Komunikaty PR

Dress code. Sztuka i moda

2022-05-09  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt
Monika Pietraszek
M+G Sp. z o.o. Sp. k.

ul. Piękna 15 lok. 35
00-549 Warszawa
monika.pietraszek|mplusg.com.pl| |monika.pietraszek|mplusg.com.pl
+48 501 183 386
www.mplusg.com.pl
Do pobrania Komunikat ( 0.33 MB )

STYL W ROLI GŁÓWNEJ SZTUKA I MODA NA WSPÓLNEJ AUKCJI W DESA UNICUM

 

Już 16 maja w Warszawie pod raz pierwszy w historii polskiego rynku sztuki odbędzie się aukcja „Dress code. Sztuka i moda” poświęcona związkom sztuki i mody. Pod młotek trafi szeroki wybór unikatowych prac: począwszy od siedemnastowiecznego obrazu przedstawiającego ówczesną modę męską oraz gwaszy ze strojami ludowymi Zofii Stryjeńskiej po prace twórców pokolenia po 1989 roku: Krzysztofa Gila, Karoliny Pawelczyk, Jadwigi Sawickiej czy Basi Bańdy. Jednym z ciekawszych obiektów na aukcji jest wyjątkowo rzadkie na rynku aukcyjnym płótno Jana Bajtlika, artysty tworzącego dla domu mody Hermés. Nie zabraknie także interesujących fotografii Pawła Bownika, Oskara Dawickiego czy Maurycego Gomulickiego. DESA Unicum zaprezentuje nie tylko dzieła artystów wykorzystujących ubiór jako motyw w sztuce, ale również prace projektantów, których kreacje z powodzeniem mogą konkurować z dziełami sztuki wystawianymi w galeriach. W ofercie znajdują się m.in. awangardowe projekty Arkadiusa, który w latach 90. zasłynął głośnymi pokazami na pograniczu mody i performansu, a także sukienka projektu Gosi Baczyńskiej, którą nosiła Halle Berry. Pionierskiej aukcji będzie towarzyszyć sesja z Joanną Horodyńską, znaną polską stylistką i ikoną mody. Wszystkie prace prezentowane będą na wystawie przedaukcyjnej w siedzibie DESA Unicum przy ulicy Pięknej 1 A w Warszawie.

Ofertę aukcji otwierają gwasze Zofii Stryjeńskiej, przedstawiające chłopa z Krakowskiego, chłopkę z Kurpi oraz rybaczkę z Kaszub, pochodzące ze słynnego cyklu Zofii Stryjeńskiej „Polish Peasants’ Costumes” wydanego w 1939 roku w Nicei. Jest to najobszerniejsze dzieło artystki, składające się aż z 40 plansz, stanowiących prawdziwy przekrój polskiej mody ludowej. Zofia Stryjeńska, współtwórczyni narodowego stylu w sztuce, należała do grona najpopularniejszych polskich artystów międzywojnia. Jej twórczość łączyła w sobie elementy charakterystyczne zarówno dla art déco jak polskiego folkloru, co czyniło ją rozpoznawalną zarówno w Polsce jak i na świecie.  

Łączenie mody i sztuki tak silnie widoczne w twórczości Stryjeńskiej jest kontynuowane przez współczesnych artystów. Jednym z nich jest Jan Bajtlik, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, artysta multidyscyplinarny, zajmujący się malarstwem, rysunkiem i designem.  Współpracował z takimi pismami jak Time Magazine, The New York Times oraz Forbes, a od 2016 roku nieprzerwanie współpracuje z domem mody Hermes projektując akcesoria modowe, biżuterię oraz zegarki – apaszki z jego ilustracjami są już obiektami ikonicznymi i  kolekcjonerskimi. Zajmuje się także projektowaniem dla Hermès Home, tworząc projekty ceramiki i tkanin artystycznych.

