Komunikaty PR

Art Outlet. Sztuka Dawna. Wystawa i aukcja

2021-06-16  |  12:00
Biuro prasowe

Gwiazda bohemy artystycznej Paryża. Mela Muter to jedna z najwybitniejszych polskich artystek. Twórczyni o niezwykle wyrazistej osobowości i  nieprzeciętnych zdolnościach. Już 24 czerwca podczas aukcji „Art Outlet. Sztuka Dawna” pod młotek pójdzie niesamowity portret jej autorstwa. Będzie to również okazja do wylicytowania prac innych, uznanych twórców w przystępnych cenach. Wśród nich m.in. Feliks Michał Wygrzywalski, Józef Rapacki i Adam Styka. Wszystkie prace oglądać można od 16 czerwca na wystawie przedaukcyjnej. 

 

Zaraz obok kompozycji pejzażowych portret zajmuje w bogatym dorobku artystycznym Meli Muter bardzo istotne miejsce. Artystka sięgała po tą tematykę nad wyraz często, w zasadzie w każdym okresie swojej twórczości. Muter portretowała realnych, prawdziwych ludzi z krwi i kości. Na przestrzeni mijających dekad czas zatarł ten subtelny, lecz jakże ważny rys autonomii postaci i pełną możliwość identyfikacji ich tożsamości. Tytuły prac Meli Muter, w większości nadane wtórnie, to dzisiaj „portret dziewczynki”, „mężczyzna na krześle” czy „kobieta we wnętrzu”. Wciąż nasuwa się tutaj zatem natarczywe pytanie kim byli ci ludzie? W większości przypadków nigdy nie rozwiążemy tej jakże skomplikowanej zagadki. Malarka jednak wyposażyła nas – widzów w wyjątkowe narzędzia do odczytania jej sztuki, a mianowicie przekazała nam swoją wewnętrzną wrażliwość, która wprost emanuje z jej dzieł. Miała ona bowiem niesamowitą zdolność do tego, by uchwycić całą indywidualność swoich modeli i ukazać pełnię ich psychologicznego wnętrza. Jedną z takich prac jest prezentowany na wystawie i aukcji portret „Złotowłosej” przedstawiający dziewczynkę o pofalowanych, blond włosach. 

 

Z kolei dla Feliksa Michała Wygrzywalskiego największą inspirację stanowił świat Orientu i przestrzeń wokół basenu Morza Śródziemnego. Artysta ukazywał na swoich obrazach naturalny krajobraz Południa przesycony słońcem i upalną atmosferą tych egzotycznych rejonów. Niezwykle ważnym motywem dla jego twórczości był taniec i beztroska zabawa w rytmach egzotycznych utworów. Niewielkie, portowe miasteczka na jego kompozycjach wielokrotnie przeistaczają się w scenę dla iście teatralnych widowisk. Na płótnach malarza wręcz wyczuwalne stają się akordy rozbrzmiewającej zewsząd muzyki. Prezentowany w DESA Unicum obraz „Cariocca” to pełne dynamizmu i ekspresji przedstawienie znakomicie oddające południowy temperament. Trzy uwodzicielskie damy ukazane przez artystę w zalotny sposób poruszają się w blasku słońca. 

Obserwacja rzeczywistości była również niezwykle ważna dla Józefa Rapackiego. Malował on głównie realistyczne pejzaże i rozgrywające się na łonie natury sceny rodzajowe. Rapacki tworzył panoramiczne kadry, otwierał płaszczyznę obrazu na sferę łąki czy pola. Zabierał widza w trudno dostępne przestrzenie mazowieckich mokradeł, stawów, parowów i zagajników, zalanych łąk i pól. Artysta w sposób mistrzowski stosował perspektywę powietrzną, osiągając w oszczędnych kadrach wrażenie iluzji natury. W DESA Unicum wylicytować można będzie jego dzieło Pejzaż mazowiecki („Wrony”) powstały w 1916 roku.

 

W DESA Unicum pojawią się również dzieła autorstwa m.in. Henryka Epsteina, Michała Gorstkina Wywiórskiego, Wojciecha Kossaka, Wojciecha Weissa i Wlastimila Hoffmana. 24 czerwca wszystkie prace zostaną zlicytowane w DESA Unicum.  Aukcja odbędzie się z udziałem publiczności na sali. Licytować można będzie również online, telefonicznie, przez aplikację i za pomocą zleceń stałych.



 

Wystawa „Art Outlet. Sztuka Dawna”: 16-24 czerwca 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

 

Aukcja „Art Outlet. Sztuka Dawna”: 24 czerwca 2021, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa


https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/art-outlet-sztuka-dawna-eird/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS Biuro prasowe
2024-07-03 | 11:00

Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS

Nostalgiczna podróż do źródeł twórczości i rodzinnych wspomnień – Rafał Roskowiński, prawdziwa legenda polskiego malarstwa wielkoformatowego, po blisko 30 latach
Sztuka BRAK ZDJĘCIA
2024-06-30 | 21:00

Rewia – kolorowe antidotum na szarą codzienność

Niedługo minie 25 lat odkąd rewia znowu odżyła w Polsce. W 2001 ten rodzaj sztuki przywróciła do życia Małgorzata Potocka, otwierając pierwszą po wojnie scenę rewiową w naszym kraju. Teatr Sabat jest jedynym miejscem
Sztuka Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!
2024-06-27 | 13:45

Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!

Konkurs Design by Śliwka Nałęczowska pobudza środowisko artystyczne do twórczych działań. Piąta, jubileuszowa edycja wydarzenia, promującego talenty w dziedzinie grafiki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Ochrona środowiska

Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów

Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.