Polska szkoła zawodzi młodych. Sztuczna inteligencja spełni się w nowej roli?
Polskiej młodzieży w szkołach i na uczelniach doskwiera samotność, ale aż 72 proc. uważa, że nie może liczyć na wsparcie ze strony psychologów czy pedagogów. Najczęściej samotne w placówkach edukacyjnych czują się 13 - 14-letnie dziewczęta oraz młodzi mężczyźni powyżej 21. roku życia. Jako przyczynę dręczącego ich poczucia osamotnienia sami młodzi ludzie najczęściej wskazują wpływ Internetu i social mediów, a także brak akceptacji, tolerancji i zrozumienia. Polska młodzież pracuje nad chatbotem, który pomoże ich rówieśnikom.
W Polsce już 72 proc. populacji korzysta z Internetu, a ponad 66 proc. z social mediów, w których spędza średnio ok. 2 godzin dziennie*. Ponad połowa użytkowników na świecie jako powód używania platform społecznościowych wskazuje możliwość utrzymywania za ich pośrednictwem kontaktów ze znajomymi i rodziną, a prawie ¼ możliwość nawiązywania nowych znajomości. Jednak to właśnie Internet i social media są najczęściej wymienianą przez samych młodych ludzi przyczyną ich poczucia samotności, jak wynika z pierwszego w Polsce badania samotności pokolenia Z (osób urodzonych po 1995 r.), przeprowadzonego przez twórców projektu MindGenic AI, polskiej aplikacji wspierającej młodych ludzi w radzeniu sobie z ich problemami z pomocą sztucznej inteligencji. W dalszej kolejności młodzi ludzie wymieniają brak akceptacji, tolerancji i zrozumienia.
Przedstawiciele pokolenia Z są świadomi swojej samotności i zdają sobie sprawę z tego, że nie są jedyni. Zdaniem aż ⅓ naszych ankietowanych z samotnością boryka się od 26 proc. do 50 proc. ich rówieśników. Niestety rzeczywistość wygląda jeszcze gorzej - aż 60 proc. Polaków w wieku od 12 do 24 lat czuje się osamotniona, zaledwie 3 proc. deklaruje, że ten problem w ogóle ich nie dotyczy - mówi Joanna Trojak, CEO MindGenic AI - Samotność to smutna rzeczywistość naszych czasów, dotychczas jednak rzadko kojarzono ją z młodymi ludźmi. Postanowiliśmy więc sami przyjrzeć się bliżej temu problemowi i poszukać sposobu na jego rozwiązanie. Pracujemy nad chatbotem, który będzie w stanie zmniejszyć poczucie osamotnienia młodzieży, zachęcić ich do aktywności pozacyfrowej i poznawania nowych znajomych, a do udziału w tym projekcie zaprosiliśmy samych przedstawicieli pokolenia Z.
Młodzi ludzie nie otrzymują wsparcia w placówkach edukacyjnych
Ponad połowa młodych ludzi czuje się samotnie we własnych domach, a niewiele lepiej wygląda sytuacja w placówkach edukacyjnych - aż 43 proc. deklaruje, że samotność w szkole lub na uczelni doskwiera im często, a 28 proc. odczuwa ją czasami. Najczęściej na problem zwracają uwagę 13- i 14-letnie dziewczęta (ponad 52 proc. z nich) oraz młodzi mężczyźni w wieku powyżej 21 lat (53 proc.z nich). Najrzadziej osamotnienie w szkole odczuwają 15- i 16-latki mieszkający na wsi, chociaż nadal dotyka ono ponad 1/3 z nich.
Niestety samotne Zetki nie mogą liczyć na wsparcie w placówkach edukacyjnych - aż 72 proc. czuje, że przeważnie nie może podzielić się swoimi problemami z pedagogami ani psychologami, 34 proc. deklaruje, że od nikogo nie może tam spodziewać się żadnego wsparcia. Najgorzej wygląda sytuacja w miastach od 200 tys. do 500 tys. mieszkańców, gdzie problem dotyczy nawet 79 proc. młodzieży. Aż 70 proc. dziewcząt i kobiet oraz 63 proc. chłopców i mężczyzn ocenia brak wsparcia w szkołach i na uczelniach jako poważny problem.
Technologia lekiem na samotność Zetek?
Technologia może pomóc młodym ludziom w budowaniu cennych relacji i poczucia wartości, a nie tylko im szkodzić - wszystko zależy od tego, do czego się ją wykorzysta. Poza tym ci młodzi ludzie to pierwsze pokolenie, które od dziecka funkcjonuje w cyfrowym świecie i jest do niej przyzwyczajone. Próby odcięcia ich od technologii do niczego nie doprowadzą. Istotne jest uczenie ich świadomego z niej korzystania i przypomnienie o tym, jak ważna jest aktywność w realnym świecie - i to właśnie m.in. będzie robił nasz chatbot - dodaje Joanna Trojak, CEO MindGenic AI.
Elementem projektu jest Akademia MindGenic, oferująca darmowe kursy dla młodych osób, które chcą nabyć nowe umiejętności w zakresie technologii sztucznej inteligencji, uczenia botów i konstruowania zaawansowanych dialogów z wykorzystaniem elementów psychologicznych. Kursanci pod okiem psychologów i pedagogów mają możliwość współtworzenia wspomnianego chatbota. Na zakończenie zajęć otrzymują certyfikat trenera botów / designera komunikacji AI. Najbliższa edycja Akademii startuje już 13 lutego i będzie trwać 2 tygodnie.
Pełny raport na temat samotności pokolenia Z zostanie zaprezentowany podczas otwartego dla wszystkich zainteresowanych webinaru, który odbędzie się 8 marca o godzinie 18 na Facebooku MindGenicAI.
Badanie metodą anonimowej ankiety internetowej zostało przeprowadzone we wrześniu i październiku 2022 na grupie 1171 osób w wieku od 12 do 24 lat.
*https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report

Warsztaty pierrnikowe z fundacją Gryfne Bajtle
Czym różni się kariera zawodowa osób neuroatypowych od pozostałych?
Jak budować zespoły IT otwarte na zmiany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Seriale

Marta Wierzbicka: Konsultantka scen medycznych na planie serialu uważa, że w realu potrafiłabym już zrobić cesarskie cięcie. To jest bardzo duży komplement
Aktorka przyznaje, że podczas pracy na planie serialu „Szpital św. Anny” przekonała się, że niektóre procedury medyczne nie są tak proste, jak może się wydawać. Ruchy lekarza muszą być bowiem niezwykle precyzyjne i dobrze przemyślane, bo mały błąd może kosztować ludzkie życie. Marta Wierzbicka zaznacza też, że wiele uczy się od obecnego podczas kręcenia zdjęć konsultanta i dzięki roli w tej produkcji potrafi już nie tylko zszyć ranę, ale także mogłaby zrobić cesarskie cięcie.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Konsument
Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek

Coraz więcej osób w Polsce zmaga się z wadami wzroku. Świadczy o tym także rosnąca z roku na rok liczba skierowań do optometrystów, którzy profesjonalnie dobierają okulary lub soczewki korekcyjne. Klienci oczekują od salonów optycznych właściwej opieki konsumenckiej, kompetencji oraz indywidualnego potraktowania. Dlatego, aby wyróżnić się na rynku optycznym, sieć salonów optycznych OKKO, których właścicielem jest Medicover, stawia na połączenie kompleksowej opieki optometrycznej z doradztwem stylistów.