Komunikaty PR

Sport, owoce i warzywa – co Polacy myślą o zdrowym trybie życia?

2024-05-14  |  09:20
Biuro prasowe

30. kwietnia br. w Paryżu odbyło się spotkanie, będące jednocześnie inauguracją kampanii GOOD MOVE, którego jednym z organizatorów było Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców
i Warzyw „Unia Owocowa”. Partnerami w tej kampanii są Stowarzyszenie Aprifel z Francji oraz Ailimpo z Hiszpanii. Program ma na celu zachęcenie osób w wieku 18-34 lata do zdrowych nawyków żywieniowych i aktywności ruchowej. Głównym tematem w dyskusji było pytanie – jak sprawić, by młodzi ludzie chętniej sięgali po owoce i warzywa?

Z badań Kantar Polska, przeprowadzonych na zlecenie Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw wynika, że zaledwie 18 proc. Polaków odżywia się właściwie biorąc pod uwagę ilość warzyw i owoców w codziennej diecie. Większość Polaków (62%) przyznaje, że nie wie, ile warzyw i owoców powinno się spożywać dziennie. Budujące może jednak być to, że licząc te osoby, które mają bardzo wysoki lub wysoki procent spożywanych owoców i warzyw, ich odsetek wynosił w 2023 roku 49 proc. Patrząc z tej perspektywy wydaje się, że coś wreszcie zmienia się w mentalnym podejściu do zdrowego stylu życia.[1]

Jeśli chcemy pomóc danej osobie w przygotowaniu się do podjęcia działań i ich utrzymania - musimy ją poinformować i uświadomić jej korzyści płynące ze spożywania owoców i warzyw, ale także dać jej wskazówki, aby zmniejszyć bariery w konsumpcji i zwiększyć jej wiarę w zdolność do zmiany – mówi Vicky DRAPEAU, Doktor Kinezjologii, Uniwersytet Laval (Québec)

Między innymi z tego powodu powstają różnego rodzaju inicjatywy zachęcające do podjęcia wyzwania i zmiany stylu życia na zdrowszy. Jedną z nich jest GOOD MOVE – Trzymaj formę, czyli europejski program zachęcający osoby w wieku 18-34 lat do prowadzenia zdrowszego i bardziej aktywnego stylu życia. Inicjatorem kampanii są trzy organizacje: Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”, Agencja Badań i Informacji na Temat Owoców i Warzyw „Aprifel” oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie na Rzecz Cytryn i Grejpfrutów „Ailimpo”.

Potrzebujemy zabawnych, odpowiednich i stymulujących bodźców, np. platforma Tik-tok, współpraca z influencerami i z youtuberami itp., aby wspierać zmiany nawyków za pomocą nienakazowego, obciążonego poczuciem winy podejścia, które czasami jest postrzegane jako odległe od zwykłej rzeczywistości  – tłumaczyła Sandrine MONNERY PATRIS, Badacz w Centrum Nauki o Smaku i Żywności, INRAE Dijon (France), podczas launchu kampanii GOOD MOVE.

Jak to zatem przekłada się na zdrowy styl życia? Czy faktycznie można powiedzieć, że ludzie zmieniają się pod kątem zdrowych nawyków?

Jak wynika z badań, z owoców najchętniej sięgamy kolejno po jabłko, gruszkę i śliwkę. Sprzedaż tych pierwszych w 2023 roku zaczęła ponownie rosnąć. Na koniec ubiegłego roku wahała się ona
w granicach 28,6 mln. Jest to wprawdzie mniej niż w 2020 roku, gdy wynosiła ona mniej więcej 29 mln, ale widać, na podstawie aktualnego raportu, iż Polacy sięgają po tego typu przekąskę z wielką przyjemnością. Z kolei ilość sprzedawanych gruszek w porównaniu do 2020 roku wzrosła o około 3 mln! Jest to niesamowita różnica, która ewidentnie pokazuje, jak Polacy zmieniają swoje podejście do owoców[2].

Dzięki swojemu składowi odżywczemu owoce i warzywa w znacznym stopniu przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bogate w polifenole, błonnik, witaminy i minerały, a także węglowodany, pomagają zoptymalizować regenerację, regulują metabolizm energetyczny, poprawiają zdrowie kości i zwiększają predyspozycje do wysiłków fizycznych. Regularne, codzienne spożywanie jest najlepszą odpowiedzią na nieuzasadnioną suplementację, która czasami może mieć szkodliwe skutki. Podsumowując, owoce i warzywa przyczyniają się do dobrego samopoczucia
i pomagają poprawić wydolność fizyczną, umożliwiając „zostanie mistrzem samego siebie”
– dodaje Mathieu JOUYS, Dietetyk, Francuska Federacja Lekkoatletyczna.

Czy dotyczy to wyłącznie owoców? Nie, gdyż również spożycie warzyw notuje w ostatnich latach widoczny wzrost, który daje nadzieję na ogólną poprawę sytuacji zdrowotnej Polaków. Najchętniej sięgamy po cebulę, pomidory i marchewkę. Ich spożycie waha się w granicach od 28 do 29 mln. Są to naprawdę dobre wyniki[3].

