Desa Design Days
Piękno i użyteczność. To dwie najważniejsze cechy otaczających nas przedmiotów. Październikowe Desa Design Days częściowo poświęcone zostaną działalności kultowego Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, którego projekty gwarantowały jedno i drugie. 70. rocznica jego powstania przypada tej jesieni. Z tej okazji pierwszy październikowy weekend będzie przepełniony wyjątkowymi wydarzeniami dla miłośników designu. DESA Unicum zaprasza na spotkania z wybitnymi ekspertami, zarówno w świecie online, jak i w swojej siedzibie.
Desa Design Days to unikatowe spotkania i oprowadzania poświęcone tematyce polskiego designu. W rozmowach udział wezmą wybitni eksperci, którzy opowiedzą o najciekawszych zjawiskach m.in. związanych z Instytutem i jego projektantami. W sobotę po wystawie „Design. Piękno dla wszystkich” oprowadzi Cezary Lisowski, specjalista w dziedzinie sztuki użytkowej i koordynator wystawy. Z kolei niedziela to dzień pełen spotkań online, które śledzić można będzie na facebookowym profilu DESA Unicum.
Myślenie o projektowaniu zostało zrewolucjonizowane przez działalność Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. Jego hasłem przewodnim były słowa założyciecielki, Wandy Telakowskiej: „Piękno na co dzień, dla wszystkich”. To właśnie one były inspiracją dla tytułu wystawy w DESA Unicum. Projekty spod znaku IWP są ponadczasowe i wciąż zaskakują oryginalnością oraz nowatorstwem. Powojenna porcelana, ceramika, tkanina czy meble projektowane w Instytucie zachwycają niezwykłymi formami, bogactwem koloru, ale przede wszystkim ergonomią i praktycznością. Tworzone z myślą zarówno o szerokim gronie odbiorców, jak i grup takich jak dzieci czy osoby z niepełnosprawnościami. Dosłownie więc był to design „dla wszystkich”.
Wśród pokazywanych na wystawie „Design. Piękno dla wszystkich” obiektów znajdą się m.in. meble projektu Marii Chomentowskiej, porcelanowe figurki i naczynia Lubomira Tomaszewskiego czy Danuty Duszniak oraz tkaniny Alicji Wyszogrodzkiej.
Jesienna oferta designu w Desie Unicum jednak szeroko wykraczać będzie poza działalność Instytutu. Jednym z najciekawszych obiektów prezentowanych na wystawie i aukcji są meble, m.in. słynne wyplatane fotele Władysława Wołkowskiego. Ulubionym materiałem tego projektanta była wiklina. Kojarzona głównie z ludowym plecionkarstwem, dzięki Wołkowskiemu stała się znaczącym tworzywem dla sztuki użytkowej. Jeszcze przed wojną jego wyplatane z wikliny meble zyskiwały coraz większe uznanie i zainteresowanie nie tylko w Polsce, ale i za granicą. U schyłku lat 30. XX wieku prezentowane były na wystawach w Berlinie, Paryżu i Nowym Jorku. Wołkowski realizował też wielkie zlecenia na dwory królewskie w Belgii i Wielkiej Brytanii. Do najsłynniejszych jego realizacji na terenie Polski należało wyposażenie Hotelu Merkury w Poznaniu. Meble Wołkowskiego zachwycają fantazyjnymi, rzeźbiarskimi formami oraz precyzją rzemieślniczego wykonania.
Na wystawie znajdą się zarówno przedwojenne wyroby fajansowe z wielu polskich wytwórni m.in. z Włocławka czy Koła, powojenna ceramika artystyczna. np. poszukiwane na rynku patery dekoracyjne Heleny Husarskiej, Andrzeja Trzaski czy Wiesława Sawczuka oraz prace najsłynniejszych polskich twórców szkła. Pojawią się projekty Michała Diamenta, Stefana Sadowskiego czy Wandy Zawidzkiej-Manteuffel. Październikowa odsłona wystawy i aukcji designu to również tkaniny, w tym żakardy Zofii Matuszczyk-Cygańskiej oraz projekty kilimów Bolesława Cybisa. Prawdziwą ciekawostką będzie też chusta z Festiwalu Młodzieży w 1959 roku autorstwa Jana Lenicy. Wszystkie obiekty zostaną zlicytowane 8 października.
https://desa.pl/pl/aukcje/design-piekno-dla-wszystkich-8-pazdziernika-2020/
Program Desa Design Days:
Sobota, 3 października
Wystawa „Design. Piękno dla wszystkich” otwarta w godz. 11.00-19.00
godz. 17.00 – Oprowadzanie po wystawie z Cezarym Lisowskim
Niedziela, 4 października
Wydarzenia online transmitowane na Facebooku DESA Unicum w godz. 12.00-19.00
12.00 - Oprowadzanie po wystawie „Design. Piękno dla wszystkich” cz. 1. Ceramika międzywojenna.
13.00 – Spotkanie z Anną Kostrzyńską-Miłosz, Instytut Sztuki PAN. – Meble I połowy XX w.
14.00 – Oprowadzanie po wystawie „Design. Piękno dla wszystkich” cz. 2. Powojenna ceramika artystyczna.
15.00 – Spotkanie z Anną Wiszniewską, Instytut Sztuki PAN – Projekty i realizacje Lubomira Tomaszewskiego.
16.00 – Oprowadzanie po wystawie „Design. Piękno dla wszystkich” cz. 3. Tkanina.
17.00 – Spotkanie z Anną Magą, Muzeum Narodowe w Warszawie – Polskie meble współczesne.
18.00 – Oprowadzanie po wystawie „Design. Piękno dla wszystkich” cz. 4. Szkło unikatowe i artystyczne.
19.00 – Spotkanie z Łukaszem Rossienikiem – Zbigniew Horbowy i projektanci Huty „Barbara”.
Wystawa „Design. Piękno dla wszystkich”: 1-8 października 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja „Design. Piękno dla wszystkich”: 8 października 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.