Oswajanie śmierci czyli gdzie są teraz ci, którzy odeszli?
Trudno nie wierzyć w nic – jak śpiewają chłopaki z „Raz, Dwa, Trzy” i o tej wierze przypominamy sobie szczególnie w kontekście śmierci. Podczas rodzinnych spotkań przy grobach zmarłych, zastanawiamy się, czy oprócz nas, ktoś tam jeszcze jest w tym całym wszechświecie? Niektórzy są pewni, że światy się przenikają. Wierzą, że po śmierci jest coś dalej. Inni nie wierzą wcale lub wierzą mniej, ale jednak wszyscy mają jakąś nadzieję, że coś tam, gdzieś jeszcze na nas czeka.
W dzisiejszym pędzącym świecie wiele osób zamiata temat duchowości pod dywan i nie rozwija tej dziedziny swojego życia – mówi Michał Ławniczak, wrocławski tarocista i numerolog, ekspert ds. wierzeń. Myślę, że wynika to głównie ze strachu przed nieznanym. Ignorowanie tematu jest zwyczajnie łatwiejsze - szczególnie w czasach, w których króluje trend „tu i teraz”. Mimo wszystko, duchowość powraca do nas w różnych momentach życia – podczas choroby, śmierci bliskich… Nie pozwala o sobie zapomnieć właściwie ani na chwilę, przypomina o tym, jak ważną jest sferą naszego istnienia. W Halloween i podczas Święta Zmarłych – szczególnie mocno daje o sobie znać. Czuć ją w zapachu palonych zniczy i świec, widać w halloweenowym repertuarze w kinach i słychać „na wesoło” na halloweenowych kolorowych pochodach oraz „na smutno” podczas porannych wypraw na cmentarze 1 listopada.
Dbanie o duchowość związane jest z myśleniem o ludzkiej duszy oraz o tym, co się z nią dzieje za życia i po śmierci. Scenariusze są różne w zależności od wiary. W ezoteryce nie pojawiają się sformułowania piekła, nieba czy czyśćca – mówi Ławniczak. Nie ma potępienia, a jedynie przepracowanie tego, co zaszło w życiu, zarówno w negatywnych jak i szczęśliwych kontekstach. Jeśli wydarzyło się coś, co było nie tak, lub jeśli popełniliśmy znaczący błąd, to znajdziemy się na Ziemi ponownie, aby go naprawić.
Wierzący szukają też kontaktu ze zmarłymi, połaczeń między światami. Osoby bardziej uduchowione, które są otwarte na życie pozaziemskie, korzystają z możliwości połączenia się z nimi za pomocą specjalnych seansów pod okiem specjalisty w tej dziedzinie, np. ezoteryka. Robią to najczęściej po to, by coś zakończyć, pożegnać się, wyjaśnić jakieś niezakończone sprawy – tłumaczyŁawniczak, który prowadzi takie seanse. To jedenz etapów procesu żałoby, jaki przeżywamy po stracie bliskich. W tym czasie tęsknota jest najdotkliwsza i bardziej jesteśmy wyczuleni na dostrzeganie znaków, które mogą wysyłać nam zmarli. Często pojawia się także potrzeba wybaczenia – albo chcemy, by ta osoba wybaczyła nam, albo to my chcemy wybaczyć jej. W takich sytuacjach wskazane jest wejście w kontakt, po to, by odnaleźć spokój.
I choć myślenie o śmierci wprowadza nas w niepokój, warto sobie uświadomić, że jest to jedyna pewna rzecz w życiu, którą trzeba oswajać. Święta takie jak Halloween, Dziady, Święto Zmarłych czy Zaduszki sprzyjają temu oswajaniu i myśleniu o śmierci jako o przejściu do abstrakcyjnego życia pozaziemskiego. Wtedy jest nam jakoś lżej…
Jak budować zespoły IT otwarte na zmiany
Wspieraj dzieci Bohaterów, którzy oddali życie w służbie dla Polski
Jak uspokoić umysł w świecie pełnym bodźców? Sprawdzone porady psycholożki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Psychologia
Martyna Wojciechowska: 82 proc. dzieci przyznaje, że przerastają ich problemy dnia codziennego. Rodzice powinni kształtować w nich sprawczość
Dziennikarka zauważa, że kształtowanie sprawczości u dzieci jest kluczowym aspektem ich rozwoju emocjonalnego, osobistego i społecznego. Jest wdzięczna swoim rodzicom za motywację, ale i wsparcie w tych momentach, kiedy nie wszystko szło po jej myśli. Teraz ona stara się być właśnie taką matką dla swojej nastoletniej córki.
Media
Miuosh: Czegoś takiego jak w studiu „Must Be the Music” jeszcze nie przeżyłem. To jest inny świat, to jest rozmach
Artysta z entuzjazmem odpowiada o swoich wrażeniach z castingów i nagrań do nowej edycji programu „Must Be the Music”. Jako nowy członek jury czuje się doskonale w tej roli i cieszy się, że może zobaczyć kulisy realizacji tego kultowego show, które powraca na antenę Polsatu po ośmiu latach. Miuosh podkreśla, że są wykonawcy, którzy już zrobili na nim ogromne wrażenie, ale na razie nie zdradza, czy ma już swojego faworyta.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.