SKUTECZNE ZDZIWIENIE I LEŚNA WSPÓLNOTA. DWIE PRAPREMIERY W TEATRZE PINOKIO
SKUTECZNE ZDZIWIENIE I LEŚNA WSPÓLNOTA.
DWIE PRAPREMIERY W TEATRZE PINOKIO JUŻ W TEN WEEKEND
Warstwy leśnego społeczeństwa, tajemnice dźwięków i znaków, które odkryć można, posługując się sekretną sztuką czytania – już w ten weekend Teatr Pinokio w Łodzi zaprasza na „Zamieniam się w słuch” w reżyserii Honoraty Mierzejewskiej-Mikoszy oraz wyreżyserowany przez Gabriela Gietzky’ego spektakl „Ciepłe pszczoły, zimne jelenie albo jak pozbyć się dzieci”. Dwie prapremiery otwierają pierwszy sezon teatru w nowej siedzibie przy ul. Sienkiewicza 75/77.
„Zamieniam się w słuch” to działanie teatralne eksplorujące połączenia między obrazem, dźwiękiem i znakiem, bazujące na nowatorskiej metodzie nauki czytania „Skuteczne zdziwienie” autorstwa prof. Moniki Wiśniewskiej-Kin. Reżyserka Honorata Mierzejewska-Mikosza stworzyła angażujące młodego widza widowisko mające za zadanie uczynić naukę czytania nie przykrą koniecznością, ale pretekstem do zabawy, rozbudzenia wyobraźni i pogłębienia dziecięcej wrażliwości.
– Pierwszy raz jako reżyserka spotkałam się z trudnym zadaniem przełożenia metody naukowej na spektakl – mówi Honorata Mierzejewska-Mikosza. – Przedstawienie opowiada o dźwiękach, o słuchaniu, o tym, jak dźwięczą głoski i co łączy je z literami. Wykorzystujemy nie tylko słowa, ale i przestrzenne obiekty, z których można wydobywać różne dźwięki – wyjaśnia i zaprasza widzów od czwartego roku życia w najbliższą sobotę i niedzielę o g. 12.00. Za scenografię i kostiumy do spektaklu odpowiada Ewa Woźniak, za oprawę muzyczną Iga Eckert, a projekcje przygotował Aleksander Janas.
Uroczyste otwarcie pierwszego sezonu w nowej siedzibie zaplanowane jest na sobotę, na g. 16.00. Po krótkiej części oficjalnej scenę przejmą bohaterowie spektaklu „Ciepłe pszczoły, zimne jelenie albo jak pozbyć się dzieci” w reżyserii Gabriela Gietzky’ego, dyrektora Teatru Pinokio. Bazująca na leśnej trylogii Petera Wohllebena opowieść to zaproszenie do świata natury, w którym zwierzęta mierzą się z własnymi rozterkami i budują wspólnotę, dla dzieci często bardziej egzotyczną niż świat betonowych bloków, błyszczących billboardów i korporacyjnych logotypów. Czy w lesie jest internet? Czy wilki chodzą do szkoły? Czy leśni mieszkańcy czują to samo, co my? Odpowiedzi na te pytania przyniesie pełna emocji wycieczka przez las z aktorami-przewodnikami, dla której choreografię opracował Szymon Michlewicz-Sowa, a którą muzyką oprawił Marcin Nenko. Scenografię i kostiumy przygotowała Grupa Mixer. Za reżyserię świateł odpowiada Karolina Gębska.
– Coraz odważniej wychodzimy z ciasnych ram, mając do zaproponowania znacznie więcej niż „teatr lalkowy” czy „teatr dla dzieci”. Kolejny krok ku naszemu odbiorcy stanowi teatr otwartej formy, pozwalający międzypokoleniowej widowni dzielić się z nami swoimi refleksjami niezależnie od wieku – podkreśla Gabriel Gietzky.
Szczegółowe informacje na temat repertuaru Teatru Pinokio w Łodzi i wydarzeń weekendu otwarcia znaleźć można na stronie www.teatrpinokio.pl.
Kontakt prasowy:
Magdalena Król, 577 972 353
REALIZATORZY:
„Zamieniam się w słuch”
Na podstawie metody opracowanej przez prof. Monikę Wiśniewską-Kin, pn. Skuteczne zdziwienie
Reżyseria: Honorata Mierzejewska-Mikosza
Scenografia: Ewa Woźniak
Muzyka: Iga Eckert
Projekcje: Aleksander Janas
Prapremiera: 30 września 2023 r.
