Połowa Polek odczuwa presję. Nowy raport o współczesnych kobietach
Blisko połowa (47%) z nas często porównuje się z innymi kobietami. Boimy się, że jesteśmy niewystarczająco dobrymi matkami, pracowniczkami, a nawet partnerkami. Codziennie czas dla siebie ma tylko co druga. Opublikowany raport prześwietla współczesną kobiecość i siostrzeństwo.
Polki uważają się za wrażliwe, opiekuńcze i pracowite. Większość (75%) jest zadowolona ze swojego życia osobistego. Nieco gorzej oceniamy swoje życie zawodowe. Być może wiąże się to z tym, że co czwartą z nas nie satysfakcjonuje podział obowiązków domowych we własnym domu, a co trzecia Polka czuje się bardziej zmęczona i przytłoczona przez pandemię. Marka kosmetyczna Nutridome przeprowadziła badanie o kobiecości, w którym wzięło udział 1057 osób. Oto garść wniosków.
Sojuszniczki czy rywalki?
Choć stereotypowo paniom przypisywana jest rola konkurentek, jedynie 15% Polek ma wrażenie, że inne kobiety cieszą się z ich porażek. Większość (45%) zachowuje neutralną postawę – nie wiąże z przedstawicielkami płci żeńskiej żadnych specyficznych emocji. Wśród wszystkich grup wiekowych nie brakuje też osób, które uważają, że dziewczyny powinny trzymać się razem. Jak sojuszniczki postrzega inne kobiety 40% Polek.
W końcu po wielu latach spotkałam kobiety, które ze sobą nie walczą, tylko się wspierają. To ogromna, pozytywna energia, której doświadczenia życzę każdej kobiecie – mówi jedna z ankietowanych.
Filmy, książki, pielęgnacja – tak odpoczywamy
64% Polek uważa, że ma wystarczająco dużo czasu dla siebie. Najczęściej przeznaczamy go na rozrywkę, dbanie o siebie i własne pasje. Najbardziej relaksuje nas z kolei czytanie książek, długie kąpiele oraz spacery na łonie natury. 24% kobiet zaczęło bardziej troszczyć się o siebie podczas pandemii.
Co jest kobiece dla Polaków?
Zarówno Polki, jak i Polacy wiążą kobiecość przede wszystkim z pięknem i delikatnością. Kolejne skojarzenia dość mocno się różnią. Paniom znacznie częściej przychodzi do głowy mądrość i siła, a panom – seksapil i macierzyństwo. Najwięcej kobiet uważa, że kobiecość to zbiór określonych cech charakteru, takich jak pewność siebie czy wrażliwość. Mężczyźni najliczniej deklarują z kolei, że kobietę definiuje wygląd.
Takie same prawa, inne obowiązki?
Choć zgadzamy się, że kobiety powinny mieć takie same prawa co mężczyźni, stereotypy wciąż są żywe. Dziewczynom nie przystoi przeklinanie, bałaganienie czy nadużywanie alkoholu – uważa tak 64% Polaków i 45% Polek. Dwie trzecie panów jest także zdania, że malowanie się czy dbanie o dom to czynności typowo kobiece i tak powinno pozostać. Podobny pogląd podziela jedynie 41% pań. Różnimy się też, jeśli chodzi o kwestię obowiązków. Podczas gdy większość mężczyzn uważa, że kobiety mają tyle samo obowiązków co mężczyźni, zgadza się z tym mniejszość kobiet.
Siostry – już nie tylko rodzeństwo
Okazało się, że Polki interpretują siostrzeństwo szerzej niż Polacy. Nadal wygrywa skojarzenie z więzami krwi, ale tylko nieznacznie. Choć o byciu rodziną wspomina 32% respondentek, 28% utożsamia to pojęcie z bezinteresownym wsparciem, które okazujemy sobie nawzajem jako kobiety, bez względu na to, czy znamy się osobiście, czy jesteśmy sobie zupełnie obce.
Pełną treść raportu można znaleźć na stronie marki Nutridome: Kobiecość – jak ją współcześnie rozumiemy?

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Gwiazdy

Lil Masti: Dużo się dzieje w moim życiu. Napędza mnie miłość do córki i jako matka kwitnę
Aniela Bogusz znana w sieci jako Lil Masti podkreśla, że po narodzinach córki w jej życiu dużo się zmieniło. Teraz spełnia się nie tylko w świecie cyfrowym, ale również na płaszczyźnie prywatnej. Jest dumna z tego, że udało jej się stworzyć szczęśliwą i pełną rodzinę. Wkrótce jej córeczka Aria będzie świętować drugie urodziny i z tej okazji rodzice szykują dla niej w ogrodzie przyjęcie z wieloma atrakcjami.
Konsument
Wielu konsumentów rezygnuje z fast fashion. Pozytywne zmiany w branży zależeć będą głównie od podejścia marek

Przeciętny Europejczyk i Europejka każdego roku kupują prawie 26 kg tekstyliów, z czego pozbywają się ok. 11 kg – wynika z danych Parlamentu Europejskiego. Świadomość ekologiczna konsumentów wzrasta, co stopniowo przekłada się na ich decyzje zakupowe. Zdaniem przedstawicieli Fashion Revolution Polska odpowiedzialności za pozytywne zmiany w branży modowej nie można przerzucać wyłącznie na klientów. Wiele zależy bowiem od podejścia marek, ale też regulatorów.
Podróże
Anna Dec: Klimat się zmienia i w tym roku wybitnie to widać. Musimy być przygotowani na różne warunki pogodowe na wakacjach

Pogodynka przyznaje, że tegoroczne lato jest wyjątkowo kapryśne. Prognozy wskazują, że w najbliższych tygodniach upały będą się przeplatać z chłodem, burzami i obfitymi opadami deszczu. Taka zmienna pogoda nie powinna nas jednak całkowicie zniechęcać do aktywności na świeżym powietrzu. Zdaniem Anny Dec trzeba korzystać z uroków lata i niezależnie od tego, czy świeci słońce, czy też pada, tak organizować czas wolny, by nie siedzieć w domu.