Nowy rok, nowa praca - jakich benefitów pracowniczych poszukujemy?
Nowy rok często skłania nas do refleksji również w kontekście zawodowym, dlatego dla wielu osób to dobry moment na podjęcie decyzji o zmianie pracy. W dzisiejszych czasach poszukujemy firm, które zadbają o nasz dobrostan, a także pozwolą nam zachować balans między życiem prywatnym i zawodowym, oferując przy tym benefity pracownicze dostosowane do potrzeb i aktualnych trendów. Jak wynika z raportu „Jedzenie przyszłości dla biznesu. Pyszne.pl dla biznesu 2021/2022” według 68% Polaków posiłki zapewnione przez pracodawcę zwiększyłyby ich zadowolenie z pracy.
Well-being i wsparcie domowego budżetu
W ostatnich latach well-being zyskał na większym znaczeniu i nie chodzi o owocowe czwartki czy kartę na siłownię, które w wyniku pandemii przestały mieć większe znaczenie. Zaczęliśmy odczuwać potrzebę zadbania o jakość swojego życia nie tylko pod kątem materialnym czy wspinania się po kolejnych szczeblach kariery, ale o dobre samopoczucie, zarówno w obszarze zawodowym, jak i życiu prywatnym. Większą uwagę skierowaliśmy również na benefity, które są dla nas realnym wsparciem budżetu domowego.
- Jeszcze w 2019 roku najbardziej preferowanymi benefitami były pakiety opieki medycznej czy karnety na siłownie. W dobie pandemii wiele organizacji zostało zmuszonych do weryfikacji dotychczasowych benefitów. Obecnie pracownicy zaczęli oczekiwać korzyści, które zapewnią im - przede wszystkim - poczucie bezpieczeństwa i wsparcie zdrowia psychicznego. Dodatkowo, coraz większe znaczenie ma dla nich równowaga między życiem prywatnym i zawodowym, którą pomaga ich zachować m.in. praca zdalna, w elastycznym wymiarze godzin. Biorąc pod uwagę nowe okoliczności, dbanie o dobrobyt pracowników (well-being) stało się bardzo silnym trendem na rynku benefitów pracowniczych – podkreśla Przemysław Biedrzycki, Menedżer Zarządzający Usługami dla Biznesu w Pyszne.pl.
Jak wynika z raportu „Jedzenie przyszłości dla biznesu. Pyszne.pl dla biznesu 2021/2022” co drugi pracownik otrzymuje benefity związane z dodatkowym wynagrodzeniem, czyli m.in. premie i bony przyznawane z różnych okazji. Natomiast blisko co czwarty Polak i ponad 1/3 warszawiaków chcieliby mieć zapewnione przez pracodawcę świadczenia w zakresie posiłków w pracy.
Elastyczne benefity pracownicze a zadowolenie z pracy
Według 63% Polaków najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest lunch/obiad. Najczęściej pracujący Polacy spożywają go przy wspólnym stole z kolegami i koleżankami z pracy, na co wskazało aż 44% respondentów. Co ciekawe, według 56% jedzenie dostarcza energii do kontynuowania pracy. Nic dziwnego, że biorąc pod uwagę benefity pracownicze chcielibyśmy, aby były one związane z jedzeniem, w tym codzienną dopłatą do posiłków, firmową stołówką lub wyposażeniem kuchni w pracy.
- Odpowiednie odżywianie odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu, oddziaływając zarówno bardzo szybko i reaktywnie, jak i długoterminowo. Urozmaicone i pełnowartościowe posiłki, oparte o zalecenia Piramidy Żywienia i Zdrowego Stylu Życia, opracowanej przez Instytut Żywności i Żywienia, w sposób bezpośredni przekładają się na samopoczucie i wydolność pracowników. Dzięki zbilansowanej diecie, aktywności fizycznej czy umiejętnościom radzenia sobie ze stresem, mamy więcej energii, lepszą pamięć, koncentrację oraz wyższą odporność – mówi Katarzyna Błarzejewska-Stuhr, dietetyk kliniczny, psychodietetyk.
Czynnikami, które zdaniem pracowników podnoszą ich efektywność w pracy są: niski poziom stresu (55%), zjedzenie odpowiedniego posiłku (45%), odpoczynek (43%), dostęp do odpowiednich narzędzi (41%) oraz picie kawy (37%). Pracodawcy z kolei coraz częściej zaczynają dostrzegać również związek między dobrą atmosferą w pracy, a lepszymi wynikami firmy, dlatego szeroko pojęty dobrostan zyskuje na znaczeniu również w tej kwestii.
Benefity pracownicze wizytówką pracodawcy
Przewlekły stres wynikający z natłoku obowiązków, ogólne rozdrażnienie spowodowane brakiem czasu na życie prywatne, a także strach przed utratą pracy lub zachorowaniem najbliższych to tylko niektóre z czynników negatywnie wpływających na naszą wydajność w pracy. Przekłada się to często na funkcjonowanie całej firmy i pogorszenie panującej w niej atmosfery oraz relacje ze współpracownikami. W efekcie końcowym mogą one doprowadzić do wypalenia zawodowego i podjęcia decyzji o chęci zmiany pracy. Poza tymi aspektami coraz częściej przywiązujemy uwagę do benefitów pracowniczych, które traktujemy jako wizytówkę firmy.
- Na satysfakcję pracowników oraz ich efektywność w pracy ma wpływ wiele czynników: atmosfera w pracy, work-life balance, odpowiedzialne rozłożenie obowiązków, konstruktywny feedback, świadomość organizacji. Niemniej jednak, czasem to benefity mogą odgrywać kluczową rolę, np. gdy pracownik stoi przed wyborem firm, które oferują identyczne warunki. Z mojego wieloletniego doświadczenia wynika, że dobrze dobrane dodatki są swoistą wizytówką pracodawcy. Aby się sprawdzały, powinny zaspokajać bieżące potrzeby, być dopasowane i zauważalne – podsumowuje Przemysław Biedrzycki, Menedżer Zarządzający Usługami dla Biznesu w Pyszne.pl.
Pandemia przyspieszyła wdrożenie cyfrowych rozwiązań w wyniku czego Pyszne.pl dla biznesu wprowadziło elastyczne rozwiązanie dostosowane do aktualnych potrzeb pracowników i dynamicznie zmieniającego się rynku benefitów. Karta umożliwiająca opłacanie posiłków pozwala na zamawianie ulubionych dań nie tylko podczas pracy w biurze, ale też do domu czy hotelu podczas delegacji. Narzędzie łączy wirtualne korzystanie z usługi w serwisie Pyszne.pl z tradycyjną metodą płatności lub dedykowaną kartą płatniczą, która działa na całym świecie. To również realne wsparcie domowego budżetu pracowników, które zyskało na znaczeniu.
*Dane pochodzą z raportu: „Jedzenie przyszłości dla biznesu. Pyszne.pl dla biznesu 2021/2022” stworzonego na podstawie badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia sp. z o.o. na przełomie października i listopada 2021 roku na grupie 814 Polaków w wieku 18-65 lat . Badanie zostało wykonane metodą CAWI.

Warsztaty pierrnikowe z fundacją Gryfne Bajtle
Czym różni się kariera zawodowa osób neuroatypowych od pozostałych?
Jak budować zespoły IT otwarte na zmiany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.