AkzoNobel i kolejna współpraca z Muzeum Narodowym w Warszawie
![Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_218284332.jpg)
Wystawa „Surrealizm. Inne mity” oprowadza odwiedzających muzeum po historii surrealizmu od jego początków, które sięgają 20-lecia międzywojennego, przez lata 50-te i międzynarodowy ruch „Phases”, po czasy nam współczesne. Ekspozycja to aż 300 prac artystów, w tym: obrazów, rysunków, fotografii, rzeźb i przedmiotów surrealistycznych.
Przedstawione dzieła dają niesamowitą możliwość poznania nieortodoksyjnego podejścia do surrealizmu. Artyści, których dzieła zgromadzono, traktują go jako zjawisko globalne i niezwykle różnorodne. Przekrojowa ekspozycja ma na celu ukazanie trendu surrealistycznego jako wymykającego się ramom czasowym.
Wśród twórców znajdują się m.in. Zbigniew Dłubak, Zdzisław Beksiński, Erna Rosenstein, Władysław Hasior, Maria Anto, Alfred Lenica, Teofil Ociepka, Jerzy Kujawski, Urszula Broll, Goshka Macuga czy Zbigniew Makowski. To osoby, które tworzyły polski surrealizm i nadały mu określony wyraz i kierunek. Twórczość polskich surrealistów uzupełniają niezwykłe dzieła takich zagranicznych artystów, jak: Max Ernest, Wilfredo Lama czy Roberto Matta.
Poza pracami z kolekcji MNW na wystawie zaprezentowano dzieła m.in. z Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Fotografii w Krakowie i Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem, Centre Georges Pompidou w Paryżu, mumok – Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien w Wiedniu i z kolekcji prywatnych.
Tłem dla wyjątkowych dzieł sztuki polskich i zagranicznych twórców jest ponownie farba Dulux Professional Rezisto 1. Ponad 300l Dulux Professional posłużyło do pomalowania 2000m2 powierzchni wystawy. Ekspozycja „Surrealizm. Inne mity” stała się zatem kolejnym przyczynkiem do współpracy między Muzeum Narodowym w Warszawie a międzynarodową firmą AkzoNobel.
Jak podkreśla Wojciech Cichecki, projektant wystawy, „inspiracją wyboru kolorów do wystawy „Surrealizm. Inne mity” była wywodząca się z surrealistycznego malarstwa kolorystyka nieba i horyzontu, która pozwoliła nadać przestrzeni pewnego rodzaju metafizyczności. Dodatkowym aspektem było wydobycie często występujących na prezentowanych obiektach kontrastowych kolorów – czerwieni i brązów. Uzupełniająco użycie dwóch skrajnych kolorów z jednej palety pozwoliło na zagranie na wystawie naprzemiennie jasnymi i ciemnymi przestrzeniami, pozwalając na przeprowadzenie odpowiedniej narracji.”
Wystawę „Surrealizm. Inne mity” będzie można zwiedzać do 11. sierpnia br.
![Konkurs na rzeźbę LIXA rozstrzygnięty Biuro prasowe](/files/_uploaded/glownekonf_27204211,w_241,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Konkurs na rzeźbę LIXA rozstrzygnięty
![FOTOFESTIWAL 2024: PREMIERY, GWIAZDY FOTOGRAFII I UWALNIANIE](/files/_uploaded/glownekonf_1815110139,w_286,wo_300,ho_169,_small.jpg)
FOTOFESTIWAL 2024: PREMIERY, GWIAZDY FOTOGRAFII I UWALNIANIE
![BOHEMA. CHAOS SZTUKI 2 W OFF PIOTRKOWSKA CENTER](/files/_uploaded/glownekonf_1703712713,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
BOHEMA. CHAOS SZTUKI 2 W OFF PIOTRKOWSKA CENTER
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-innowacje_1.png)
Jedynka Newserii
![](/files/1922771799/n-biznes_1.png)
Handel
![](/files/1922771799/353-ramka-prawa-lifestyle,w_274,r_png,_small.png)
Coraz więcej światowych zasobów ryb jest przełowionych. Nadmierne połowy dotyczą już blisko 38 proc. stad ryb na świecie
Według najnowszych danych ONZ FAO nadmierne połowy dotyczą 37,7 proc. wszystkich stad ryb i ten odsetek stale rośnie. W niektórych akwenach, takich jak Morze Śródziemne i Czarne, ponad 60 proc. stad jest przełowionych. Może to prowadzić nie tylko do degradacji ekosystemów morskich, ale także mieć poważne konsekwencje dla milionów ludzi na świecie. – Gdyby wszystkie stada na świecie były poławiane w zrównoważony sposób, pozwoliłoby to wygenerować o 16 mln t więcej ryb i owoców morza rocznie, co z kolei przełożyłoby się na możliwość wyżywienia dodatkowych 72 mln ludzi – wskazuje Joanna Ornoch z organizacji pozarządowej MSC (Marine Stewardship Council).
Media
Magdalena Boczarska: Tantiemy z internetu to jest należna nam wypłata za naszą pracę. Te pieniądze pozwoliłyby nam spokojnie przeżyć od pierwszego do pierwszego
![](/files/1922771799/banasiuk-boczarska-tantiemy-2-foto,w_133,_small.jpg)
Magdalena Boczarska była w gronie aktorów, którzy we wtorek protestowali przed Sejmem. Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu odbywało się bowiem pierwsze czytanie projektu nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Mateusz Banasiuk podkreśla, że środowisko twórców filmowych już od wielu miesięcy z determinacją walczy o stosowne zapisy, które jak najszybciej powinny być dostosowane do norm europejskich. Platformy cyfrowe i sieci kablowe rozpowszechniające filmy i seriale czerpią bowiem ogromne zyski z pracy artystów i pozostałych wykonawców, dlatego też powinny płacić im za to należne wynagrodzenie. Szacuje się, że każdego roku tracą oni z tego tytułu ponad 41 mln zł.
Media
Anna Kalczyńska: Ostatni rok dał mi duży oddech i dziś już oglądam „Dzień Dobry TVN” z dystansem. Zmiany doceniamy po jakimś czasie
![](/files/1922771799/kalczynska-ddt-foto-1,w_133,_small.jpg)
Prezenterka nie ukrywa, że na początku trudno było się jej pogodzić ze zmianami kadrowymi w „Dzień Dobry TVN”, bo dobrze czuła się w tym formacie śniadaniowym i wiązała z nim duże nadzieje. Teraz jednak, patrząc na wszystko z perspektywy czasu, zdążyła się już przekonać, że ta zmiana na ścieżce zawodowej była jej potrzebna, bo dała motywację do działania na innych płaszczyznach. Anna Kalczyńska ma już nową pracę. Wkrótce na portalu Goniec.pl będzie miał premierę jej autorski program o tematyce geopolitycznej.