Aukcja Bolesław Cybis. Odyseja Artysty
Bolesław Cybis bez wątpienia jest jedną z największych indywidualności w polskiej sztuce. Jego dzieł przetrwało niewiele, a każda pojawiająca się na rynku praca jest prawdziwym unikatem. 31 marca w DESA Unicum odbędzie się aukcja „Bolesław Cybis. Odyseja Artysty”. Zaprezentowanych zostanie na niej ponad 40 dzieł pochodzących z różnych okresów twórczych malarza. Wśród nich znalazły się grafiki, rysunki, obrazy olejne i akwarele. Licytować można będzie za pośrednictwem strony internetowej, przez aplikację, telefonicznie oraz przez zlecenie stałe. Wszystkie obiekty można również obejrzeć na stronie internetowej, a aukcję za pośrednictwem aplikacji i w mediach społecznościowych.
Prac Bolesława Cybisa na polskim rynku sztuki pojawiło się zaledwie ponad 20. Każde nowe, prezentowane na wystawie i aukcji dzieło tego artysty jest więc unikatowym wydarzeniem. Cybis studiował rzeźbę i rysunek w Petersburgu. Początki jego kariery charakteryzowały prace abstrakcyjne. Podczas wojny domowej w Rosji Bolesław Cybis uciekł do Turcji, gdzie przebywał do 1922 roku. W Stambule utrzymywał się z rysowania portretów i produkcji ceramicznych fajek, które też sam projektował. W 1923 roku zamieszkał w Warszawie. Wraz z grupą kilku malarzy założył jedno z najważniejszych ugrupowań artystycznych 20-lecia międzywojennego. Bractwo św. Łukasza, znane też pod nazwą „łukaszowcy”, zebrało uczniów popularnego profesora warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, Tadeusza Pruszkowskiego. To właśnie oni namalowali 7 dużych kompozycji historycznych wystawionych w Pawilonie Polskim Wystawy Światowej w Nowym Jorku w 1939 roku. Po wystawie obrazy „łukaszowców” już nigdy nie powróciły do kraju. Kurator polskiego pawilonu przejął je i umieścił w jezuickim kolegium Le Moyne w Syracuse w Stanach Zjednoczonych, gdzie był wykładowcą. Do dziś pozostają one bibliotece uczelni.
Okres międzywojenny spędzony w Polsce należał do najbardziej aktywnych artystycznie. Cybis wypracował wtedy swój własny, oryginalny styl. Eksperymentował w zakresie technik i technologii malarskich, wprowadzał do obrazów polerowane elementy złoceń, piasek czy tkaninę. To wówczas powstają jego najwybitniejsze prace stanowiące szczyt artystycznej kreacji twórcy. W pracach z tego okresu uwidaczniają się silne inspiracje i wpływy, jakie wywarła na sztuce Cybisa twórczość artystów z kręgu Neue Sachlichkeit. Jednym z przedstawicieli tej formacji był słynny malarz, grafik i karykaturzysta George Grosz. Ten kierunek w sztuce niemieckiej określony został mianem Nowej Rzeczowości. Artyści tego nurtu przedstawiali rzeczywistość obiektywnie, często o zabarwieniu satyrycznym.
Jedną z najbardziej wyjątkowych prac Bolesława Cybisa prezentowaną na aukcji jest dzieło zatytułowane „Marynarz, kobieta i dziecko”. Stanowi ono wyjątkowy przykład inspiracji sztuką nowoczesną w twórczości młodego artysty. Stambuł jako ówczesna stolica Turcji i miasto o wielowiekowej i silnie zróżnicowanej kulturze dostarczało mu zarówno licznych „obrazków” z życia wielkiej metropolii, jak i niszowego półświatka. Zubożały twórca był stałym bywalcem portowych knajp i spelun, a także domów publicznych. Z właściwą sobie ciekawością zaczął przedstawiać otaczającą go rzeczywistość. Kompozycje z tego czasu zapełniają postacie prostytutek i marynarzy oddających się cielesnym przyjemnościom w miejskich przybytkach.
Z kolei obraz „Postać kobiety w żółtym berecie” stanowi jedno z największych i jednocześnie najciekawszych dzieł Cybisa. W prezentowanej pracy widoczne są również młodzieńcze doświadczenia awangardy, które miał za sobą Cybis. Istotną rolę odgrywa tutaj geometryzacja i uproszczenie form. Tytułowa kobieta w żółtym berecie przedstawiona została w towarzystwie psa, a właściwie małej zabawkowej kukiełki. To właśnie ten element wnosi do pracy wręcz magiczną atmosferę. Artysta ciało modelki przedstawił jako syntetyczną formę, a jej postać sprawia wrażenie wciśniętej do małego pudełka. Z obrazu przebija atmosfera przepełniona tajemniczością, sprawiająca wrażenie umieszczenia postaci poza czasem i realną przestrzenią świata.
Na aukcji pojawią się również dzieła takie jak „Chłopiec siedzący na drzewie”, „Manekin wsparty na prawym ramieniu”, „Portret młodej dziewczyny”, „Wnętrze pokoju” czy „Pejzaż z parą i autem”.
Aukcja „Bolesław Cybis. Odyseja Artysty”: 31 marca 2019, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://www.desa.pl/pl/aukcje/boleslaw-cybis-odyseja-artysty/

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.