Komunikaty PR

Ponad połowa Polek uważa, że nasz kraj nie jest dobrym miejscem by zostać matką

2022-05-25  |  15:00
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.17 MB )

Kobietolożka Katarzyna Pawlikowska wraz z agencją marketingową Garden of Words
i firmą badawczą SW Research przeprowadziła duże, przekrojowe badanie dotyczące postaw i wyborów Polek i Polaków w ostatnim roku. Między innymi zapytaliśmy kobiety w wieku 18-44 lata o to, dlaczego tak mało Polek decyduje się na posiadanie dzieci i założenie rodziny oraz co jest dla nich ważne oprócz macierzyństwa.

Na pytanie, czy Polska jest dobrym krajem do tego, żeby zakładać rodzinę/być matką/mieć dzieci aż 55% wszystkich badanych kobiet (52% matek) odpowiedziało „NIE”. Jako główne czynniki takiego stanu rzeczy kobiety wskazują przede wszystkim: brak faktycznego wsparcia systemowego dla rodziny i dostępu do niezbędnych usług oraz ograniczanie podstawowych wolności obywatelskich w Polsce. 22% Polek, które uważają, że Polska nie jest dobrym krajem do macierzyństwa, jako przyczynę podaje też brak tolerancji w naszym kraju. Martwimy się o to, czy dziecko dorastając, będzie mogło w pełni wyrazić siebie i czy zyska akceptację jako człowiek.

Wśród przyczyn tego, dlaczego Polki coraz rzadziej decydują się, by mieć dzieci, kobiety wskazują na to, że Polek nie stać na dziecko, ponieważ za mało zarabiają (49% ogółu i 46% matek) oraz że nie chcą rezygnować z pracy, bo boją się, że nie będą miały gdzie wrócić. Uwagę zwraca fakt, że taką opinię wyraża niemal co druga mama (43% ogółu badanych i 44% matek biorących udział w badaniu). Dodatkowo wpływa na to obecna sytuacja, czyli wysoka inflacja, wzrost stopy procentowej i kosztów kredytu, a przy tym brak odpowiedniego wsparcia dla rodzin.

Na pytanie o to, co oprócz bycia matką dla Polek jest ważne, aż 62% kobiet wskazało, że utrzymanie niezależności finansowej oraz rozwój zawodowy i dostęp do dobrej pracy (62%). Te dwa aspekty życia są wskazywane niezależnie od tego, czy kobieta ma dzieci, czy nie (61% matki, 65% nie matki).  Trzecią w kolejności wskazań wartością są zainteresowania
i rozwój osobisty (55%).

Wysoko również pojawia się argument (42% kobiet), że kobiety nie mają dostępu do legalnej aborcji w przypadku wykrycia ciężkich wad płodu. Polki często boją się, że ich dziecko będzie niepełnosprawne (blisko 40% badanych kobiet), a w naszym kraju niestety nie ma skutecznych rozwiązań wspierających rodziny dzieci z niepełnosprawnościami.

Wynika to niestety z dominującego światopoglądu i przymusowej zależności Państwa od Kościoła, chociaż zaledwie 7% Polek uważa kościół za autorytet, natomiast aż 81% (w 2018 roku było to 77%) uważa, że państwo powinno być niezależne od jakiegokolwiek kościoła wyznaniowego.

Podczas badania zapytaliśmy również Polki o to, czym rząd powinien się zająć w pierwszej kolejności i wyłoniliśmy 7 najważniejszych dla nich obszarów:

  1. Zdrowie (system publicznej ochrony zdrowia) – 48%
  2. Ograniczenie inflacji – 34%
  3. Gospodarka (więcej miejsc pracy, wyższe zarobki itd.) – 28%
  4. Przywrócenie praworządności, państwa prawa – 28%
  5. Zatrzymanie wzrostu podatków – 25%
  6. Ochrona środowiska, ekologia – 17%
  7. Edukacja (szkoły, przedszkola itd.) – 17%

 

„Polki są już zmęczone wpływem polityki i religii na ich życie osobiste i na życie ich rodzin. Są też coraz bardziej świadome swoich praw i oczekują świeckiego państwa dbającego o rozwój gospodarczy i respektującego prawa obywatelskie. Matki w Polsce zwracają częściej uwagę na luki systemowe i brak dostępu do niezbędnych usług. Natomiast nie matki posiadają więcej argumentów za byciem nie matką oraz koncentrują się przede wszystkim na opresyjnym światopoglądzie i dominujących tradycyjnych wartościach”.

