Pyszne.pl wspiera restauracje w wyborze ekologicznych rozwiązań
Dostawa przyjazna dla środowiska, nadające się do recyklingu opakowania na jedzenie i dania roślinne w menu to najczęściej spotykane proekologiczne rozwiązania wprowadzane przez restauracje. Wdrażają je z uwagi na dobro planety, ale także ze względu na zmieniające się preferencje klientów. Aby realnie wesprzeć je w wyborze ekologicznych alternatyw, serwis Pyszne.pl 22 kwietnia oferuje 20% zniżki na opakowania z logo marki w sklepie internetowym dla restauracji partnerskich.
Proekologiczna świadomość Polaków jest coraz większa - 56% z nas zdaje sobie sprawę z konieczności ochrony środowiska, jednak zaledwie 12% podejmuje aktywne działania na rzecz Ziemi. Mimo zaniepokojenia zmianami klimatycznymi i aktualnym stanem środowiska, pozostała część nie zawsze wie, co zrobić, by zadbać o dobro planety. Spaliny samochodowe, plastik, produkcja prowadzona w sposób szkodliwy dla klimatu - to tylko niektóre z wielu czynników negatywnie oddziałujących na ekosystem. Jak restauracje stawiają czoła wyzwaniom środowiskowym i w jaki sposób Pyszne.pl je w tym wspiera?
Branża restauracyjna stawia coraz silniej na ekologiczne rozwiązania. Motywowana troską o planetę, a także chęcią sprostania zmieniającym się oczekiwaniom klientów, wdraża je na wielu płaszczyznach, w tym w obszarze dostaw. Coraz częściej restauracje wybierają środki transportu przyjazne dla środowiska. “Od zeszłego roku mamy swoją dostawę. W swoim zapleczu na ten moment mamy 6 rowerów elektrycznych, ale z pewnością będziemy zwiększać ich liczbę. Poza nimi jedzenie rozwozimy samochodami napędzanymi gazem LPG, a Pyszne.pl dostarcza nasze zamówienia za pomocą elektrycznych rowerów” - mówi Jakub Aleksandrowicz, manager sieci restauracji Pasibus. Dostawa obsługiwana nieemisyjnymi pojazdami generuje 10 razy mniej CO2 niż analogiczna dostawa samochodem, dlatego dostawy obsługiwane przez kurierów Pyszne.pl realizowane są na rowerach, e-rowerach i skuterach elektrycznych. Taki rodzaj dostawy pojawia się w kolejnych miastach Polski. Obecnie jest dostępny w 22 miastach.
Proekologiczne postawy restauracji uwidaczniają się także w doborze opakowań, który wynika nie tylko z potrzeby dbania o środowisko, ale także z chęci spełnienia zmieniających się oczekiwań klientów. Czasami lokale od początku obierają proekologiczny kierunek, a niekiedy decydują się na zwrot w stronę ekologii w trakcie swojej działalności. Wówczas zmiany realizowane są stopniowo i nieinwazyjnie, a nowe rozwiązania na bieżąco udoskonalane. “Od początku działalności nie korzystaliśmy z opakowań plastikowych. W pojedynczych przypadkach, gdy poniekąd zmuszała nas do tego sytuacja, zupę transportowaliśmy w plastikowych opakowaniach, bo były bardziej szczelne niż papierowe, a chcieliśmy, żeby podczas dostawy danie dotarło w nienaruszonym stanie.” - wyjaśnia Aleksandra Wielińska, manager restauracji Shoku.
Dostępne na rynku opakowania stają się z każdym rokiem coraz bardziej zaawansowane technologicznie i dostosowane do transportu każdego rodzaju produktów żywnościowych. Jednocześnie przyjazne dla środowiska wybory restauracji są doceniane przez coraz bardziej świadomych klientów. “Dwa lata temu, gdy na rynku zaczęły pojawiać się eko słomki czy sztućce - od razu zastąpiliśmy nimi te plastikowe. Od tego momentu dzień w dzień dostawaliśmy wiadomości od gości z podziękowaniami za taki gest.” - tłumaczy Jakub Aleksandrowicz.
