Komunikaty PR

BŁĘDY W ENCYKLOPEDIACH I KŁOPOTLIWE WSPOMNIENIA. FOTOFESTIWAL 2024

2024-05-28  |  11:00
Biuro prasowe

BŁĘDY W ENCYKLOPEDIACH I KŁOPOTLIWE WSPOMNIENIA.

FOTOFESTIWAL 2024 IDZIE W MIASTO!

Premiery projektów Weroniki Gęsickiej, Przemka Dzienisa, Magdy Hueckel i Grzegorza Wełnickiego. Wystawa wybitnej litewskiej artystki Dovilė Dagienė-Dody oraz jednego z najbardziej znanych rumuńskich artystów wizualnych Iosifa Királiego. Do tego opowieści o odzyskiwaniu głosu przez wykluczonych oraz przegląd najciekawszych projektów współczesnych artystów i artystek. Fotofestiwal ogłasza Program Miasto i zachęca do wspólnego przemierzania miasta i odkrywania go na nowo. Początek festiwalu już 13 czerwca.

23. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi tradycyjnie już zagości w całym mieście i jak co roku będzie szansą na spojrzenie na krajobraz polskiej i światowej fotografii współczesnej.

– Zawsze staramy się nie tylko pokazywać zdjęcia i prezentować ciekawe osobowości ich twórców, ale także zastanawiać się nad tym, po co nam fotografia – mówi Marta Szymańska z rady programowej festiwalu. – Program Miasto będzie dla nas nie tylko przewodnikiem po miejskości, ale pozwoli też na nowo zdefiniować „łódzkość” i odkrywać przestrzenie, których na co dzień nie odwiedzamy – wyjaśnia.

W tym roku Fotofestiwal – Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi – zaprasza na dwanaście wystaw współorganizowanych z miejskimi i uniwersyteckimi galeriami oraz instytucjami partnerskimi z całej Polski. Złożą się one na przegląd najnowszych projektów współczesnych artystów i artystek polskich, osób studenckich oraz dwie wystawy reprezentujące litewskie i rumuńskie sztuki wizualne.

Jeszcze zanim na dobre wystartuje Fotofestiwal, od 11 czerwca, w Galerii Wozownia będzie można zobaczyć wystawę „DYWERS”, którą przygotował Bartosz Kałużny Nachtigal. To opowieść o odzyskiwaniu reprezentacji osób z każdego miejsca w szerokim spektrum neuroatypowości, tożsamości płciowej, seksualności czy przynależności etnicznej. Na wystawie znajdą się portrety współtworzone z bohaterami wystawy.

W Pałacu Biedermanna od 11 czerwca będzie można oglądać „Działania fotozoficzne”. Instalacja audiowizualna Bartka Talagi oraz „Interwencja twórcza w Archiwum Andrzeja Różyckiego” przygotowana przez Igora Omuleckiego w różny sposób ujawnią indywidualne dialogi twórcze z postacią i dorobkiem Andrzeja Różyckiego. Wystawy inicjują publiczną aktywność Archiwum Fotozoficznego powstałego przy Uniwersytecie Łódzkim, a zainicjowanego podczas wystawy Różyckiego Przejęcia.

Dzień później, 12 czerwca, wystartuje wystawa Katarzyny Serkowskiej, laureatki ubiegłorocznego konkursu, zorganizowana w ramach 2. Przeglądu Uczelni Artystycznych. „Elusive” w Galerii W Y skupi się na trudnych do uchwycenia momentach pomiędzy stanami jawy a snem.

W oddanej niedawno Kamienicy Hilarego Majewskiego – naczelnego architekta Łodzi przemysłowej, od 14 czerwca będzie można obejrzeć dwie wystawy – „Dobry żal” i „Botanizerkę”. Pierwsza z nich to wystawa nowych, osobistych prac jednego z najciekawszych współczesnych polskich fotografów i reżyserów teledysków Zalewskiego i Brodki – Przemka Dzienisa. „Dobry żal” jest przewrotną refleksją na temat przemijających wspomnień. Zapiski pamięci artysta przekształca w obrazy, a następnie w obiekty o intrygujących strukturach, cielistych kształtach, zniekształconych dźwiękach. Druga – „Botanizerka” to z kolei pierwsza w Polsce indywidualna wystawa wybitnej litewskiej artystki Dovilė Dagienė poświęcona m.in. historii ocalałego z zagłady, związanego z Wilnem i Łodzią, prof. Jakuba Mowszowicza, który w 1946 roku zainicjował powstanie łódzkiego Ogrodu Botanicznego. 

W Galerii ŁTF, od 14 czerwca, Magda Hueckel zaprezentuje swoją premierową wystawę „Nagie”. Hueckel – współreżyserka nominowanego do Oscara krótkometrażowego dokumentu „Nasza klątwa” – pocięła londyński podręcznik do tworzenia aktów, a z pozostałych fragmentów stworzyła obrazy w własnym kanonie piękna opartym o mity i rdzenne wierzenia.

Łukasz Rusznica swoimi pracami zebranymi na wystawie „GDY SPOJRZYSZ MI W OCZY DWA RAZY, ROZCHYLĘ USTA LUB ZACISNĘ PIĘŚCI”, prezentowaną w Galerii Bałuckiej pokaże opresyjność systemu, nieustannie podglądającego swoich obywateli. To wyjątkowa wystawa oparta o Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, w której znajduje się ponad 40 milionów fotografii.

W Muzeum Miasta Łodzi, od 15 czerwca prawdziwa gratka – pierwsza indywidualna wystawa w Polsce jednego z najbardziej znanych i zasłużonych rumuńskich artystów wizualnych – Iosifa Király’ego. „Coraz trudniej uwolnić się od ciężaru wspomnień” jest organizowana w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska 2024-2025. Zebrane prace poruszą niektóre z ulubionych tematów artysty: synchroniczność, symetrię, uczucie déjà vu i fałszywe rozpoznanie.

