Chodząc depczesz Polskę | wystawa w Galerii Nizio startuje 24 stycznia
Marsz Niepodległości, Parada Równości, Marsz dla Życia i Rodziny, Czarny Protest, to aktywne próby konstruowania oraz demonstrowania przejawów narodowej tożsamości. Wystawa „Chodząc depczesz Polskę” Piotra Tadeusza Mosura to kuratorska i artystyczna koncepcja, która wpisuje się w dyskusję o wewnątrz narodowych konfliktach, które przybierającoraz ostrzejszą formę. Wystawa organizowana przez Galerię Nizio zostanie otwarta dla publiczności już 24 stycznia.
Jak stoczyć walkę o nową mentalność Polaków nie zadeptując się wzajemnie? To pytanie zadaje Piotr Tadeusz Mosur, absolwent i doktorant wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Wystawa jego prac – „Chodząc depczesz Polskę” – zagląda w głąb procesu ciągłego narodowego powrotu do przeszłości, reinterpretacji, przekładania wątków historycznych, prób włączenia i wzajemnego odrzucenia w ramach danych środowisk. Zebrane na wystawie dzieła Mosura stanowią wizualny komentarze do złożonej tożsamości Polaków i ujawniają odmienne perspektywy obecne w aktach wzajemnego konfrontowania się.
„W dobie roztapiania się twardych tożsamości, należałoby zadać pytanie: Co zrobić w sytuacji, gdy gniazdo, formujące się w narodowo rozumiany habitat, zmienia się w grajdoł? W gniazdo robaczywe, w którym uściełana trupami posadzka, wyklucza powstanie nowego, w miarę możliwości zdrowego życia” – pisze Piotr Tadeusz Mosur. Wystawa jest manifestem treści głęboko osadzonych w narodowym etosie. To wizualne cytaty, będące próbą określenia czym jest dziś polskość. W malarskich scenach grupowych, malowniczych przedstawieniach, dosłownych komunikatach tekstowych i jaskrawych kontrastach stylistycznych Mosur ukazuje „sensacyjność historyczną kraju”. Umieszczone nad wszystkim przeskalowane hasło „Chodząc depczesz Polskę” scala wystawę i stanowi zobiektywizowaną perspektywę wyjściową całości.
Uzupełnieniem prezentacji prac Piotra Tadeusza Mosura jest organizowana przez Galerię Nizio wystawa „Zwulgaryzowany przedmiot pożądania”, którą oglądać można od 24 stycznia do 29 lutego w pasażu w Centrum Praskim Koneser (poniedziałek-piątek, godz. 11:00-19:00).
Piotr Tadeusz Mosur (ur. 1990) – absolwent wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku (2017). Obecnie doktorant macierzystej uczelni. Wraz z Piotrem Szymonem Mańczakiem prowadzi Galerię UL i szkołę rysunku Umiejętnik. Zajmuje się m.in. malarstwem, instalacją i podrabianiem. Uczestnik licznych wystaw w kraju i za granicą, m.in. „W Lesie Wiedeńskim Wciąż Szumią Drzewa” (Wystawa Indywidualna, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk 2016); „A la Flamande — Portret” (Galeria Propaganda, Warszawa 2017); „Świeża Krew” (Galeria Socato, Wrocław 2017); Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych Promocje 2017 (Legnica); „Gniazdo II” (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk 2018); „Wyspa 3.0 Uporczywy Performatyw (Poznań Art Week, Stary Browar, Poznań 2018); Laureat nagrody specjalnej na Ogólnopolskim Studenckim Konkursie Malarskim im. W. Fangora (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk 2015). Jego prace znajdują się w wielu kolekcjach m.in. Barbary i Andrzeja Bonarskich. Mieszka i pracuje w Gdańsku.
„Chodząc depczesz Polskę”, Piotr Tadeusz Mosur
24 stycznia–29 lutego 2020
Wernisaż wystawy: 23 stycznia, godz. 19.00
Galeria Nizio
ul. Inżynierska 3/4, Warszawa
godziny otwarcia: wtorek-piątek: 11:00-19:00, sobota: 12:00-16:00
Wydarzenie na Facebooku: https://www.facebook.com/events/729822217513279/
Święto sztuki i designu w Krakowie
Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
Kobieca figuracja i wyraziste barwy. Wystawa prac Renaty Magdy w Drukarni
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Uroda
M. Klajda (Miss Polonia 2024): Medycyna estetyczna to forma leczenia kompleksów. Każdy powinien sam zadecydować o ingerencji w swój wygląd
Choć medycyna estetyczna jest branżą bardzo atrakcyjną i perspektywiczną, to jednak taka ścieżka kariery nie była dla Miss Polski 2024 idealnym rozwiązaniem. Nie zdecydowała się rozwijać w tym właśnie kierunku, ale śledzi rozwój tej dziedziny. Maja Klajda nie krytykuje, ani też nie chwali tych, którzy decydują się na poszczególne zabiegi. Jej zdaniem, to indywidualna sprawa, zachęca jednak do podejmowania mądrych decyzji.
Konsument
Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Prawie połowa Polaków twierdzi, że myśląc o sztucznej inteligencji, odczuwa zaciekawienie, ale aż 39 proc. przyznaje, że są to głównie obawy. Dotyczą one niewłaściwego wykorzystania SI, utraty kontroli nad nią i marginalizacji roli człowieka na rynku pracy. Na razie jednak tylko 11 proc. badanych używa narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w swojej pracy. Chociaż rozwiązania te zyskują zwolenników, to wciąż duża grupa pracowników nie wie, w jaki sposób mogłyby one wspomóc ich w obowiązkach zawodowych – wskazuje badanie „Polacy o AI. Codzienność, nadzieje, obawy”.
Ochrona środowiska
Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Wartość rynku roślinnego w Polsce przekroczyła już wartość 1 mld zł. Roślinne zamienniki nabiału stanowią ponad połowę tej kategorii, a silną pozycję w sprzedaży mają alternatywy dla mleka – wynika z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej. Polski rynek z rocznymi wydatkami rzędu 4,23 euro na osobę wciąż jednak odbiega od kwot wydawanych na żywność roślinną na Zachodzie. Branża liczy na wsparcie państwa w wykorzystaniu potencjału konsumentów.