DESA Design Days – już 18 marca w DESA Unicum 10. edycja wyjątkowego wydarzenia
Jubileuszowa, 10. edycja DESA Design Days to wydarzenie, które porwie każdego miłośnika designu. Już 18 marca w DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A w Warszawie o sekretach obiektów zgromadzonych na dwóch przedaukcyjnych wystawach – „Design. Rzecz o pięknie” oraz „Polska Szkoła Tkaniny” – opowiedzą najlepsi polscy eksperci. Na wystawach będzie można obejrzeć unikalny zbiór ponad 200 obiektów – w tym figurki z ćmielowskiej porcelany, serwisy w stylu art déco oraz new look, fajansowe „pikasiaki” z Włocławka, ceramikę artystyczną autorstwa wybitnych artystów plastyków, czy meble kultowych projektantów. Nie zabraknie także kluczowych przedstawicielek i przedstawicieli Polskiej Szkoły Tkaniny – Magdaleny Abakanowicz, Jolanty Owidzkiej czy Wojciecha Sadleya. DESA Design Days to pozycja obowiązkowa zarówno dla wszystkich fanów designu, jak i kolekcjonerów.
Tegoroczna wiosna upłynie pod znakiem designu. Już 15 marca w gmachu Domu Aukcyjnego DESA Unicum rozpocznie się przedaukcyjna wystawa „Design. Rzecz o pięknie”, a dzień później wystartuje czwarta edycja pionierskiego projektu „Polska Szkoła Tkaniny”. W ramach dwóch przedaukcyjnych wystaw przez kolejny tydzień będzie można zobaczyć unikatowy zbiór ponad 200 obiektów. Jednak dla wszystkich pragnących zgłębić tajniki piękna sztuki użytkowej i tkaniny artystycznej DESA Unicum przygotowała wyjątkowe wydarzenie, które z pewnością zainteresuje wszystkich fanów polskiego new looku. 18 marca, podczas 10. edycji DESA Design Days, dr Barbara Banaś (Muzeum Narodowe we Wrocławiu), dr Bożena Kostuch (Muzeum Narodowe w Krakowie) oraz eksperci DESA Unicum opowiedzą o sekretach polskiego i światowego designu.
Wśród obiektów zaprezentowanych na wystawie znajdzie się około 40 porcelanowych figurek projektowanych na przełomie lat 50. i 60. XX w. w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, a produkowanych przez fabryki porcelany lub porcelitu w Ćmielowie, Chodzieży, Tułowicach czy Wałbrzychu. „Na największą uwagę zasługują niezwykle rzadko pojawiające się na rynku projekty, takie jak Gołębie Henryka Jędrasiaka, które na ubiegłorocznej aukcji osiągnęły rekordową kwotę 72 tysięcy złotych, Sikorka projektu Mieczysława Naruszewicza oraz Lama Hanny Orthwein. Po raz pierwszy na rynku aukcyjnym pojawi się figurka Gazela projektu Henryka Jędrasiaka” – mówi Cezary Lisowski, koordynator aukcji.
Nowatorstwem, oryginalnymi formami, bogactwem koloru, ale przede wszystkim ergonomią i praktycznością zachwycają projekty Lubomira Tomaszewskiego, autora prezentowanych na aukcji serwisów do kawy „Ina” oraz „Dorota”. Te wyjątkowe obiekty łączą w sobie cechy przedmiotu użytkowego i awangardowej rzeźby. Gratkę kolekcjonerską stanowić będą także ręcznie malowane patery, wśród których na szczególne wyróżnienie zasługują te autorstwa Leszka Nowosielskiego. Natomiast miłośników okresu międzywojennego z pewnością zainteresują serwisy projektu Bogdana Wendorfa, będące ikoną polskiego stylu art déco. Na przedaukcyjnej wystawie zaprezentowane będzie kultowy serwis „Płaski” w różnych dekoracjach.
