Fotografia Kolekcjonerska. Wystawa i aukcja
Najbardziej rozpoznawalne zdjęcie na świecie, które już w dniu publikacji stało się ikoną. Portret zielonookiej afgańskiej dziewczynki autorstwa Steve’a McCurry'ego, która została okrzyknięta „Mona Lisą” XXI wieku, oglądać można w DESA Unicum na wystawie „Fotografia Kolekcjonerska”. 15 października zdjęcie, które ma szansę stać się najdrożej sprzedaną w Polsce fotografią, zostanie zlicytowane. Druga część ekspozycji poświęcona została gwiazdom takim jak Brigitte Bardot, Sophia Loren czy Kate Moss.
W pakistańskiej miejscowości Nasir Bagh, właściwie w samym środku zbrojnego konfliktu, prowadzona była nieformalna szkoła. Jej uczennicą była właśnie ona, Szarbat Gula – dziewczyna, która już wkrótce stała się symbolem afgańskich uchodźców, a w jej przenikliwym spojrzeniu doszukiwano się odbicia tragedii, jaką pochłonięta została jej ojczyzna. Zdjęcie właściwie już w dniu publikacji stało się ikoną. Prezentowana fotografia powstała w 1984 roku, w momencie gdy amerykański reporter Steve McCurry na zlecenie magazynu „National Geographic” przybył do obozu dla uchodźców znajdującego się na pograniczu afgańsko-pakistańskim. Portret zielonookiej dziewczyny stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych okładek na świecie. Praca ta była nie tylko przełomem we współczesnej fotografii dokumentalnej. Dzięki niej cały świat na nowo zainteresował się sytuacją polityczną i ekonomiczną panującą w Afganistanie.
Na wystawie „Fotografia Kolekcjonerska. Klasyka i awangarda artystyczna” nie zabrakło też wybitnych polskich artystów. „Alicja w krainie czarów” jest kultowym cyklem inscenizowanych fotografii do książki Lewisa Carolla. Jego autorami są fotograf Tomek Sikora i grafik Marcin Mroszczak. Cykl powstawał na przestrzeni roku między 1978 a 1979. W każdą pierwszą niedzielę miesiąca realizowana była jedna ilustracja. W postaci z opowieści Carolla wcielali się przyjaciele i znajomi autorów. Powstało 12 ilustracji do wybranych rozdziałów książki. Autorzy organizowali całe przedsięwzięcie samodzielnie angażując własne środki finansowe, wybierając plenery, tworząc scenografię, gromadząc i kompletując kostiumy, wymyślając charakteryzację dla poszczególnych postaci. Realizacja tych „bajkowych” zdjęć była ucieczką od socrealistycznej rzeczywistości. Dawała wolność twórczej wyobraźni, odpoczynku od codziennych problemów i szansę na wejście w świat, w którym wszystko jest możliwe. Ten wyjątkowy projekt nie został ukończony z powodu wybuchu stanu wojennego i rozproszenia się po świecie autorów. Na wystawie „Fotografia Kolekcjonerska” zobaczyć można 9 oryginalnych, unikatowych odbitek z tego cyklu.W DESA Unicum oglądać można również fotografie autorstwa m.in. Ewy Partum, Tadeusza Rolke, Teresy Murak i Ryszarda Kapuścińskiego.
Z kolei „Fotografia Kolekcjonerska. Sławy, Gwiazdy, Osobowości” to przedstawienia wielkich osobowości pop-kultury. Wśród nich wyjątkowa fotografia Brigitte Bardot autorstwa Jeana Bartheta. Był on francuskim projektantem, który po raz pierwszy zyskał rozgłos w latach 50. XX wieku jako producent kapeluszy dla gwiazd Hollywood i francuskiego kina. Współpracował z największymi domami mody: Chanel, Sonia Rykiel, Karl Lagerfeld, Kenzo, Versace. W swojej karierze trwającej ponad 40 lat pozostał ulubionym kapelusznikiem Sophii Loren, Brigitte Bardot czy Jacqueline Kennedy. Jego wielką pasją była fotografia, której poświęcił tyle samo czasu co modzie. Najbardziej cenione są jego portrety artystów, gwiazd filmowych i estradowych. Na wystawie pojawiły się również zdjęcia wielkich gwiazd ekranu takich jak Audrey Hepburn, Marlene Dietrich, Cher czy Tina Turner.
Wystawa Fotografia Kolekcjonerska: 6-15 października 2020, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja Fotografia Kolekcjonerska: Klasyka i Awangarda Artystyczna: 15 października 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
desa.pl/pl/aukcje/fotografia-kolekcjonerska-klasyka-i-awangarda-artystyczna-4efo/
Aukcja Fotografia Kolekcjonerska: Sławy, Gwiazdy, Osobowości: 15 października 2020, godz. 20.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
desa.pl/pl/aukcje/fotografia-kolekcjonerska-slawy-gwiazdy-osobowosci-ifkq/

Sztuka współczesna w Muzeum Warszawy: ścieżka Sztuka wspierania

Koncert Świąteczny w zabytkowej Elektrowni

NOWY PROJEKT CYFROWY - DIGITALIZACJA DÓBR KULTURY WROCŁAWIA
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Muzyka

Dorota Gardias: Moja piosenka nagrana z Bartasem Szymoniakiem odniosła ogromny sukces. Wiążę z nią pewne plany
Prezenterka pogody podkreśla, że ma w życiu kilka pasji, które szczególnie pielęgnuje. Jedną z nich jest śpiewanie. Nuci nie tylko pod prysznicem, ale swoje umiejętności wokalne prezentuje również na eventach, imprezach okolicznościowych i w programach rozrywkowych. Dorota Gardias nie kryje satysfakcji z tego, że kilka miesięcy temu mogła zaśpiewać w duecie z Bartasem Szymoniakiem, a utwór „Wszystko i nic” bardzo przypadł do gustu odbiorcom. Teraz marzy o tym, by móc wykonać go „na żywo” podczas festiwalu.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Moda
Qczaj: Kiedyś na każde wyjście musiałem kupić sobie coś nowego. Teraz już nie chcę kupować kolejnych garniturów, by potem wyrzucać je na śmietnik

Zdaniem trenera, by zadbać o środowisko naturalne i zmniejszyć ilość odpadów, trzeba chociażby zrezygnować z impulsywnych zakupów w sklepach z odzieżą i w modzie postawić na bardziej zrównoważone rozwiązania. Qczaj zachęca więc do zmiany nawyków i refleksji nad własnymi potrzebami. Najpierw bowiem powinniśmy ocenić, czy dany zakup naprawdę jest konieczny, czy może w szafie mamy już podobną rzecz, którą z powodzeniem można ponownie wykorzystać. On sam, na przekór nieprzychylnym komentarzom i krytyce internautów, kilka razy założył już ten sam garnitur i znów za jakiś czas zamierza się w nim pokazać.