Bajtlik w swoich projektach często odnosi się do sztuki dawnej, tworząc dialog pomiędzy współczesnością a doświadczeniem przeszłości. Jednym ze źródeł inspiracji jest również kaligrafia i dalekowschodnia estetyka, ze szczególnym uwzględnieniem sztuki japońskiej. Na aukcji w DESA Unicum pojawi się wyjątkowo rzadkie czarno-białe płótno Bajtlika „Bez tytułu (Amphorae)” z 2020 roku. Obraz jest odwołaniem do początków europejskiej kultury wizualnej – zarówno rozwoju piśmiennictwa jak i dziedzictwa antyku. Magazyn „Vogue” w marcu 2021 roku zaliczył cykl „Amphorae” do pięciu najważniejszych dzieł artysty. Wśród prezentowanych obiektów znajdzie się także jedna ze słynnych jedwabnych apaszek Hermès ręcznie sygnowana przez artystę.  

Na aukcji „Dress code. Sztuka i moda” pojawią się dzieła młodego pokolenia artystów. Karolina Pawelczyk specjalizuje się w rysunku fashion oraz beauty, posługując się oryginalną flamastrową kreską, eksperymentuje z kompozycją. Zdobyła międzynarodową renomę, od kilku lat tworząc ilustracje do światowych kampanii reklamowych zapachu Daisy Marca Jakobsa. Rysowała dla wielu prestiżowych marek oraz tytułów, m.in. Armani Beauty, Bizuu, Elle Polska, Glamour Polska, Glamour Germany oraz Irish Tatler Magazine. Wśród trzech prac artystki na aukcji pojawi się jedna z ilustracji, stworzonych na potrzeby kampanii promocyjnej perfum Daisy.

Krzysztof Gil swoimi obrazami opowiada historię Romów, w której więcej jest dramatycznej złożoności romskich losów niż stereotypowej historii pełnej barwnego folkloru. W jego żyłach płynie krew Bergitka Roma – Górskich Romów żyjących na Podhalu od XV wieku. Artysta studiował grafikę na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie obronił dyplom w pracowni Piotra Panasiewicza, a w 2018 roku uzyskał doktorat. Jest wykładowcą na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Narodowej w Krakowie. Swoje prace prezentował w wielu instytucjach i galeriach w kraju i za granicą. Po pięciu latach nieobecności na rynku aukcyjnym kolekcjonerzy będą mogli licytować jego nastrojową pracę „Zachmurzenie” z 2021 roku.

Na zbliżającej się aukcji pojawi się praca „Sukienka w kwiaty” autorstwa Jadwigi Sawickiej, jednej z najważniejszych polskich artystek tworzących po 1989 roku. Ubrania w twórczości Sawickiej stały się wyabstrahowanym symbolem, kostiumem pełnym zakodowanych kulturowo znaczeń. Pojedyncze elementy garderoby w twórczości artystki to pytanie o sferę prywatnego doświadczenia, kulturowego obrazu płci i tego, co składa się na nasz obraz świata.

Obraz Jadwigi Sawickiej z cyklu "Ubrania" z 2020 roku stanowił inspirację dla sukienki  „BLACK&RED” z  cyklu „Nowa kolekcja” zaprojektowanej przez nieistniejący już Dom Mody Limanka. Łódzki kolektyw artystyczny założyli w 2019 roku fotograf Kacper Szalecki, projektant Tomasz Armada, malarka i performerka Sasa Lubińska oraz projektantka i feministyczna influencerka Dominika Ciemięga. W swoich działaniach starali się zwrócić uwagę odbiorców na zgubne skutki kapitalizmu, sztucznie napędzany rynek mody wysokiej, upadek krawiectwa detalicznego oraz niszczącą środowisko, wciąż przyśpieszającą konsumpcję odzieżową. Ich wspólne projekty stały się inteligentną i dowcipną odpowiedzią na kierunek obrany przez dzisiejszy świat sztuki i mody. Wśród wystawionych obiektów znajdzie się łącznie pięć prac stworzonych przez Dom Mody Limanka, to unikalna okazja dla kolekcjonerów.

O Grażynie Hase zrobiło się znowu głośno dzięki wystawie otwartej niedawno w Muzeum Warszawy. Była barwnym ptakiem warszawskiej bohemy. Zaczynała jako modelka pod koniec lat 50., potem zdobyła uznanie jako projektantka, tworząc własną markę. Jej stroje podziwiano w Paryżu, Hamburgu, Moskwie, Berlinie i Toronto. Stała się mentorką dla pokoleń projektantek i projektantów. Na majowej aukcji w DESA Unicum znajdzie się projekt sukienki z lat 70.,  skórzana torebka damska i kapelusz jej autorstwa.

