Rusza ogólnopolska kampania marki Gatta “Kobiecość to ja”!
Stopień poczucia kobiecości uzależniony jest od wieku. Dopiero po 50 r.ż. więcej, bo 47% kobiet czuje się zdecydowanie kobieco, zaś w przedziale wiekowym 30-39 lat jedynie 34% pań. Niski procent poczucia kobiecości wynika m.in. ze stereotypów nt. “ideału kobiecości” oraz narzuconych wzorców społecznych. Dlatego, zachęcanie do przełamywania utartych schematów dotyczących kobiecości w tym zakresie jest celem ogólnopolskiej, społecznej kampanii “Kobiecość to ja” zainicjowanej przez markę Gatta.
Inspiracją do zorganizowania ogólnopolskiej kampanii była analiza definicji “kobiecości”, z której jasno wynika, że w dzisiejszych czasach kobieta nadal postrzegana jest przez pryzmat społecznych stereotypów, które narzucają jej jaka powinna być. Dlatego, też w odpowiedzi na potrzeby Polek powstała kampania, która ma wpływać na zmianę patrzenia na kobiecość przez społeczeństwo, bez sztucznych nacisków do zmian w wyglądzie czy zachowaniu wśród kobiet. Inicjatorem kampanii jest marka Gatta, która od początku istnienia działa z myślą o kobietach. - Temat kobiecości jest nam bardzo bliski. Gattę tworzą kobiety. W naszej firmie dominuje płeć piękna i to ona w większości czuwa nad procesem tworzenia produktów. W Gattcie pracuje ponad 1000 osób, z czego 73% stanowią panie. Tak więc zainicjowanie kampanii o tej tematyce jest dla nas czymś całkowicie naturalnym, wskazuje Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta.
Na potrzeby kampanii zlecone zostało badanie dotyczące definicji kobiecości, które pokazało dużą potrzebę zrywania ze społecznymi stereotypami. Merytoryczną opiekę nad akcją pełni Instytut Badawczy SW Reserach, a partnerką jest Fundacja Gerlsy. - Poprzez kampanię “Kobiecość to ja" pragniemy zaapelować nie tylko do kobiet, a do całego społeczeństwa: partnerów, ojców, kolegów, koleżanek, mam, sióstr czy znajomych, aby przestali nadawać konkretne cechy „kobiecości” i zaczęli utwierdzać kobiety, w tym, że każda z nich jest kobieca w swoim stylu, niezależnie od wyglądu, charakteru, pełnionego zawodu czy roli życiowej. Naszą intencją jest, aby pomagać kobietom poczuć się kobieco niezależnie od tego jakie są, a także czym się na co dzień zajmują. Chcemy szeroko zakomunikować, że kobieta może poczuć się dobrze sama ze sobą, ale powinna mieć też społeczną akceptację do tego, aby być w pełni sobą, wyjaśnia Małgorzata Barton, Marketing Manager marki Gatta. Dodaje: gdy przygotowywaliśmy tę kampanię, wiedzieliśmy, że jest ona bardzo potrzebna. Wyniki badania opinii tylko potwierdziły nasze przypuszczenia – ogromna większość kobiet w Polsce nie czuje się kobieco. A jednym z ważnych czynników, dla których tak jest, są istniejące społeczne stereotypy, i to jak istotny jest wciąż w tym aspekcie wygląd. Dlatego, aby coś zmienić konieczne są działania, które będziemy wdrażać z naszymi partnerami.
Poczucie kobiecości
Tym co sprawia, że kobiety, niezależnie od cech osobowości czy doświadczenia życiowego czują się kobiece jest wygląd i uroda, na ten czynnik wskazuje 29% z nich. Innym znaczącym elementem jest ubiór, tak twierdzi 24% badanych, a dalej makijaż i kosmetyki (18%) oraz włosy i fryzura (12%). Z kolei powodami, dla których Panie, nie czują się kobieco, jest niezadowolenie z własnego wyglądu (24%), niska samoocena (22%), nadwaga (20%), zaniedbanie (17%), a nawet ciało po ciąży (5%). - Wyniki badań wskazują, że wygląd jest bardzo ważnym czynnikiem definiującym kobiecość i dla kobiet i dla mężczyzn. W pytaniu, gdzie zapytano wprost obie płcie czy kojarzą kobiecość głównie z atrakcyjnym wyglądem, zgodziło się z tym 47% kobiet i 54% mężczyzn. Inne dane z badania jakościowego i ilościowego wskazują, że przeważają odpowiedzi bliskie tradycyjnym opiniom i postawom i panuje w tej materii spora zgoda po stronie obu płci, wyjaśnia Edward Korbel, socjolog z Instytutu SW Research.
Zewnętrzne postrzeganie kobiecości
Respondenci uważają, że zdecydowanie kobiece jest posiadanie długich włosów, co najmniej poniżej ramion, tak uważa 50% kobiet i mężczyzn w Polsce. Dla prawie ½ z nich kobiece jest także kosmetyczne poprawianie urody za pomocą np. tipsów czy sztucznych rzęs. Z kolei najmniej kobiecymi elementami związanymi z wyglądem według wskazań ankietowanych jest owłosienie na ciele - 37% respondentów uważa tę cechę za zdecydowanie niekobiecą. Za nie kobiece uważają także umiejętność majsterkowania (10%), duże, widoczne tatuaże (12%), a także piercing – w innych miejscach niż uszy (7%). - Im kobieta starsza tym bardziej świadoma swojego “Ja”. Jak badane wskazywały podczas realizacji badań jakościowych, kobiecość przejawia się różnie ze względu na wiek. Młodsze kobiety bardziej zwracają uwagę na swój wygląd, starsze natomiast skupiają się mocniej na cechach wewnętrznych i jakości swoich więzi, komentuje Natalia de Barbaro, psycholożka, publicystka, autorka książki “Czuła Przewodniczka”. Dodaje: im większa satysfakcja z życia, tym bardziej czujemy się kobiece, niezależnie od wyglądu czy tego, co na sobie nosimy.
Wewnętrzna kobiecość
Dla badanych, zarówno mężczyzn jak i kobiet, zdecydowanie kobiece oraz raczej kobiece cechy to wrażliwość (91% kobiety, 85% mężczyźni), delikatność, tak deklaruje 91% kobiet i 86 % mężczyzn, a także troskliwość (89% kobiet, 84% mężczyzn). Natomiast, respondenci za zdecydowanie i raczej niekobiece uznają takie cechy jak: dominacja (18% kobiety, 32% mężczyźni), siła (13% kobiety, 37% mężczyźni), odwaga (6% kobiety, 22% mężczyźni). - Postrzeganie kobiecości zmienia się i poszerza. Coraz więcej osób ma świadomość, że tzw. kobiece cechy to cechy (tylko i aż) stereotypowo postrzegane jako kobiece. Co ważniejsze, obserwujemy przebudzenie i większe - mówiąc językiem rynku - zapotrzebowanie na tzw. kompetencje miękkie, które są bliskie kobiecości. I choć kobiecość może nadal silnie kojarzyć się z określonym wyglądem to coraz więcej kobiet odkrywa swoją nieoczywistą siłę i atuty z kobiecości i to kobiecości definiowanej po swojemu, wyjaśnia Jowita Radzińska z Fundacji Gerlsy.
Kobiecość to...
Kobiecość definiowana jest jako zespół cech kobiecych, a także utartych wzorców "kobiecego" zachowania. - „Kobiecość” pochodzi od słowa „kobieta”, które neutralny wydźwięk przybrało dopiero w XVIII wieku. Wcześniej było określeniem pejoratywnym, podkreśla Paulina Mikuła, autorka vloga językowego „Mówiąc Inaczej”. Zaznacza także: jak wynika z badania na zlecenie marki Gatta, kobiecość to dziś bardzo szerokie pojęcie, które związane jest z: wyglądem, zachowaniem, urodą, ubiorem oraz samoakceptacją. Rozumienie kobiecości zmienia się na każdym nowym etapie życia kobiety, również wraz z macierzyństwem. Konstrukt kobiecości jest czymś indywidualnym, więc każdy może, a nawet powinien mieć swoją definicję.
Definicji kobiecości może być wiele, w zasadzie tyle, ile żyje osób na świecie, ale warto zapamiętać jedną, najważniejszą z nich: Jesteś kobietą, jesteś kobieca!
Partnerzy kampanii:
O Fundacji Gerlsy
To oddolna, organiczna inicjatywa zrodzona z pasji i zapału do działania. Fundamentem inicjatyw jest solidarność kobiet i siła grupowości. Fundacja Gerlsy tworzy przestrzeń, w której kobiety mogą mówić własnym głosem i pisać HERstorie.
O Instytucie Badawczym SW Reserach
Agencja badawcza oferująca profesjonalne rozwiązania badawcze, w tym m.in.: realizację badań internetowych (CAWI), badań jakościowych on-line i stacjonarnie (IDI/FGI) oraz usługi analityczne.

