Rusza polska edycja międzynarodowego programu edukacyjnego FAST Heroes
Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Oksfordzkim z udziałem ponad 1500 dzieci wykazało, że najmłodsi utrzymujący silną więź z dziadkami doświadczają mniej problemów emocjonalnych i behawioralnych. Chorobą, która może jednak gwałtownie przerwać tę nić, jest udar mózgu. Według Światowej Organizacji Udaru Mózgu (World Stroke Organization) co czwarta osoba dozna go w swoim życiu. W Polsce odnotowujemy corocznie około 80 – 90 tys. przypadków udaru mózgu. Jedna trzecia chorych pozostanie trwale niepełnosprawna i nie będzie mogła spędzać czasu ze swoimi wnukami i rodzinami tak, jak dawniej.
Czy możemy mieć pozytywny wpływ na te smutne statystyki? Tak, skutecznymi działaniami edukacyjnymi. Dlatego też rusza polska edycja międzynarodowego programu edukacyjnego FAST Heroes. Celem tego projektu, skierowanego do dzieci w wieku 5-9 lat, jest przekazanie wiedzy najmłodszym na temat udaru mózgu i odpowiedniego postępowania ratującego życie najbliższych. Inicjatywa została pozytywnie zaopiniowana przez międzynarodowe grono lekarzy specjalistów oraz pedagogów. Do akcji ruszają Bohaterowie Załogi FAST 112 - dziadkowie i chłopiec o imieniu Timmy.
Ci superbohaterowie mają za zadanie pokazać najmłodszym, jak najłatwiej i najszybciej rozpoznać charakterystyczne objawy udaru mózgu.
Są to:
- Asymetria twarzy, opadanie kącika ust (ang. FACE – twarz);
- Opadająca dłoń/ręka (ang. ARM - ręka);
- Utrudniona mowa (ang. SPEACH – mowa).
Z kolei największym sprzymierzeńcem w akcji ratującej życie jest czas (ang. TIME). Nazwa programu edukacyjnego FAST Heroes nie jest zatem przypadkowa, gdyż skrót F.A.S.T. tworzą pierwsze litery wyżej wymienionych objawów oraz szybkości działania. Czas potrzebny na wezwanie karetki (numer alarmowy 112) odgrywa tutaj rolę decydującą. Co ważne, objawy udaru mózgu są łatwe do przyswojenia nawet przez najmłodsze dzieci, a odpowiednie i szybkie zinterpretowanie symptomów pozwala znacznie ograniczyć negatywne konsekwencje zdrowotne. Dzięki temu babcie i dziadkowie będą mogli cieszyć się dłużej sprawnością, a wnuki czerpać radość z ich bliskiej obecności.
Projekt FAST Heroes będzie realizowany w szkołach podstawowych oraz przedszkolach nie tylko w Polsce, ale także w wielu krajach. Inicjatorom akcji zależało na tym, aby miała ona jak największą wartość merytoryczną, a jednocześnie była atrakcyjna i przystępna dla uczniów - w myśl zasady „nauka przez zabawę”. Wykorzystując naturalny entuzjazm dzieci, ich chęć przyswajania wiedzy i niesienia pomocy, organizatorzy programu edukacyjnego stawiają sobie za cel przekazanie pozostałym członkom rodziny cennych informacji dotyczących udaru mózgu, które mogą pomóc uratować czyjeś życie. Jest to jedno z kluczowych założeń tej inicjatywy – edukując dzieci, edukujemy całe społeczeństwo.
Na program składa się pięć cotygodniowych spotkań lekcyjnych. Każdy superbohater pomoże dzieciom zdobyć wiedzę na temat konkretnego objawu udaru mózgu, łącząc go z jedną z cyfr w ogólnoeuropejskim numerze alarmowym 112. Głównym źródłem informacji jest strona www.fastheroes.com, na której dostępne są materiały w formie bezpłatnego e-booka oraz szereg licznych pomysłów na aktywności dla najmłodszych. To optymalna formuła realizacji programu w obecnej sytuacji pandemicznej wymuszającej zdalne nauczanie. Wystarczy zarejestrować swoją szkołę lub przedszkole na stronie www.fastheroes.com by uczestniczyć w tym wyjątkowym projekcie.
Program edukacyjny FAST Heroes nie jest skierowany jednak wyłącznie do szkół podstawowych i przedszkoli. Każdy może wziąć w nim udział i korzystać z atrakcyjnych treści i gier dla całej rodziny zamieszczonych na stronie www. Nauka przez zabawę jest doskonałym sposobem na oswojenie trudnej tematyki i przyswojenie sobie kluczowych zasad postępowania w przypadku wystąpienia udaru mózgu.
Dodatkową atrakcję stanowi próba bicia Rekordu Guinnessa polegająca na stworzeniu galerii zdjęć dzieci w maskach superbohaterów. W tej międzyszkolnej i międzynarodowej rywalizacji dreszczyku emocji dodaje fakt, że do końca marca 2021 r. organizatorzy pragną zgromadzić milion zdjęć.
Główna strona programu edukacyjnego: www.fastheroes.com
Rekord Guinnessa: https://recordattempt.fastheroes.com/pl
Facebook: https://www.facebook.com/FastHeroesPolska
Kontakt dla mediów:
Joanna Rosochacka
j.rosochacka@primum.pl
tel. + 48 696 403 363

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce

Edukacja sensoryczna to więcej niż zabawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Bryska: Kończę prace nad nowym albumem. To jest bardzo osobisty krążek opowiadający o nowym okresie w moim życiu
Wokalistka przyznaje, że wiosna była dla niej niezwykle pracowita, a i w kolejnych tygodniach też sporo się będzie działo, bo przygotowuje się do wydania nowego albumu. Bryska zdradza, że teksty jej nowych kompozycji są niezwykle osobiste. Postanowiła bowiem opowiedzieć odbiorcom o bardzo ważnym etapie w swoim życiu.
Handel
Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy

Zdaniem przedstawicieli Polskiej Federacji Producentów Żywności Polska nie jest jeszcze przygotowana na wprowadzenie systemu kaucyjnego 1 października br. Za główny powód opóźnień podają brak licencji, które mogą powodować potężne straty finansowe. Eksperci wskazują, że system może ruszyć z kilkumiesięcznym opóźnieniem, co spowoduje chaos zarówno wśród konsumentów, jak i w handlu.
Media
Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć

Architekt niezwykle miło wspomina współpracę z Katarzyną Dowbor przy realizacji programu „Nasz nowy dom”. I mimo że nie jest już ona gospodynią tego formatu, to nadal utrzymują ze sobą kontakt, wymieniają się doświadczeniami i mają wiele wspólnych tematów do rozmów. Maciej Pertkiewicz zaznacza, że na planie zdjęciowym prezenterka nie przyglądała się kolejnym etapom remontów z założonymi rękami, ale brała w nich czynny udział, by jak najwięcej się nauczyć. Nie bała się żadnej pracy, pomagała zrywać tynki, malować ściany czy też montować poszczególne elementy wyposażenia.