Arkadius jest pierwszym i jak do tej pory jedynym polskim projektantem, któremu udało się zbudować światową markę cenioną przez najważniejszych krytyków mody. W latach 90. uważano go za nadzieję awangardowej mody obok takich kultowych projektantów, jak nieżyjący już Alexander McQueen czy Stella McCartney. Jego twórczość cieszyła się dużym uznaniem jeszcze na etapie studiów w Central Saint Martins w Londynie, czego najlepszym dowodem były recenzje publikowane między innymi na łamach „The Times” czy „The Daily Telegraph” po premierze jego dyplomowej kolekcji. Arkadius od początku swojej kariery tworzył projekty odważne, nierzadko kontrowersyjne, z pogranicza sztuki i mody. DESA Unicum zaprezentuje torebkę i kurtkę z kolekcji „Anarchy Jeans” oraz torebkę i koszulę „Arkadius is Dead! Long live P-iFASHION”. Kolekcja była krótkim powrotem projektanta do świata mody, po tym jak po 2005 zamknął swoją markę tworzoną jako Arkadius, a jej motywem przewodnim były czarno-białe nekrologi informujące o symbolicznej śmierci artysty.

Prawdziwą gratką dla kolekcjonerów będzie sukienka zaprojektowana przez Gosię Baczyńską, jedną z najbardziej cenionych polskich projektantek mody. Prezentowaną na aukcji zdobioną holograficznymi cekinami kreację z kolekcji „Back to the Future” miała na sobie Halle Berry podczas balu charytatywnego Chrysalis Butterfly Ball w czerwcu 2017 roku. Swoim ubiorem wywołała medialną sensację, co znacznie umocniło na świecie rozpoznawalność Baczyńskiej jako projektantki.  

Na aukcji zostanie wystawionych łącznie 82 obiekty ze świata sztuki i mody.

 

„Dress code. Sztuka i moda” jest pierwszym projektem aukcyjnym w Polsce, który łączy ze sobą fascynujące światy sztuki oraz mody. W jej ofercie znajdą się zarówno kompozycje artystów, dla których motyw ubioru jest jednym z wiodących tematów ich twórczości, jak i prace projektantów, którzy tworzą na pograniczu mody i sztuki. Majowa aukcja będzie bardzo zróżnicowana pod względem oferty, zaprezentujemy na niej twórczość kilku pokoleń artystów: od tworzącej w okresie międzywojnia ikony art déco Tamary Łempickiej po cenionych współczesnych artystów jak Anna Halarewicz. Atrakcją aukcji jest wyjątkowa praca Jany Shostak będąca autoportretem artystki w sukience, na której zostały przedstawione twarze białoruskich więźniów politycznych. Właśnie w tej sukience artystka odebrała w tym roku Paszport Polityki. Każda z prezentowanych prac na aukcji jest dowodem i jednoczesnym zwróceniem uwagi na silne przenikanie się tych dwóch obszarów – moda i sztuka nie mogą istnieć w oderwaniu od siebie – mówi Joanna Wolan, koordynatorka aukcji.

Aukcji towarzyszy wystawa w siedzibie DESA Unicum przy ul. Pięknej 1A dostępna od 6 do 16 maja w godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i 11-16 (sobota). Wstęp na ekspozycję jest bezpłatny.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: M+G Sp. z o.o. Sp. k.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sztuka Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR Biuro prasowe
2024-11-05 | 12:20

Jubileusz 10-lecia siedziby NOSPR

Jesienią 2024 roku mija 10 lat od momentu, gdy oficjalnie zainaugurowała swoją działalność nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia (NOSPR) w Katowicach. Wystarczyła
Sztuka Święto sztuki i designu w Krakowie
2024-11-04 | 12:10

