Aukcja dzieł sztuki dla WOŚP
Rekordowe 1,5 mln złotych zapłacono w ubiegłym roku za pracę Józefa Brandta „Jarmark w Bałcie na Podolu” na pierwszej w historii stacjonarnej aukcji dzieł sztuki dla WOŚP. To jak dotąd najdroższy obiekt wylicytowany kiedykolwiek na rzecz tej Fundacji. 12 stycznia, w DESA Unicum, odbędzie się druga edycja aukcji charytatywnej. Licytowanych będzie blisko 120 obiektów, w tym prace z kolekcji mBanku z obrazem Juliana Fałata na czele czy statuetka Nike 2019 za książkę „Nie ma” przekazaną przez Mariusza Szczygła. Cały obrót z aukcji przeznaczony zostanie na zakup najnowocześniejszych urządzeń dla ratowania życia i zdrowia dzieci.
Już po raz drugi mBank przekazał część swojej kolekcji dzieł sztuki na charytatywną licytację dla WOŚP. Również DESA Unicum kolejny rok z rzędu włącza się w organizację stacjonarnej aukcji tych dzieł. Dom aukcyjny – tak jak w ubiegłym roku – całkowicie rezygnuje z prowizji. Organizatorzy chcą, aby do licytacji przystąpiło jak najwięcej osób, dlatego wszystkie ceny wywoławcze startują zaledwie od 500 zł. Na aukcji zaprezentowane zostaną dzieła sztuki dawnej, ale też prace przekazane bezpośrednio przez artystów, kolekcjonerów i filantropów. Licytację poprowadzi najbardziej znany aukcjoner w Polsce – Juliusz Windorbski.
Rok temu rekord cenowy pobiła praca Józefa Brandta z kolekcji mBanku. Tym razem prawdziwą sensacją aukcji jest płótno Juliana Fałata. Wielkoformatowa praca „Wyjazd na polowanie” to dzieło z 1898 roku. Fałat zaliczany jest do grona najwybitniejszych polskich artystów przełomu XIX i XX w. Jego prace osiągają na aukcjach ceny przekraczające setki tysięcy złotych. Malarz zasłynął z przedstawiania scen myśliwskich rozgrywających się najczęściej w zimowej scenerii. Malował też pejzaże, wiejskie sceny rodzajowe, portrety i widoki miejskie. Za swoje obrazy wielokrotnie odznaczany był medalami na wystawach międzynarodowych. Drugim hitem aukcji będzie rzeźba Igora Mitoraja „Asklepios”. Artysta studiował malarstwo w ASP w Krakowie u Tadeusza Kantora. W połowie lat 70. poświęcił się rzeźbie, tworząc kameralne głowy, torsy w charakterystycznych zwojach czy bandażach. Pokazał je na pierwszej wystawie indywidualnej w 1976 roku w Paryżu, która przyniosła mu sukces u publiczności i marszandów. W swojej sztuce odwołuje się do tradycji antyku. Uważany jest za jedną z najwybitniejszych współczesnych osobowości artystycznych. Jego rzeźby, często gigantycznej wielkości, spotyka się w reprezentacyjnych punktach wielu miast Europy, USA i Japonii. Od 1976 roku rzeźby i rysunki Igora Mitoraja pokazano na 120 wystawach indywidualnych.
– Ubiegłoroczna, pierwsza edycja aukcji dzieł sztuki z kolekcji mBanku na rzecz WOŚP okazała się wielkim sukcesem. Liczymy na to, że razem, po raz kolejny, pobijemy rekord. To wyjątkowa inicjatywa, z której cały dochód przeznaczony zostanie na sprzęt medyczny. Bardzo się cieszymy, że już drugi rok z rzędu możemy brać w niej udział – mówi Juliusz Windorbski, prezes DESA Unicum.
Na aukcji zaprezentowane zostaną również prace takich artystów jak Jan Berdyszak, Rafał Bujnowski, Jan Mioduszewski, Dorota Zuber czy Zbigniew Matysek. Licytacja odbędzie się 12 stycznia w dwóch sesjach. O godz. 17.00 pod młotek pójdą obiekty przekazane na rzecz WOŚP przez artystów, kolekcjonerów i filantropów, a o godz. 18.00 licytowane będą prace z kolekcji mBanku.
Podczas ubiegłorocznego 27. Finału WOŚP zebrano łącznie 92 143 798 złotych. To oznacza, że w ciągu 27 lat swojej działalności Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy udało się zebrać ponad miliard złotych na cele związane z ochroną zdrowia, szczególnie zdrowia dzieci.
Wystawa obiektów: 8-12 stycznia 2019, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Licytacja odbędzie się podczas finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 12 stycznia o godz. 17.00 i 18.00 w siedzibie Domu Aukcyjnego DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A, wstęp wolny.
https://desa.pl/pl/aukcje/aukcja-charytatywna-dla-wielkiej-orkiestry-swiatecznej-pomocy/
https://desa.pl/pl/aukcje/aukcja-charytatywna-kolekcji-mbanku-dla-wosp-msao/
Święto sztuki i designu w Krakowie
Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
Kobieca figuracja i wyraziste barwy. Wystawa prac Renaty Magdy w Drukarni
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.