 

Katarzyna Pawlikowska - Od ponad piętnastu lat łączy wiedzę z różnych dziedzin z wynikami aktualnych badań, poszukując prawdy o społecznych i konsumenckich zachowaniach kobiet. Autorka, współautorka
i komentatorka wielu badań dotyczących kobiet w Polsce oraz znajdowania wspólnych wartości w środowisku kobiet i mężczyzn. Autorytet w dziedzinie komunikacji i zarządzania strategicznego, doradczyni biznesowa, mentorka, keynote speaker w tematach kobiecych oraz diveristy & inclusion.

Garden of Words – Pierwsza w Polsce i jedna z pierwszych agencji na świecie, która zajmuje się komunikacją marketingową adresowaną do kobiet. Jest częścią jednej z największych w Polsce niezależnych grup agencji świadczących usługi PR, CSR i marketingowe – Garden of Words Group. Kompetencje Garden of Words uzupełniają dwie pozostałe agencje, wyspecjalizowane w różnych modelach komunikacji: Great Minds - usługi kreatywne, organizacja eventówi social media oraz 2 B UP Consulting - komunikacja korporacyjna i Public Affairs.

SW Research – to nowoczesna agencja badań rynku i opinii specjalizująca się w badaniach CAWI. Posiada własny, największy w Polsce konsumencki panel badawczy SW PANEL liczący ponad 350 tys. potencjalnych respondentów od 13 do 80 roku życia. Firma na polskim rynku istnieje od 11 lat, jednak z powodzeniem realizuje projekty badawcze również w innych krajach europejskich. Aktualnie skupia wokół siebie kilkudziesięciu specjalistów zarówno od badań ilościowych, jakościowych oraz UX, co pozwala na oferowanie pełnego zakresu usług badawczych.

Badanie było skierowane do reprezentatywnej próby dorosłych mieszkańców Polski w wieku 18-74 lata. Próba badawcza została dobrana w sposób warstwowo-losowy, tak aby zapewnić zróżnicowanie respondentów pod względem podstawowych cech demograficznych (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie). Łącznie zebrano 1009 wywiadów (CAWI N=909, CAPI N=100), co przekłada się na maksymalny błąd oszacowania dla odsetków w całej próbie na poziomie 3.2 pkt proc.

Badanie zostało zrealizowane w dniach 17 - 23.02.22 przez agencję SW RESEARCH metodą mixed mode, tj. zarówno wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel (osoby w wieku 18-74 lata) oraz wywiadów bezpośrednich (CAPI) (osoby w wieku 65-74 lata).

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym Biuro prasowe
2025-06-11 | 11:30

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

Już 1 października rusza w Polsce system kaucyjny. Aby odzyskać kaucję doliczoną do zakupu napoju w puszcze, konsumenci będą musieli spełnić kilka warunków. Inicjatywa
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dziecko

Edukacja

W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję

W 2024 roku po raz pierwszy od kilku lat liczba samobójstw w Polsce spadła, jednak skala problemu wciąż jest poważna. Polska jest w trakcie reformy psychiatrii, w ramach której największy nacisk w kształtowaniu opieki ma być położony na wsparcie środowiskowe. Eksperci zwracają jednak uwagę również na potrzebę utrzymania działań oddolnych i podniesienia społecznej wiedzy na temat prewencji suicydalnej. Bardzo istotne w tym kontekście jest odpowiednie kształtowanie dyskursu medialnego, a także edukowanie na temat tego, jakie zasady są kluczowe w pierwszej pomocy emocjonalnej.

Psychologia

Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań

– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.