Aukcja i wystawa „Design. Piękno na co dzień”
Teraz, kiedy wszyscy spędzamy czas w swoich domach, tym bardziej cenimy i dostrzegamy użyteczność i piękno przedmiotów, które nas otaczają. To właśnie idea piękna na co dzień jest motywem przewodnim aukcji i wystawy „Design. Piękno na co dzień” (można ją oglądać w wersji 3D) oraz towarzyszącego im pierwszego polskiego festiwalu designu online. Wiosenna edycja Desa Design Days poświęcona jest w szczególności jednej z pierwszych i najważniejszych instytucji designu w Europie, jaką jest Instytut Wzornictwa Przemysłowego, który w tym roku świętuje swoje 70-lecie.
Działalność Instytutu zrewolucjonizowała polskie wzornictwo. Meble, ceramika, tkanina spod znaku IWP odznaczały się nowoczesnymi formami i dekoracjami, były przy tym dostosowane do potrzeb użytkowników. Prawdziwą designerską rewolucją w latach 70. był system mebli segmentowych do samodzielnego montażu Zdzisława Wróblewskiego. To właśnie one są jednym z najbardziej nowatorskich projektów Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Prace Wróblewskiego cieszyły się wielką popularnością, były nagradzane na licznych targach i wystawach. Obok mebli spod jego ręki wychodziły m.in. szkice kiosków handlowo-gastronomicznych, a także urządzeń i sprzętów AGD. Również dziś, mimo upływu lat, wszystkie jego prace zachwycają świeżością i funkcjonalnością. Na wystawie zaprezentowane zostaną unikatowe dziś krzesła i fotel autorstwa Zdzisława Wróblewskiego. Wyjątkowy i nowatorski jest również projekt krzesła „Pająk” Marii Chomentowskiej. To jeden z najbardziej rozpoznawalnych projektów Instytutu, a zarazem wręcz ikoniczny w historii polskiego designu. Krzesło słynie ze swojej niezwykle lekkiej formy uzyskanej dzięki zastosowaniu przez projektantkę plastycznego materiału jakim była plastyczna sklejka. Jeden z egzemplarzy krzesła znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.
Wystawa i aukcja „Design. Piękno na co dzień” to również wyjątkowa okazja dla wielbicieli ceramiki i porcelany. Za prawdziwe perły powojennego designu uznaje się prace Lubomira Tomaszewskiego. To właśnie projekty wykonane dla Instytutu Wzornictwa Przemysłowego przyniosły mu największą rozpoznawalność. Niezwykle interesujące są figurki jego autorstwa przedstawiające postaci ludzkie. Jedną z nich jest prezentowana na wystawie i aukcji minimalistyczna praca „Śpiewaczka”. Tomaszewski świadomie eliminował zbędne elementy swoich kompozycji i upraszczał je w sposób bardzo przemyślany. Oprócz ludzi w niezwykle charakterystyczny sposób przedstawiał również zwierzęta. Część prezentowanych prac, obiekty nie sygnowane znakiem żadnej wytwórni, to prawdopodobnie jedne z pierwszych, być może próbne ich egzemplarze. Na szczególną uwagę zasługuje gipsowa postać siedzącej dziewczynki. Jest to prawdopodobnie autorski model do popularnej w latach 50. i 60. XX wieku figurki „Dziewczynka z lalką”. Obok obiektów sygnowanych znakiem IWP, na wystawie „Piękno na co dzień” zaprezentowane zostaną przykłady fajansów z najlepszych polskich wytwórni, dekoracyjna ceramika autorska oraz najlepsze przykłady polskiego szkła użytkowego i artystycznego.
Z kolei na siostrzanej wystawie i aukcji „Polska Szkoła Tkaniny” prezentowane są unikatowe dzieła takich twórców jak Maria Teresa Chojnacka, Andrzej Rajch czy Magdalena Abakanowicz, której przestrzenne wiszące formy – abakany, pokazywane były m.in. w nowojorskim MoMA i paryskim Centre Pompidou. To właśnie one w 1962 roku zapewniły artystce wygraną podczas Biennale Tkaniny Artystycznej w Lozannie i zrewolucjonizowały myślenie o tkaninie artystycznej. W czerwcu tego roku w londyńskim Tate Modern odbędzie się monograficzna wystawa Abakanowicz koncentrująca się na jej dorobku w zakresie tkaniny. W DESA Unicum zaprezentowana zostanie jej praca „Dorota” z 1965 roku oraz tkanina „Archiwum 1960-75”.
Wyjątkowe obiekty (łącznie ponad 250 prac) zaprezentowane zostaną podczas Desa Design Days, który odbędzie się po raz pierwszy w całości online w dniach 18-19 kwietnia. W ramach festiwalu zachęcamy do pokazywania domowego designu na zdjęciach oznaczanych #designwdomu w mediach społecznościowych.
Aukcja „Polska Szkoła Tkaniny” odbędzie się 21 kwietnia o godz. 19, z kolei aukcja „Design. Piękno na co dzień” 23 kwietnia o godz. 19. Licytować można będzie za pośrednictwem strony internetowej, przez aplikację, telefonicznie oraz przez zlecenie stałe. Obie aukcje będą transmitowane live.
Program Desa Design Days:
https://www.facebook.com/events/158684625421140/
DESA DESIGN DAYS Online: 18-19 kwietnia, godz. 12-19
https://www.facebook.com/DesaUnicumWarszawa/?ref=bookmarks
Aukcja Polska Szkoła Tkaniny: 21 kwietnia 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/tkanina-artystyczna/
Aukcja Design. Piękno na co dzień: 23 kwietnia 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/design-9lbv/
Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania
Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Muzyka
S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad, między innymi za sprawą streamingu i powszechnego dostępu do internetu, rynek muzyczny w Polsce przeszedł prawdziwą rewolucję. Zauważają to zarówno doświadczeni artyści, jak Sebastian Karpiel-Bułecka, jak i młodsze pokolenie, reprezentowane przez Miuosha. Obaj wokaliści podkreślają, że sukces w branży muzycznej jest wynikiem wielu czynników. Lider zespołu Zakopower zaznacza, że niezależnie od sytuacji młodzi artyści powinni być konsekwentni i wierzyć w swoje możliwości, bo to jest kluczowe w budowaniu kariery.
Problemy społeczne
Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kobiety stanowią mniejszość w zarządach firm, rzadziej też niż mężczyźni zakładają własne działalności gospodarcze. W UE na taki krok decyduje się 10 proc. pracujących pań, w Polsce – 13 proc. – wynika z raportu „Biznes na wysokich obcasach” PIE. Strach przed porażką i brak wiary w swoje umiejętności powstrzymują kobiety częściej niż mężczyzn przed założeniem działalności. Kluczową rolę mogą pełnić programy mentoringowe prowadzone przez kobiety.
Muzyka
Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy
Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.