Komunikaty PR

Co jest najważniejsze w salach koncertowych?

2020-08-21  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt
Kinga Kupniewska
Grupa FLPR

ul Powstańców Śląskich 50
53-333 Wrocław
kinga.kupniewska|flpr.pl| |kinga.kupniewska|flpr.pl
535 000 790
www.flpr.pl

Na terenie Polski znajduje się wiele wyjątkowych obiektów kulturalnych, które charakteryzują się jedną wspólną cechą. To dzięki niej doznania muzyczne podczas koncertów w tych budynkach są niepowtarzalne i gromadzą tysiące miłośników muzyki. Mowa oczywiście o doskonałej akustyce, która jest wspólnym mianownikiem wielu filharmonii, sal koncertowych i oper. Sale w budynkach takiej rangi spełniają najwyższe wymagania doświadczonych ekspertów. Przyjrzyjmy się, jakie cechy pozwalają nam cieszyć się wyjątkowymi koncertami i co wpływa na ich nieprzeciętną akustykę.

 

Projektowanie, materiały, eksperci

 

Aby wymagania akustyczne spełniały najwyższe oczekiwania, ekspert od akustyki musi pamiętać o wielu czynnikach. Jest to ogromne wyzwanie, ponieważ efekt końcowy musi skutkować równomiernym natężeniem dźwięku w każdym miejscu widowni, zrozumieniem prezentowanego przez aktorów głosu oraz wyrazistością utworów muzycznych. Jak to osiągnąć?

 

Skuteczną propozycją, jaką może zaoferować akustyk, jest odpowiednie ułożenie balkonów w sali, czy też sam jej kształt. W przypadku dużych pomieszczeń najlepsze rozpraszanie energii akustycznej można uzyskać, projektując je w kształcie odbiegającym od prostopadłościennego. Należy także pamiętać o materiałach budowlanych, a zwłaszcza o zastosowaniu odpowiednich płyt akustycznych, które dedykowane są takim obiektom. Wówczas idealnie tłumią one hałasy, takie jak ludzki głos czy zjawisko pogłosu. - wyjaśnia Paweł Polak, ze stowarzyszenia Komfort Ciszy.

 

Sprawdźmy pewien przykład

 

Jednym z budynków wyznaczających rytm muzyczny miasta Katowice jest siedziba NOSPR, czyli Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. Uznawana jest za jedną z najlepszych sal koncertowych na świecie. Co przyłożyło się do uzyskania tak zadowalającego efektu?

 

Po pierwsze… beton pofałdowany, zapewniający różnorodne wgłębienia w ścianach. Służy on do rozpraszania dźwięków, a dźwięk wydawany przez instrument lub głos nie odbijają się od ścian. I tak zapobiega powstawaniu echa.

 

Po drugie… wełna mineralna, czyli naturalny, ekologiczny i trwały materiał o właściwościach wyciszających, który zapewnia akustykę na najwyższym poziomie.

 

Po trzecie… swoją rolę na sali odgrywają również balustrady okalające balkony, wykonane z prążkowanej sklejki brzozowej, odbijając dźwięk w stronę publiczności.

 

Jak więc widzimy, na doskonałą akustykę sal koncertowych, oper i filharmonii wpływa wiele czynników. Na pewno ich projektowanie jest dużym wyzwaniem dla architektów i akustyków. Warto jednak podkreślić, że na polskiej mapie muzycznej mamy wiele wyjątkowych budowli dedykowanych melomanom. Czy mieliście okazje odwiedzić tego typu miejsca?

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Wystawa prac Macieja Świętego w Galerii Dominikańskiej Biuro prasowe
2024-04-29 | 14:50

Wystawa prac Macieja Świętego w Galerii Dominikańskiej

Od piątku, 26 kwietnia, w Galerii Dominikańskiej można zobaczyć wystawę prac wrocławskiego artysty – Macieja Świętego. Ekspozycję tworzą wyjątkowe plakaty, w różnych
Sztuka Występy najzdolniejszych młodych tancerzy na Ochocie. Nie zabraknie mistrzów
2024-04-20 | 13:00

Występy najzdolniejszych młodych tancerzy na Ochocie. Nie zabraknie mistrzów

Kto kiedykolwiek trenował taniec, wie, jak dużo pracy wymaga dojście do poziomu, który pozwalałby na zaprezentowanie swoich umiejętności publicznie - a co dopiero na scenie i w blasku
Sztuka Rising Aeon - Emocje w zderzeniu z ludzkim cierpieniem - strach, współczucie...
2024-04-16 | 12:00

Rising Aeon - Emocje w zderzeniu z ludzkim cierpieniem - strach, współczucie...

Denise Schwizgebel jest szwajcarską artystką wizualną. Jej najnowszy projekt "Rising Aeon" powstał dzięki spotkaniu z Judith Sacchi, szwajcarską dziennikarką i wolontariuszką

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Psychologia

Beata Pawlikowska: To wszystko, czego doświadczyłam w dżungli amazońskiej, wstrząsnęło mną i pokazało mi prawdę o sobie samej. To właśnie był początek zmian w moim życiu

Pisarka preferuje podróżowanie w pojedynkę. Lubi wyjeżdżać w trudne, niedostępne rejony świata, bo takie wyprawy są także podróżą w głąb siebie. Chociażby w dżungli amazońskiej przekonała się, że decyzje, jakie podejmujemy na różnych etapach naszego życia, wynikają właśnie z naszego postrzegania samych siebie i świata. A z kolei to postrzeganie zależy od podświadomych przekonań, które są naszym wewnętrznym programem wgranym w dzieciństwie. W swojej książce zatytułowanej „Kody podświadomości” podróżniczka tłumaczy, że jeśli ktoś podświadomie wierzy na przykład w to, że nie ma prawa do szczęścia i jest gorszy od innych, to jego życiowa droga będzie właśnie wiernym odbiciem tych przekonań.

Konsument

Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.