18.05 Międzynarodowy Dzień Muzeum - apel do wszystkich muzeów w Polsce
W Międzynarodowym Dniu Muzeów twórcy innowacji społecznej „Muzeum Pamięci” oraz Muzeum Narodowe w Warszawie, zwracają się do wszystkich muzeów w Polsce, by poszerzyły swoją ofertę o warsztaty muzealne dla osób z demencją, Alzheimerem i innymi chorobami otępiennymi.
Warsztaty muzealne „Muzeum Pamięci” to innowacja społeczna zaprojektowana przez Fundację „Wyspy Pamięci” z myślą o osobach z chorobami neurodegeneratywnymi i ich opiekunach. Jako pierwsze w Polsce warsztaty przeprowadziło Muzeum Narodowe Warszawie. W Międzynarodowym Dniu Muzeów obie instytucje zwracają się do wszystkich muzeów w Polsce z apelem o większą inkluzywność i otwarcie się na tę grupę odbiorców. Poradnik dla edukatorek i edukatorów muzealnych - jak krok po kroku wprowadzić innowację i skorzystać z gotowych scenariuszy warsztatów jest od dziś bezpłatnie dostępny on-line.
Innowacja społeczna „Muzeum Pamięci" to poradnik ze scenariuszami zajęć przygotowany z myślą o edukatorkach i edukatorach muzealnych, muzeach i galeriach sztuki, który pozwala stworzyć ofertę dla osób z chorobami otępiennymi. Rozwiązanie jest częścią programu „Generator Innowacji. Sieci Wsparcia 2” prowadzonego przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” i PCG Polska i zostało wybrane jako jedna z 50 najlepszych innowacji społecznych na rzecz osób starszych. Projekt wpisuje się w tegoroczne hasło Międzynarodowego Dnia Muzeów dla muzeów na całym świecie "Sustainability and well-being". InternaRonal Council of Museums (ICON) zwraca w tym roku szczególną uwagę na potrzebę przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i podkreśla, że muzea powinny odgrywać ważną rolę w kreowaniu lepszej jakości naszego życia i zrównoważonej przyszłości. Światowym przykładem dla muzeów jest w tym obszarze m.in nowojorskie Museum of Modern Art, które prowadzi warsztaty dla osób z chorobą AlzheimerahZps://www.moma.org/visit/accessibility/meetme/. Dzięki innowacji „Muzeum Pamięci” autorstwa Marzeny Wójcickiej i Magdaleny Zaręby i Muzeum Narodowemu w Warszawie - od dziś każde muzeum w Polsce może stworzyć ofertę warsztatową dla osób z chorobami otępiennymi.
W Polsce jest pół miliona osób z chorobą Alzheimera, demencją i innymi chorobami otępiennymi. Drugie pół miliona to ich opiekunki i opiekunowie. W naszym społeczeństwie najszybciej przybywa osób powyżej 85 roku życia, a większość z nich jest narażona na zachorowanie na demencję [Raport „Seniorzy w akcji - teraz i za 15 lat” Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę”].
Potrzebujemy bardzo konkretnej oferty, która poprawi jakość życia osób z chorobami neurodegeneratywnymi. Codzienność chorych i ich opiekunów jest powtarzalna. To najczęściej zamknięta w czterech ścianach rutyna. Wyjście do muzeum wprowadza radość w ich życie. Spotkanie z edukatorami przywraca im poczucie godności. Jak powiedziała jedna z uczestniczek warsztatów - "Wyjście do muzeum to święto. Mogłam założyć sukienkę” - mówi Marcel Andino- Velez, założyciel Młodszego Brata, gerontolog i koordynator opieki geriatrycznej.
Cieszymy się, że mogliśmy jako pierwsze muzeum w Polsce przeprowadzić warsztaty „Muzeum Pamięci”. Prowadziliśmy spotkania z grupą seniorek i seniorów z warszawskiego ośrodka wsparcia seniorów. Nasze doświadczenie pokazało, że korzystając z poradnika i scenariuszy warsztatów możemy otworzyć się na nowe grono odbiorców. Jako edukatorka miałam szansę usłyszeć wspomnienia i zobaczyć jakie emocje sztuka uruchamia wśród osób z chorobami demencyjnymi. Ich opowieści pozytywnie mnie zaskoczyły. Spotkania były pełne radości, wzruszeń i przeżywania sztuki - mówi Barbara Tichy, edukatorka Muzeum Narodowego w Warszawie.
Poradnik ze scenariuszami warsztatów oraz wszystkie informacje jak wdrożyć innowację są dostępne na stronie hZps:// sieciwsparcia.pl/muzeum-pamieci. Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” oraz PCG Polska zapraszają wszystkie muzea zainteresowane wprowadzeniem innowacji „Muzeum Pamięci” do konsultacji eksperckich. Doradztwa udzielają członkowie zespołu inkubatora, którzy pracowali z innowatorami podczas tworzenia pomysłu, badania potrzeb odbiorców, opracowywania kosztów i testowania innowacji.
Zobacz film z warsztatów w Muzeum Narodowym w Warszawie
https://www.youtube.com/watch?v=3g50IfeJhsA
Zgłoszenie do konsultacji do 31 maja można przesłać pod linkiem hZps://sieciwsparcia.pl/zapisy-konsultacje/.
Projekt „Generator Innowacji. Sieci Wsparcia 2" współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Realizują go w partnerstwie PCG Polska Sp. z o.o. i Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” we współpracy z Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w ramach Działania 4.1 Innowacje społeczne Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Film z warsztatów w Muzeum Narodowym w Warszawie z seniorkami i seniorami z warszawskich ośrodków wsparcia seniora
KONTAKT DLA MEDIÓW
Anna Wrzeszczyńska
505023311
anna.wrzeszczynska@e.org.pl
Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę"
ul. Hoża 35 00-681 Warszawa
www.e.org.pl
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
Święto sztuki i designu w Krakowie
Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.