Stowarzyszenie WODA! - milion butelek wody potrzebującym
Czołowi producenci naturalnej wody butelkowanej w obliczu walki z COVID-19 działają ramię w ramię, ponad podziałami. Zrzeszone w Stowarzyszeniu WODA! Nałęczów Zdrój Sp. z o.o., Nestlé Polska S.A. Oddział Nestlé Waters, Wody Jerzy oraz Żywiec Zdrój S.A. przekazały wodę m.in. pacjentom szpitali jednoimiennych, personelowi medycznemu oraz fundacjom. Członkowie Stowarzyszenia przekazali razem już ponad milion butelek wody, które pomogły potrzebującym zadbać o zdrowe nawodnienie w bezpieczny sposób.
Regularne picie wody jest niezbędne do życia, a prawidłowe nawodnienie jest ważne szczególnie teraz – gdy zmagamy się z okresowymi infekcjami, którym nierzadko towarzyszy gorączka, mogąca prowadzić do odwodnienia. Nawodnienie organizmu wpływa na jego funkcje termoregulacyjne, a uzupełnianie płynów jest tym bardziej istotne, ponieważ niedostateczna ilość wody w organizmie może mieć negatywny wpływ na jego naturalne możliwości zwalczania chorób. Dostęp do przebadanej, wysokiej jakości wody pitnej, w obecnej sytuacji pandemicznej jeszcze bardziej zyskał na znaczeniu.
Ponad podziałami
Jednak pandemia pokazała jeszcze jedno – jak ważna jest solidarność i wzajemne wsparcie. Producenci zrzeszeni w Stowarzyszeniu WODA! nie zwlekali więc z pomocą i wsparli Polaków w potrzebie. Od początku 2020 r. członkowie organizacji przekazali łącznie ponad milion butelek wody do kilkuset miejsc, w tym placówek służby zdrowia, Banków Żywności i szeregu innych instytucji.
Naprzeciw potrzebom
Naturalna woda butelkowana jest artykułem spożywczym, w związku z czym podlega rygorystycznym przepisom i standardom obowiązującym w tym zakresie, które gwarantują jej bezpieczeństwo i wysoką jakość. Pochodzące wyłącznie ze źródeł podziemnych wody źródlane i mineralne są wydobywane w taki sposób, by zachować ich pierwotną czystość i skład mineralny. Następnie trafiają do opakowań spełniających szereg rygorystycznych norm jakości i bezpieczeństwa. Dlatego też członkowie Stowarzyszenia WODA!, przekazując wysokiej jakości wodę naturalnego pochodzenia, odpowiedzieli na realną i podstawą potrzebę odpowiedniego nawodnienia, tak niezbędnego dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
- Członkowie Stowarzyszenia WODA! często przekazują pomoc w odpowiedzi na prośby płynące z całej Polski. Zgłaszają je np. szpitale i domy opieki, gdzie sami pacjenci nie mają dostępu do wody np. z dystrybutorów, a w związku z zakazem odwiedzin, nie mogą otrzymać pomocy od bliskich. Z prośbą o wodę butelkowaną zwracają się również medycy – lekarze, ratownicy, pielęgniarki, laboranci. Opowiadają o 12- czy 24-godzinnych dyżurach, podczas których noszą hermetyczne kombinezony, maski, rękawice i inne środki ochrony indywidualnej, powodujące podwyższoną temperaturę ciała, a przez to – zwiększoną utratę wody z organizmu – mówi Eryk Kłopotowski, prezes Stowarzyszenia WODA! – Musimy pamiętać, że organizm nie jest w stanie magazynować dużych ilości wody, dlatego jeśli więcej jej tracimy – musimy więcej jej pić, by utrzymać poziom nawodnienia niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. I tutaj może sprawdzić się woda butelkowana, dlatego członkowie Stowarzyszenia WODA! postanowili zadbać o to, by osoby dotknięte pandemią nie musiały martwić się przynajmniej o spełnienie tej podstawowej potrzeby – dodaje Eryk Kłopotowski.
Od połowy marca 2020 r. branża wodna zabezpiecza w znaczącym stopniu potrzebę czystej, bezpiecznej, wysokiej jakości wody dla służb medycznych. Jak ważna jest to pomoc i dlaczego, mówią sami medycy.
Pomoc docenia również Jan Stachurski, ratownik medyczny i Wicedyrektor Fundacji Wsparcia Ratownictwa RK, który dodaje z kolei, że woda butelkowana w czasie pandemii dla ratownictwa medycznego to bardzo duże wsparcie. - Dobrej jakości woda w butelce, którą można wypić od razu po dekontaminacji i zdjęciu kombinezonów, daje duży komfort pracy ratownikom medycznym. Ratownicy medyczni potrzebują ciągłego dostępu do dużej ilości wody, co jest możliwe między innymi dzięki wsparciu prowadzonemu przez producentów wody butelkowanej – podkreśla Jan Stachurski.
Zrzeszeni producenci najczęściej przekazują wodę w butelkach o pojemności 0,33 l i 0,55 l, które są lekkie i poręczne, dzięki czemu można je zabrać wszędzie ze sobą, bez konieczności dzielenia się nią z kimś innym (a przez to – minimalizować ryzyko przenoszenia się zakażenia).
– Jednym z najważniejszych zadań, jakie stało przed naszą ekipą, było zapewnienie nawodnienia całemu personelowi medycznemu, walczącemu w bardzo trudnych warunkach z pandemią COVID-19. Ze względu na zagrożenie epidemiczne korzystanie np. z dystrybutorów nie było możliwe. Od samego początku jasne było, że najlepszym i najwygodniejszym produktem będzie woda butelkowana. Dlatego małe butelki, które m.in. można było podpisać, zapewniały najbezpieczniejszy sposób spożywania wody. – mówi Łukasz Zaradkiewicz, współzałożyciel inicjatywy #WzywamyPosiłki, oddolnej inicjatywy obywatelskiej wspierającej personel medyczny w pandemii, która także otrzymała pomoc ze strony firm ze Stowarzyszenia WODA!.
Przekazana przez członków organizacji woda zasiliła także m.in. Banki Żywności, które natomiast przekazały ją najbardziej potrzebującym, m.in.: osobom starszym, chorym, niepełnosprawnym, w kryzysie bezdomności, samotnym rodzicom.
Więcej informacji:
Eryk Kłopotowski
+48 601 548 233
eryk.klopotowski@stowarzyszeniewoda.pl
O Stowarzyszeniu
Stowarzyszenie WODA! zostało powołane przez producentów wody butelkowanej, których łączny udział w rynku w Polsce wynosi ponad 50 proc. Do Stowarzyszenia należą: Nałęczów Zdrój Sp. z o.o., producent marki Cisowianka, najpopularniejszej wody mineralnej w Polsce, Nestlé Polska S.A. Oddział Nestlé Waters – jeden z największych producentów wody butelkowanej w Polsce, z zakładem rozlewniczym zlokalizowanym w słynącym z uzdrowiskowego klimatu Nałęczowie, Wody Jerzy sp. z o.o. sp. komandytowa, polska rodzinna firma z 30-letnią tradycją i producent naturalnej wody mineralnej Dolina Baryczy wydobywanej z pokładów plejstoceńskich oraz Żywiec Zdrój S.A., lider rynku wody butelkowanej w naszym kraju.
Powołana do życia organizacja wspiera rozwój branży, a także promuje zdrowe nawyki. Wspólnie podejmowane działania mają za zadanie pomóc Polakom w wyborze zdrowego, bezpiecznego i naturalnego sposobu nawadniania organizmu.

