Komunikaty PR

Światowy Dzień Świadomości Znęcania się nad Osobami Starszymi – kampania

2022-06-15  |  01:00
Biuro prasowe

Fundacja oferuje pomoc i wsparcie seniorom oraz wzywa do tego, abyśmy dostrzegali sygnały wskazujące na przemoc i odpowiednio na nie reagowali.

Zgodnie z publikacją Światowej Organizacji Zdrowia zjawisko przemocy w krajach rozwiniętych dotyka ok. 15,7% populacji osób starszych*. To przerażające dane, które skłaniają do refleksji nad stanem społeczeństwa, a także mobilizują do podjęcia wszelkich możliwych środków, by temu przeciwdziałać. Przemoc może przybierać różne oblicza: od przemocy fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, seksualnej, aż po intencjonalne lub nieintencjonalne zaniedbanie. Wiele przestępstw nigdy nie wychodzi na światło dzienne, a ofiary nie otrzymują należnej im pomocy. Ze względów takich jak m.in. przekonanie o bezskuteczności organów ścigania, obawa odwetu ze strony agresorów czy poczucie wstydu seniorzy nie zgłaszają nigdzie informacji o swojej ciężkiej sytuacji życiowej. Tym bardziej dlatego, że najczęściej agresorami okazują się być osoby najbliższe**.

 

 

 

Fundacja dla Seniora – misja

 

Fundacja Dla Seniora powstała w 2010 roku z inicjatywy Teresy i Jarosława Cichorackich. Misją Fundacji jest poprawa jakości życia seniorów poprzez zapewnienie im godnych warunków mieszkaniowych, odpowiedniej opieki oraz bezpieczeństwa. Po latach działalności Fundacja doskonale wie, z jakimi problemami spotykają się w Polsce osoby starsze, a także zna ich potrzeby. Na co dzień prowadzi lokalne działania angażując się w życie codzienne seniorów z Poznania i okolic. Niestety, często zderza się w swojej pracy z przypadkami przemocy. To z kolei stało się bodźcem do tego, aby podjąć temat w ramach kampanii społecznej. Symbolem kampanii, a zarazem elementem nowego logo Fundacji, jest kwiat bzu.

- Jako fundacja na co dzień spotykamy się ze strachem naszych podopiecznych, bezradnością, osamotnieniem, dyskryminacją ze względu na wiek, poczuciem odrzucenia. 15 czerwca, czyli Światowy Dzień Świadomości Znęcania się nad Osobami Starszymi, to doskonała okazja do tego, aby podjąć temat szerzej, edukować i zachęcać do współdziałania. Poczucie bezpieczeństwa to jedna z najwyższych wartości danych człowiekowi - jest podstawą dla spokojnego, szczęśliwego i godnego życia. Chcielibyśmy, aby bez kojarzył się z bezpieczeństwem osób starszych, aby budził pozytywne emocje i dawał nadzieję na lepsze jutro”– powiedział Jarosław Cichoracki, prezes Fundacji Dla Seniora.

 

„BEZpieczeństwo – STOP przemocy wobec osób starszych” – kampania społeczna

 

Raport Polskiej Policji wskazuje na ponad 46 tys. zgłoszonych przypadków przemocy wobec seniorów 65+ w 2021 roku**. Najczęściej odnotowywana była przemoc ekonomiczna (75%), następnie fizyczna (15%) i psychiczna (10%). Niski odsetek zgłoszeń dotyczących przemocy psychicznej, podczas gdy jest to najczęściej zgłaszana forma przemocy wobec osób starszych na świecie, daje podstawy do tego, by przypuszczać, że polscy seniorzy szukają pomocy dopiero, gdy sytuacja staje się skrajna. Czy przemoc psychiczna może być racjonalizowana? Ile przypadków przemocy nigdy nie zostaje zgłoszonych? Według danych GUS na koniec 2020 roku Polskę zamieszkiwało ok 7,1 mln osób w wieku 65+***. Jeśli przyjąć wskazania WHO mówiące o 15,7% populacji seniorów doświadczających przemocy, daje nam to liczbę ok. 1,1 mln przypadków. Jak sprawić, aby liczba zgłoszeń wzrosła, a sprawcy przestali czuć się bezkarni? Tu potrzebna jest przede wszystkim edukacja, uwrażliwienie społeczeństwa na sygnały mówiące o tym, że dana osoba doświadcza przemocy, a także kompleksowe działania mające na celu ochronę i wsparcie seniorów.

