Porozumienie między największą śląską uczelnią i Szkołą w Chmurze
25 kwietnia 2024 roku w auli Kazimierza Lepszego w budynku Rektoratu Uniwersytetu Śląskiego przy ul. Bankowej 12 w Katowicach zainagurowano współpracę w ramach umowy podpisanej pomiędzy Szkołą w Chmurze a Uniwersytetem Śląskim. Dokument zakłada współpracę dydaktyczno-naukową (wykłady, prelekcje, warsztaty, Hackathon).
- Cieszymy się, że Szkoła w Chmurze dołącza do szkół, które już współpracują z Uniwersytetem Śląskim. Aktualnie współpracujemy z blisko 130 placówkami edukacyjnymi. Jesteśmy uczelnią, która od lat, prowadzi licea akademickie, klasy uniwersyteckie, obejmuje swoim patronatem działalność edukacyjną. Cieszymy się, że do tego grona dołącza ogólnopolska Szkoła w Chmurze - mówi dr Magdalena Ochwat, Pełnomocniczka Rektora UŚ ds. współpracy ze szkołami
Szkoła w Chmurze to największa szkoła wspierająca edukację domową w Polsce. Dziś to blisko 30 tys. uczniów oraz tysiąc nauczycieli i warsztatowców. Szkoła w Chmurze chce kontynuować swoją misję reformowania edukacji, zapewniając uczniom przestrzeń do rozwijania talentów oraz czerpania radości z nauki. To miejsce, gdzie edukacja staje się inspirującym procesem, a nie tylko obowiązkiem. To przestrzeń, w której wspierane są pasje i przywracana jest radość z uczenia się.
- Zależy nam na dawaniu uczniom naszej szkoły możliwości szerokiego zdobywania wiedzy i doświadczenia interdyscyplinarności - mówi Barbara Jędrusiak, dyrektorka Szkoły w Chmurze. - Istotą naszego modelu jest stwarzanie możliwości do korzystania z całego piękna i zasobów, które są dostępne w ofercie miast, metropolii i regionów. Cieszę się ze współpracy naszych uczniów z fantastycznymi nauczycielami uniwersyteckimi. Już teraz realizowane przez uczniów projekty w ramach Szkoły w Chmurze pokazują ich ogromny potencjał i zasługują na wsparcie doświadczeniem i kreatywnością pracowników Uniwersytetu Śląskiego.
O tym jaka powinna być nowoczesna edukacja rozmawiali w czwartek przedstawiciele Uniwersytetu Śląskiego: dr Mikołaj Marcela, prof. Michał Kłosiński, prof. Dariusz Szostek,Rafał Prabucki oraz Anna Gliszczyńska ze Szkoły w Chmurze i uczniowie: Paweł Juszkiewicz oraz Zofia Pichlak.
- Współpraca ze Szkołą w Chmurze dopełnia ideę uniwersyteckiej transdyscyplinarności. Wraz ze wsparciem Cyber Science możliwe jest uzupełnienie inicjatyw o wiedzę prawną, techniczną, o bezpieczeństwie młodzieży w Internecie, a także o wsparcie Hackathonu we właściwym kreowaniu cyfrowego świata opartego o wartości zgodne z centralną rolą człowieka w tych procesach – podkreśla dr inż. Rafał Prabucki ze Śląskiego Centrum Inżynierii Prawa, Technologii i Kompetencji Cyfrowych Cyber Science.
Uniwersytet Śląski i Szkoła w Chmurze zapowiadają realizację wspólnych projektów edukacyjnych oraz prowadzenie wspólnych badań. Szczególnym obszarem będą wyzwania humanistyki cyfrowej oraz bezpieczeństwa cyfrowego. Uniwersytet otwiera się na uczniów Szkoły w Chmurze oraz ich nauczycieli. Uczniowie mają brać udział w organizowanych przez Uniwersytet zajęciach i inicjatywach. Jednym z nich jest planowany Hackathon. Z kolei nauczyciele będą mieli możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych. Koordynatorami współpracy są dr Monika Karwacka i prof. Michał Kłosiński z Wydziału Humanistycznego oraz dr Rafał Prabucki z Wydziału Prawa i Administracji.
Współpraca uniwersytetu ze Szkołą w Chmurze sięga jesieni 2023 roku. Teraz została sformalizowana.
- Już po tych pierwszych kontaktach, czuliśmy, że umowa pomiędzy naszą uczelnią a szkołą będzie tylko kwestią czasu. Troska o edukację, otwartość, cyfrowe środowisko pracy oraz podobny pozytywny work flow dają nam najlepsze podstawy do dalszych przedsięwzięć - mówią dr Monika Karwacka i dr Marek Mikołajec z Zespołu Humanistyki Cyfrowej UŚ. - Żeby nie poprzestawać tylko na podpisaniu dokumentów proponujemy towarzyszące temu faktowi wydarzenia, skierowane do uczniów szkoły oraz studentów: panel dyskusyjny z udziałem dr Mikołaja Marceli, dr hab. Michała Kłosińskiego na temat wyzwań edukacji w cyfrowym świecie, slam poetycki (grupa poetycka Na Abarot), gra edukacyjna w CINiBA - dodają.
W czwartek zapowiedzią szerokiej współpracy między Szkołą w Chmurze i Uniwersytem Śląskim były warsztaty organizowane przez działający w uczelni Zespół Humanistyki Cyfrowej, centrum Cyber Science oraz grupę Na Abarot oraz Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
Architekt zaznacza, że praca przy realizacji programu „Nasz nowy dom” to dla niego nie tylko ciekawe doświadczenie zawodowe, ale także możliwość spotkania na swojej drodze różnych fachowców. Jedną z takich niezwykle zdolnych i kreatywnych osób jest niewątpliwie Darek „Stolarz”, który niedawno dołączył do popularnego formatu Polsatu. Maciej Pertkiewicz już dostrzega plusy tej współpracy i wierzy, że przed nimi jeszcze wiele nietuzinkowych projektów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.