Święto sztuki i designu w Krakowie

Już po raz 7 w Krakowie zanurzymy się w świecie kreatywnych, inspirujących wizji artystycznych. Podczas kolejnej edycji Targów Artystów i Designerów „Nówka Sztuka” swoje prace zaprezentuje ponad 70 najlepszych twórców, starannie wyselekcjonowanych przez Jury. Targi odbędą się w dniach 9-10 listopada w Pałacu Sztuki. To idealna okazja dla miłośników sztuki, kolekcjonerów, ale też osób, które dopiero poznają ten świat. Targi „Nówka Sztuka” mają na celu inspirować, redefiniować spojrzenie na współczesną estetykę, ale też pozwolić na bezpośrednie nawiązanie kontaktu odbiorcy z artystą. W tym roku zaprezentują się osoby tworzące m.in. fotografię, grafikę, plakat, malarstwo, ceramikę, sztukę użytkową, rzeźbę, tkaniny artystyczne, komiks czy haft wielkoformatowy. „W tym roku otrzymaliśmy naprawdę ogromną liczbę zgłoszeń od artystów. Jak co roku wyselekcjonowaliśmy grupę reprezentującą różne nurty artystyczne. Na pewno każdy odwiedzający nasze targi znajdzie coś dla siebie, coś, co mu się spodoba, zainspiruje go do dalszych artystycznych poszukiwań. W ubiegłym roku nasze wydarzenie odwiedziło ponad 3000 gości. Były to osoby z całej Polski, również z zagranicy. Możliwość obcowania ze sztuką, rozmowy z artystami, wymienianie doświadczeń z innymi uczestnikami jest wyjątkowe, i to zapewniamy co roku wszystkim odwiedzającym” – mówi Alicja Panasiewicz, prezeska Fundacji Nówka Sztuka, która jest organizatorem Targów. Podczas wydarzenia zobaczymy m.in. prace Tomasza Bereźnickiego, autora komiksów, ilustracji, okładek książek i czasopism, a także projektów witraży. Z kolei Maciej Rakowski zaprezentuje minimalistyczne monochromatyczne miniatury wykonane tuszem i kredką z elementami kolażu. Na miłośników malarstwa czekać będą prace m.in. Marceliny Łazarek, Natki Biegalskiej czy Magdaleny Buk. Nie zabraknie też form użytkowych: swoją ceramikę pokażą NOMAD Ceramic oraz LEP.TO Studio, tkaninę MOST studio, a także zobaczymy haft wielkoformatowy autorstwa Karoliny Szwedt. Targom towarzyszyć będzie wystawa Gabrieli Chrabąszcz „What It Feels Like for a Girl?” w Galerii Pryzmat, która potrwa od 7 do 13 listopada. Kuratorką jest Alicja Głuszek, a tematem niewidzialna opresja, poprzez wstyd kontrolująca zachowania i ciała kobiet, wyrażona formą haftu i miękkich form rzeźbiarskich. Podczas festiwalowego weekendu odbywać się będą również warsztaty dla dzieci i dorosłych. Wśród nich m.in. warsztaty kintsugi, projektowania etnozabawki czy tworzenie nowoczesnego domu dla Smoka Wawelskiego. Organizatorem Targów jest Fundacja Nówka Sztuka. Projekt został współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.                                                                                                 
Sztuka Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego
2024-11-04 | 09:00

Gala 5. edycji Warszawskiego Maratonu Fotograficznego

Warszawski Maraton Fotograficzny to inicjatywa kawiarni Green Caffè Nero, dedykowana wszystkim pasjonatom fotografii – zarówno profesjonalistom, jak i amatorom. Uczestnicy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media

Gwiazdy

Piotr Zelt: Od dawna weryfikuję swoje nawyki. Gonię też wszystkich z mojego otoczenia, żeby oszczędzali wodę i porządnie segregowali śmieci

Aktor zauważa, że w dzisiejszych czasach ekologiczny styl życia powinien być nie tylko modą, ale wręcz koniecznością. Zwraca bowiem uwagę na przyspieszającą degradację naszego środowiska i konieczność weryfikacji własnych przyzwyczajeń. Dobitnie tłumaczy to również swoim bliskim i mobilizuje ich do odpowiedzialnego postępowania. Zdaniem Piotra Zelta kluczowe jest przede wszystkim oszczędzanie wody, bo za jakiś czas może jej zabraknąć w naszych kranach, a także segregowanie śmieci i ograniczenie zakupów nowych ubrań oraz urządzeń elektronicznych.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.