„Beethoven i szkoła holenderska” w Teatrze Wielkim – Opera Narodowa
OKK! PR
ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl
Trzech legendarnych holenderskich choreografów. Studium relacji ciała, przestrzeni i muzyki: Grosse fuge Hansa van Manena, Eroica Variations Teda Brandsena i VII Symfonię Toera van Schayka. Polski Balet Narodowy zaprasza na niezwykły wieczór baletowy z muzyką Beethovena.
Już 18 maja spotkają się po raz pierwszy na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej trzej najwybitniejsi holenderscy choreografowie. Zaprezentują wyjątkowe choreografie, które ukazują możliwości ludzkiego ciała i jego piękno stając się narzędziem, które pozwala widzowi ujrzeć muzykę.
Prostota i asceza w kostiumach i środkach inscenizacji to cechy charakterystyczne dla prac przedstawicieli holenderskiej szkoły tańca, którzy tworzyli i nadal tworzą w Holenderskim Balecie Narodowym (HET).
Rudi van Dantzig, Hans van Manen, Toer van Schayk i Ted Brandsen, obecny szef tego zespołu, ale także brytyjski choreograf David Dawson czy Krzysztof Pastor, to jedni z najwybitniejszych przedstawicieli tej szkoły.
Na zaproszenie Krzysztofa Pastora, dyrektora Polskiego Baletu Narodowego, który przez lata był choreografem rezydentem HET, publiczność Teatru Wielkiego – Opery Narodowej będzie miała niepowtarzalną okazję doświadczyć prac trzech wybitnych choreografów: Hansa van Manenaa, Toer van Schayka i Teda Brandsena
Wieczór otworzy Grosse Fuge, jedna z najsłynniejszych choreografii Hansa van Manena, dzieło z 1971 roku, stworzone dla zespołu Nederlands Dans Theater w oparciu o Grosse Fuge op. 133 i Cavatinę z Kwartetu B-dur op. 130 Beethovena. Uwaga choreografa skupia się przede wszystkim na ciałach tancerzy – partnerki i partnera, ale też całej grupy poruszanej i rzeźbionej pod wpływem muzyki, urzeczywistnionej poprzez swoją cielesność i odniesienie do tego, co męskie i kobiece, a zarazem umiejscowionej w uniwersalnej, czystej przestrzeni sceny.
Światową premierę na scenie TW-ON będzie miała Eroica Variations Teda Brandsena - choreografia inspirowana osobowościami artystycznymi tancerzy Polskiego Baletu Narodowego. W oparciu o ich kunszt powstanie zupełnie nowy balet specjalnie dla warszawskiej sceny.
Wieczór zakończy dzieło choreografa i scenografa zarazem, Toera van Schayka, znanego już warszawskiej publiczności jako twórcy (wspólnie z Waynem Eaglingiem) przedstawienia Dziadka do orzechów i króla myszy z muzyką Piotra Czajkowskiego. W 1986 roku sięgnął on w Het Nationale Ballet po jedno z największych arcydzieł symfonicznych, dionizyjską VII Symfonię A-dur op. 92 Beethovena, którą Richard Wagner trafnie nazwał „apoteozą tańca”. Ten balet van Schayka do dziś fascynuje oryginalnym rozwiązaniem plastycznym i ściśle zespoloną z muzyką, piękną kompozycją ruchu tancerzy w klarownej przestrzeni scenicznej.
Beethoven i szkoła holenderska
Premiera 18 maja, godz. 19.00
Kolejne spektakle 19/20/21 maja i 2/3/4 czerwca
Polski Balet Narodowy oraz Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Dyrygent – Aleksei Baklan
GROSSE FUGE
Choreografia: Hans van Manen
Muzyka: Ludwig van Beethoven (Wielka fuga B-dur op. 133 i Cavatina z Kwartetu smyczkowego B-dur op. 130)
Prapremiera: 8/04/1971, Nederlands Dans Theater, Scheveningen
EROICA VARIATIONS
Choreografia: Ted Brandsen
Muzyka: Ludwig van Beethoven (15 Wariacji z fugą Es-dur, op. 35, „Wariacje heroiczne”)
Prapremiera: 18/05/2023, Polski Balet Narodowy, Warszawa
VII SYMFONIA
Choreografia: Toer van Schayk
Muzyka: Ludwig van Beethoven (VII Symfonia A-dur op. 92)
Prapremiera: 15/03/1986, Het Nationale Ballet, Amsterdam
Po więcej informacji zapraszamy na stronę: https://teatrwielki.pl

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Psychologia

Bartłomiej Nowosielski: Kluczowe w leczeniu otyłości jest odpowiednie nastawienie psychiczne. Otoczenie nie zawsze jest wyrozumiałe i empatyczne
Aktor przyznaje, że osoby otyłe z powodu swojego wyglądu często przez otoczenie są odrzucane, marginalizowane i hejtowane. Brak akceptacji i zrozumienia wynika między innymi z tego, że nie brakuje tych, którzy myślą stereotypami i ich zdaniem dodatkowe kilogramy są wynikiem złego odżywiania i lenistwa. Bartłomiej Nowosielski tłumaczy, że otyłość jest chorobą przewlekłą, która wymaga leczenia. By terapia była skuteczna, potrzeba silnej woli i wielu wyrzeczeń. Dla niego w chwilach zwątpienia niezwykle ważne jest również wsparcie ze strony bliskich.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Prawo
Kobietobójstwo jest typem przestępstwa niedookreślonym przez polskie prawo. Świadomość na ten temat jest wciąż zbyt mała

Brakuje usystematyzowanych danych na temat skali problemu, jakim jest kobietobójstwo – wskazuje organizacja Femicide in Poland. U źródeł problemu leży brak uspójnienia baz danych prowadzonych przez poszczególne organy państwowe. Organizacja pracuje nad narzędziami, które pozwolą je zgromadzić w jednym miejscu i udostępnić w formie interaktywnej mapy. Jej przedstawicielka wskazuje również na inne fundamentalne obszary do poprawy. To w szczególności egzekwowanie istniejącego prawa i intensyfikacja działań na rzecz edukacji.