Jednak mimo tak wyraźnego wzrostu spożywanych owoców i warzyw, to niestety nadal stanowią one ułamek tego, co powszechnie Polacy mają na swoim talerzu.

Styl życia oparty na odpowiedniej ilości warzyw i owoców, jak również regularnej aktywności fizycznej, jest nadzieją na zdrowsze i dłuższe życie. Poza tym warto przypomnieć – sport to endorfiny, a te z kolei przyczyniają się do dobrego samopoczucia i bardziej optymistycznego spojrzenia na siebie i otaczający nas świat.

Choć często rozpatrywane osobno i niezależnie, nasze nawyki żywieniowe (i kontrola apetytu) oraz nawyki związane z ruchem i snem są w rzeczywistości bardzo ściśle ze sobą powiązane. Dziś jasne jest, że przyjęcie zdrowszych nawyków ruchowych, w szczególności poprzez ograniczenie siedzącego trybu życia, aktywuje wiele mechanizmów poznawczych i fizjologicznych, które ułatwią przyjęcie lepszej diety, lepiej dostosowanej do moich potrzeb i zdrowia – mówi David THIVEL, Doktor Fizjologii wysiłku fizycznego i żywienia człowieka oraz nauk o zdrowiu, Profesor na Uniwersytecie Clermont-Auvergne.

Warto spróbować podjąć to wyzwanie przy pomocy działań w ramach projektu Good Move – Trzymaj formę. To propozycja dla wszystkich tych, którzy myślą o zmianie stylu życia. Good Move to zachęta, aby na trwałe wgryźć się w dobre nawyki.

 

Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa”

Stowarzyszenie „Unia Owocowa” jest największą w Polsce organizacją wspierającą krajowych producentów oraz dystrybutorów owoców i warzyw. Promuje w kraju i za granicą wysoką jakość oraz niepowtarzalny smak polskiej żywności. Kultywuje dorobek, znaczenie i pozycję sadownictwa w Polsce. Działa także na rzecz zrównoważonego rozwoju rynku owoców i warzyw. „Unia Owocowa” swoją działalność opiera na społecznym zaangażowaniu Członków organizacji, a ich interesy reprezentuje nieprzerwanie od 2010 roku.

 


[1] Badanie Kantar Polska -  pt. Badania konsumpcji warzyw i owoców 2020-2023 – powstałe na zlecenie Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

[2] Tamże.

[3] Tamże.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Styl życia „Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję Biuro prasowe
2025-04-22 | 13:00

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Z okazji Dnia Ziemi marka SodaStream przypomina, że zmiana może zacząć się od jednej decyzji – i jednej butelki wielorazowej. Nowa kampania „Zamień jednorazowe butelki na
Styl życia Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta
2025-02-27 | 15:00

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Styl życia Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Zdrowie

Katarzyna Dowbor: Jak najszybciej muszę się zaszczepić przeciw kleszczowemu zapaleniu mózgu. Do tej pory zabezpieczałam przed tymi pasożytami tylko moje zwierzęta

Prezenterka przyznaje, że do tej pory nie zdawała sobie sprawy, że kleszczowe zapalenie mózgu to taka podstępna i groźna choroba. Jest ona wywoływana przez wirusa, który dostaje się do naszego organizmu w wyniku ukłucia przez kleszcza. Dlatego tak ważne jest, by przed tymi pajęczakami zabezpieczać nie tylko naszych pupili, ale także siebie. Katarzyna Dowbor już umówiła się na przyjęcie odpowiedniej szczepionki. Z danych opracowanych przez Ośrodek Badań Socjomedycznych Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych UW wynika, że na taki krok decyduje się zaledwie co dziesiąty Polak.

Moda

Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie

Aktorka chętnie podjęła wyzwanie „no-buy 2025” i jak zapewnia, w tym roku nie zamierza kupować żadnych nowych ubrań. Poza tym systematycznie „wietrzy” swoją szafę i te rzeczy, które już nie są jej potrzebne, sprzedaje przez internet albo oddaje znajomym. Julia Kamińska zaznacza też, że kompletując stylizację na czerwony dywan, stara się nie wydawać pieniędzy na nowe ubrania. Najpierw zagląda do garderoby, by znaleźć w niej coś, co można ponownie wykorzystać.

Infrastruktura

Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa

Województwo mazowieckie jest liderem pod względem liczby turystów. W ubiegłym roku odwiedziło je prawie 7 mln gości. I choć lokomotywą ruchu turystycznego pozostaje Warszawa, to coraz więcej osób wybiera zwiedzanie regionu w wolniejszym tempie niż w stolicy i bliżej natury. Mazowsze od lat postrzegane było jako idealny kierunek na mikrowyprawę, ale teraz przybywa osób, które chcą się tu zatrzymać na dłużej niż 1–2 dni.