Sprzątanie świata? Tak, ale też tego cyfrowego
Rokrocznie w międzynarodowej akcji „World CleanUp Day” bierze udział ponad 180 krajów z całego świata sprzątając plaże, rzeki, lasy, ścieżki rowerowe, parki, skwery i ulice miejskie. Jednym słowem, wszystkie miejsca, w których zalegają śmieci. Czy faktycznie wszystkie? Smartney, instytucja finansowa, która należy do francuskiej grupy Oney Bank przyłączył się do akcji, ale wystosował postulat, by nie zapominać o sprzątaniu świata… cyfrowego. Bo w XXI wieku świat cyfrowy przenika się z tym realnym, a na dyskach, skrzynkach mailowych, czy telefonach znajduje się tyle danych, że ich utrzymanie i przetwarzanie ma również negatywny wpływ na środowisko. Od czego zacząć cyfrowe porządki?
Co roku, w drugiej połowie września (w tym roku dokładnie 19.09) zaczyna się wielka akcja sprzątania świata. Plastik, foliowe worki, stare butelki, gazety, a w czasie pandemii również maseczki… tony śmieci zalewają rzeki, skwery, parki a także lasy. Miliony wolontariuszy biorących udział w akcji „World CleanUp Day” będzie sprzątać planetę. W Polsce do akcji dołącza m.in. Smartney. To instytucja finansowa, która ma niecałe dwa lata, ale ochrona środowiska jest jej bliska, podobnie jak francuskiej grupie Oney Bank, do której należy organizacja. Pracownicy Smartney będą sprzątać śmieci nie tylko w realu, ale również w świecie wirtualnym.
Cyfrowe porządki
- Ludzie często nie zdają sobie sprawy, że w świecie cyfrowym również można spotkać zanieczyszczenia, które wpływają na środowisko. Prawie wszystkie działania dokonywane online zwiększają nasz ślad węglowy – mówi Katarzyna Jóźwik, Dyrektor Generalna Smartney. Już w 2009 roku 2009 firma McAfee opublikowała raport, z którego wynika, że tyle samo energii trzeba zużyć, żeby dostarczyć miliard wiadomości spam, ile zużywają dwa miliony gospodarstw w USA każdego dnia. Już wtedy przewidywano, że do roku 2025 magazyny danych będą używać jedną piątą produkowanej energii, będąc również jednym z największych źródeł zanieczyszczeń. Ten scenariusz niebawem ma szansę się ziścić. Z raportu Clicking Clean opublikowanego w 2017 roku przez Greenpeace, wynika że trzy lata temu sektor informatyczny reprezentował około 7 proc. światowego zużycia energii. Twórcy raportu jeszcze w 2017 roku przewidywali się, że do 2040 roku branża informatyczna będzie odpowiadać za 14 proc. śladu węglowego na świecie. Oczywiście 80 proc. negatywnego wpływu na środowisko będzie miała produkcja sprzętu informatycznego, ale niemniej ważne będzie utrzymywanie wielkich centrów danych. Analitycy wyliczyli, że centra danych działające w 2017 roku w USA były zasilane taką ilością energii, która była jednoznaczna z zapotrzebowaniem na energię 50 tysięcznego miasta. W Polsce nie ma jeszcze zbyt wielu danych liczbowych na ten temat i wciąż niewiele mówi się o sprzątaniu cyfrowego świata. – Chcemy to zmienić, więc zaczynamy od siebie. W ramach wewnętrznej akcji zamierzamy zmierzyć ile miejsca na dyskach pochłaniają nasze dane, a później zaangażować pracowników w przemyślane, ale długofalowe działania zmierzające do zwalniania miejsca na dyskach: sprzątania swoich skrzynek mailowych, kasowania niepotrzebnych wiadomości etc. – dodaje Katarzyna Jóźwik.
