8 miesięcy działania Telefonu Zaufania Młodych.
Reserved i Fundacja Itaka w akcji charytatywnej na rzecz walki z psychicznymi skutkami pandemii. 8 miesięcy działania Telefonu Zaufania Młodych
23 lutego przypada ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. W czasie tym mija 8 miesięcy, od kiedy został uruchomiony Telefon Zaufania Młodych, inicjatywa w której Reserved wraz z Fundacją Itaką udostępniają młodzieży wsparcie psychologiczne telefonicznie i online. Za jego pośrednictwem odbyło się już 6175 rozmów telefonicznych, 1706 konsultacji na czacie i 655 sesji porad online.
- Telefon Zaufania Młodych działa dopiero 8 miesięcy. To bardzo krótki okres na wypromowanie linii wsparcia, a my już odbieramy telefon za telefonem. Średni czas rozmowy to około 40 minut. To obrazuje, w jakiej kondycji psychicznej są młodzi ludzie i jak bardzo potrzebne im jest wsparcie – opowiada Izabela Jezierska-Świergiel, Dział PR Fundacji ITAKA.
Problem depresji wśród młodzieży wciąż się nasila, a ostatnie lata były szczególnie trudne. Odizolowanie, brak spotkań towarzyskich czy nawet zwyczajnej szkolnej rutyny spowodowały znaczne pogorszenie kondycji psychicznej dzieci i nastolatków. Jak mówi Izabela Świergiel z Fundacji ITAKA, ogromna przeszkoda pojawia się już na etapie poszukiwania pomocy. Młodzi boją się zaufać bliskim albo bagatelizują problem, dlatego tak ważna jest możliwość dostępu do takich kanałów wsparcia, które zapewnią komfort anonimowości.
- Podczas naszej współpracy z przedstawicielami pokolenia Z przy kolekcji RE.DESIGN narodził się pomysł akcji charytatywnej wspierającej młode osoby w kryzysowym czasie. To efekt naszych rozmów z ambasadorami kolekcji, którzy wielokrotnie podkreślali, że temat depresji u młodych ludzi w ciągu ostatniego roku wciąż się nasila. Dzieci i młodzież coraz częściej borykają się z tym problemem, nie mając jednocześnie możliwości wsparcia ze strony dorosłych lub bojąc się ujawnić im swoje obawy. W odpowiedzi na sytuację marka Reserved, we współpracy z Fundacją ITAKA na wiosnę 2021 roku, postanowiła przeznaczyć kwotę 300 tysięcy złotych na pomoc młodzieży w walce z psychicznymi skutkami pandemii - wyjaśnia Rafał Gruszkiewicz, Kierownik ds. komunikacji Digital & PR marki Reserved.
Przyjęty okres realizacji wspólnych działań to 01.06.2021 do 01.06.2022. Beneficjenci mogą liczyć na telefoniczne wsparcie psychologiczne 60 godzin tygodniowo, czat psychologiczny 20 godzin tygodniowo oraz bezpośrednią pomoc w formie cyklu pięciu pięćdziesięciominutowych spotkań online na osobę, co przekłada się na 840 godzin bezpłatnego wsparcia bezpośredniego.
Fundacja ITAKA istnieje od 1999 roku, a od 2001 zajmuje się problemem depresji – pierwsze jej kampanie miały na celu uświadomienie, że depresja jest jednostką chorobową. Gdy w 2013 roku w ramach kampanii „Stop depresji” fundacja zainicjowała akcję „Smutni nastoletni”, o depresji nastolatków czy młodych dorosłych nie mówiło się praktycznie wcale.
Dziś wiemy, że coraz młodsze osoby, a nawet dzieci chorują na depresję;
co więcej, wiemy, że depresja może być chorobą dziedziczną. Wcześniej niezauważone objawy depresji, w trakcie intensywnego rozwoju psychofizycznego, mogą stanowić dodatkowe zagrożenie – mówi Izabela Świergiel. – W dużych miastach znacznie łatwiej porusza się tematy zdrowia psychicznego. Trzeba jednak pamiętać, że ten komfort wciąż dotyczy niewielkiej liczby osób. W małych miejscowościach czy na wsiach rozmowa o depresji wciąż jest ogromnym problemem, a dziecko, które chodzi do psychologa, bywa uznawane za gorsze, dlatego często ten fakt się ukrywa.
Na potrzeby programu wsparcia przygotowanego we współpracy z Reserved został utworzony specjalny dodatkowy numer Antydepresyjnego Telefonu Zaufania. Jeśli chodzi o dzieci i nastolatków, telefon i czat są jedyną możliwą formą anonimowej pomocy, ponieważ nie wymagają zgody rodziców – zaznacza Izabela Świergiel. – Szczególnie czat jest tu przydatny, ponieważ zwłaszcza wśród przedstawicieli pokolenia Z stanowi najpopularniejszą formę komunikacji.
Przy telefonie i czacie dyżurują specjaliści, którzy mają wieloletnie doświadczenie w pracy zarówno z młodzieżą jak i z osobami dorosłymi. Linia jest czynna od poniedziałku do soboty, 6 dni w tygodniu, w godzinach 11.00-21.00, tak, aby dać młodym ludziom możliwość skontaktowania się w dogodnym momencie, bez obecności osób trzecich. Jeśli ktoś nie czuje się na siłach rozmawiać, zawsze może skontaktować się z psychologiem na czacie. Trzecia forma pomocy, czyli cykl spotkań online, w przypadku osób nieletnich wymagać będzie pisemnej zgody rodzica lub opiekuna. Niemniej jest to unikatowa i wyjątkowa forma pomocy, pozwalająca dogłębnie zbadać problem, a jednocześnie nieobciążająca finansowo. Czat i szczegółowe informacje o telefonie dostępne są na stronie www.stopdepresji.pl
Gdy jesteś w kryzysie, gdy masz gorszy czas, przy telefonie zawsze jest ktoś, kto wysłucha, kto będzie potrafił doradzić, a w razie potrzeby zainterweniuje. Pomoc jest zawsze anonimowa, nie musisz podawać swojego prawdziwego imienia. Zdarza się u nas dosyć często, że dzwonią ludzie, których bliscy potrzebują pomocy. Nasi psychologowie podpowiadają wtedy, jak skłonić taką osobę do podjęcia leczenia czy nawet do kontaktu ze specjalistą – tłumaczy Izabela Świergiel.
Akcja rusza 1 czerwca 2021.
Strona: www.stopdepresji.pl
Numer linii: 22 484 88 04, poniedziałek-sobota w godzinach 11:00-21:00
Czat: poniedziałek-wtorek w godzinach 11:00-21:00
Konsultacje online: możliwość umówienia nieodpłatnych konsultacji z psychologiem online – pakiet zawiera po 5 spotkań na osobę.
Kontakt dla mediów:
Rafał Gruszkiewicz rafal.gruszkiewicz@lppsa.com
Paulina Kosim paulina.kosim@lppsa.com

Warsztaty pierrnikowe z fundacją Gryfne Bajtle
Czym różni się kariera zawodowa osób neuroatypowych od pozostałych?
Jak budować zespoły IT otwarte na zmiany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.