Rewolucja w edukacji - konferencja Zareggiuj Się by BLISKO
oLIVE media
ul. Prosta 20
00-850 Warszawa
s.stepien|olivemedia.pl| |s.stepien|olivemedia.pl
661364817
https://olivemedia.pl/
Edukacja wciąż tkwi w schematach z XIX wieku, podczas gdy współczesny świat, napędzany przez rewolucję AI, stawia przed nami zupełnie nowe wyzwania. Już od żłobków i przedszkoli obserwujemy niepokojącą potrzebę dorosłych, by kontrolować proces uczenia się, zamiast rozwijać u dzieci kompetencje XXI wieku, które najlepiej kształtują się przez zabawę. Tegoroczna konferencja Zareggiuj Się by BLISKO podkreśliła, że rewolucja musi zacząć się od edukacji wczesnodziecięcej, oferując innowacyjne metody, odpowiadające na potrzeby przyszłości.
Rewolucja AI wpływa nie tylko na naszą wizję przyszłości, ale także kształtuje na nowo rynek pracy. W obliczu tych zmian system oświaty, zamiast podążać za postępem, pozostaje w tyle, przygotowując uczniów do rutynowych zadań rodem z ery przemysłowej. Produkowanie posłusznych pracowników nie odpowiada wymaganiom współczesnego świata. Ten przekaz wybrzmiał szczególnie mocno podczas tegorocznej konferencji Zareggiuj Się by BLISKO, która podkreśliła pilną potrzebę aktualizacji podejścia do edukacji.
Praktyka Reggio Emilia
Czy słyszeliście o filozofii Reggio Emilia? To podejście uznane za jedno z wywierających największy wpływ na rozwój edukacji wczesnodziecięcej na świecie i jest ściśle powiązane z Uniwersytetem Harvarda. Opiera się na najnowszych odkryciach neurobiologii na temat rozwoju mózgu i procesu uczenia się u dzieci. Reggio Emilia nie jest jednak synonimem unschoolingu, ani kompletnej swobody – to przemyślane podejście pedagogiczne, które pozwala dzieciom rozwijać się w poczuciu wolności.
Choć dla niektórych temat swobodnej zabawy może wydawać się przerażający, to kluczowy element współczesnego nauczania. Jak podczas swojego przemówienia wspomniała Aleksandra Kozera, „strach przed wolnością to największa przeszkoda w modernizacji systemów edukacji”.
- Dlaczego boimy się powierzyć dzieciom kontrolę nad ich nauką, skoro już od lat 50. wiemy, że konstruktywizm - teoria zapoczątkowana przez Piagetta, według której wiedza jest aktywnie tworzona przez ucznia, a nie biernie odbierana z zewnątrz - ma głębokie fundamenty w neurobiologii i psychologii? - pytała założycielka Blisko i sieci Wiosek.
Edukacja jako akt demokracji
Podczas prelekcji i warsztatów zorganizowanych w ramach konferencji, dowiedzieliśmy się, jak wygląda to w praktyce. W przestrzeniach atelier dzieci nie tylko rysują, ale tworzą projekty, rozwiązują wyzwania z zakresu architektury, malują mosty. Sztuka staje się narzędziem wyrażania poważnych pomysłów, które rodzice, opiekunowie i pedagodzy powinni traktować z pełną powagą. Dokumentowanie pomysłów dzieci i analizowanie ich procesów kognitywnych to polityczny akt, który pokazuje: „jesteś ważny".
Wydarzenie podjęło także kwestię niedoceniania nauczycieli i pedagogów, którzy w Polsce zarabiają „skandalicznie mało”. Jak podkreślono, to przecież oni wychowują pokolenia, a rodzice muszą zrozumieć, że oddanie im oraz dzieciom władzy nad edukacją to akt „radykalnej demokracji”.
Trudne tematy, ważne przesłania
Na konferencji nie unikano trudnych tematów. Zwrócono uwagę m.in. na rosnącą liczbę prób samobójczych wśród dzieci w Polsce, która w latach 2021-2022 r. wzrosła o 77%. - To tragiczne konsekwencje systemu zaniedbującego kompetencje miękkie, takie jak kreatywność, budowanie relacji czy rezyliencja – kompetencje, które w rzeczywistości są najtwardszymi umiejętnościami przetrwania - wskazała Aleksandra Kozera.
Zgromadzeni eksperci podzielili się ze słuchaczami swoją wiedzą z zakresu pracy z najmłodszymi, zarówno w kontekście ich rozwoju emocjonalnego, jak i fizycznego. Wśród prelegentów znalazły się m.in. Agnieszka Kuźba, pierwsza promotorka filozofii Reggio Emilia w Polsce, oraz Katarzyna Stein-Szała, która w swojej prelekcji skupiła się na wsparciu dzieci neuroatypowych. Duży nacisk położono także na potrzebę przebywania dzieci w naturze, gdzie mogą odkrywać własne pomysły i uczyć się budowania relacji.
Zareggiuj się wróci w przyszłym roku
Zareggiuj Się by BLISKO 2024 spotkało się z entuzjastycznym odbiorem zarówno pod względem merytorycznym, jak i organizacyjnym. Wydarzenie zgromadziło blisko 100 uczestników, w tym właścicieli i pedagogów z placówek zrzeszonych w ramach sieci Wioski i Blisko. Duża część konferencji była także transmitowana online, obejmując blisko 6 godzin wystąpień, co pozwoliło dotrzeć do szerszej publiczności.
Organizatorzy wydarzenia, Aleksandra Stencel i Dominik Osyczka z Wioski Olowe, zapowiedzieli już kolejną edycję konferencji, zaplanowaną na wrzesień lub październik 2025 roku.