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Film

Doda: Zostawiłam po sobie niesamowite dzieło filmowe, ale nie myślę o powrocie do branży. Mam za dużą traumę
Trwa 78. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes, a plejada gwiazd z całego świata obiera kierunek Lazurowe Wybrzeże. Doda, która trzykrotnie uczestniczyła w tym wydarzeniu, przyznaje, że niektóre zasady obowiązujące na gali i na czerwonym dywanie były dla niej wręcz nie do zaakceptowania. Dorota Rabczewska podkreśla, że tym razem nie wybiera się do Cannes. Nie planuje też współpracy z branżą filmową.
Muzyka
Piotr Kupicha: Feel to jeden z ostatnich bastionów żywego rock’n’roll’owego grania. Myślę, że to jest klucz do tego, że jesteśmy na scenie już 20 lat

Lider zespołu Feel przyznaje, że 2025 rok jest szczególnym w ich karierze, świętują bowiem 20-lecie istnienia. Muzyk nie kryje wzruszenia i jest dumny z tego, że udało im się przetrwać w branży przez tyle lat i odnieść duży sukces. Swój jubileusz grupa będzie świętować w piątek, 23 maja podczas Sopot Hit Festival. Z tej okazji nie zabraknie niespodzianek. Na scenie pojawi się chociażby Zespół Pieśni i Tańca Śląsk.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.