Arcydzieła grafiki dawnej w DESA Unicum
M+G Sp. z o.o. Sp. k.
ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Arcydzieła grafiki artystycznej w desa unicum
Obiekty wystawione na aukcję „Grafika Artystyczna. Sztuka dawna” to prawdziwa wędrówka przez style i epoki. Wśród 113 prac, które trafią pod młotek 25 stycznia, znalazły się dzieła twórców wybitnych: Albrechta Dϋrera, Giovanniego Battisty Piranesiego, Pabla Picassa czy Salvadora Dalego, a z rodzimego rynku Leona Wyczółkowskiego, Franciszka Smuglewicza czy Zofii Stryjeńskiej.
Salvador Dalí to bez wątpienia jedna z najbarwniejszych postaci ze świata sztuki XX wieku, obok której nie można przejść obojętnie. Mistrz surrealizmu i autor słynnej „Trwałości pamięci” był równocześnie malarzem, pisarzem, rzeźbiarzem oraz filmowcem. Nieszablonowy sposób patrzenia na rzeczywistość sprawił, że jego twórczość wykraczała poza granice pojmowania, była równie spektakularna i skomplikowana, jak jego osobowość. Dalí doskonale kierował swoją karierą, traktując swoje życie jak projekt, który miał odnieść finansowy sukces. Jego nietypowe dzieła oraz autopromocyjne performanse już za życia przyniosły mu status międzynarodowej gwiazdy, który niezwykle sobie cenił i celebrował. W latach 70. zaprojektował i urządził swoje własne muzeum w rodzinnej miejscowości Figueres w Katalonii.
Na aukcji znajdzie się pięć jego prac, z których część nawiązuje swoim stylem do najbardziej popularnych surrealistycznych obrazów. Przykładem jest akwaforta „Wszystko dobre, co się dobrze kończy” (1970/1971), pochodząca z cyklu „Wiele hałasu o nic”. Inne grafiki są świadectwem tego, że Dalí w swojej twórczości czerpał inspiracje z książek europejskiej klasyki, a barwność i sugestywność jego interpretacji sprawiają, że stają się one „przewodnikami wyobraźni” dla odbiorców tej literatury. Równocześnie Dalí oferuje nam świat, za którym tęsknimy – pełen barw i kształtów, kreowanych przez nieskrępowaną wyobraźnię. Na aukcji będzie można licytować także takie prace, jak „Hołd Wenecji”, „Tauromachia z motylami” czy „Jeźdźcy Apokalipsy”.
W klimaty osiemnastowiecznego Rzymu przeniesie nas grafika Giovanniego Battisty Piranesiego (1720-1778), związanego z Wiecznym Miastem architekta i rytownika. Jego twórczość stanowiła podsumowanie najważniejszych trendów i osiągnięć grafiki weneckiej XVIII w. Była również wynikiem architektonicznego wykształcenia, zamiłowania do archeologii i fascynacji starożytnym Rzymem. Ryciny Piranesiego zyskały wielką popularność w Europie, rozbudzając zainteresowanie starożytnością i wpływając na kształtowanie się klasycyzmu. Na aukcji pojawi się akwaforta „Vedutta della Piazza del Popolo” z cyklu „Vedute di Roma”, składającego się ze 135 dużych plansz i ukazującego widoki ówczesnego Rzymu, a także jego antyczne zabytki i ruiny.
Najdroższy obiekt na aukcji z estymacją 50-70 tys. zł to wystawiona po raz pierwszy na polskim rynku unikatowa rycina Franciszka Smuglewicza „Porwanie Hippodamii” („Vestigia delle Terme di Tito”). Artysta, uznany za najwybitniejszego polskiego malarza i rysownika epoki stanisławowskiej i pierwszych lat XIX wieku, dwadzieścia lat swego życia spędził w Rzymie, między innymi wykonując rysunki zabytków starożytnych, jak np. odkrywane w tych czasach groby etruskie. Udokumentował w ten sposób stan zachowania ruin pałacu Nerona w ekskluzywnej książce, prezentującej pomieszczenia i dekoracje słynnego Złotego Domu, znanego w tym czasie jako „Termy Tytusa”. W przygotowaniu tego swoistego „katalogu”, przeznaczonego dla najbogatszych arystokratów brali udział najlepsi ówcześni artyści. Z tego dzieła pochodzi wystawiona na aukcję rycina, wykonana częściowo w technice graficznej i pokolorowana akwarelą i gwaszem.
Do bardzo rzadkich prac należy komplet dwóch litografii barwnych Leona Wyczółkowskiego „Amfiteatr na wyspie w Łazienkach” (arkusz lewy i prawy) z 1920 roku. Wyczółkowski był artystą wszechstronnym, tworzył w różnych technikach: oleju, akwareli, tuszu, temperze, pastelu, ołówku i w grafice, której od pewnego momentu poświęcił się całkowicie, osiągając niedościgłe mistrzostwo. Główne motywy jego prac to plenery, np. ulubione pejzaże tatrzańskie, ale również panoramiczne ujęcia odwiedzanych polskich miast, m.in. Krakowa, Torunia, Lublina czy Sandomierza.
Te i wiele innych ciekawych prac można oglądać na wystawie w siedzibie DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A, dostępnej do 25 stycznia w godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i 11-16 (sobota). Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.
Rusza realme Portrait Master Academy – konkurs i warsztaty fotograficzne
Wernisaż prac uczestników i zwycięzców Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
"Forma mówi" - Jubileuszowa wystawa profesora Antoniego Janusza Pastwy w Warsaw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Partner Serwisu Zdrowie
Media
Michel Moran: Dorota Szelągowska jest dobrą i prawdziwą osobą, a coraz mniej prawdziwych ludzi na tym świecie. Jesteśmy przyjaciółmi, odkąd spotkaliśmy się w programie
Znany szef kuchni cieszy się z tego, że dane mu jest realizować tak ważny dla niego projekt zawodowy wspólnie z Dorotą Szelągowską. Choć wcześniej sporadycznie spotykali się na korytarzach TVN–u, to dopiero na planie programu „MasterChef Nastolatki” mieli okazję bliżej się poznać. Szybko nawiązali nić porozumienia i zostali przyjaciółmi. Teraz obydwoje nie szczędzą sobie pochwał i miłych słów.
Styl życia
Maria Sadowska: Niektórym się nie chce i zamiast malowania pisanek używają gotowych barwników albo naklejek. Dla mnie to jedna z najważniejszych tradycji świątecznych
Reżyserka podkreśla, że w kultywowaniu tradycji przygotowywania pisanek nigdy nie wybiera drogi na skróty. Nie dla niej więc gotowanie jajek w łupinach cebuli czy ozdabianie naklejkami. Maria Sadowska preferuje ręcznie malowane pisanki i tuż przed Wielkanocą angażuje do tego swoich bliskich. Jej zdaniem to doskonała okazja do pogłębienia relacji rodzinnych, a także do uruchomienia czasem uśpionych pokładów wyobraźni i kreatywności.
Handel
Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
Od 10 lat sukcesywnie rośnie udział alternatywnych systemów chowu kur niosek. Pochodzi z nich już co trzecie opakowanie jaj, choć nadal w klatkach żyje ponad 37 mln kur. Stopniowe zmiany w hodowli to skutek większej świadomości konsumentów, za którymi podąża branża HoReCa. Są oni gotowi nawet zapłacić więcej za jajka, które pochodzą z chowu nieklatkowego.