Komunikaty PR

Art Mural Challenge w Łodzi – „drugie życie” zwycięskiego muralu

2021-05-07  |  12:00
Biuro prasowe
Do pobrania wnętrze ( 0.87 MB )

Art Mural Challenge to akcja zorganizowana przez firmę Profbud, która przyciągnęła wielu zwolenników street art’u z całej Polski. Ponad 100 nadesłanych zgłoszeń, 12 tysięcy oddanych głosów, a wszystko to w ramach zaaranżowania jednej przestrzeni do wykonania muralu w Łodzi. Zwycięska praca Marcina Czai, która została wykonana na jednej ze ścian łódzkich kamienic, po kilku latach doczekała się reaktywacji i nowej odsłony. Tym razem wewnątrz budynków Osiedla Primo.

Akcja konkursowa Art Mural Challenge trwała od lata do jesieni 2018 roku i przyciągnęła wielu zwolenników kultury i sztuki. O jej ogromnym powodzeniu świadczył m.in. fakt zgłoszenia przez artystów ponad 100 kreatywnych prac. Dodatkowo internauci mieli możliwość wytypowania 10 najlepszych koncepcji na mural poprzez dedykowaną do tego stronę internetową www.artmuralchallenge.pl. Inicjatywa zaangażowała ponad 12 tysięcy osób, które oddały swoje głosy na ulubione projekty. Jury konkursowe w składzie delegata Biura Architektury Miasta, przedstawiciela Łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, Krzysztofa Jankowskiego „Jankesa’’ (ambasadora akcji), Mecenasa i pomysłodawcę wydarzenia firmy Profbud oraz przedstawiciela organizatora, spośród wybranych przez głosujących prac, wyłoniło zwycięzcę, którego projekt muralu został namalowany na ścianie łódzkiej kamienicy przy ul. Tramwajowej.

W dużych miastach na porządku dziennym staje się fakt powstawania nowoczesnych budynków w otoczeniu tych starszych, wymagających renowacji. Podobnie było w przypadku jednej z kamienic przy ul. Tramwajowej w Łodzi, znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie z Osiedlem Primo – pierwszej łódzkiej inwestycji mieszkaniowej firmy Profbud. To właśnie jedna ze ścian owej kamienicy stała się „inicjatorem” wydarzenia, o którym usłyszała cała Polska. Istotą konkursu Art Mural Challenge było bowiem skupienie się na sztuce ulicznej i zaangażowanie w przedsięwzięcie kreatywnych osób interesujących się wspomnianą tematyką. Dzięki konkursowi polscy artyści pobudzili swoją wyobraźnię i przedstawili nieszablonowe pomysły. Zadanie było proste – sportretowanie miasta, zwizualizowanie miłości do Łodzi oraz uchwycenie jej niepowtarzalnego charakteru w zmieniającej się rzeczywistości. – tłumaczy Anna Skotnicka-Ryś, Dyrektor Działu Handlowego firmy Profbud.

W październiku 2018 roku odbyło się także uroczyste odsłonięcie zwycięskiego muralu autorstwa Marcina Czai, artysty związanego z Wydziałem Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Mural inspirowany twórczością Stanisława Lema na Galerii Krakowskiej był odpowiedzią na motto konkursu – „Kocham Łódź”. Zwycięzca osobiście czuwał nad artystycznym wykonaniem swojego dzieła przez zespół studentów z łódzkiego ASP. Otrzymał on również nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 zł, ufundowaną przez dewelopera, który finansował całe przedsięwzięcie.

Trzy lata po realizacji Art Mural Challenge akcja doczekała się swojej kontynuacji – jednak nie w formie kolejnego konkursu. Jednym z ogólnych założeń projektu była „czasowość” muralu, wynikająca z konieczności zasłonięcia ściany przy ul. Tramwajowej przez II etap Osiedla Primo. Zwycięski projekt został więc przeniesiony do środka budynków inwestycji i uwieczniony przez tego samego artystę wewnątrz czterech klatek schodowych.

Murale powstawały od czerwca do lutego 2021 roku. W chwili obecnej są już ukończone, a dzięki ich istnieniu mieszkańcy inwestycji mogą nie tylko wrócić wspomnieniami do organizowanej akcji, ale również utożsamiać się z nimi i czerpać energię ze wspaniałego street art’u, którym żyje miasto Łódź. – dodaje Anna Skotnicka-Ryś, Dyrektor Działu Handlowego firmy Profbud.

