Komunikaty PR

Debata: Czy architektura może nie przyczyniać się do katastrofy klimatu?

2022-04-20  |  15:50
Biuro prasowe
Kontakt
Olga Kisiel-Konopka
OKK! PR

ul. Świętojesrska5/7
00-236 Warszawa
biuro|okkpr.pl| |biuro|okkpr.pl
882444811
www.okkpr.pl

Goście: Robert Konieczny, Przemysław Powalacz, Jola Starzak, Kacper Kępiński, Urszula Forczek-Brataniec
Prowadzenie: Dorota Leśniak-Rychlak

W dobie katastrofy klimatycznej i w kontekście tego, że budynki wraz z eksploatacją odpowiadają nawet za 40 procent globalnej emisji dwutlenku węgla, porozmawiamy o tym, jaka jest odpowiedzialność architektów w świecie zdominowanym przez paradygmat ciągłego wzrostu. Spróbujemy przeanalizować, jaki repertuar środków jest dostępny, by nie szkodzić, lub by szkodzić mniej, począwszy od funkcji budynków, ponownego ich użytku, po zastosowane materiały. Zadamy pytanie, czy architektura może przynieść zmianę, i spróbujemy wskazać konkretne pola modyfikacji w tym obszarze.

Urszula Forczek-Brataniec – od 1997 roku pracuje w Instytucie Architektury Krajobrazu Politechniki Krakowskiej, obecnie jest profesorem tej uczelni. Promotorka dyplomów inżynierskich i magisterskich. Zajmuje się teorią i praktyką studiów i analiz widokowych oraz projektowaniem i planowaniem. Od 2007 roku związana z pracownią architektoniczną eM4. Pracownia Architektury Brataniec, Działa w stowarzyszeniach i radach naukowych krajowych i zagranicznych. W latach 2016–2020 była sekretarzem generalnym IFLA EUROPE (Międzynarodowej Federacji Architektów Krajobrazu w Europie).

Kacper Kępiński – architekt, krytyk architektury, kurator wystaw architektonicznych. Obecnie kierownik działu projektów zewnętrznych i wystaw w Narodowym Instytucie Architektury i Urbanistyki. Współzałożyciel stowarzyszenia Przestrzeń-Ludzie-Miasto oraz członek rady Fundacji Instytut Architektury. Współkurator wystawy Przekroje w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Robert Konieczny – architekt, szef biura KWK Promes powstałego w 1999 roku. W 2012 roku został niezależnym ekspertem Fundacji Miesa van der Rohe, był dwunastokrotnie nominowany do Nagrody im. Miesa van der Rohe. Autor nagradzanych projektów domów jednorodzinnych, a także realizacji publicznych, m.in Centrum Dialogu „Przełomy” w Szczecinie, jeden z najczęściej publikowanych za granicą polskich architektów. Jego realizacje znalazły się w najważniejszych publikacjach, w tym dwukrotnie w The Phaidon Atlas of Contemporary World Architecture – serii książek wydawnictwa Taschen.

Dorota Leśniak-Rychlak – redaktorka naczelna kwartalnika „Autoportret. Pismo o dobrej przestrzeni” wydawanego przez Małopolski Instytut Kultury w Krakowie, kuratorka wystaw architektonicznych, w tym współkuratorka pokazu Figury niemożliwe w Pawilonie Polskim na Biennale Architektury w Wenecji (Instytut Architektury, Jakub Woynarowski, 2014). Współzałożycielka i prezeska fundacji Instytut Architektury. Autorka książki Jesteśmy wreszcie we własnym domu.

Przemysław Powalacz – prezes zarządu Geberit Polska od 2015 roku. W latach 2008–2015 prezes zarządu Sanitec Koło oraz senior vice president Grupy Sanitec odpowiedzialny za region CEE, także za Rosję i Ukrainę. W latach 2004–2008 odpowiedzialny za marketing i sprzedaż w regionie CEE w Sanitec Koło. Karierę rozpoczynał w 1997 roku w sektorze usług i doradztwa marketingowego, najpierw w Polsce, następnie w Niemczech. Członek rady nadzorczej OTCF SA (właściciel marki 4F). Członek Rady Doradczej przy Międzynarodowym Centrum Zarządzania UW. Uczestnik programu Akademia Przywództwa Liderów Oświaty w charakterze mentora. Prowadzi indywidualne praktyki mentorskie w obszarze przywództwa, strategii i zarządzania. Wykładowca Uniwersytetu SWPS oraz programu EMBA na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Członek zarządu Polsko-Szwajcarskiej Izby Gospodarczej. Członek Rady Fundacji Marka Kamińskiego. Absolwent SGH oraz programu MBA UW & University of Illinois. Ukończył także kilka programów menadżerskich w INSEAD, London Business School, HEC, Harvard Business School oraz Columbia Business School.