W wyborze ekologicznych alternatyw restauracje wspiera serwis Pyszne.pl, który z okazji Światowego Dnia Ziemi oferuje 20% zniżkę na opakowania z logo marki w dedykowanym sklepie dla partnerów. “W 2020 roku zainteresowanie alternatywnymi opakowaniami w naszej ofercie wzrosło o 61% w porównaniu do roku 2019. Podczas rozmów z restauracjami stale poruszamy temat opakowań przyjaznych dla środowiska. Omawiamy ich dostępne rodzaje, proponujemy rozwiązania dopasowane do ich menu. Stale poszerzamy ich wybór, a z okazji Dnia Ziemi wprowadziliśmy 20% zniżkę, która mamy nadzieję, zachęci restauracje do podjęcia lub kontynuowania eko wyzwania.” - mówi Karolina Jastrzębska, manager działu ds. Doradztwa i Rozwoju B2B Pyszne.pl (Account Management).
Serwis Pyszne.pl już 1 grudnia 2019 roku usunął z oferty swojego sklepu internetowego dedykowanego dla restauracji partnerskich opakowania plastikowe. W to miejsce zostały wprowadzone alternatywne produkty - nie tylko służące do transportu żywności (m.in. torby papierowe, torebki biodegradowalne wykonane ze skrobi kukurydzianej), ale również drewniane sztućce czy nadające się do recyklingu opakowania na jedzenie.
Coraz bardziej świadomi ekologicznie klienci starają się pozytywnie wpływać na środowisko, przynajmniej od czasu do czasu wybierając dania roślinne. To z kolei zachęca restauracje do wprowadzania do menu takich propozycji. Jak wynika z raportu “Kuchnia roślinna w Polsce”, weganizm przestał być postrzegany jako zjawisko marginalne, a jego rozwój potwierdzają dane - w okresie od listopada 2019 do listopada 2020 zarówno różnorodność dostępnych w serwisie Pyszne.pl dań roślinnych, jak i liczba ich zamówień wzrosła dwukrotnie. “W naszej karcie znajdują się pozycje roślinne, ale jest ich zdecydowanie za mało. Jesteśmy w trakcie tworzenia nowej karty i kładziemy nacisk właśnie na takie dania, pracujemy nad nimi najbardziej i chcemy, żeby było ich dużo więcej.” - dodaje manager restauracji Shoku.
Ekologia ma coraz większe znaczenie dla branży restauracyjnej. Kwestię opakowań plastikowych reguluje unijna dyrektywa ograniczająca wykorzystywanie opakowań plastikowych jednorazowego użytku, która wchodzi w życie z dniem 3 lipca 2021. Wiele restauracji zdecydowało się jednak na zmianę przyzwyczajeń znacznie wcześniej i w znacznie szerszym zakresie niż zobowiązują je do tego przepisy. Poza dostawami przyjaznymi dla środowiska czy daniami roślinnymi w menu, wprowadzają także proekologiczne rozwiązania dla pracowników i całej organizacji. Idąc z duchem czasu i dostosowując się do oczekiwań współczesnych klientów, restauracje zwiększają konkurencyjność. “Dzień Ziemi to dobra okazja, żeby przemyśleć różne możliwości zarówno pod względem działania w duchu eko, jak i atrakcyjności dla klienta” - mówi Karolina Jastrzębska.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Żywienie

Sylwia Bomba: Nigdy nie stosowałam ozempicu. Dla mnie zdrowie jest ważniejsze niż efekt wizualny
Celebrytka uważa, że leków typu Ozempic nie powinno się stosować jako złotych środków na odchudzanie. Bo choć pozwalają one w dość krótkim czasie pozbyć się zbędnych kilogramów, to odbywa się to kosztem zdrowia. Aby więc bezpiecznie i trwale zredukować masę ciała, trzeba przede wszystkim zmodyfikować dietę i prowadzić aktywny styl życia. To długi, ale wart starania proces. Ze swojego doświadczenia Sylwia Bomba wie, że nie ma jednej cudownej tabletki, dzięki której bez żadnego wysiłku uzyskamy wymarzony rozmiar S.
Handel
Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.
Moda
Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość

Modelka zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba być bardzo ostrożnym, by nie dać się nabrać na różne sztuczki marketingowe, nie ulegać czarowi wyprzedaży i promocji, a zamiast tego kompletować swoją garderobę z ponadczasowych zestawów, które będzie można wykorzystać na różne okazje. Klaudia Zioberczyk uważa, że greenwashing, czyli wywoływanie u konsumentów poszukujących towarów eko mylnego wrażenia, że oferowany produkt taki właśnie jest, to nieuczciwa praktyka. Temu zjawisku postanowiła więc dokładnie się przyjrzeć w swojej pracy magisterskiej.