Od czego zacząć cyfrowe sprzątanie? Oto kilka podpowiedzi:
Krok 1
Zrób porządki w swoim smartfonie
Usuń wszelkie aplikacje, których nie używasz od dłuższego czasu, albo użyłeś ich dosłownie raz. To samo zrób z grami, które ściągnąłeś, ale których nawet nie wypróbowałeś. Zużywają tylko energię. Uporządkuj swoje zdjęcia, wyrzuć te, które się powtarzają, są niewyraźne, albo nie sprawiają ci radości. Bonusem będzie to, że twój telefon będzie działał znacznie szybciej i lepiej.
Krok 2
Posprzątaj komputer lub laptop
Przejrzyj dokładnie wszystkie pliki, które trzymasz w komputerze. Usuń te, których nie używasz i do których nie będziesz już wracać. Pozostałe uporządkuj, dokładnie opisz, poklasyfikuj i powrzucaj do odpowiednich folderów. Ich znalezienie będzie dużo łatwiejsze. Te pliki, do których „być może” kiedyś jeszcze wrócisz zgraj na dysk zewnętrzny. Uporządkuj zdjęcia i filmy i wyrzuć te, które są ci niepotrzebne.
Krok 3
Uporządkuj swoją skrzynkę mailową
Ułóż swoje maile w porządku od najstarszego i zarchiwizuj je. Zrezygnuj z subskrypcji wszystkich newsletterów, których i tak nie czytasz. Wyszukaj nazwy własne, adresy i słowa, które pomogą Ci pogrupować podobne maile, żebyś mógł z nimi się uporać.
Krok 4
Zmień podejście
Pamiętaj, że w świecie cyfrowym też powinien być porządek, a zarządzanie i utrzymanie ogromnych baz danych zasilanych energią generuje koszty i ma wpływ na środowisko. Gdy posprzątasz swój telefon, laptopa lub tablet pilnuj, by ich znów nie zaśmiecać. Nie wysyłaj niepotrzebnych maili, których treść to jedynie „OK”, a najpotrzebniejsze pliki trzymaj w chmurze. Żyj w stylu smart!
Kultowa śniadaniownia Bułkę przez Bibułkę z lokalem w Łodzi
Atrakcyjne oferty na 5-lecie sklepu online Lidl Polska
Otwarcie pierwszego sklepu Lidl Polska w Andrespolu!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Film
Julia Kamińska: Najnowszy singiel pokazuje moje drugie, wulgarne oblicze. Nie chcę się już bać, tylko móc wreszcie wyrażać siebie nawet w bardzo odważnych tekstach
Wokalistka podkreśla, że poprzez utwór „Dobrze się mamy MSNR” chciała zaprezentować odbiorcom nieco inne oblicze niż to, które znają z jej dotychczasowych projektów zawodowych. Niektórych jej nowa odsłona zaskoczyła, a nawet zbulwersowała. Julia Kamińska nie boi się jednak krytyki i również w swojej twórczości chce podejmować tematy trudne i kontrowersyjne. A już w maju ukaże się jej debiutancka płyta. Jesienią natomiast artystka zamierza wyruszyć w trasę koncertową właśnie z piosenkami z tego albumu.
Gwiazdy
Joanna Jędrzejczyk: Przygotowuję się do udziału w stand-upach. Będę miała 30 występów i spróbuję rozśmieszyć gości swoimi historiami
Na pewien czas zawodniczka MMA zamienia ring na scenę i dołącza do stand-upowego teamu. Czeka ją 30 występów, do których musi się solidnie przygotować, by zaciekawić widzów i porwać ich do wspólnej zabawy. Joanna Jędrzejczyk ma nadzieję, że sprawdzi się w roli stand-uperki, a jeśli nawet zdarzą się jej jakieś potknięcia, to nie zamierza się poddawać, bo przecież to dopiero jej pierwszy taki projekt, a trening czyni mistrza, zarówno w sporcie, jak i w aktorstwie.
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.