STRZELIŁAM DO ANDY’EGO WARHOLA – ZAWIŁA HISTORIA RADYKALNEJ FEMINISTKI I PISARKI
6 sierpnia obchodzimy 96. urodziny Andy’ego Warhola - sławnego artysty, jednego z głównych i najważniejszych przedstawicieli pop-artu. Jego dzieła takie jak „Puszki z zupą firmy Campbell”, „Shot marilyns” czy „Coca-cola” do dziś ukochane są przez kulturę masową i krytyków. Jednak jego kariera i życie nie zawsze były tak kolorowe jak jego dzieła.
W 1968 r. Warhol został postrzelony przez Valerie Solanas, radykalną pisarkę feministyczną. Ludzie zapamiętali ją przede wszystkim jako chorą psychicznie osobę, która nienawidziła mężczyzn i pragnęła, dla chwilowej sławy, zabić znanego artystę. Jednak atak ten nie był tylko zaplanowanym z zimną krwią aktem. Co tak naprawę kierowało Solanas? Jakie były jej motywy? I jak ją zapamiętał świat? ARTE.tv postanowiło uwiecznić kulisy tej głośnej sprawy w swoim dokumencie https://www.arte.tv/pl/videos/112853-000-A/strzelilam-do-andy-ego-warhola/.
- Jestem kobietą i wszystkimi kobietami. Jestem tą, którą uznano za obłąkaną i zamknięto. Jestem waszym najgorszym koszmarem. Ucieleśnieniem 5 minut sławy - tak mówiła o sobie Solanas. Jednak czy faktycznie atak na Warhola przyniósł jej tylko 5 minut sławy? Po ataku, pisarka została skazana na trzy lata pozbawienia wolności. Po wyjściu z więzienia nadal prześladowała Warhola, nie żałując swojego czynu. - Uważam swój czyn za czyn moralny. Jedyną rzeczą, która jest amoralna, jest to, że zawiodłam. Mogłam więcej ćwiczyć — mówiła. Jednak właściwie po co to zrobiła? Jak się okazuje, postrzał artysty był swoistą kampanią PR-ową jej głównego dzieła, SCUM (Society for Cutting Up Men) Manifesto. Tekst liderki radykalnej sceny feministycznej, wydany w 1967 r., liczy ponad 11 tys. słów. Głownie głosi, że "SCUM" jest o "dominujących, bezpiecznych, pewnych siebie, złych, brutalnych, egoistycznych, niezależnych, dumnych, szukających wrażeń, wolnych, aroganckich kobietach". Autorka pisze w nim, że mężczyźni zrujnowali świat, a zadaniem kobiet jest go naprawić. Aby osiągnąć ten cel, sugeruje utworzenie organizacji mającej na celu obalenie społeczeństwa i wyeliminowanie płci męskiej. Co ciekawe, Manifest SCUM został opisany jako satyra lub parodia, zwłaszcza ze względu na jego podobieństwa do teorii kobiecości Freuda, jednak zostało to zakwestionowane przez samą Solanas. Czy do tej pory nie rozumiemy jej prawdziwego przesłania?
Kanadyjska reżyserka Mary Harron, która nakręciła film o próbie zabójstwa Warhola, nazwała manifest Solanas "diatrybą, która na 50 skąpych stronach obwinia mężczyzn za wszelkie zło współczesnego świata". Jednocześnie stwierdziła, że "ton tej nienawistnej tyrady jest chłodny, logiczny i bardzo zabawny".
Dokument „Strzeliłam do Andy’ego Warhola” ARTE.tv rzuca światło na tekst Solanas i przedstawia złożoną postać feministki, która często była zniekształcana. Przede wszystkim jednak stara się poważnie spojrzeć na wizjonerski manifest, zamiast odrzucać go jako urojenia szalonej kobiety.
O ARTE.tv
ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.
Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.
Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.
Więcej informacji i nowości znaleźć można na Facebooku, Instagramie platformy oraz na kanale X.
Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter .

OPOWIEŚĆ WIGILIJNA I KRÓLOWA ŚNIEGU NA ŚWIĘTA W ARTE.TV
Z miłości do gier – Platige Image o kulisach powstawania „Secret Level”

Serial 'Udar' z Jackiem Poniedziałkiem dostępny w streamingu już 17 grudnia
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Dom i ogród

Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Influencerka lubi, gdy w jej domu wszystko lśni, i ma swoje sprawdzone metody sprzątania bez używania chemii. Popularne składniki, które można znaleźć w każdej kuchni, takie jak soda, ocet czy kwasek cytrynowy, okazują się bowiem równie skuteczne i wydajne jak detergenty. Eliza Gwiazda zaznacza, że naturalne metody sprzątania i czyszczenia różnych powierzchni są przyjazne dla środowiska oraz bezpieczne dla domowników i zwierząt.
Handel
Piwo bezalkoholowe stanowi już 6,5 proc. sprzedaży browarów. Konsumenci świadomie ograniczają spożycie alkoholu

W 2024 roku polscy konsumenci kupowali ponad 1 mln butelek i puszek piwa 0,0% dziennie. Przez ostatnią dekadę rynek tych piw urósł pod względem wolumenu 10-krotnie. Branża inwestuje w innowacje w segmencie piw bezalkoholowych, wzmacniając nie tylko smak, ale również ich wartości odżywcze. Piwa 0,0% wpisują się w coraz popularniejszy, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia, trend NoLo (no alcohol low alcohol), co może okazać się furtką do ograniczenia konsumpcji alkoholu.
Moda
Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania

Z obserwacji dziennikarza wynika, że choć niektóre firmy promują swoje działania i produkty jako ekologiczne, to zdarza się, że rzeczywistość jest zgoła inna. Podobnie jest z osobami z naszego otoczenia. Bywa, że głośno mówią o recyklingu, a jednocześnie ślepo gonią za modą i wciąż kupują nowe ubrania, dodatki czy elementy wyposażenia wnętrz. Krzysztof Skórzyński i Kajra zapewniają jednak, że zależy im na tym, by nie zanieczyszczać środowiska kolejnymi odpadami, dlatego są zwolennikami ponownego wykorzystywania różnych rzeczy.