 

W ramach rozpoczętej 15 czerwca kampanii „BEZpieczeństwo – STOP przemocy wobec osób starszych”, która potrwa do końca tego roku, Fundacja Dla Seniora prowadziła będzie działania edukacyjne obejmujące m.in. media relations, social media, opracowywanie i dystrybucję materiałów tj. broszury i infografiki. Elementem kampanii jest także spot zrealizowany przez dom produkcyjny Zero Studio w Warszawie. Celem Fundacji Dla Seniora na najbliższe lata jest uruchomienie całodobowego ośrodka opieki na terenie Poznania – działającego w modelu współfinansowania ze środków Fundacji - który świadczyłby opiekę medyczną, psychologiczną oraz pomoc prawną. Aby takie miejsce mogło powstać, Fundacja uruchomiła właśnie zbiórkę na siepomaga.pl.

 

„W wyniku naszego kilkunastoletniego doświadczenia w sprawowaniu opieki nad osobami ze schorzeniami wieku podeszłego, w tym z demencją i chorobą Alzheimera, mamy wiedzę na temat funkcjonowania oraz potrzeb osób w okresie starzenia się i starości, którą jesteśmy w stanie w sposób profesjonalny wykorzystać w naszej działalności. Chcemy zapewniać osobom starszym bezpieczne schronienie - być dla nich szansą na lepsze, gdy inne możliwości się kończą” – dodaje prezes Fundacji Dla Seniora Jarosław Cichoracki.

Fundacja Dla Seniora zaprasza do współpracy wszystkich, którzy zechcieliby wesprzeć jej działania, aby mogła świadczyć pomoc jeszcze większej liczbie osób starszych, docierać szerzej i realizować kolejne cele.

 

Zachęcamy do obejrzenia spotu Fundacji Dla Seniora: https://youtu.be/A0U9jkQvUl0

 

Chcesz wesprzeć Fundację Dla Seniora?

Wejdź na siepomaga.pl – dziś wystartowała zbiórka.

 

Więcej informacji można uzyskać na stronie internetowej Fundacja Dla Seniora oraz na profilu FB.  

 

*  Źródło: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/elder-abuse

** Raport Polskiej Policji za lata 2017-2021 - liczba przestępstw stwierdzonych z pełnego katalogu przestępstw, w których osobą pokrzywdzoną jest kobieta lub mężczyzna w wieku 65 lat lub więcej.

*** Raport GUS „Sytuacja osób starszych w Polsce w 2020 r.” – Warszawa, Białystok 2021

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Psychologia Warsztaty pierrnikowe z fundacją Gryfne Bajtle Biuro prasowe
2024-12-09 | 12:35

Warsztaty pierrnikowe z fundacją Gryfne Bajtle

W sobotę, 14 grudnia, w godz. 11.00-18.00 wraz z przedstawicielkami „Gryfnych Bajlti” oraz ich podopiecznymi zapraszamy do Parku andlowego Arena w Gliwicach na warsztaty ozdabiania
Psychologia BRAK ZDJĘCIA
2024-11-22 | 10:30

Czym różni się kariera zawodowa osób neuroatypowych od pozostałych?

Neuroróżnorodność to pojęcie, które zyskuje na popularności w kontekście współczesnego rynku pracy. Obejmuje osoby o różnych profilach neurologicznych, takich jak autyzm, ADHD, dysleksja czy zespół
Psychologia BRAK ZDJĘCIA
2024-11-12 | 10:00

Jak budować zespoły IT otwarte na zmiany

W świecie technologii zmiany są jedyną stałą. Dla osób zarządzających zespołami IT to nie tylko wyzwanie, ale i szansa – mogą być przewodnikami i przewodniczkami, którzy rozwijają potencjał swoich zespołów.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany

Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.

Media i PR

Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.

Moda

Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.