Komunikaty PR

Art Outlet. Sztuka Dawna. Wystawa i aukcja

2021-06-16  |  12:00
Biuro prasowe

Gwiazda bohemy artystycznej Paryża. Mela Muter to jedna z najwybitniejszych polskich artystek. Twórczyni o niezwykle wyrazistej osobowości i  nieprzeciętnych zdolnościach. Już 24 czerwca podczas aukcji „Art Outlet. Sztuka Dawna” pod młotek pójdzie niesamowity portret jej autorstwa. Będzie to również okazja do wylicytowania prac innych, uznanych twórców w przystępnych cenach. Wśród nich m.in. Feliks Michał Wygrzywalski, Józef Rapacki i Adam Styka. Wszystkie prace oglądać można od 16 czerwca na wystawie przedaukcyjnej. 

 

Zaraz obok kompozycji pejzażowych portret zajmuje w bogatym dorobku artystycznym Meli Muter bardzo istotne miejsce. Artystka sięgała po tą tematykę nad wyraz często, w zasadzie w każdym okresie swojej twórczości. Muter portretowała realnych, prawdziwych ludzi z krwi i kości. Na przestrzeni mijających dekad czas zatarł ten subtelny, lecz jakże ważny rys autonomii postaci i pełną możliwość identyfikacji ich tożsamości. Tytuły prac Meli Muter, w większości nadane wtórnie, to dzisiaj „portret dziewczynki”, „mężczyzna na krześle” czy „kobieta we wnętrzu”. Wciąż nasuwa się tutaj zatem natarczywe pytanie kim byli ci ludzie? W większości przypadków nigdy nie rozwiążemy tej jakże skomplikowanej zagadki. Malarka jednak wyposażyła nas – widzów w wyjątkowe narzędzia do odczytania jej sztuki, a mianowicie przekazała nam swoją wewnętrzną wrażliwość, która wprost emanuje z jej dzieł. Miała ona bowiem niesamowitą zdolność do tego, by uchwycić całą indywidualność swoich modeli i ukazać pełnię ich psychologicznego wnętrza. Jedną z takich prac jest prezentowany na wystawie i aukcji portret „Złotowłosej” przedstawiający dziewczynkę o pofalowanych, blond włosach. 

 

Z kolei dla Feliksa Michała Wygrzywalskiego największą inspirację stanowił świat Orientu i przestrzeń wokół basenu Morza Śródziemnego. Artysta ukazywał na swoich obrazach naturalny krajobraz Południa przesycony słońcem i upalną atmosferą tych egzotycznych rejonów. Niezwykle ważnym motywem dla jego twórczości był taniec i beztroska zabawa w rytmach egzotycznych utworów. Niewielkie, portowe miasteczka na jego kompozycjach wielokrotnie przeistaczają się w scenę dla iście teatralnych widowisk. Na płótnach malarza wręcz wyczuwalne stają się akordy rozbrzmiewającej zewsząd muzyki. Prezentowany w DESA Unicum obraz „Cariocca” to pełne dynamizmu i ekspresji przedstawienie znakomicie oddające południowy temperament. Trzy uwodzicielskie damy ukazane przez artystę w zalotny sposób poruszają się w blasku słońca. 

Obserwacja rzeczywistości była również niezwykle ważna dla Józefa Rapackiego. Malował on głównie realistyczne pejzaże i rozgrywające się na łonie natury sceny rodzajowe. Rapacki tworzył panoramiczne kadry, otwierał płaszczyznę obrazu na sferę łąki czy pola. Zabierał widza w trudno dostępne przestrzenie mazowieckich mokradeł, stawów, parowów i zagajników, zalanych łąk i pól. Artysta w sposób mistrzowski stosował perspektywę powietrzną, osiągając w oszczędnych kadrach wrażenie iluzji natury. W DESA Unicum wylicytować można będzie jego dzieło Pejzaż mazowiecki („Wrony”) powstały w 1916 roku.

 

W DESA Unicum pojawią się również dzieła autorstwa m.in. Henryka Epsteina, Michała Gorstkina Wywiórskiego, Wojciecha Kossaka, Wojciecha Weissa i Wlastimila Hoffmana. 24 czerwca wszystkie prace zostaną zlicytowane w DESA Unicum.  Aukcja odbędzie się z udziałem publiczności na sali. Licytować można będzie również online, telefonicznie, przez aplikację i za pomocą zleceń stałych.



 

Wystawa „Art Outlet. Sztuka Dawna”: 16-24 czerwca 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

 

Aukcja „Art Outlet. Sztuka Dawna”: 24 czerwca 2021, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa


https://desa.pl/pl/aukcje-dziel-sztuki/art-outlet-sztuka-dawna-eird/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania Biuro prasowe
2024-12-23 | 15:54

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Anna Libera, AWA WSCHO z cyklu Strasznie nam się tu podoba! Muzeum Warszawy. fot. M. Matyjaszewski, A. Sulej   Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42,
Sztuka Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
2024-12-17 | 10:45

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

W najbliższą sobotę 21 grudnia w zabytkowej Elektrowni Karola Scheiblera w otoczeniu choinek oraz klimatycznych lampek odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Chóru
Sztuka NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
2024-12-10 | 12:00

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA    Grobowce w formie kaplicy w stylu neomauretańskim z wielobarwnej cegły, małej neoklasycystycznej

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Edukacja

Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów

Odejście od wykładowej metody prowadzenia zajęć na rzecz doświadczeń, współpracy i partnerskich relacji z nauczycielem to podstawowe założenia idei edukacyjnej STEM. Ma ona wspierać rozwój dzieci i młodzieży w kierunkach, jakie wytycza zmieniająca się rzeczywistość i na jakie nastawiony będzie rynek pracy za kilka lat. Globalnie rynek edukacji STEM do końca dekady podwoi swoje przychody. Ten światowy trend jest obserwowany i rozwijany również w Polsce, m.in. poprzez projekt STEM Kindloteka.

Handel

Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci

Eksperci apelują o intensyfikację wysiłków na rzecz ochrony klimatu. Tym bardziej że teraz są ku temu sprzyjające warunki: finansowanie, wola polityczna i zaawansowane technologie. Coraz częściej idzie za tym także gotowość społeczeństwa do zmian. Choć w kontekście zielonej rewolucji mówi się przede wszystkim o transformacji energetycznej i ograniczaniu emisji CO2, dbanie o zmiany zaczyna się również na poziomie decyzji konsumenckich. Polacy mają tego świadomość i wdrażają proekologiczne nawyki w codzienną rutynę i zakupy.