Komunikaty PR

18.05 Międzynarodowy Dzień Muzeum - apel do wszystkich muzeów w Polsce

2023-05-18  |  09:10
Biuro prasowe
Do pobrania IP ( 3.17 MB )

W Międzynarodowym Dniu Muzeów twórcy innowacji społecznej „Muzeum Pamięci” oraz Muzeum Narodowe w Warszawie, zwracają się do wszystkich muzeów w Polsce, by poszerzyły swoją ofertę o warsztaty muzealne dla osób z demencją, Alzheimerem i innymi chorobami otępiennymi.

Warsztaty muzealne „Muzeum Pamięci” to innowacja społeczna zaprojektowana przez Fundację „Wyspy Pamięci” z myślą o osobach z chorobami neurodegeneratywnymi i ich opiekunach. Jako pierwsze w Polsce warsztaty przeprowadziło Muzeum Narodowe Warszawie. W Międzynarodowym Dniu Muzeów obie instytucje zwracają się do wszystkich muzeów w Polsce z apelem o większą inkluzywność i otwarcie się na tę grupę odbiorców. Poradnik dla edukatorek i edukatorów muzealnych - jak krok po kroku wprowadzić innowację i skorzystać z gotowych scenariuszy warsztatów jest od dziś bezpłatnie dostępny on-line.

Innowacja społeczna „Muzeum Pamięci" to poradnik ze scenariuszami zajęć przygotowany z myślą o edukatorkach i edukatorach muzealnych, muzeach i galeriach sztuki, który pozwala stworzyć ofertę dla osób z chorobami otępiennymi. Rozwiązanie jest częścią programu „Generator Innowacji. Sieci Wsparcia 2” prowadzonego przez Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” i PCG Polska i zostało wybrane jako jedna z 50 najlepszych innowacji społecznych na rzecz osób starszych. Projekt wpisuje się w tegoroczne hasło Międzynarodowego Dnia Muzeów dla muzeów na całym świecie "Sustainability and well-being". InternaRonal Council of Museums (ICON) zwraca w tym roku szczególną uwagę na potrzebę przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i podkreśla, że muzea powinny odgrywać ważną rolę w kreowaniu lepszej jakości naszego życia i zrównoważonej przyszłości. Światowym przykładem dla muzeów jest w tym obszarze m.in nowojorskie Museum of Modern Art, które prowadzi warsztaty dla osób z chorobą AlzheimerahZps://www.moma.org/visit/accessibility/meetme/. Dzięki innowacji „Muzeum Pamięci” autorstwa Marzeny Wójcickiej i Magdaleny Zaręby i Muzeum Narodowemu w Warszawie - od dziś każde muzeum w Polsce może stworzyć ofertę warsztatową dla osób z chorobami otępiennymi.

W Polsce jest pół miliona osób z chorobą Alzheimera, demencją i innymi chorobami otępiennymi. Drugie pół miliona to ich opiekunki i opiekunowie. W naszym społeczeństwie najszybciej przybywa osób powyżej 85 roku życia, a większość z nich jest narażona na zachorowanie na demencję [Raport „Seniorzy w akcji - teraz i za 15 lat” Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę”].

Potrzebujemy bardzo konkretnej oferty, która poprawi jakość życia osób z chorobami neurodegeneratywnymi. Codzienność chorych i ich opiekunów jest powtarzalna. To najczęściej zamknięta w czterech ścianach rutyna. Wyjście do muzeum wprowadza radość w ich życie. Spotkanie z edukatorami przywraca im poczucie godności. Jak powiedziała jedna z uczestniczek warsztatów - "Wyjście do muzeum to święto. Mogłam założyć sukienkę” - mówi Marcel Andino- Velez, założyciel Młodszego Brata, gerontolog i koordynator opieki geriatrycznej.

Cieszymy się, że mogliśmy jako pierwsze muzeum w Polsce przeprowadzić warsztaty „Muzeum Pamięci”. Prowadziliśmy spotkania z grupą seniorek i seniorów z warszawskiego ośrodka wsparcia seniorów. Nasze doświadczenie pokazało, że korzystając z poradnika i scenariuszy warsztatów możemy otworzyć się na nowe grono odbiorców. Jako edukatorka miałam szansę usłyszeć wspomnienia i zobaczyć jakie emocje sztuka uruchamia wśród osób z chorobami demencyjnymi. Ich opowieści pozytywnie mnie zaskoczyły. Spotkania były pełne radości, wzruszeń i przeżywania sztuki - mówi Barbara Tichy, edukatorka Muzeum Narodowego w Warszawie.

Poradnik ze scenariuszami warsztatów oraz wszystkie informacje jak wdrożyć innowację są dostępne na stronie hZps:// sieciwsparcia.pl/muzeum-pamieci. Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” oraz PCG Polska zapraszają wszystkie muzea zainteresowane wprowadzeniem innowacji „Muzeum Pamięci” do konsultacji eksperckich. Doradztwa udzielają członkowie zespołu inkubatora, którzy pracowali z innowatorami podczas tworzenia pomysłu, badania potrzeb odbiorców, opracowywania kosztów i testowania innowacji.