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Dziecko

Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
Odkąd modelka została mamą, zmieniła nawyki zakupowe, ponieważ nie ma czasu ani siły, żeby chodzić po galeriach w poszukiwaniu wszystkiego, co jest jej aktualnie potrzebne. A najwięcej rzeczy kupuje teraz właśnie dla swojego syna, który rośnie w oczach i często trzeba mu chociażby wymieniać garderobę. Marcelina Zawadzka zaznacza, że w sieci zazwyczaj robi zakupy wieczorem, kiedy jej syn już zasypia.
Edukacja
W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję

W 2024 roku po raz pierwszy od kilku lat liczba samobójstw w Polsce spadła, jednak skala problemu wciąż jest poważna. Polska jest w trakcie reformy psychiatrii, w ramach której największy nacisk w kształtowaniu opieki ma być położony na wsparcie środowiskowe. Eksperci zwracają jednak uwagę również na potrzebę utrzymania działań oddolnych i podniesienia społecznej wiedzy na temat prewencji suicydalnej. Bardzo istotne w tym kontekście jest odpowiednie kształtowanie dyskursu medialnego, a także edukowanie na temat tego, jakie zasady są kluczowe w pierwszej pomocy emocjonalnej.
Psychologia
Otyłość nie wynika z braku samodyscypliny czy lenistwa. Ta poważna choroba niesie ze sobą 200 różnych powikłań

– Walka z otyłością wymaga nie tylko wprowadzenia zmian w stylu życia i sposobie odżywiania, ale przede wszystkim zrozumienia, że jest to choroba zarówno o podłożu fizycznym, jak i psychicznym – podkreśla psycholog Adrianna Sobol. Niestety często to schorzenie jest postrzegane jako wynik braku dyscypliny, nieprawidłowej diety lub lenistwa, co jest błędnym i krzywdzącym stereotypem. W rzeczywistości otyłość jest bowiem poważną chorobą, która niesie ze sobą wiele powikłań zdrowotnych i wymaga kompleksowego podejścia. Kluczowymi elementami, które mogą się przyczynić do skuteczniejszego leczenia i poprawy jakości funkcjonowania pacjentów, jest wsparcie emocjonalne oraz zwiększenie dostępności do specjalistów.