Komunikaty PR

CHMIELEWSKI, CHRISTA, POLCH – KULTOWE POLSKIE KOMIKSY W DESA UNICUM

2022-04-06  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monika Pietraszek
M+G Sp. z o.o. Sp. k.

ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Do pobrania Komunikat ( 0.03 MB )

Ameryka dała popkulturze nieustraszonych superbohaterów Spider-Mana i Batmana, Francja przebojowych Galów Asteriksa i Obeliksa, a Polska trójkę przyjaciół Tytusa, Romka i A’Tomka, nie mogących żyć bez siebie Kajko i Kokosza czy kosmicznego detektywa Funky Kovala. Już 11 kwietnia na pierwszej w 2022 roku aukcji „Komiks. Re-generacja”, DESA Unicum zaprezentuje 88 unikatowych plansz, okładek oraz ilustracji z najpopularniejszych polskich komiksów. Wraz z  Henrykiem Jerzym Chmielewskim, Januszem Christą i Bogusławem Polchem panteon komiksowych twórców będą reprezentować również Tadeusz Baranowski, autor serii o ciekawskim profesorku Nerwosolku oraz Mieczysław Wiśniewski z odważnym i zabójczo przystojnym kapitanem Klossem. Pod młotek trafi plansza z najnowszego, wydanego w Stanach Zjednoczonych komiksu „Toshiro” legendarnego Janusza Pawlaka, znanego pod pseudonimem Clarence Weatherspoon. Nie zabraknie prac Grażyny Foltyn-Kasprzak, Nikodema Cabały czy pojawiającej się rzadko na rynku twórczości Aleksandry Spanowicz. Kolekcjonerską gratką jest „Potop” Tadeusza Raczkiewicza z 1974 roku, czyli nigdy nie wydany kompletny komiks przedstawiający epopeję narodową. Z kolei niezwykłym artystycznym komentarzem do aktualnych wydarzeń jest rysunek satyryczny „Putin” Kamili Szcześniak.

W przyszłym roku minie 90 lat, od kiedy w Stanach Zjednoczonych ukazał się pierwszy współczesny komiks „Famous Funnies”.  Moda na historie obrazkowe, którą zapoczątkował, trwa nieprzerwanie do dziś, a fani komiksów są gotowi zapłacić olbrzymie kwoty za najsłynniejsze, kultowe publikacje. Najdroższe z nich osiągają milionowe ceny. W 2021 roku rzadkie wydanie „Supermana” z 1938 roku kupione zostało za 3,25 mln dolarów, przebijając wycenę niejednego obrazu czy rzeźby znanego artysty.  Miłośników i kolekcjonerów komiksów walczących o unikatowe plansze nie brakuje również w Polsce, co sprawia, że ich wartość rynkowa szybko pnie się w górę. Górne estymacje 10 najdroższych prac prezentowanych podczas kwietniowej aukcji komiksu DESA Unicum sięgają łącznie 400 tys. złotych. To więcej niż wyniósł całkowity obrót licytacji „Komiks. Wojna Światów” z listopada 2021 roku.

Z estymacją sięgającą 50-70 tys. złotych najdroższym obiektem zbliżającej się aukcji jest okładka komiksu „Kajko i Kokosz. Szranki i konkury” Janusza Christy z 1985 roku. Przygody Kajko i Kokosza to jedna z najsłynniejszych polskich serii komiksowych, a jej drukowane wersje doczekały się nawet animowanej wersji serialowej produkcji Netfliksa. Pierwsza historyjka o dwóch nierozłącznych, słowiańskich wojach ukazała się w „Wieczorze Wybrzeża” w 1972 roku. Tam także po raz pierwszy pojawiły się „Szranki i konkury”, wydane później w  oddzielnym tomie.

Katalog kwietniowej aukcji otwiera datowana na 1971 rok plansza z historyjką o przyrządzie do wytwarzania waty na gorąco. Praca pochodzi z komiksu „Tytus, Romek i A’Tomek. Księga VI" autorstwa Henryka Jerzego Chmielewskiego, miłośnikom komiksu znanego jako „Papcio Chmiel”. Na aukcji DESA pojawi się aż osiem prac zmarłego w 2021 roku rysownika. W tym sensacyjne okładki Ksiąg VII z 1990 roku oraz X z 1991 roku, z górną wyceną sięgającą 50 tys. złotych każda.

