3. Charytatywna Aukcja sztuki na rzecz uchodźców z Białorusi i Ukrainy
Fundacja Humanosh wraz z Piękna Gallery oraz agencją zintegrowanego marketingu Communiction Unlimited już po raz trzeci organizują charytatywną aukcję dzieł sztuki wybitnych twórców z Białorusi, Ukrainy
i Polski. 8. lutego 2023 r. będzie można nabyć nie tylko wartościowe obrazy, ale również pomóc uchodźcom, którzy zostali zmuszeni do opuszczenia swojej ojczyzny.
W Polsce przebywa obecnie ok. 2 milionów Ukraińców i ta liczba prawdopodobnie będzie rosła. Warunki życia na terenach przyfrontowych są tragiczne. Ludzie nie mają prądu, wody, ogrzewania, panuje głód. Ci, którzy będą w stanie zorganizować ucieczkę, zapewne się na nią zdecydują. Rośnie też liczba Białorusinów, którzy z obawy przed aresztowaniem lub nawet utratą życia zmuszeni są do ucieczki z kraju. Często przyjeżdżają z jednym plecakiem, bez możliwości zabrania dorobku swojego życia. Wszyscy potrzebują dachu nad głową, jedzenia, środków czystości, a w dalszej kolejności wsparcia w załatwieniu dokumentów i spraw urzędowych, które umożliwią im godne funkcjonowanie w naszym kraju.
Fundacja Humanosh opiekuje się uchodźcami politycznymi od wielu lat. W 2021 roku wyremontowała i otworzyła w Warszawie pierwszy Mirnyj Dom. Było to schronienie dla przybyszów z Białorusi. Wybuch wojny w Ukrainie przyczynił się do otwarcia trzech kolejnych placówek w 2022 r. Dwóch w Warszawie i jednej w podwarszawskim Nadarzynie.
Uruchomienie, wyposażenie i utrzymanie Mirnego Domu było w dużej mierze możliwe dzięki środkom uzyskanym z pierwszej aukcji charytatywnej, która odbyła się 17 lutego 2021 r. Zebrano wtedy kwotę ponad 100 tys. złotych. Aukcja z 2022 r. przyniosła podobną sumę, która w znacznym stopniu zasiliła budżety Mirnych Domów.
Miesięczne koszty utrzymania jednej placówki (zwłaszcza w okresie grzewczym) to suma często przekraczająca 30 tys. złotych. „Mirne Domy to miejsce, gdzie uchodźcy mogą przebywać przez 3 miesiące. Oczywiście są osoby, które szybko znajdują pracę i wyprowadzają się wcześniej. Mamy jednak również mieszkańców w podeszłym wieku lub chorych, którzy nie mają szans na samodzielne życie. Ideą Mirnych Domów jest wspólnota, zaoferowanie mieszkańcom namiastki domowego, rodzinnego życia. W każdym domu jest wspólna przestrzeń, gdzie ludzie zbierają się wieczorami, oglądają tv, rozmawiają, wspólnie gotują. Przymusowa emigracja jest potężną traumą, dlatego nikt w niej nie powinien być skazany na samotność”- mówi Katarzyna Skopiec, Prezes Fundacji.
Sukces i wielkie zaangażowanie po stronie, zarówno samych artystów jak i kupujących, stał się motorem do zorganizowania kolejnej aukcji. Tym razem również nikt z zaproszonych nie odmówił pomocy. Prace przekazało ponad 30 artystów. Nowością w tym roku są prace artystów ukraińskich. Większość z nich mieszka i tworzy na emigracji, w tym również w Polsce, ale wszyscy zachowali i pielęgnują narodową tożsamość, która jest zauważalna w ich pracach.
„Mamy wspaniałych młodych, ale już znanych w świecie, artystów z Białorusi, takich jak np.: Alexandr Adamov, Igor Tishin, Sergey Shabohin, Tatiana Radsivilko. Swoją pracę, na rzecz wspierania wolności, przekazała również Jana Shostak. Spośród artystów ukraińskich warto wspomnieć Alinę Sokolovą, Danilea Galkina czy Pavlo Makova. To artyści znani już na międzynarodowym rynku sztuki. Katarzyna Kozyra, Paweł Kowalewski czy Rafał Olbiński to nazwiska znane powszechnie nie tylko w Polsce, tym bardziej cieszymy się, że są z nami ponownie. Idea wolności, niepodległości, walki z reżimem jest Polakom bardzo bliska, mam więc nadzieję, że tegoroczna aukcja powtórzy co najmniej wyniki poprzednich i Mirne Domy będą mogły nadal funkcjonować”- kontynuuje Katarzyna Skopiec.
Na tegorocznej aukcji zostanie zaprezentowany nietypowy dla niej obiekt, jest to bowiem okładka magazynu Time z podpisem generała Valeriya Zaluzhny’ego, naczelnego dowódcy ukraińskiej armii.
Artyści, którzy uczestniczą w przedsięwzięciu, reprezentują różne generacje, style, techniki i dyscypliny. Łączy je bezpośrednie lub pośrednie odwołanie do pojęcia wolności, niezależności, bezpieczeństwa lub jego braku.
Aukcja odbędzie się 8. lutego 2023 r. o godz. 19.00. Zapraszamy do licytacji za pośrednictwem portali Artinfo.pl oraz Onebid.pl., w siedzibie Piękna Gallery oraz za pomocą zleceń telefonicznych.
Wernisaż przed-aukcyjny odbędzie się 2 lutego o godz. 19.00 w Piękna Gallery w Warszawie przy ul. Emilii Plater 10. Następnie wystawa będzie dostępna dla publiczności.
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
Święto sztuki i designu w Krakowie
Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.