Porozumienie między największą śląską uczelnią i Szkołą w Chmurze
25 kwietnia 2024 roku w auli Kazimierza Lepszego w budynku Rektoratu Uniwersytetu Śląskiego przy ul. Bankowej 12 w Katowicach zainagurowano współpracę w ramach umowy podpisanej pomiędzy Szkołą w Chmurze a Uniwersytetem Śląskim. Dokument zakłada współpracę dydaktyczno-naukową (wykłady, prelekcje, warsztaty, Hackathon).
- Cieszymy się, że Szkoła w Chmurze dołącza do szkół, które już współpracują z Uniwersytetem Śląskim. Aktualnie współpracujemy z blisko 130 placówkami edukacyjnymi. Jesteśmy uczelnią, która od lat, prowadzi licea akademickie, klasy uniwersyteckie, obejmuje swoim patronatem działalność edukacyjną. Cieszymy się, że do tego grona dołącza ogólnopolska Szkoła w Chmurze - mówi dr Magdalena Ochwat, Pełnomocniczka Rektora UŚ ds. współpracy ze szkołami
Szkoła w Chmurze to największa szkoła wspierająca edukację domową w Polsce. Dziś to blisko 30 tys. uczniów oraz tysiąc nauczycieli i warsztatowców. Szkoła w Chmurze chce kontynuować swoją misję reformowania edukacji, zapewniając uczniom przestrzeń do rozwijania talentów oraz czerpania radości z nauki. To miejsce, gdzie edukacja staje się inspirującym procesem, a nie tylko obowiązkiem. To przestrzeń, w której wspierane są pasje i przywracana jest radość z uczenia się.
- Zależy nam na dawaniu uczniom naszej szkoły możliwości szerokiego zdobywania wiedzy i doświadczenia interdyscyplinarności - mówi Barbara Jędrusiak, dyrektorka Szkoły w Chmurze. - Istotą naszego modelu jest stwarzanie możliwości do korzystania z całego piękna i zasobów, które są dostępne w ofercie miast, metropolii i regionów. Cieszę się ze współpracy naszych uczniów z fantastycznymi nauczycielami uniwersyteckimi. Już teraz realizowane przez uczniów projekty w ramach Szkoły w Chmurze pokazują ich ogromny potencjał i zasługują na wsparcie doświadczeniem i kreatywnością pracowników Uniwersytetu Śląskiego.
O tym jaka powinna być nowoczesna edukacja rozmawiali w czwartek przedstawiciele Uniwersytetu Śląskiego: dr Mikołaj Marcela, prof. Michał Kłosiński, prof. Dariusz Szostek,Rafał Prabucki oraz Anna Gliszczyńska ze Szkoły w Chmurze i uczniowie: Paweł Juszkiewicz oraz Zofia Pichlak.
- Współpraca ze Szkołą w Chmurze dopełnia ideę uniwersyteckiej transdyscyplinarności. Wraz ze wsparciem Cyber Science możliwe jest uzupełnienie inicjatyw o wiedzę prawną, techniczną, o bezpieczeństwie młodzieży w Internecie, a także o wsparcie Hackathonu we właściwym kreowaniu cyfrowego świata opartego o wartości zgodne z centralną rolą człowieka w tych procesach – podkreśla dr inż. Rafał Prabucki ze Śląskiego Centrum Inżynierii Prawa, Technologii i Kompetencji Cyfrowych Cyber Science.
Uniwersytet Śląski i Szkoła w Chmurze zapowiadają realizację wspólnych projektów edukacyjnych oraz prowadzenie wspólnych badań. Szczególnym obszarem będą wyzwania humanistyki cyfrowej oraz bezpieczeństwa cyfrowego. Uniwersytet otwiera się na uczniów Szkoły w Chmurze oraz ich nauczycieli. Uczniowie mają brać udział w organizowanych przez Uniwersytet zajęciach i inicjatywach. Jednym z nich jest planowany Hackathon. Z kolei nauczyciele będą mieli możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych. Koordynatorami współpracy są dr Monika Karwacka i prof. Michał Kłosiński z Wydziału Humanistycznego oraz dr Rafał Prabucki z Wydziału Prawa i Administracji.
