

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Trwający Festiwal Mozartowski przyciąga tłumy melomanów. To jedno z najważniejszych wydarzeń w stolicy

Artystka zaznacza, że za sprawą Warszawskiej Opery Kameralnej jeszcze przez dwa tygodnie Warszawa będzie rozbrzmiewać Mozartem. Kolejna edycja festiwalu poświęconego temu wybitnemu kompozytorowi zajmuje ważne miejsce w kulturalnym kalendarzu stolicy i przyciąga tłumy melomanów. A przed nimi jeszcze sporo atrakcji. Alicja Węgorzewska szczególnie zaprasza na dwie premiery, jedną skierowaną do młodych odbiorców, drugą – dedykowaną koneserom. Niezwykle ciekawie zapowiada się także nowy sezon artystyczny w WOK-u. Twórcy już pracują nad kolejnymi spektaklami i nagrywają nowe płyty.

Muzyka

Mietek Szcześniak: Gdybym chciał zbudować karierę, tobym ją budował. Nigdy o tym nie myślałem, zawsze po prostu chciałem muzykować

Wokalista zaznacza, że płyta „Brothers”, którą nagrał z czarnoskórym chórem, to efekt jego amerykańskiej przygody. Nie planuje robić kariery za granicą, ale z entuzjazmem przyjął propozycję współpracy z ludźmi, którzy tak jak on kochają śpiewać i muzykować. Krążek utrzymany jest w klimacie starego rhytmnbluesa, gospelu i soulu. Producentem jest H.B. Barnum, który przez trzy dekady był kierownikiem muzycznym Arethy Franklin i produkował albumy Franka Sinatry.

Farmacja

Konieczna większa edukacja na temat dbania o zdrowie i dostępnych leków. To kluczowe dla rozwoju samoleczenia

Osoba o niskim poziomie świadomości zdrowotnej zapłaci ostatecznie za opiekę medyczną trzy razy tyle, ile osoba, która wie na ten temat więcej – wskazuje Jonathan Workman z AESGP. Świadomość to ważny element samoleczenia, czyli samodzielnego dbania o zdrowie i zajmowania się drobnymi dolegliwościami, które pełni coraz istotniejszą funkcję w przeciążonym systemie ochrony zdrowia. Dlatego eksperci wskazują na konieczność prowadzenia szeroko zakrojonych kampanii zdrowotnych, a w działania edukacyjne powinny się włączyć zarówno firmy farmaceutyczne, personel medyczny, jak i rząd.