W Szklarni Szkoły Filmowej w Łodzi odbędzie się z kolei pierwsza, przekrojowa wystawa wszystkich projektów Grzegorza Wełnickiego tworzonych przez ostatnie trzynaście lat wokół pytania o to, jaką naukę niesie ze sobą śmierć. Na wystawie znajdą się serie z Indii, Polski, Ukrainy i Rosji.

Z kolei do Akademickiego Centrum Designu i Galeria Kobro warto się wybrać, by zobaczyć 3. Przegląd Uczelni Artystycznych, „północ-południe”. Tam dwie wystawy konkursowe, do udziału w których zaproszonych zostało 9 polskich uczelni artystycznych.

Najnowsze prace pokaże Weronika Gęsicka (Paszport Polityki 2020), artystka wizualna, która projektem „ENCYCLOPAEDIA” opowie o przypadkach, gdy nieistniejące zjawiska i ludzie zyskali światowy rozgłos wskutek błędów i fikcyjnych haseł w encyklopediach i leksykonach. Gęsicka stworzyła projekt w oparciu o zdjęcia stockowe i narzędzia sztucznej inteligencji. Pokaże je w Galerii Re:medium we współpracy z warszawską Galerią Jednostka. 

Na finał festiwalowych wydarzeń, od 21 czerwca, w Galerii Wschodniej na gości będzie czekać najnowsza wystawa Jerzego Grzegorskiego – jednej z ważniejszych postaci polskiej i łódzkiej sceny artystycznej – przygotowana specjalnie na tę edycję Fotofestiwalu ze zdjęć z pchlich targów, antykwariatów i zbiorów prywatnych.

Jak zawsze, Program Miasto, będzie przewodnikiem po wyjątkowych galeryjnych przestrzeni miasta. Fotofestiwal to także kilkanaście wystaw organizowanych przez inne instytucje na terenie Łodzi. W programie znajdzie się także seria wydarzeń towarzyszących, koncertów, pokazów filmowych i warsztatów. Pełen program na www.fotofestiwal.com i w mediach społecznościowych. 

 

Fotofestiwal - 23. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi

13-23 czerwca 2024

www.fotofestiwal.com

 

Organizator: Fundacja Edukacji Wizualnej

Współorganizatorzy: Łódzkie Centrum Wydarzeń, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fabryka Sztuki w Łodzi

Główni partnerzy: Futures Photography ze środków Unii Europejskiej Programu Kreatywna Europa, Pro Helvetia, Uniwersytet Łódzki, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Instytut Rumuński

Sponsor festiwalu: VisionExpress

Centrum festiwalowe: Art_Inkubator w Fabryce Sztuki

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania Biuro prasowe
2024-12-23 | 15:54

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Anna Libera, AWA WSCHO z cyklu Strasznie nam się tu podoba! Muzeum Warszawy. fot. M. Matyjaszewski, A. Sulej   Muzeum Warszawy, Rynek Starego Miasta 42,
Sztuka Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni
2024-12-17 | 10:45

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

W najbliższą sobotę 21 grudnia w zabytkowej Elektrowni Karola Scheiblera w otoczeniu choinek oraz klimatycznych lampek odbędzie się koncert kolęd i pastorałek w wykonaniu Chóru
Sztuka NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
2024-12-10 | 12:00

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA    Grobowce w formie kaplicy w stylu neomauretańskim z wielobarwnej cegły, małej neoklasycystycznej

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Luna: Status materialny moich rodziców przeszkadza mi w karierze. Przestaję postrzegać siebie jako niezależną artystkę, tylko córkę bogaczy

Wokalistka podkreśla, że ścieżka jej kariery i sukcesy w branży muzycznej budzą wiele emocji, również ze względu na to, czym zajmują się jej rodzice. Jest ona bowiem córką milionera Andrzeja Wielgomasa, założyciela i właściciela firmy Dawtona. Jednak jak zaznacza, to, że pochodzi z zamożnego domu, nie ułatwia jej życia, a wręcz jest swoistym balastem. Luna ma świadomość tego, że w opinii niektórych ludzi wszystko, co ma i co osiągnęła, zawdzięcza tylko bogatym rodzicom.

Konsument

Kobiety podchodzą ostrożne do pracowniczych planów kapitałowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową

Z ponad 3,6 mln uczestników pracowniczych planów kapitałowych (PPK) 48 proc. stanowią kobiety – wynika z danych PFR Portal PPK. Zdaniem ekspertów podchodzą one bardzo ostrożnie do tego typu programów i starają się uzupełniać wiedzę na temat działania mechanizmów finansowych. Większość z nich traktuje PPK jako poduszkę finansową, ale coraz więcej osób widzi w nich instrument inwestycyjny.

Media

Maciej Rock: Nie mam ulubionego gatunku muzyki ani wykonawcy. Zetknięcie się z artystami wykonującymi muzykę rockową, mroczną czy disco polo jest niezwykle fascynujące

Prezenter tłumaczy, że rolą prowadzących „Must Be the Music” jest między innymi wspieranie i motywowanie uczestników programu, którzy stresują się przed wejściem na scenę. Wartością dodaną jest natomiast dla niego to, że może poznać artystów, którzy grają niezwykle różnorodną muzykę, i bywa tak, że jakieś wykonanie bądź utwór dosłownie „wbija go w fotel”. Maciej Rock zapewnia, że nie zamyka się na żaden gatunek. Często jakieś nietuzinkowe utwory odkrywa dzięki rekomendacjom znajomych.