Białystok. "Puszcza" w nowej odsłonie Galerii na Płocie
Masz-Media Ida Marzenna Szwaczko
Waszyngtona 18/213
15-269 Białystok
maszmedia|wp.pl | |maszmedia|wp.pl
693400464
www.maszmedia.pl
Malownicze leśne krajobrazy, realistyczne zdjęcia ptaków i zwierząt - tak wygląda kolejna edycja „Galerii na płocie”. Stanowi ją kilkadziesiąt najnowszych prac pasjonata Puszczy Białowieskiej, fotografika – Krzysztofa Onikijuka.
„Uliczna”galeria to pomysł Zespołu Szkół Społecznych Fundacji Edukacji „Fabryczna 10” na przerwanie codziennej rutyny i nudy - bo trudno spodziewać się, że na ogrodzeniu przy małej uliczce naprzeciw szkoły, na wyciągnięcie ręki, roztoczą się pejzaże Podlasia.
- Galeria to niezwykła, bo nigdy nie zamyka sal wystawowych - jest otwarta cały rok, 24 godziny na dobę, można ją zwiedzać za darmo. Od początków istnienia galeria cieszy się niesłabnącym powodzeniem - każdy, kto przechodzi ulicą Fabryczną może podziwiać zdjęcia; zdarza się, że odwiedzają ją całe wycieczki ze szkół i innych instytucji – mówi Marta Białobrzeska, dyrektorka ZSS przy Fabrycznej.
Spirytus movens projektu jest pasjonat fotografii i właściciel studia rysunkowego Kuba Studio, Jarosław Skubich. To jego talentowi artystycznemu i bezinteresownemu zaangażowaniu galeria zawdzięcza swój oryginalny kształt.
- W tym roku wystawę stanowią najnowsze prace fotografika, przyrodnika i ornitologa Krzysztofa Onikijuka, zauroczonego Puszczą Białowieską, którą od wielu lat z pasją fotografuje - mówi Jarosław Skubich. – My, jako okazjonalni turyści, skazani jesteśmy jedynie na ułamek bogactwa Puszczy, a dzięki tym zdjęciom odwiedzamy jej serce - miejsca bajkowe, niedostępne, takie, gdzie nie ma ścieżek turystycznych. Zobaczymy mieszkańców lasu, zarejestrowanych na zdjęciach z czatowni, jak i z nagłych spotkań. Ten świat jest dziewiczy i mamy nadzieję, że taki pozostanie na pokolenia, obroni się przed złym losem, bo nawet szczątkowe wycinki drzew tworzą głębokie rany.
Krzysztof Onikijuk to jeden z ulubionych autorów, zarówno organizatorów galerii, jak i mieszkańców – w tym roku na ogrodzeniu przy Fabrycznej pojawiło się 47 najnowszych prac artysty.
- Chcę pokazać Puszczę - jak się ładnie starzeje i zapuszcza; jej mieszkańców i moich faworytów, czyli żubra i sóweczkę – mówi Krzysztof Onikijuk. – A to unikatowy las w skali Europy, ceniony i chroniony z największym zaangażowaniem - jest światowym dziedzictwem przyrody. Tę wyjątkowość tworzą różne gatunki zwierząt, ptaków czy grzybów, które mają tu swoją największą populację i ostoję. Takich, jak na przykład - rzadki gdzie indziej - dzięcioł trójpalczasty czy białogrzbiety. I właśnie to jest w fotografowaniu Puszczy fascynujące - ta niewiadoma, świadomość, że może cię czymś zaskoczyć. Trzeba tylko wczuć się, nauczyć jej słuchać i patrzeć, wtedy widzi się więcej. Ale fotografowanie przyrody nie jest łatwe, wymaga poświęceń, cierpliwości - czasem za dobrym zdjęciem trzeba się nachodzić.
Piątkowy wernisaż przy ul. Fabrycznej zwabił wielu amatorów fotografii, uczniów, ale także przypadkowych i nieprzypadkowych przechodniów.
Mecenasem wystawy – prócz ZSS przy Fabrycznej - jest Samodzielne Koło Terenowe nr 91 STO (czyli rodzice uczniów szkoły) oraz Fundacja Edukacji „Fabryczna 10”. Historia Galerii na Płocie sięga września 2005 r. i pierwszej wystawy fotografii Piotra Malczewskiego, zainspirowanej książką „Metafizyka prowincji” Jana Kamińskiego - pisarza, eseisty i nauczyciela języka polskiego w Społecznym Liceum Ogólnokształcącym STO. Od tego czasu swoje zdjęcia w galerii może pokazać każdy, kto tylko zainteresuje nimi organizatorów.
Z powierza na papier. Marcin Giba o wyjątkowej sztuce uwieczniania natury
Wybitnie inny mural #hellendż: nowa atrakcja turystyczna na mapie stolicy
Elektrownia Powiśle z Kawai Art Gallery – pierwszą galerią pop-art w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Teatr
Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia
Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.
Inwestycje
Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów
Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.
Media
Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć
Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.