Komunikaty PR

50. ROCZNICA ŚMIERCI PICASSA W ARTE.TV

2023-04-03  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Magda Jesiotr
XXX

XXX
09-876 XXX
M.JESIOTR|AGENCJAFACEIT.PL| |M.JESIOTR|AGENCJAFACEIT.PL
+48 000 000 000
XXX

Tuż po narodzinach został uznany za martwego. Tymczasem, lata później, jako pierwszy artysta doczekał się za życia honorowej wystawy w Wielkiej Galerii w Luwrze. Stworzył blisko 150 tysięcy prac, wiecznie poszukiwał kobiet niższych od siebie, najchętniej chodził w T-shircie zaprojektowanym przez Coco Chanel, na którym 21 poziomych pasów reprezentuje każde ze zwycięstw Napoleona. 8 kwietnia przypada 50. rocznica śmierci Pabla Picasso. Jego nazwisko jako synonim rewolucji sztuki nowoczesnej, znane jest na całym świecie i utożsamiane ze współczesnością. O słynnym twórcy kubizmu pisano i opowiadano wielokrotnie. Czy 50 lat po jego śmierci można coś jeszcze dodać? Spojrzeć świeżym okiem na artystę i jego dorobek? Za legendą i chaotyczną historią kryje się człowiek zbudowany z kontrastów i dwuznaczności. Złożony, pełen sprzeczności portret artysty można zobaczyć w przygotowanym przez bezpłatną platformę streamingową ARTE.tv filmie dokumentalnym „Picasso bez legendy”, serii wywiadów ze znanymi artystami „Picasso oczami…”, oraz w kolekcji tanecznej “Picasso Dance”. Wszystkie programy dostępne są pod adresem https://www.arte.tv/pl/videos/RC-023527/picasso/.

Pablo Picasso urodził się w 1881 roku w Maladze, gdzie rozpoczął swoją drogę w poszukiwaniu i odkrywaniu nowych i różnorodnych form sztuki. Hiszpański malarz, rzeźbiarz, grafik, ceramik i poeta uznawany jest za jednego z najbardziej wpływowych artystów w dziejach sztuki. Jego twórczość jest pełna geometrycznych form, które dały początek kubizmowi. W nowatorskich dziełach łączył różne style: surrealizm i impresjonizm z modernizmem oraz sztuką nowoczesną. Malując portrety, pejzaże, martwą naturę czy sceny mitologiczne eksperymentował z technikami. Tworzył monumentalne rzeźby i ceramikę pełną abstrakcyjnych wzorów implementując w nie swoje fantastyczne wizje. Artysta nieustannie zmieniał kierunek i charakter swoich dzieł. Jako indywidualista nie chciał być przypisywany do jednego nurtu sztuki. Jego prace z wczesnego okresu twórczości inspirowane były kulturą hiszpańską i afrykańską. Twórcze eksperymenty szły w kierunku uproszczenia formy i abstrakcji. Do jego najsłynniejszych dzieł należą „Kobiety z Algieru”, „Guernica”, „Płacząca kobieta” czy „Portret Dory Maar”.

50 lat po śmierci wielkiego geniusza, warto spojrzeć na jego historię i przeanalizować trajektorię, po której poruszał się człowiek o tak złożonym charakterze i osobowości. W filmie dokumentalnym Picasso bez legendy” możemy przyjrzeć się wydarzeniom i poznać „tło”, które uformowało artystę – chaos epoki, burzliwość czasów podziału, wojen oraz antagonistycznych ideologii: nazizmu i komunizmu czy dyktatury i demokracji. Film pozwala zrozumieć działania kubisty, jego postawę wobec II wojny światowej, czy polityczne zaangażowanie w działalność hiszpańskich republikanów. Eksperci badający archiwa, korespondencję, artykuły prasowe i biografie artysty, próbują rozszyfrować krętą drogę hiszpańskiego malarza i wpisać w nią jego dzieła. Produkcja jest dostępna za darmo na ARTE.TV od niedzieli, 2 kwietnia przez cały miesiąc. Można ją zobaczyć pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/108957-000-A/picasso-bez-legendy/