Zobacz film z warsztatów w Muzeum Narodowym w Warszawie 

https://www.youtube.com/watch?v=3g50IfeJhsA

Zgłoszenie do konsultacji do 31 maja można przesłać pod linkiem hZps://sieciwsparcia.pl/zapisy-konsultacje/.

Projekt „Generator Innowacji. Sieci Wsparcia 2" współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Realizują go w partnerstwie PCG Polska Sp. z o.o. i Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” we współpracy z Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w ramach Działania 4.1 Innowacje społeczne Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Film z warsztatów w Muzeum Narodowym w Warszawie z seniorkami i seniorami z warszawskich ośrodków wsparcia seniora

KONTAKT DLA MEDIÓW

Anna Wrzeszczyńska

505023311

anna.wrzeszczynska@e.org.pl

Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę"

ul. Hoża 35 00-681 Warszawa

www.e.org.pl

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR Biuro prasowe
2024-11-05 | 12:20

Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR

Jesienią 2024 roku mija 10 lat od momentu, gdy oficjalnie zainaugurowała swoją działalność nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR) w Katowicach. Wystarczyła
Sztuka Święto sztuki i designu w Krakowie
2024-11-04 | 12:10

Święto sztuki i designu w Krakowie

Już po raz 7 w Krakowie zanurzymy się w świecie kreatywnych, inspirujących wizji artystycznych. Podczas kolejnej edycji Targów Artystów i Designerów „Nówka Sztuka” swoje prace zaprezentuje ponad 70 najlepszych twórców, starannie wyselekcjonowanych przez Jury. Targi odbędą się w dniach 9-10 listopada w Pałacu Sztuki. To idealna okazja dla miłośników sztuki, kolekcjonerów, ale też osób, które dopiero poznają ten świat. Targi „Nówka Sztuka” mają na celu inspirować, redefiniować spojrzenie na współczesną estetykę, ale też pozwolić na bezpośrednie nawiązanie kontaktu odbiorcy z artystą. W tym roku zaprezentują się osoby tworzące m.in. fotografię, grafikę, plakat, malarstwo, ceramikę, sztukę użytkową, rzeźbę, tkaniny artystyczne, komiks czy haft wielkoformatowy. „W tym roku otrzymaliśmy naprawdę ogromną liczbę zgłoszeń od artystów. Jak co roku wyselekcjonowaliśmy grupę reprezentującą różne nurty artystyczne. Na pewno każdy odwiedzający nasze targi znajdzie coś dla siebie, coś, co mu się spodoba, zainspiruje go do dalszych artystycznych poszukiwań. W ubiegłym roku nasze wydarzenie odwiedziło ponad 3000 gości. Były to osoby z całej Polski, również z zagranicy. Możliwość obcowania ze sztuką, rozmowy z artystami, wymienianie doświadczeń z innymi uczestnikami jest wyjątkowe, i to zapewniamy co roku wszystkim odwiedzającym” – mówi Alicja Panasiewicz, prezeska Fundacji Nówka Sztuka, która jest organizatorem Targów. Podczas wydarzenia zobaczymy m.in. prace Tomasza Bereźnickiego, autora komiksów, ilustracji, okładek książek i czasopism, a także projektów witraży. Z kolei Maciej Rakowski zaprezentuje minimalistyczne monochromatyczne miniatury wykonane tuszem i kredką z elementami kolażu. Na miłośników malarstwa czekać będą prace m.in. Marceliny Łazarek, Natki Biegalskiej czy Magdaleny Buk. Nie zabraknie też form użytkowych: swoją ceramikę pokażą NOMAD Ceramic oraz LEP.TO Studio, tkaninę MOST studio, a także zobaczymy haft wielkoformatowy autorstwa Karoliny Szwedt. Targom towarzyszyć będzie wystawa Gabrieli Chrabąszcz „What It Feels Like for a Girl?” w Galerii Pryzmat, która potrwa od 7 do 13 listopada. Kuratorką jest Alicja Głuszek, a tematem niewidzialna opresja, poprzez wstyd kontrolująca zachowania i ciała kobiet, wyrażona formą haftu i miękkich form rzeźbiarskich. Podczas festiwalowego weekendu odbywać się będą również warsztaty dla dzieci i dorosłych. Wśród nich m.in. warsztaty kintsugi, projektowania etnozabawki czy tworzenie nowoczesnego domu dla Smoka Wawelskiego. Organizatorem Targów jest Fundacja Nówka Sztuka. Projekt został współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.                                                                                                 
Sztuka Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
2024-11-04 | 09:00

Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego

Warszawski Maraton Fotograficzny to inicjatywa kawiarni Green Caffè Nero, dedykowana wszystkim pasjonatom fotografii – zarówno profesjonalistom, jak i amatorom. Uczestnicy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Gwiazdy

Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci

Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.