Współpraca uniwersytetu ze Szkołą w Chmurze sięga jesieni 2023 roku. Teraz została sformalizowana.
- Już po tych pierwszych kontaktach, czuliśmy, że umowa pomiędzy naszą uczelnią a szkołą będzie tylko kwestią czasu. Troska o edukację, otwartość, cyfrowe środowisko pracy oraz podobny pozytywny work flow dają nam najlepsze podstawy do dalszych przedsięwzięć - mówią dr Monika Karwacka i dr Marek Mikołajec z Zespołu Humanistyki Cyfrowej UŚ. - Żeby nie poprzestawać tylko na podpisaniu dokumentów proponujemy towarzyszące temu faktowi wydarzenia, skierowane do uczniów szkoły oraz studentów: panel dyskusyjny z udziałem dr Mikołaja Marceli, dr hab. Michała Kłosińskiego na temat wyzwań edukacji w cyfrowym świecie, slam poetycki (grupa poetycka Na Abarot), gra edukacyjna w CINiBA - dodają.
W czwartek zapowiedzią szerokiej współpracy między Szkołą w Chmurze i Uniwersytem Śląskim były warsztaty organizowane przez działający w uczelni Zespół Humanistyki Cyfrowej, centrum Cyber Science oraz grupę Na Abarot oraz Centrum Informacji Naukowej i Biblioteki Akademickiej.
![Żywienie małego dziecka na wakacjach – 5 ważnych wskazówek od psychologa i ped Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_973191396,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Żywienie małego dziecka na wakacjach – 5 ważnych wskazówek od psychologa i ped
![Połowa Polaków chce zmiany określenia „urlop macierzyński” na neutralne](/files/_uploaded/glownekonf_1417324848,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Połowa Polaków chce zmiany określenia „urlop macierzyński” na neutralne
![SpynkaMobile – przestrzeń rozwoju dzieci](/files/_uploaded/glownekonf_457156672,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
SpynkaMobile – przestrzeń rozwoju dzieci
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Handel
![](/files/1922771799/tpay-platnosci-foto-ram,w_274,r_png,_small.png)
E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.
Firma
Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie
![](/files/1922771799/fundacja-lbc-kobiety-foto-1,w_133,r_png,_small.png)
Według danych PIE na koniec 2023 roku do kobiet należało 34 proc. jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce. To więcej niż średnio w skali całej UE, ale i tak kobiety wciąż rzadziej niż mężczyźni decydują się na prowadzenie własnej firmy. Powstrzymuje je przed tym głównie strach przed porażką, brak wiary w swoje umiejętności i wiedzy na temat narzędzi niezbędnych w prowadzeniu biznesu. Według danych przytaczanych przez Fundację LBC Business Women Foundation tylko 11 proc. przedsiębiorczych Polek uważa się za ekspertki w technologiach, a aż 60 proc. kobiet biznesu ocenia, że poziom ich kompetencji w tym zakresie jest niewystarczający. Kampania społeczna GO digital – realizowana przez Fundację LBC przy wsparciu Mastercard Strive, globalnej inicjatywy Caribou Digital i Mastercard Center for Inclusive Growth – ma zachęcić do sprawdzenia poziomu cyfryzacji firmy oraz testowania i wdrażania narzędzi cyfrowych, niezbędnych do rozwoju własnego przedsiębiorstwa.
Media
Katarzyna Pakosińska: Uwielbiam programy na żywo i nieprzewidziane sytuacje. Duże doświadczenie dała mi praca na estradzie
![](/files/1922771799/pakosinska-na-zywo-foto,w_133,_small.jpg)
Gospodyni „Pytania na śniadanie” przekonuje, że zarówno występując na scenie, jak i prowadząc program realizowany „na żywo”, jest w swoim żywiole. I choć w obu przypadkach może się zdarzyć wiele nieprzewidzianych rzeczy, to absolutnie się tym nie stresuje. Zawsze ma w zanadrzu jakiś komentarz czy ripostę i potrafi wybrnąć z każdej sytuacji. Katarzyna Pakosińska zauważa, że widzowie lubią autentyczność, dlatego zamiast udawać, że nic się nie dzieje, ona sama woli odpowiednio zareagować i w ten sposób rozładować napięcie.