18.05 Międzynarodowy Dzień Muzeum - apel do wszystkich muzeów w Polsce
W Międzynarodowym Dniu Muzeów twórcy innowacji społecznej „Muzeum Pamięci” oraz Muzeum Narodowe w Warszawie, zwracają się do wszystkich muzeów w Polsce, by poszerzyły swoją ofertę o warsztaty muzealne dla osób z demencją, Alzheimerem i innymi chorobami otępiennymi.
Warsztaty muzealne „Muzeum Pamięci” to innowacja społeczna zaprojektowana przez Fundację „Wyspy Pamięci” z myślą o osobach z chorobami neurodegeneratywnymi i ich opiekunach. Jako pierwsze w Polsce warsztaty przeprowadziło Muzeum Narodowe Warszawie. W Międzynarodowym Dniu Muzeów obie instytucje zwracają się do wszystkich muzeów w Polsce z apelem o większą inkluzywność i otwarcie się na tę grupę odbiorców. Poradnik dla edukatorek i edukatorów muzealnych - jak krok po kroku wprowadzić innowację i skorzystać z gotowych scenariuszy warsztatów jest od dziś bezpłatnie dostępny on-line.
Innowacja społeczna „Muzeum Pamięci" to poradnik ze scenariuszami zajęć przygotowany z myślą o edukatorkach i edukatorach muzealnych, muzeach i galeriach sztuki, który pozwala stworzyć ofertę dla osób z chorobami otępiennymi. Rozwiązanie jest częścią programu „Generator Innowacji. Sieci Wsparcia 2” prowadzonego przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” i PCG Polska i zostało wybrane jako jedna z 50 najlepszych innowacji społecznych na rzecz osób starszych. Projekt wpisuje się w tegoroczne hasło Międzynarodowego Dnia Muzeów dla muzeów na całym świecie "Sustainability and well-being". InternaRonal Council of Museums (ICON) zwraca w tym roku szczególną uwagę na potrzebę przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i podkreśla, że muzea powinny odgrywać ważną rolę w kreowaniu lepszej jakości naszego życia i zrównoważonej przyszłości. Światowym przykładem dla muzeów jest w tym obszarze m.in nowojorskie Museum of Modern Art, które prowadzi warsztaty dla osób z chorobą AlzheimerahZps://www.moma.org/visit/accessibility/meetme/. Dzięki innowacji „Muzeum Pamięci” autorstwa Marzeny Wójcickiej i Magdaleny Zaręby i Muzeum Narodowemu w Warszawie - od dziś każde muzeum w Polsce może stworzyć ofertę warsztatową dla osób z chorobami otępiennymi.
W Polsce jest pół miliona osób z chorobą Alzheimera, demencją i innymi chorobami otępiennymi. Drugie pół miliona to ich opiekunki i opiekunowie. W naszym społeczeństwie najszybciej przybywa osób powyżej 85 roku życia, a większość z nich jest narażona na zachorowanie na demencję [Raport „Seniorzy w akcji - teraz i za 15 lat” Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę”].
Potrzebujemy bardzo konkretnej oferty, która poprawi jakość życia osób z chorobami neurodegeneratywnymi. Codzienność chorych i ich opiekunów jest powtarzalna. To najczęściej zamknięta w czterech ścianach rutyna. Wyjście do muzeum wprowadza radość w ich życie. Spotkanie z edukatorami przywraca im poczucie godności. Jak powiedziała jedna z uczestniczek warsztatów - "Wyjście do muzeum to święto. Mogłam założyć sukienkę” - mówi Marcel Andino- Velez, założyciel Młodszego Brata, gerontolog i koordynator opieki geriatrycznej.
Cieszymy się, że mogliśmy jako pierwsze muzeum w Polsce przeprowadzić warsztaty „Muzeum Pamięci”. Prowadziliśmy spotkania z grupą seniorek i seniorów z warszawskiego ośrodka wsparcia seniorów. Nasze doświadczenie pokazało, że korzystając z poradnika i scenariuszy warsztatów możemy otworzyć się na nowe grono odbiorców. Jako edukatorka miałam szansę usłyszeć wspomnienia i zobaczyć jakie emocje sztuka uruchamia wśród osób z chorobami demencyjnymi. Ich opowieści pozytywnie mnie zaskoczyły. Spotkania były pełne radości, wzruszeń i przeżywania sztuki - mówi Barbara Tichy, edukatorka Muzeum Narodowego w Warszawie.
Poradnik ze scenariuszami warsztatów oraz wszystkie informacje jak wdrożyć innowację są dostępne na stronie hZps:// sieciwsparcia.pl/muzeum-pamieci. Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” oraz PCG Polska zapraszają wszystkie muzea zainteresowane wprowadzeniem innowacji „Muzeum Pamięci” do konsultacji eksperckich. Doradztwa udzielają członkowie zespołu inkubatora, którzy pracowali z innowatorami podczas tworzenia pomysłu, badania potrzeb odbiorców, opracowywania kosztów i testowania innowacji.
Zobacz film z warsztatów w Muzeum Narodowym w Warszawie
https://www.youtube.com/watch?v=3g50IfeJhsA
Zgłoszenie do konsultacji do 31 maja można przesłać pod linkiem hZps://sieciwsparcia.pl/zapisy-konsultacje/.
Projekt „Generator Innowacji. Sieci Wsparcia 2" współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Realizują go w partnerstwie PCG Polska Sp. z o.o. i Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” we współpracy z Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w ramach Działania 4.1 Innowacje społeczne Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Film z warsztatów w Muzeum Narodowym w Warszawie z seniorkami i seniorami z warszawskich ośrodków wsparcia seniora
KONTAKT DLA MEDIÓW
Anna Wrzeszczyńska
505023311
anna.wrzeszczynska@e.org.pl
Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę"
ul. Hoża 35 00-681 Warszawa
www.e.org.pl

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Nie żyje Jadwiga Jankowska-Cieślak

Jadwiga Jankowska-Cieślak: Zwykle Złota Palma otwiera ścieżkę do kariery, a mi zamknęła. W Polsce trwał wtedy stan wojenny i musiałam szybko wracać do kraju
Gwiazdy

Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
Zdaniem wokalisty śmigus-dyngus może dostarczyć sporo radości, ale też być powodem kłótni, chociażby w momencie, kiedy nie wszyscy godzą się na taką zabawę. Nie ukrywa też, że w dzieciństwie najbardziej czekał właśnie na lany poniedziałek i bitwę na wiadra. Zauważa jednak, że z roku na rok ta tradycja powoli zanika, a za oblanie wodą osób, które sobie tego nie życzą, można nawet dostać mandat.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Infrastruktura
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie

Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.