BŁĘDY W ENCYKLOPEDIACH I KŁOPOTLIWE WSPOMNIENIA. FOTOFESTIWAL 2024
BŁĘDY W ENCYKLOPEDIACH I KŁOPOTLIWE WSPOMNIENIA.
FOTOFESTIWAL 2024 IDZIE W MIASTO!
Premiery projektów Weroniki Gęsickiej, Przemka Dzienisa, Magdy Hueckel i Grzegorza Wełnickiego. Wystawa wybitnej litewskiej artystki Dovilė Dagienė-Dody oraz jednego z najbardziej znanych rumuńskich artystów wizualnych Iosifa Királiego. Do tego opowieści o odzyskiwaniu głosu przez wykluczonych oraz przegląd najciekawszych projektów współczesnych artystów i artystek. Fotofestiwal ogłasza Program Miasto i zachęca do wspólnego przemierzania miasta i odkrywania go na nowo. Początek festiwalu już 13 czerwca.
23. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi tradycyjnie już zagości w całym mieście i jak co roku będzie szansą na spojrzenie na krajobraz polskiej i światowej fotografii współczesnej.
– Zawsze staramy się nie tylko pokazywać zdjęcia i prezentować ciekawe osobowości ich twórców, ale także zastanawiać się nad tym, po co nam fotografia – mówi Marta Szymańska z rady programowej festiwalu. – Program Miasto będzie dla nas nie tylko przewodnikiem po miejskości, ale pozwoli też na nowo zdefiniować „łódzkość” i odkrywać przestrzenie, których na co dzień nie odwiedzamy – wyjaśnia.
W tym roku Fotofestiwal – Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi – zaprasza na dwanaście wystaw współorganizowanych z miejskimi i uniwersyteckimi galeriami oraz instytucjami partnerskimi z całej Polski. Złożą się one na przegląd najnowszych projektów współczesnych artystów i artystek polskich, osób studenckich oraz dwie wystawy reprezentujące litewskie i rumuńskie sztuki wizualne.
Jeszcze zanim na dobre wystartuje Fotofestiwal, od 11 czerwca, w Galerii Wozownia będzie można zobaczyć wystawę „DYWERS”, którą przygotował Bartosz Kałużny Nachtigal. To opowieść o odzyskiwaniu reprezentacji osób z każdego miejsca w szerokim spektrum neuroatypowości, tożsamości płciowej, seksualności czy przynależności etnicznej. Na wystawie znajdą się portrety współtworzone z bohaterami wystawy.
W Pałacu Biedermanna od 11 czerwca będzie można oglądać „Działania fotozoficzne”. Instalacja audiowizualna Bartka Talagi oraz „Interwencja twórcza w Archiwum Andrzeja Różyckiego” przygotowana przez Igora Omuleckiego w różny sposób ujawnią indywidualne dialogi twórcze z postacią i dorobkiem Andrzeja Różyckiego. Wystawy inicjują publiczną aktywność Archiwum Fotozoficznego powstałego przy Uniwersytecie Łódzkim, a zainicjowanego podczas wystawy Różyckiego Przejęcia.
Dzień później, 12 czerwca, wystartuje wystawa Katarzyny Serkowskiej, laureatki ubiegłorocznego konkursu, zorganizowana w ramach 2. Przeglądu Uczelni Artystycznych. „Elusive” w Galerii W Y skupi się na trudnych do uchwycenia momentach pomiędzy stanami jawy a snem.
W oddanej niedawno Kamienicy Hilarego Majewskiego – naczelnego architekta Łodzi przemysłowej, od 14 czerwca będzie można obejrzeć dwie wystawy – „Dobry żal” i „Botanizerkę”. Pierwsza z nich to wystawa nowych, osobistych prac jednego z najciekawszych współczesnych polskich fotografów i reżyserów teledysków Zalewskiego i Brodki – Przemka Dzienisa. „Dobry żal” jest przewrotną refleksją na temat przemijających wspomnień. Zapiski pamięci artysta przekształca w obrazy, a następnie w obiekty o intrygujących strukturach, cielistych kształtach, zniekształconych dźwiękach. Druga – „Botanizerka” to z kolei pierwsza w Polsce indywidualna wystawa wybitnej litewskiej artystki Dovilė Dagienė poświęcona m.in. historii ocalałego z zagłady, związanego z Wilnem i Łodzią, prof. Jakuba Mowszowicza, który w 1946 roku zainicjował powstanie łódzkiego Ogrodu Botanicznego.