Marcowa odsłona aukcji designu to również unikatowe meble. Wśród nich wyróżnić należy fotel projektu Jana Bogusławskiego pochodzący z wnętrza Klubu Międzynarodowej Prasy i Książki w Warszawie (późniejszy Empik) przy ul. Nowy Świat, wyplatane meble Władysława Wołkowskiego, kultowe biurko z Mody Polskiej, czy meble z kolekcji Danuty Duszniak. Po raz pierwszy na polskim rynku wystawiony zostanie dywan światowej sławy projektanta Josefa Franka z przełomu lat 30. i 40. XX wieku. Wśród tkanin artystycznych znajdziemy prace tak wybitnych twórców jak Magdalena Abakanowicz, Andrzej Rajch czy Aleksandra Waliszewska.
„Tkanina jako medium przeżywa swój renesans. Jest źródłem nie tylko kolejnych opracowań, ale też głośnych ekspozycji, jak chociażby wystawa Magdaleny Abakanowicz w Tate Modern. Projekt Polska Szkoła Tkaniny to dla nas szczególne wydarzenie, którym chcemy pokazywać, że medium tkaniny jest wciąż żywe i aktualne. W tym roku, w ramach czwartej edycji, przybliżamy naszym gościom i kolekcjonerom szeroki przekrój tkanin unikatowych, zarówno tych powstałych w latach świetności polskiej szkoły, tj. w latach 60. i 70., ale także tych tworzonych współcześnie. Dlatego wśród obiektów obecnych na wystawie nie mogło zabraknąć prac czołowych przedstawicieli tego nurtu: Magdaleny Abakanowicz, Jolanty Owidzkiej, Wojciecha Sadleya, czyli twórców, którzy reprezentowali Polskę na słynnych Lozańskich Biennale, a także przedstawicieli łódzkiej szkoły – Andrzeja Rajcha i Antoniego Starczewskiego oraz wybitnych twórczyń – Aleksandry Waliszewskiej czy Ewy Kuryluk” – mówi Alicja Sznajder, koordynatorka aukcji.
Wiosenna edycja DESA Design Days inauguruje gorący sezon designu. Oprócz marcowych przedaukcyjnych wystaw „Design. Rzecz o pięknie” oraz „Polska Szkoła Tkaniny” warto wpisać w kalendarz jeszcze jedno ważne wydarzenie. Już w kwietniu odbędzie się wystawa „Szkło • Sztuka • Design”, która zakończy się aukcją w dniu 25 kwietnia. Na tym wydarzeniu nie może zabraknąć kolekcjonerów obiektów ze szkła oraz wszystkich fanów sztuki użytkowej.
Wystawa obiektów:
Design. Rzecz o pięknie: 15-23 marca,
Polska Szkoła Tkaniny: 16-21 marca,
DESA Unicum, ul. Piękna 1A, pn.-pt. 11:00-19:00, sob. 11:00-16:00
DESA Design Days: 18 marca, DESA Unicum, ul. Piękna 1A
godz. 12.00: „Polska Szkoła Tkaniny” – oprowadzanie po wystawie przedaukcyjnej z Alicją Sznajder i Natalią Kowalek (DESA Unicum)
galeria 0
godz. 13.00: „Polski new look. Ceramika użytkowa lat 50. i 60. XX w.” - spotkanie z dr Barbarą Banaś (Muzeum Narodowe we Wrocławiu)
galeria -1
godz. 14.00 „Kolor i blask. Polska ceramika unikatowa” - spotkanie z dr Bożeną Kostuch (Muzeum Narodowe w Krakowie)
galeria -1
Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR
Święto sztuki i designu w Krakowie
Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media
Katarzyna Dowbor: Telewizja ma ogromną siłę i dzięki temu mogę zrobić coś dla innych. Nieważne, pod jakimi barwami – ważne, że się pomaga
Szefowa Fundacji TVP z pełnym przekonaniem przyznaje, że jej nowa rola to zarówno ogromne wyzwanie, jak i spełnienie marzeń o niesieniu pomocy innym. Katarzyna Dowbor cieszy się, że znów może pomagać ludziom w różnych kryzysach i w pewnym sensie jest to kontynuacja jej misji z programu „Nasz nowy dom”. Na razie Fundacja TVP wspiera osoby, które ucierpiały podczas niedawnej powodzi, ale pod jej skrzydła mogą też trafić inni potrzebujący.
Gwiazdy
Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci
Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.