Aukcję poświęconą polskiemu komiksowi trudno wyobrazić sobie bez detektywa Funky Kovala, kosmicznego Jamesa Bonda, stworzonego przez Bogusława Polcha na podstawie scenariusza Macieja Parowskiego i Jacka Rodka. Na aukcji wystawiona zostanie plansza nr 16. z tomu "Funky Koval: Bez Oddechu” z 1983 roku. DESA zaprezentuje także plansze z serii komiksów Polcha „Bogowie z kosmosu” oraz „Tomek Grot”.  Nie zabraknie również popularnych prac Tadeusza Baranowskiego, w tym tylnej okładki serii "Antresolka Profesorka Nerwosolka". Pojawią się także cztery plansze z lat 1972-73 z komiksów o nieustraszonym kapitanie Klossie Mieczysława Wiśniewskiego, dla którego pierwowzorem był bohater wykreowany mistrzowsko przez Stanisława Mikulskiego. Kolekcjonerską gratką jest plansza z kultowej serii „Thorgal”, gdzie za kolor odpowiedzialna jest Grażyna Foltyn-Kasprzak. „Potop” Tadeusza Raczkiewicza z 1974 roku to unikalny, niewydany do tej pory komplet plansz (31 stron), przedstawiających polską epopeję narodową autorstwa Henryka Sienkiewicza.

Licznie reprezentowani będą współcześni artyści. Atrakcją są okładki komiksów z serii „Nędzole” Nikodema Cabały, plansze do serii o Likwidatorze Ryszarda Dąbrowskiego, cenione za walory malarskie ilustracje Joanny Karpowicz, rzadka plansza „Femino” Aleksandry Spanowicz, a także prace Janusza Pawlaka, znanego bardziej pod pseudonimem Clarence Weatherspoon. Współtwórcą scenariusza jego najnowszego komiksu „Toshiro”, którego plansza znajdzie się na aukcji, jest amerykański twórca Jai Nitz. Komiks ukazał się w Stanach Zjednoczonych nakładem renomowanego wydawnictwa Dark Horse Comics. Kolekcjonerzy będą mogli powalczyć również o dwie prace Wojciecha Stefańca z komiksu „Szelki”, za który w 2011 roku Polskie Stowarzyszenie Komiksowe przyznało artyście nagrodę rysownika roku.

Aktualny i niezwykle przejmujący jest rysunek satyryczny „Putin” Kamili Szcześniak. Praca przedstawia ubroczonego krwią prezydenta Rosji, który nożem i widelcem je muffinkę polukrowaną barwami flagi ukraińskiej.

Rekordowe ceny osiągane przez komiksy na światowych aukcjach świadczą o mocnej pozycji twórczości komiksowej na rynku kolekcjonerskim. Prace najbardziej uznanych rysowników i scenarzystów już od dziesięcioleci kształtują masową wyobraźnię. Losy tworzonych przez nich bohaterów przenoszone są na ekrany, przyciągając do kin milionową widownię. Wierne i wciąż powiększające się grono miłośników mają również twórcy polskich komiksów. Zarówno ci, którzy zyskali już status klasyków gatunku, jak Henryk Jerzy Chmielewski, Janusz Christa, Bogusław Polch, Tadeusz Baranowski czy Mieczysław Wiśniewski, jak współcześni mistrzowie historii obrazkowych: Janusz Pawlak, Nikodem Cabała, Wojciech Stefaniec czy Aleksandra Spanowicz. Najbardziej znanych nazwisk polskiej sztuki komiksowej i ilustracyjnej nie zabraknie również na kwietniowej aukcji „Komiks. Re-generacja” – mówi Olga Winiarczyk, koordynatorka aukcji.

