Rusza XV edycja „Kubusiowych Przyjaciół Natury”
15 lat działania, blisko 8 milionów wyedukowanych dzieci, dziesiątki materiałów edukacyjnych – również w niestandardowych formach multimedialnych. To właśnie program „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, w którym tylko w ubiegłym roku wzięło udział ponad 1 200 000 dzieci z całej Polski. Skierowana do przedszkolaków oraz uczniów klas I-III szkół podstawowych inicjatywa wspiera rodziców i nauczycieli w przekazywaniu najmłodszym wiedzy na temat proekologicznych nawyków i życia w zgodzie z naturą. Właśnie ruszyły zapisy do jej XV edycji.
Żyjemy w czasach nadmiernej konsumpcji i eksploatacji środowiska, które powodują ogromne zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody. Działalność człowieka prowadzi do tworzenia się gór śmieci, zmian klimatycznych, kurczenia terenów zielonych, a także zmniejszania różnorodności biologicznej – giną gatunki zwierząt i roślin. Jeśli postawy społeczeństwa wobec ekosystemu i klimatu nie zmienią się, może to przynieść dotkliwe negatywne skutki dla przyszłych pokoleń. Oprócz pracy nad własnymi nawykami już teraz kluczowa jest edukacja proekologiczna najmłodszych. To najkorzystniejsza droga do odzyskania równowagi w przyrodzie, opierającej się na szacunku do roślin i zwierząt oraz racjonalnym wykorzystywaniu zasobów planety. Im wcześniej dziecko nauczy się właściwych postaw dotyczących życia w zgodzie z naturą, tym większa szansa, że będą one towarzyszyły mu w dorosłym życiu.
To od najmłodszych zależy, jak będzie wyglądał świat w przyszłości „W wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym dziecko charakteryzuje się dużą zdolnością zapamiętywania wiedzy, a ukształtowane wtedy umiejętności i postawy są bardzo trwałe. Wpojona i rozwijana od najmłodszych lat świadomość ekologiczna sprawi, że szacunek do przyrody i dbanie o środowisko będzie przychodziło przyszłym pokoleniom w sposób naturalny. Jednym z rozwiązań edukacyjnych, które kształtują postawy proekologiczne, są metody projektowe. To właśnie podczas działań praktycznych – często długofalowych i realizowanych wspólnie z innymi dziećmi, rodzicami i różnymi instytucjami – najmłodsi uczą się ekologii. Metody projektowe pozwalają im poznawać świat i kształtować miłość do natury wszystkimi zmysłami – dotykiem, węchem, wzrokiem, słuchem, a także smakiem. W ramach zajęć projektowych dzieci zdobywają wiedzę z różnych źródeł. Odkrywają zależności, jakie występują w środowisku, uczą się zasad dbania o planetę i klimat, poznają zasady ekonomii i oszczędzania, a także kształtują postawy empatyczne wobec przyrody” – tłumaczy Irena Ranosz-Talarek, metodyk współpracująca z projektem „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, Czepczyński Family Foundation. |
„Kubusiowi Przyjaciele Natury” – więcej działania, mniej gadania
Dzieci uwielbiają naśladować dorosłych. A zachowania zaobserwowane i nauczone od opiekunów w okresie wczesnego dzieciństwa mogą stać się ich nawykami w przyszłości. Jak zatem dawać ekologiczny przykład najmłodszym? Z pomocą przychodzi program edukacyjny „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, organizowany przez należącą do Grupy Maspex markę Kubuś. To bezpłatny projekt skierowany do przedszkoli i uczniów klas I-III szkół podstawowych, który ma na celu budowanie wśród dzieci świadomości ekologicznej. Dzięki programowi mali przyjaciele przyrody uczą się zasad ochrony środowiska, szacunku do roślin i zwierząt, recyklingu, właściwego odżywiania, gospodarowania pieniędzmi oraz aktywnego spędzania czasu w zgodzie z naturą.
Kubusiowi Przyjaciele Natury to projekt, który edukuje najmłodszych na tematy dotyczące ekologii już od 15 lat. W ubiegłorocznej edycji wzięło udział ponad 1 200 000 dzieci z całej Polski.
Nowa formuła programu
Tegoroczna edycja to także odświeżone materiały edukacyjne, oparte o zupełnie nowe zagadnienia. Dzieci poznają tematy dotyczące klimatu i globalnego ocieplenia, świadomych zakupów, śladu węglowego oraz śladu wodnego. W ramach programu zaplanowano jeszcze więcej praktycznych zajęć, angażujących scenariuszy lekcyjnych oraz ćwiczeń dla dzieci w terenie. W każdym scenariuszu najmłodsi będą mieli za zadanie zrealizowanie jednej z czterech misji dotyczących różnych elementów okolicy – domu, szkoły, sklepu oraz terenów zielonych. Wszystko po to, aby mogli zrozumieć, z czego wynikają problemy klimatyczne i samodzielnie dochodziły do tego, jak je rozwiązać, przekładając działania na teren lokalny. Materiały edukacyjne, wśród których można znaleźć m.in. filmy, piosenki czy audiobooki, zostały przygotowane przez zespół ekspertów – metodyka, psychologa oraz partnera z zakresu ekologii.
Najważniejsze informacje o XV edycji programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”
|

Innowacyjna przestrzeń edukacyjna – STEM Kindloteka – debiutuje w gliwickim Biblioforum

Powrót na Lwią Skałę z zestawami LEGO Simba

Avionaut wspiera SOS Wioski Dziecięce
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nowe technologie

Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
Gwiazdy obecne podczas Domówki Amazon Prime zgodnie przyznają, że zakupy online bardzo ułatwiają życie i pozwalają zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. Z powodu licznych obowiązków zawodowych czy też opieki nad dziećmi nie zawsze mają bowiem czas na wielogodzinne buszowanie po galeriach, natomiast oferta sklepów internetowych jest dostępna 24 godziny na dobę, co umożliwia dokonanie wyboru o każdej porze
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży

Pierwsze półrocze br. to kolejny okres spadku rynku piwa w Polsce. I to mimo dynamicznego wzrostu produkcji i sprzedaży piwa bezalkoholowego. Zdaniem przedstawicieli Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie miały na to wpływ m.in. niesprzyjająca pogoda i negatywna narracja wokół branży piwnej. Ponadto wśród wyzwań, z jakimi musi się mierzyć rynek, są rosnące koszty prowadzenia działalności oraz przygotowania do systemu kaucyjnego, który zacznie obowiązywać już za trzy miesiące – wskazuje Mieszko Musiał, nowy prezes zarządu związku.