W Galerii ŁTF, od 14 czerwca, Magda Hueckel zaprezentuje swoją premierową wystawę „Nagie”. Hueckel – współreżyserka nominowanego do Oscara krótkometrażowego dokumentu „Nasza klątwa” – pocięła londyński podręcznik do tworzenia aktów, a z pozostałych fragmentów stworzyła obrazy w własnym kanonie piękna opartym o mity i rdzenne wierzenia.
Łukasz Rusznica swoimi pracami zebranymi na wystawie „GDY SPOJRZYSZ MI W OCZY DWA RAZY, ROZCHYLĘ USTA LUB ZACISNĘ PIĘŚCI”, prezentowaną w Galerii Bałuckiej pokaże opresyjność systemu, nieustannie podglądającego swoich obywateli. To wyjątkowa wystawa oparta o Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, w której znajduje się ponad 40 milionów fotografii.
W Muzeum Miasta Łodzi, od 15 czerwca prawdziwa gratka – pierwsza indywidualna wystawa w Polsce jednego z najbardziej znanych i zasłużonych rumuńskich artystów wizualnych – Iosifa Király’ego. „Coraz trudniej uwolnić się od ciężaru wspomnień” jest organizowana w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska 2024-2025. Zebrane prace poruszą niektóre z ulubionych tematów artysty: synchroniczność, symetrię, uczucie déjà vu i fałszywe rozpoznanie.
W Szklarni Szkoły Filmowej w Łodzi odbędzie się z kolei pierwsza, przekrojowa wystawa wszystkich projektów Grzegorza Wełnickiego tworzonych przez ostatnie trzynaście lat wokół pytania o to, jaką naukę niesie ze sobą śmierć. Na wystawie znajdą się serie z Indii, Polski, Ukrainy i Rosji.
Z kolei do Akademickiego Centrum Designu i Galeria Kobro warto się wybrać, by zobaczyć 3. Przegląd Uczelni Artystycznych, „północ-południe”. Tam dwie wystawy konkursowe, do udziału w których zaproszonych zostało 9 polskich uczelni artystycznych.
Najnowsze prace pokaże Weronika Gęsicka (Paszport Polityki 2020), artystka wizualna, która projektem „ENCYCLOPAEDIA” opowie o przypadkach, gdy nieistniejące zjawiska i ludzie zyskali światowy rozgłos wskutek błędów i fikcyjnych haseł w encyklopediach i leksykonach. Gęsicka stworzyła projekt w oparciu o zdjęcia stockowe i narzędzia sztucznej inteligencji. Pokaże je w Galerii Re:medium we współpracy z warszawską Galerią Jednostka.
Na finał festiwalowych wydarzeń, od 21 czerwca, w Galerii Wschodniej na gości będzie czekać najnowsza wystawa Jerzego Grzegorskiego – jednej z ważniejszych postaci polskiej i łódzkiej sceny artystycznej – przygotowana specjalnie na tę edycję Fotofestiwalu ze zdjęć z pchlich targów, antykwariatów i zbiorów prywatnych.
Jak zawsze, Program Miasto, będzie przewodnikiem po wyjątkowych galeryjnych przestrzeni miasta. Fotofestiwal to także kilkanaście wystaw organizowanych przez inne instytucje na terenie Łodzi. W programie znajdzie się także seria wydarzeń towarzyszących, koncertów, pokazów filmowych i warsztatów. Pełen program na www.fotofestiwal.com i w mediach społecznościowych.
Fotofestiwal - 23. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi
13-23 czerwca 2024
www.fotofestiwal.com
Organizator: Fundacja Edukacji Wizualnej
Współorganizatorzy: Łódzkie Centrum Wydarzeń, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fabryka Sztuki w Łodzi
Główni partnerzy: Futures Photography ze środków Unii Europejskiej Programu Kreatywna Europa, Pro Helvetia, Uniwersytet Łódzki, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Instytut Rumuński
Sponsor festiwalu: VisionExpress
Centrum festiwalowe: Art_Inkubator w Fabryce Sztuki
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić
Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Prawo
Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci

Luka w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn spadła w UE do najniższego poziomu w ostatniej dekadzie. Jednocześnie jednak panie częściej niż na kierowniczych pracują na niższych i gorzej płatnych stanowiskach. W Polsce, jak wynika z danych 30% Club Poland, udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na GPW wynosi 18,4 proc. Wskazuje to na potrzebę wdrożenia skutecznych działań na rzecz zwiększenia udziału kobiet w najwyższych strukturach zarządzania, również na szczeblu unijnym.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.