Aukcji towarzyszyć będzie wystawa w siedzibie DESA Unicum dostępna do 11 kwietnia w godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i 11-16 (sobota). Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: M+G Sp. z o.o. Sp. k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Z powierza na papier. Marcin Giba o wyjątkowej sztuce uwieczniania natury Biuro prasowe
2024-07-19 | 10:50

Z powierza na papier. Marcin Giba o wyjątkowej sztuce uwieczniania natury

Marcin Giba to znany polski fotograf, którego prace zyskały szerokie uznanie zarówno w kraju, jak i za granicą. Unikalne podejście do fotografii, zdolność uchwycenia
Sztuka Wybitnie inny mural #hellendż: nowa atrakcja turystyczna na mapie stolicy
2024-07-17 | 14:20

Wybitnie inny mural #hellendż: nowa atrakcja turystyczna na mapie stolicy

Murale, czyli wielkoformatowe grafiki malowane bezpośrednio na ścianach budynków, stały się integralnym elementem architektonicznego krajobrazu wielu polskich miast. Warszawa
Sztuka Elektrownia Powiśle z Kawai Art Gallery – pierwszą galerią pop-art w Polsce
2024-07-17 | 10:38

Elektrownia Powiśle z Kawai Art Gallery – pierwszą galerią pop-art w Polsce

W Elektrowni Powiśle została otwarta nowa kreatywna przestrzeń – Kawai Art Gallery. Na powierzchni 73 mkw. można podziwiać dzieła najbardziej znanych współczesnych

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Eliza Rycembel: Sztukę „Czułe słówka” zrobiliśmy na podstawie znanego filmu. Udało się uwspółcześnić tę historię i przenieść ją na nasze realia

Już po pierwszych przedstawieniach Eliza Rycembel i Krzysztof Dracz widzą, że bardziej współczesna teatralna wersja obsypanego Oscarami kinowego hitu sprzed 40 lat również przypadła do gustu widzom. „Czułe słówka” w reżyserii Pawła Paszta to historia wzruszająca, ale nie ckliwa, z odpowiednią dozą akcentów dramatycznych i komediowych. Spektakl opowiada o trudnej relacji nadopiekuńczej matki i córki, która czując się przytłoczona jej miłością i oczekiwaniami, decyduje się na szybkie małżeństwo i opuszczenie domu.

Inwestycje

Polskie wybrzeże przyciąga coraz więcej turystów z zagranicy. Apartamenty nad morzem wracają do łask inwestorów

Polskie wybrzeże z każdym rokiem cieszy się rosnącym zainteresowaniem krajowych, ale i zagranicznych turystów – głównie z Niemiec, Czech, Szwecji i Norwegii. Tym, co przyciąga ich nad Bałtyk, są m.in. ceny, które wciąż pozostają konkurencyjne w stosunku do cen innych, popularnych destynacji wakacyjnych, jak i dobra baza noclegowa. Nadmorskie hotele i apartamenty w sezonie notują nawet ponad 90-proc. obłożenie, a zainteresowanie inwestowaniem w takie obiekty nie słabnie. Apartamenty typowo pod wynajem – wykończone pod klucz, w dobrej lokalizacji, z operatorem i gwarancją comiesięcznego zysku – są popularne wśród osób, którym zależy na zabezpieczeniu i pomnożeniu swoich oszczędności, które jednocześnie oczekują, by formalności związane obsługą lokalu były dla nich jak najmniej angażujące.

Media

Katarzyna Dowbor: Niektórym bohaterom programu „Nasz nowy dom” pomagam do dziś. A moje nazwisko otwiera drzwi, których inaczej nie można otworzyć

Prezenterka przyznaje, że historia wielu bohaterów programu „Nasz nowy dom” poruszyła ją do tego stopnia, że postanowiła im pomagać także na własną rękę, już poza kamerami. I mimo że teraz nie jest już związana z tym formatem Polsatu, to nadal ma kontakt z niektórymi uczestnikami i wspiera ich, jak tylko może. Katarzyna Dowbor podkreśla, że dużą satysfakcje daje jej to, że ktoś chętnie korzysta z jej rad i życiowego doświadczenia. Ma też żal do władz Polsatu, że nadal nie poznała powodów ich decyzji dotyczącej zmiany gospodyni programu, który tworzyła od podszewki.