Zwycięski mural, widniejący już wewnątrz klatek schodowych przedstawia przekrój kamienicy, w której znalazły się symbole charakterystyczne dla miasta. Pracę wyróżnia także bogactwo szczegółów, potraktowanych z lekkim przymrużeniem oka. Kompozycja została utrzymana w komiksowej konwencji – opowieści o Łodzi, jej historii i kulturze, co stanowi bezpośrednie odniesienie do festiwalu komiksu, istotnego wydarzenia kulturalnego dla wszystkich Łodzian. Projekt zachwyca więc pod względem artystycznym, a także pod względem spójności ze specyfiką odbioru muralu w przestrzeni miejskiej.

Firma Profbud, będąca inicjatorem wydarzenia, nie wyklucza również w przyszłości organizacji kolejnej edycji akcji Art Mural Challenge w innej, ciekawej i wartej uwagi przestrzeni miejskiej.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Rising Aeon - Emocje w zderzeniu z ludzkim cierpieniem - strach, współczucie... Biuro prasowe
2024-04-16 | 12:00

Rising Aeon - Emocje w zderzeniu z ludzkim cierpieniem - strach, współczucie...

Denise Schwizgebel jest szwajcarską artystką wizualną. Jej najnowszy projekt "Rising Aeon" powstał dzięki spotkaniu z Judith Sacchi, szwajcarską dziennikarką i wolontariuszką
Sztuka Wystartowała piąta edycja konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024
2024-04-11 | 14:30

Wystartowała piąta edycja konkursu "Design by Śliwka Nałęczowska 2024"

Z początkiem kwietnia br. ruszyła piąta, jubileuszowa odsłona konkursu Design By Śliwka Nałęczowska. W tym roku zadaniem młodych artystów jest zaprojektowanie grafiki na opakowanie
Sztuka TRANSFORMACJA, UWALNIANIE I PREMIERY. FOTOFESTIWAL 2024 OGŁASZA PROGRAM!
2024-04-10 | 11:00

TRANSFORMACJA, UWALNIANIE I PREMIERY. FOTOFESTIWAL 2024 OGŁASZA PROGRAM!

Premiery projektów Weroniki Gęsickiej, Przemka Dzienisa, Magdy Hueckel i Grzegorza Wełnickiego, gwiazdy międzynarodowej fotografii w opowieściach o transformacji

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Moda

Maria Sadowska: Często kupujemy ubrania tylko na jeden sezon, a powinniśmy recyklingować modę. Ja jestem królową second handów

Wokalistka zauważa, że co kilka miesięcy do sprzedaży trafiają nowe kolekcje ubrań, a te, które jeszcze nie są zniszczone i mogłyby się przydać innym, lądują na śmietniku. Podobnie jest z różnymi urządzeniami elektronicznymi, sprzętem RTV i AGD. Nowe modele z dnia na dzień wypierają starsze, a góra elektrośmieci stale rośnie. Maria Sadowska apeluje więc, by zadać sobie trochę trudu i niepotrzebne telefony, tablety czy komputery oddać do odpowiedniego punktu, z którego trafią do recyklingu i utylizacji. Artystka docenia też kreatywność swojego męża, który maluje obrazy na starych, skórzanych kurtkach i tworzy w ten sposób nietuzinkowe elementy garderoby.

Media

Edyta Herbuś: Program „Tańcząca ze światem” łączy ze sobą moją pasję do podróży, tańca i odkrywania świata. Podczas nagrań wskakuję z jednej półki energetycznej w drugą

W nowej odsłonie programu „Tańcząca ze światem” Edyta Herbuś zabierze widzów do Jordanii. Jak zaznacza, plan wyjazdu był bardzo intensywny. Przez dziewięć dni ekipa realizująca pracowała po 12 godz., by pokazać niezwykłe, kulturowe i historyczne bogactwo tego fascynującego kraju. Tancerka zdradza też, że te wyjątkowe miejsca pozwoliły jej odkryć w sobie uśpione pokłady wrażliwości i stały się powodem wielu wzruszeń.

Konsument

Brytyjscy naukowcy dowiedli, że odczuwania szczęścia można się nauczyć. Trzeba jednak stale to ćwiczyć

Sześcioletnie badania, połączone z prowadzeniem kursów uczących tego, jak poprawić samopoczucie i stać się człowiekiem szczęśliwym, wykazały, że stosując odpowiednie strategie, można uzyskać zadowalające rezultaty. Przejście kursu prowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Bristolskiego umożliwia poprawę parametrów świadczących o samopoczuciu nawet o 15 proc. Okazuje się jednak, że zalecane ćwiczenia należy wykonywać trwale – w przeciwnym razie następuje regres do poziomu sprzed ich wdrożenia. Dobre wyniki badań skłoniły ich autora do wydania poradnika. Jego polskojęzyczna wersja ukaże się w maju.