Z okazji 50. rocznicy śmierci Pabla Picassa, platforma ARTE.TV przygotowała również serię składającą się z kilkuminutowych odcinków, w których artyści mówią o tym niezwykle płodnym geniuszu, który przez całe swoje życie wyprodukował około 147 800 dzieł (13 500 obrazów, 100 000 grafik i rycin, 300 rzeźb i ceramiki oraz 34 000 ilustracji). W reportażu „Picasso oczami…” dziennikarze europejskiego kanału streamingowego ARTE.tv zapytali cenionych, międzynarodowych artystów, jak interpretują twórczość hiszpańskiego malarza i co im przychodzi do głowy na myśl o artyście. Krótkie wypowiedzi składają się na hołd wobec dorobku wybitnego twórcy Kubizmu. Wszystkie odcinki są dostępne pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/RC-023811/picasso-oczami/ do 24 marca 2028 roku.

Z kolei w serii „Picasso Dance” ośmiu współczesnych choreografów różnych narodowości i wrażliwości interpretuje dziedzictwo artystyczne Pabla Picassa i proponuje nam swoją osobistą wizję twórczości andaluzyjskiego malarza. Jedną z nich jest Anna Hop, polska choreografka, która zainspirowana obrazem „Dora Maar z zielonymi paznokciami”, poprzez taniec, ilustruje zejście artystki do piekła. Doświadczenie jest równie mrożące krew w żyłach, co poetyckie. Wszystkie spektakle zobaczyć można pod linkiem https://www.arte.tv/pl/videos/RC-023763/picasso-dance/.

O ARTE.tv

ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.

Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.

Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.

Więcej informacji i nowości: http://facebook.com/ARTEpopolsku, https://twitter.com/ARTEpl

Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: XXX
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania Biuro prasowe
2024-12-23 | 15:54

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Anna Libera, AWA WSCHO z cyklu Strasznie nam się tu podoba! Muzeum Warszawy. fot. M. Matyjaszewski, A. Sulej   Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42,
Sztuka Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
2024-12-17 | 10:45

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

W najbliższą sobotę 21 grudnia w zabytkowej Elektrowni Karola Scheiblera w otoczeniu choinek oraz klimatycznych lampek odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Chóru
Sztuka NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
2024-12-10 | 12:00

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA    Grobowce w formie kaplicy w stylu neomauretańskim z wielobarwnej cegły, małej neoklasycystycznej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Regionalne – Mazowieckie

Większe bezpieczeństwo przechowywanych w magazynach dzieł sztuki. Muzeum Narodowe w Warszawie przeniesie je do nowego budynku

Kupiony ze wsparciem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego budynek przy ulicy Puławskiej będzie służył Muzeum Narodowemu w Warszawie jako magazyn wielkogabarytowych dzieł sztuki. To tu jeszcze w tym roku mają trafić zbiory z magazynu w Tarczynie, który według opinii NIK nie spełnia niezbędnych norm technicznych. W ciągu dwóch–trzech lat w nowym budynku powstanie także przestrzeń wystawiennicza dla kolekcji mebli i wzornictwa należących do MNW.

Problemy społeczne

Czas oczekiwania na usługi opieki długoterminowej jest zbyt długi. Pacjenci i ich rodziny gubią się w skomplikowanym systemie

Zarządzanie opieką długoterminową w Polsce funkcjonuje w rozbiciu na dwa sektory: ochrony zdrowia i pomocy społecznej. Brak koordynacji między nimi powoduje, że opieka jest udzielana fragmentarycznie i nie zawsze efektywnie – wynika z raportu Banku Światowego. Co roku tego typu usług potrzebuje co najmniej pół miliona osób, a czas oczekiwania na nie jest zbyt długi. To efekt m.in. niedofinansowania sektora i braku kadr.