Jolanta Starzak – architekta i urbanistka (członkini Wielkopolskiej Okręgowej Izby Architektów oraz Izby Architektów w Holandii), współzałożycielka pracowni architektonicznej Atelier Starzak Strebicki, wykładowczyni i koordynatorka Kierunku Wzornictwo - School of Form na Wydziale Projektowania na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS w Warszawie.

INFORMACJE ORGANIZACYJNE

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny. Ze względu na limit osób obowiązują wcześniejsze zapisy pod adresem: recepcja@manggha.pl.

Uprzejmie prosimy o zapoznanie się z regulaminem wydarzeń. Rezerwując miejsce Uczestnik zgadza się na warunki opisane w regulaminie.

Link do wydarzenia na FB: https://www.facebook.com/events/486388583197496

Więcej informacji na www.geberit.pl

Grupa Geberit to europejski lider w produkcji zaawansowanej technologii sanitarnej. Od momentu jej powstania w roku 1874 jest pionierem w tym sektorze, nieprzerwanie ustanawiając nowe trendy swoimi wszechstronnymi rozwiązaniami. Geberit posiada swoje przedstawicielstwa w blisko 50 krajach w Europie i na świecie, skupia w swoich zasobach 30 zakładów produkcyjnych. Największe zakłady znajdują się w Szwajcarii, Niemczech i Austrii. Siedziba główna znajduje się w Rapperswil-Jona w Szwajcarii, a sama firma jest notowana na Szwajcarskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w Zurychu od 1999 r. Grupa Geberit wygenerowała sprzedaż w wysokości 2,9 mld franków szwajcarskich w 2017 roku zatrudniając około 12.000 pracowników. Zakres produktów obejmuje linię systemów sanitarnych (systemy instalacyjne, spłuczki, baterie umywalkowe, systemy spłukiwania, syfony, toalety myjące), wyposażenie łazienek (ceramikę sanitarną, meble łazienkowe, kabiny i wanny) oraz systemy rurowe (systemy wodociągowe i systemy kanalizacyjne).

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: OKK! PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS Biuro prasowe
2024-07-03 | 11:00

Z TĘSKNOTY ZA PRZYRODĄ. WYSTAWA W GALERII FUNDACJI URBAN FORMS

Nostalgiczna podróż do źródeł twórczości i rodzinnych wspomnień – Rafał Roskowiński, prawdziwa legenda polskiego malarstwa wielkoformatowego, po blisko 30 latach
Sztuka BRAK ZDJĘCIA
2024-06-30 | 21:00

Rewia – kolorowe antidotum na szarą codzienność

Niedługo minie 25 lat odkąd rewia znowu odżyła w Polsce. W 2001 ten rodzaj sztuki przywróciła do życia Małgorzata Potocka, otwierając pierwszą po wojnie scenę rewiową w naszym kraju. Teatr Sabat jest jedynym miejscem
Sztuka Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!
2024-06-27 | 13:45

Znamy laureatów konkursu Design by Śliwka Nałęczowska 2024!

Konkurs Design by Śliwka Nałęczowska pobudza środowisko artystyczne do twórczych działań. Piąta, jubileuszowa edycja wydarzenia, promującego talenty w dziedzinie grafiki

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Teatr

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Ochrona środowiska

Radykalne formy protestów klimatycznych mogą mieć wpływ na spadek poparcia społecznego dla działań na rzecz klimatu. Najmniej akceptowalne blokady dróg czy niszczenie obrazów

Aktywiści klimatyczni coraz częściej wykorzystują pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, aby podnieść ekologiczną świadomość społeczeństwa. Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu George’a Masona wykazały, że niektóre z ich działań, jak np. marsze i protesty okupacyjne, są postrzegane jako bardziej akceptowalne niż na przykład blokady dróg czy niszczenie obrazów. To sugeruje, że forma protestu może więc wpłynąć na to, jak bardzo ludzie popierają postulaty głoszone przez protestujących, ale wymaga to dalszych badań.