Głosów użyczyli: Danuta Kołaczek, Marcel i Jaśmina Mikosza oraz Dzieci ze Szkoły Podstawowej Towarzystwa Oświatowego „Edukacja” w Łodzi.
Spektakl powstał z myślą o widzu w wieku 4+
„Ciepłe pszczoły, zimne jelenie albo jak pozbyć się dzieci"
Na podstawie tekstów Petera Wohllebena
Adaptacja: Łukasz Zaleski
Reżyseria: Gabriel Gietzky
Scenografia: Grupa MIXER
Muzyka: Marcin Nenko
Choreografia: Szymon Michlewicz-Sowa
Reżyseria świateł: Karolina Gębska
Prapremiera: 30 września 2023 r.
Spektakl powstał z myślą o widzu w wieku 7+
Licencja do utworów oryginalnych:
Das geheime Leben der Bäume / Das geheime Netzwerk der Natur / Das Seelenleben der Tiere by Peter Wohlleben © 2011 by Ludwig Verlag Muenchen,
a division of Penguin Random House Verlagsgruppe GmbH
Licencja do polskiego tłumaczenia:
„Sekretne życie drzew” / „Duchowe życie zwierząt” / „Nieznane więzi natury” autorstwa Petera Wohllebena w tłumaczeniu Ewy Kochanowskiej na licencji udzielonej przez Wydawnictwo Otwarte Sp. z o.o.
![URODZINOWE BUSZOWANIE ZA KULISAMI PINOKIA Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_1804037743,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
URODZINOWE BUSZOWANIE ZA KULISAMI PINOKIA
![S·PLOT – NOWY FESTIWAL TEATRU PINOKIO W ŁODZI](/files/_uploaded/glownekonf_1302738692,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
S·PLOT – NOWY FESTIWAL TEATRU PINOKIO W ŁODZI
![Night Fever Dinner Show w Manuarte](/files/_uploaded/glownekonf_438356257,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Night Fever Dinner Show w Manuarte
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Nie żyje Bogumiła Wander
![](/files/1922771799/wander,w_274,r_png,_small.png)
Bogumiła Wander: Bardzo tęsknię za telewizją, oglądam bez przerwy. Żałuję, że tak wcześnie odeszłam z pracy
Handel
![](/files/1922771799/carrefour-programy-foto-4-ram,w_274,r_png,_small.png)
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.
Handel
Co jedenasta osoba na świecie głoduje, a jednocześnie gwałtownie przybywa ludzi otyłych. Dużym problemem jest marnowanie żywności
![](/files/1922771799/glod-raport-foto2,w_133,r_png,_small.png)
W 2023 roku głodowało 733 mln ludzi, a ponad 2,3 mld zmagało się z umiarkowanym bądź poważnym brakiem bezpieczeństwa żywnościowego, czasami nie jedząc przez cały dzień lub dłużej. Z powodu ostrego niedożywienia każdego roku umiera około miliona dzieci – pokazuje nowy raport „Stan bezpieczeństwa żywnościowego i żywienia na świecie”, opracowany przez pięć wyspecjalizowanych agend ONZ. Z publikacji wynika, że w walce z głodem i niedożywieniem świat cofnął się o kilkanaście lat, do poziomu notowanego w latach 2008–2009. – System żywnościowy potrzebuje głębokich, strukturalnych zmian, ponieważ w tej chwili jest zorientowany na maksymalizację zysków, a nie wyżywienie ludzi – wskazują eksperci.
Media
Rafał Zawierucha: Trzeba być do zawodu aktora w jakimś stopniu powołanym. Nie można jednak mówić ludziom, jak mają żyć, na kogo głosować i co jeść
![](/files/1922771799/zawierucha-aktorstwo-foto,w_133,_small.jpg)
Zdaniem Rafała Zawieruchy, żeby zostać aktorem, trzeba poczuć w sobie powołanie do wykonywania tego zawodu, mieć talent i charyzmę, ale też być świadomym tego, że niesie on ze sobą wiele trudności i niełatwych decyzji. Na dobrą rolę i na sukces trzeba ciężko zapracować, ale sława jest ulotna, konkurencja duża i szybko można zostać zapomnianym. Artysta sądzi też, że nawet zdobywając dużą popularność i będąc na szczycie, nie wolno się wywyższać, uważać się za wyrocznię i dyktować innym, co mają robić i jak żyć.