Warsztaty pierrnikowe z fundacją Gryfne Bajtle
Czym różni się kariera zawodowa osób neuroatypowych od pozostałych?
Jak budować zespoły IT otwarte na zmiany
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dziecko

Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
Odkąd modelka została mamą, zmieniła nawyki zakupowe, ponieważ nie ma czasu ani siły, żeby chodzić po galeriach w poszukiwaniu wszystkiego, co jest jej aktualnie potrzebne. A najwięcej rzeczy kupuje teraz właśnie dla swojego syna, który rośnie w oczach i często trzeba mu chociażby wymieniać garderobę. Marcelina Zawadzka zaznacza, że w sieci zazwyczaj robi zakupy wieczorem, kiedy jej syn już zasypia.
Edukacja
W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję

W 2024 roku po raz pierwszy od kilku lat liczba samobójstw w Polsce spadła, jednak skala problemu wciąż jest poważna. Polska jest w trakcie reformy psychiatrii, w ramach której największy nacisk w kształtowaniu opieki ma być położony na wsparcie środowiskowe. Eksperci zwracają jednak uwagę również na potrzebę utrzymania działań oddolnych i podniesienia społecznej wiedzy na temat prewencji suicydalnej. Bardzo istotne w tym kontekście jest odpowiednie kształtowanie dyskursu medialnego, a także edukowanie na temat tego, jakie zasady są kluczowe w pierwszej pomocy emocjonalnej.
Psychologia
Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań

– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.